Nu börjar vi från början heter din kontroll ardupilot och den inte kommer från 3dr är det en olaglig kopia. Har den ett annat namn men är samma kontroll som arduflyer är det en laglig kclon från de öppna ritningarna. Megat i apm är för att det sitter en atmell processor i kontrollen av modell mega. Pixhawk är den nya generationen som kommer ersätta apm inom 2år och den har 32bitars arm processor från st. I nuläget är mega processorn överbelastad så allt dom gör är att försöka optimera så mycket det går och försökaklämma in några få enstaka saker till nästa version, som troligen blir den sista och resten kommer bara vara optimeringar och buggfixar. Multiwii kan inte köra arduplane eller arducopter. Däremot finns det portar som låter dig köra koden på vissa multiwii kontroller som innehåller mega processor. Men då arducopter redan svettas kraftigt och dom måste lägga till !assa kod för att det ska fungera funkar det inte bra.
Info om APM?
Kollaps
X
-
Börjar från början? Varför står det ArduPilot på vissa och APM på vissa då? =) Fast de kommer från 3DRobotics... Jag har 4 st här nu... Senaste står det APM 2.6 på och den kommer från 3DRobotics (beställd från deras shop alltså).www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)Kommentar
-
Måste höra med er. Min APM som jag har på en quad "reptile" eller "dead cat" ramlar titt som tätt ned från himlen. Minsta lilla glapp någonstans gör att den ramlar ner. Baron ät täckt enl Jambran, vibrationerna är mkt låga, men jag misstänker fartreglagen som spökar ibland trots att jag kollat dem och lött om där det behövts. Är det nödvändigt att se till att löda på PCB och inte använda guldkontakter mellan motor-fartreglage-acce? Är detta vanligt? Har ni upplevt detta problem?
PeterKommentar
-
Hade liknande på min quad. Det var throtteln till escarna som inte var inställt bra.Måste höra med er. Min APM som jag har på en quad "reptile" eller "dead cat" ramlar titt som tätt ned från himlen. Minsta lilla glapp någonstans gör att den ramlar ner. Baron ät täckt enl Jambran, vibrationerna är mkt låga, men jag misstänker fartreglagen som spökar ibland trots att jag kollat dem och lött om där det behövts. Är det nödvändigt att se till att löda på PCB och inte använda guldkontakter mellan motor-fartreglage-acce? Är detta vanligt? Har ni upplevt detta problem?
Peter
Skickat från min GT-I9505 via TapatalkKommentar
-
har haft många orsaker till liknande fenomen.
1. Glappande bullets
2. glappande kontakter på styr/becsidan från escar
3. Felaktigt styrkort
4. Överbelastad bec i ett av reglagen som gett spänningen till övrig elektronik
5. Skumma fenomen när "rödatråden" varit ansluten från alla reglage då orsakat överbelastning på en esc
6.litet kabelbrott i motorkabel som gjorde att den tappade kontakt ibland , med ibland menar jag en gång på var 3dje-5e acc tog låång tid innan jag hittade det felet.
Jag tror inte detta va allt jag varit med om men kort sagt kan man säga att det finns oändliga orsaker till fenomenet och det är väldigt svårt att hitta
//edit
Är det glapp i bullets eller nån annan typ av överbelastning så brukar det kännas rätt fort på värmen i reglagen------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
|FPV STUFF|
|FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
|RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
| DJI Inspire 1 |
|TERMIK OCH HANG |
|Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
|FPV4FUN @ Youtube |Kommentar
-
Har haft glapp på en förlägnings servo kontakt vilket ledde till att tre motorer random slocknade då jag kopplade alla signalkablar på två kontakter då det inte var opto esc. Tog mig en stund att liusta ut vad tusan som hände.. Slutade med atrt jag bytte ut den förlängnings kabeln och bytte stiften på alla esc för säkerhetskull. På en annan hexa efter den lärdomen så plocka jag bort kontakterna och satte krympslang runt stiften istället så dom inte kunde glappa även om dom ville.Kommentar
-
Glapp är ett fan, men om man löder ska man se till att det löds bra också. =) Annars kan de också glappa och lossna. I tex riktiga flyg brukar det vara nån regel att man inte ska löda, eftersom vibrationer gör att kabeln går av där lödningen slutar. Det flyg jag byggde för nåt år sedan, där rekommenderade man kabelskor, skräpgrejer jag inte behärskar och hatar för att de lossnar mitt i allt. Men man ska väl ha en 200€-tång så löser det sig. =) Allt man täcker över, syns inte.www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)Kommentar
-
jaa, APM och andra kort verkar vara känsliga och hinner inte boota om förrän den ligger på marken, eller.. Det kan uppenbarligen finnas rätt många tänkbara felkällor. Ju fler grejer man kopplar desto fler fel kan uppstå. Jag har ju kopplat buzzer, capacitor och tydligare ledindikator, som alla kan vara ett problem om de glappar. Jobbigt! Trots allt skönt att veta att jag inte är ensam om problemet. Jag höll på att knäckas ett tag. PeterSenast redigerad av Peter1; 2014-06-13, 06:17.Kommentar
-
Spännande provflygning.
Jag hade en ganska spännande provtur med min första APM för några timmar sedan. Efter att ha jagat fatt på ett par problem med 3.01 firmwaren och uppdaterat till 3.1.5 så kunde jag äntligen armera den.
Då jag inte vill prova för många okända saker samtidigt så har jag provflugit TBS discoveryn med en Naza-M först.
APM 2.5.2 kortet är uppsatt med sex flight modes, stabilize, alt hold, loiter, auto, acro och RTL.
Throttle failsafe och Battery Failsafe var satt till RTL. Det är en MYCKET dålig ide när man gör första provflygningen!
Efter all kalibrering så lyfte jag med grundinställningar, att säga att den var svårflugen var en underdrift. Jag landade och kollade så att kortet fortfarande satt fast. Det gjorde det. Därefter provade jag i Acro läget då det inte bör vara känsligt för vibrationer. Från att vara riktigt svårflugen så blev den nu helt hysterisk. Jag flyger RC helikopter och kunde inte hålla den inom två meter från startplatsen.
Jag googlade fram lite inställningar för en TBS discovery, de var inte så annorlunda men jag lade in dem manuellt och provade igen i Stabilize. Nåja, den går ju att flyga om man hela tiden är med och puffar runt spakarna en halvmillimeter för att hålla balansen. Jag är lite dåligt påläst när det gäller loggen men hoppas att jag skall kunna läsa ut något ur loggarna. Jag kommer på iden att det kanske är bättre om man flyger upp till 3-4m istället för att flaxa runt på en halvmeter. Lite bättre blev det allt.
Sedan biir den helt utan förvarning stabil som om den står på ett betongfundament! Va fan tänkte jag, sedan bar den iväg uppåt och den lilla fan svarar inte på något jag gör! Jag börjar givetvis dansa regndans med radion över huvudet och testar alla lägen på radion och flaxar runt med spakarna men den hänger där så snyggt femton meter upp. Det är nu jag inser nackdelen med att ha Return To Launch som failsafe när inget är intrimmat. Efter femton LÅNGA sekunder så börjar den svara igen och jag tar snabbt ner den i Acroläge, så fort jag nuddar marken så slår jag om till throttle hold. Som man gör på en helikotper...FAAAN, den är ju kopplad till RTL och även om jag bara har throttle hold på i någon sekund så skall den fan upp på 15 meter igen. Ca 15 riktigt långa sekunder senare så landar den hur prydligt som helst av sig själv och jag hinner sätta foten på den innan den fick för sig något.
Det skall bli lite range check på den där mottagaren i morgon. Den har givetvis flygförbud men det kan ju faktiskt vara att APMen ger för låg spänning till mottagaren, det är lite misstänkt att jag bara har 4.7 volt på de pinnarna. Mottagaren var ca 2-300 meter bort häromdagen när jag flög med Naza-M och den var hur lydig som helst. Idag nådde den bara fem till tio meter.
Det här var mycket obehagligt, jag hoppas att jag hittar något i loggarna.
JörgenKommentar
-
Det verkar som om Failsafen på APM är lite bestämd av sig, när failsafe har gått in så gör den klart oavsett vad man säger till den. det som hände var att batterifailsafen gick in så att den flög hem. Om den är mer än 2 meter från launch platsen så lyfter den till 15 meter, väntar ett tag och sedan landar den.
Att jag kunde flyga den i acro läge efter 15 sekunder ena gången ser ut att bero på att den fick en GPS glitch som avbröt return to launch. Det är fortfarande inte helt klart hur det skall bära sig åt.
Idag så hade jag den inställd på att landa om batterifailsafen gick in när jag provade på flygfältet. Tyvärr så var den LÅNGSAM på att sjunka, så långsam att den bara drev iväg 50 meter bort längs fältet i promenadfart. Den sjunk väl en meter på den tiden och tog precis i en tistel innan den for ner i vår avgrundsdjupa och välväxta ravin.
Spännande styrenhet att ställa in det här.
JörgenKommentar
-
Huhm... håller själv på med APM-grejjor. Inte så van än... har en egen DJI F450 med APM 2.6 (GPS, telemetri), men hjälper även en annan som har tre multicoptrar och två flyg med APMs. Det finns en hel del att tänka på. =) Jämfört med KK2, DJI Naza-M och ZeroTech YS-S4 v2.www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)Kommentar
Kommentar