Taranis 9dplus och dr4-II HJÄLP!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kelrazh
    • jun 2015
    • 9

Taranis 9dplus och dr4-II HJÄLP!

Jag är ny på det häar och håller redan på att kasta skiten ut på uppfarten å köra över det.

Får fasen inte radion att binda med mottagaren.
    Någon som har erfarenhet med taranis 9dplus och kan berätta vad jag gör för dumhter?

Det jag försökt med är.
    hålla in F/S knappen ge ström till motagaren, starta upp radion med F/S knappen ned tryck.
    sen försöka binda.

He går skit.

Hjälp :(
  • Steflo112
    • jan 2013
    • 347

Börja med att starta Taranisen och i första menyn ställa in så att den är i Bind-mode mot en 8 kanalers mottagare. När Taranisen börjar pipa, då håller du in bindknappen på mottagaren och ger den ström. Voilà

Kommentar

• Kelrazh
      • jun 2015
      • 9

du menar från d16-eu till d8?
      Det kan jag inte ändra, finns bara 1 läge.

Kommentar

• Kelrazh
        • jun 2015
        • 9

Kan bara anv D16-eu läge.
        D4r-II vill anv ppm läge åxå

Kommentar

• Kelrazh
          • jun 2015
          • 9

jag läser manual från frsky hemsida.
          jag blir så less så ja vill dö.
          Taranis X9D Plus-EU version only has D16-EU mode.
          har köpt 2 mottagre och varit övertygad om att det ska funka.

Kommentar

• FinnbyFraggel

• aug 2013
            • 857

Ursprungligen postat av Kelrazh
            jag läser manual från frsky hemsida.
            jag blir så less så ja vill dö.
            Taranis X9D Plus-EU version only has D16-EU mode.
            har köpt 2 mottagre och varit övertygad om att det ska funka.
            Jag vet att det pratats om att man kan "nergradera" radio / sändar modul till icke EU, men inget jag praktiserat eftersom jag har den gamla versionen redan.
            Eller kan det gå att uppgradera DR4-II så den stöds av D16-EU?

/Jonas

Kommentar

• Gasman
              RCFF - Administratör
              • aug 2006
              • 553

Har inte orkat läsa igenom allt men här kanske du kan hitta en lösning.
              The EU has introduced an improved standard covering R/C transmitters called ETSI EN 300 328 V1.8.1 . This came into effect on the 1/1/2015 although there was quite a lot of warning in advance. This…

Själv kör jag 2.0.13 på min sändare och kan välja fritt bland D8 och D16 och alla gamla (=före EU-junket) mottagare funkar klockrent. Vad har du för version i din sändare?

Sedan finns det ett nytt Firmware Upgrade för dr4-II som ökar frame raten som kanske kan vara värt att pröva.
              //Mange

Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
              Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

www.strangnasmodellflygare.se

Kommentar

• Kelrazh
                • jun 2015
                • 9

Ok, så Taranis 9d kräver d16 läge med Eu firmware.
                Kommer denna http://www.autopartner.se/elektronik...ternalsearch=1
                att fungera för mig?

Kommentar

• Steflo112
                  • jan 2013
                  • 347

Jag visste inte att en ny Taranis bara hade 16-läge.
                  Detta är nog en av de första gångerna som man är glad att man har äldre versioner på sin FW.
                  Själv kan jag välja 8 eller 16 i min Taranis och har inte haft problem med att binda mina D4r-II till Taranisen.

Kommentar

• kronblom
                    • maj 2012
                    • 319

Verkar som om man skall stanna kvar på den gamla FW ifall man vill kunna köra vidare med D4R-ii. X4R mottagaren som länkas har inte CPPM. Däremot verkar den ha SBus, men jag har aldrig använt det så jag kan inte säga ifall det är "lika bra" som CPPM.

Kommentar

• freddan_6
                      • aug 2006
                      • 2655

Versionsnummer på radiomjukvaran är inte samma som EU/icke EU i sändarsteget. Jag har senaste (idag 2.0.16) och har både 8- och 16-bitars mod möjlig med sändaren. Jag köpte sändaren förra året.
                      Så här uppgraderar man sändaren
                      This guide will show you how to update or change the firwmare on your FRsky Taranis X9D Radio system. FrSky EU Firmware Recently FRsky has introduced a new EU versrion of the firmware to comply with regulations ( ETSI EN 300 328 certification). Overall this firwamre is exactly the same as other firmware, just that the TX module had an added setting to listen before talk to comply with the regulations. You will need to update both your X9D Radio firmware and the receiver firmware to the EU ...

Jag vet inte om man kan nergradera sändaren
                      fredrik

Kommentar

• kronblom
                        • maj 2012
                        • 319

Betyder det att jag kan uppgradera till 2.0.16 och köra vidare med mina gamla d4R mottagare? (Utan risk att ställa till det med EU/Non.EU version etc?)

Ursprungligen postat av freddan_6
                        Versionsnummer på radiomjukvaran är inte samma som EU/icke EU i sändarsteget. Jag har senaste (idag 2.0.16) och har både 8- och 16-bitars mod möjlig med sändaren. Jag köpte sändaren förra året.
                        Så här uppgraderar man sändaren
                        This guide will show you how to update or change the firwmare on your FRsky Taranis X9D Radio system. FrSky EU Firmware Recently FRsky has introduced a new EU versrion of the firmware to comply with regulations ( ETSI EN 300 328 certification). Overall this firwamre is exactly the same as other firmware, just that the TX module had an added setting to listen before talk to comply with the regulations. You will need to update both your X9D Radio firmware and the receiver firmware to the EU ...

Jag vet inte om man kan nergradera sändaren

Kommentar

• McRegor
                          • maj 2006
                          • 7942

Det kan du säkert kronblom - i enlighet med vad Fredrik säger. Radion (inställningar m m) har en programvara - HF-delen en annan och det är den som är annorlunda för de nya EU-sändarna - om jag fattat detta rätt. Sen kanske vi som kör gammal HF-programvara måste handla våra nya mottagare utanför EU - men det kan säkert nån klok person svara på...
                          Roger

Kommentar

• freddan_6
                            • aug 2006
                            • 2655

Ja @Kronblom det går bra att stoppa in 2.0.16.
                            Jag är fortfarande kluven om jag ska uppgradera, jag har nämligen en XJR-modul som jag kan köra de gamla mottagarna på, inköpt för att köra ännu äldre mottagare V8R7, V8R8 o.s.v.
                            @Roger du kan köpa mottagare inom EU om du också köper programmeringsutrustning, en kabel.
                            Sen lägger du in "Non EU Version" från http://www.frsky-rc.com/download/ind...d=0&pro_id=105 på minneskortet under firmware, och ansluter kabeln till mottagaren och slår på sändaren i programmeringsläge beskrivet http://www.dronetrest.com/t/how-to-u...aranis-x9d/959 eller http://seancull.co.uk/2015/03/10/qui...-x4r-receiver/
                            eller https://www.youtube.com/watch?v=jz6qnTsHcEE
                            fredrik

Kommentar

• kronblom
                              • maj 2012
                              • 319

Hmm..kanske lika bra att jag fortfarande har kvar min gamla Turnigy 9X med inbyggd DIY Frsky modul som kan hantera D, V etc....

Kommentar

Arbetssätt...