https://www.rcflyg.se
PIXHAWK Ny 32 bitars Autopilot för APM från 3DR - Svenska RC-flygförbundet

PIXHAWK Ny 32 bitars Autopilot för APM från 3DR

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • simonarvestrand
    • jan 2012
    • 3850

är rätt sugen på att testa en men har för många projekt på G bara eagletree ökar lite så ska jag testa deras vector först
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

Kommentar

• SebastianW
      • maj 2013
      • 39

Intressant tråd! Hur verkar den hantera vibrationer relativt apm? Tycker montering med moongel som jag kört på apm är lite meckigt, kortet rör sig gärna lite om man ansluter usb kabel tex. Cc3d monterar jag direkt med Biltema dubbel häftade tejp, går det för pixhawk tror du?

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Kommentar

• Grimm
        • maj 2009
        • 147

Varning!
        Kör inte compassmot kalibrering på Pixhawk (flera som gjort samma misstag på ArduCopterforumet..)
        Jag körde glatt compassmot i dag och sedan såg det ut så här i missionplannern Inte så roligt...
        Som jag skrev i videokommentaren så blev jag tvungen att erasa eepromet och göra en ny setup för att fixa problemet...
        Man lär sig av sina misstag...

Kommentar

• Ålänning
          • maj 2007
          • 6807

Låter som jag ska beställa en APM 2.6 istället för PixHawk. =) Dessutom hjälper jag en annan som har 4 st APM så det ger mig och honom mer. PixHawk sen. :-D
          www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• Grimm
            • maj 2009
            • 147

Ursprungligen postat av Ålänning
            Låter som jag ska beställa en APM 2.6 istället för PixHawk. =) Dessutom hjälper jag en annan som har 4 st APM så det ger mig och honom mer. PixHawk sen. :-D
            Det är nästan exakt samma setup i Pixhawken som i APM:en Enda som skiljer hittils är som sagt compassmot.
            Tog inte många minuter att göra setupen nu... har gjort 3 Apm setuper i helgen plus en ny på Pixen... ;-)
            Om jag skulle köpa en ny Autopilot i dag så skulle jag definitivt välja Pixhawken mest för att den är mycket säkrare! Ex. Med APM :en spann tre proppar upp på fullgas om jag råkade ta ut power till den före 6s lipon till ESC:erna men det gör inte Pixen.
            Dessutom har den ju dubbla uppsättningar av sensorer och processorer= säkrare, plus att man har onboard loggning på micro sd så man kan kolla loggar även utan MissionPl. och dator.
            Har kört autotune på pixen nu och det blev ganska mycket förändringar på PID värdena men den blev lite för aggressiv så jag fick backa lite på dom värdena.

Har även ställt in parametern (i full parameterlist) BATT_AMP_PERVOLT så att den numera visar rätt ström från AttoPiloten Mitt värde blev 75 och jag har nu exakt den ström som en amperemeter mellan lipo och hexa visar.

Jag har även monterat DJI folding props. Vid hover drar hon med dessa runt 38 Amp. Det är ca tre till fyra amp mindre än original RcTimer propparna och så blev det snyggare och lättare att transportera.

Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0313.jpg
Visningar: 1
Storlek: 218,5 KB
ID: 499971Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0314.jpg
Storlek: 220,6 KB
ID: 499972
            Senast redigerad av Grimm; 2014-04-01, 17:28.

Kommentar

• Ålänning
              • maj 2007
              • 6807

Jasåå så man borde fundera på pixhawken trots allt... =) Nåja.. får si får si! Nu hamnada jag på nån kolfiber-tricopter med nåt JR-gyro och borde fixa klar de där APM-flygetygen först.

Tar inte propparna i varann på den där hexan? Hur nära varann bör man inte ha propparna?

Kommentar

• Grimm
                • maj 2009
                • 147

Så här använder du Pixhawkens micro-sd kort.

Det är ju suveränt att kunna kolla Vibrationsnivåer, GPS glitch, power issues, battery issues, mechanical isues mm. utan att först behöva ställa in APM:en så att den loggar all data och sedan downloada med kabel.

Bara att sätta in minneskortet (som följer med Pixhawken) i den medföljande Sd-kortsadaptern och stoppa in i en kortläsare i din dator.

För att kolla vibrationsloggar mm gör så här
                Öppna ett terminalfönster i Missionplannern
                Log browse till ditt minneskort
                Öppna en loggfil
                Välj vad du vill titta på i dropdownmenyn.
                Se bilden
                Klicka på bilden för större version

Namn: Pixlog.jpg
Storlek: 87,3 KB
ID: 499981

Gillar verkligen min Pixhawk. :thumbup:

Kommentar

• Grimm
                  • maj 2009
                  • 147

Tar inte propparna i varann på den där hexan? Hur nära varann bör man inte ha propparna?
                  Jag köpte ett par kolfiberproppar från RcTimer som skulle vara 15" men dom var liiiite för stora så de tog i varandra när man belastade så att armarna flexade upp lite, det lät inte så roligt när dom small ihop i luften och trimmade av lite kolfber från spetsarna .... :-)
                  Men med dessa fällbara och de kolfiber som följde med i kitet så är det någon cm mellan...

Kommentar

• Kenneth E
                    • okt 2006
                    • 3445

Verkar jobbigt att klydda med dator och minnes kort för att kolla vibrationer, detta har jag live från min ZeroUAV.
                    DS-24 operatör.
                    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
                    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
                    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

Kommentar

• mackar
                      • jun 2014
                      • 116

Kanontråd, beställde en Pixhawk igår och ska börja testa ut den, kommer säkert med en massa frågor.

En snabb grej som någon kanske har svar på redan, har beställt en extern LED men funderar på ifall det finns någon lösning där man kan sätta ledstripes på armarna och koppla dem till Pixhawken så att de kan blinka på samma sätt som LEDen på Pixhawken?
                      www.maciej.se

Kommentar

• neu
                        • aug 2012
                        • 1047

Beställde just en pixhawk kopia. Så hur kass är programvaran nu för tiden?

Kommentar

• Ålänning
                          • maj 2007
                          • 6807

Är det stor skillnad i själva gränssnitt och användning mellan APM 2.6 och Pixhawk?
                          Alltså när är det dags släppa APM 2.6 och skaffa en Pixhawk? =) Ska man köpa APM för att man är van, eller ska man överväga skaffa ytterligare nåt helt nytt, då är det kanske enklare att köra vidare ett tag på APM, tänkte jag?

Kommentar

• neu
                            • aug 2012
                            • 1047

Jag tog pixhawk för att apm's hårdvara börjar begränsa så pixhawk är mer framtids säker

Kommentar

• Grimm
                              • maj 2009
                              • 147

Är det stor skillnad i själva gränssnitt och användning mellan APM 2.6 och Pixhawk?
                              Alltså när är det dags släppa APM 2.6 och skaffa en Pixhawk? =) Ska man köpa APM för att man är van, eller ska man överväga skaffa ytterligare nåt helt nytt, då är det kanske enklare att köra vidare ett tag på APM, tänkte jag?
                              Har inte varit inne här på ett tag ser jag ...
                              Pixhawk är inte nåt nytt vad gäller programmering och gränssnitt som är exakt detsamma... Däremot så är hårdvaran mycket vassare. Pixhawken är enklare att strömförsörja och känns mycket säkrare på en stor maskin med armeringsknappen som pixhawken har. Plus att alla sensorer och även processsorn (coprocessor) är dubblerade.
                              Har nu kört hela sommaren med min och inte ett enda problem eller glitch. Mycket nöjd med Pixhawken.
                              APM funkar ju åxå bra men om man ska köpa nytt i dag så rekommenderas pixhawken starkt.

Kommentar

• Grimm
                                • maj 2009
                                • 147

Ursprungligen postat av neu
                                Beställde just en pixhawk kopia. Så hur kass är programvaran nu för tiden?
                                Vet att många hade problem förr med mjukvaran men den funkar klockrent nu tycker jag.. Enkel setup med wizarden och autotune som ställer in PID själv.
                                Enda "buggen" som jag hittat är att man INTE kan köra "kompassmot" på pixhawken, dvs kompencera kompassen mot trottel för minskad motorinfluens på kompassen

Kommentar

Arbetssätt...