G-tune BorisB Betaflight

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • GuruX
    • okt 2014
    • 21

Ursprungligen postat av streber76
    Om du skriver ner lite vad du har går det nog att få igång det. Betaflight kräver att du har esc med blheli version 14 och stödjer oneshot eller högre och att receivern är cppm eller sbus ansluten till datorn..
    Har för mig att pwm är avstängt iaf...

Vad har du för grejer?
    Du har uppenbarligen mycket mer koll på detta än mig. Men jag kör ett CC3D-kort med en mottagare som skickar PWM till kortet och ESC som inte kör OneShot. Så det går. Jag har inte riktigt koll, men mina ESCs ska vara någon SimonK-variant.

Kommentar

• streber76
      • aug 2014
      • 234

Du har rätt att det går. Men poängen går lite förlorad för om dina esc inte kan ta emot informationen fort nog så spelar det inte någon roll om styrdatorn jobbar på övertid. Det är det som är det coola med betaflight, Boris har fått ner looptiderna på gamla o billiga styrdatorer så att de pratar med 1:1 sampling mot gyrot och har ballare filtrering av vissa signaler, när du sen introducerar en komponent som inte håller måttet så får du helt enkelt inte ut allt den kan ge.

Kommentar

• Hoppsan_84
        • nov 2014
        • 149

Vad är att föredra, Naze/6 eller cc3d?

Kommentar

• Turbotom
          • jul 2014
          • 125

Kom på att jag inte har någon BEC i mina Littlebees. Väntar just nu på en QAV210 ram med PDB. Kan jag testa mina Littlebees, och använda en extra esc med BEC för att driva FC och RX? Sorry för alla nördiga förkortningar! [emoji12]

Kommentar

• streber76
            • aug 2014
            • 234

Det funkar för test men det är nog säkrast att ta bort signalkabeln.

Kommentar

• Turbotom
              • jul 2014
              • 125

Ska testa! Har kollat lite på att kalibrera endpoints på min Devo7 sändare. Vettetusan faktiskt... Kör man Open pilot så anpassar man väl inställningarna i FC'n har jag förstått, och i Clean flight så behöver man alltså anpassa sändaren? Vågar inte ändra nåt i nån meny som jag inte förstår mig på, och hittar absolut inget varken i manualen eller på nätet, men får testa imorgon!

Kommentar

• streber76
                • aug 2014
                • 234

Du kan göra en kopia av din modell i sändaren. Då bråkar du inte med det som funkar. Visst är det lite tvärtom mot openpilot men iaf jag anser att det är bättre. Du ser allt visuellt direkt och genom att ställa värdena mellan 1000 o 2000 får du maximal upplösning när du sen flyger. Ofta brukar spakarna ligga på 1100 till 1900 o då förlorar du 20%, det är mer än märkbart kan jag lova.

Märker du att dina värden hoppar sen i receiver tabben är detta normalt. Vanlig är att de skuttar upp o ner från 1500 ett par 2-3 steg.

I cli tabben lägger du in då; o tryck enter efter varje rad.
                Set deadband=3
                Set yaw_deadband =5
                Save

Vi sätter yaw dödläget lite högre så koptern inte yawar så mycket när vi rör gasen o kurshållningen blir smutsig (typ ingen kan puncha ut utan att råka dra spaken lite snett).

Kommentar

• Turbotom
                  • jul 2014
                  • 125

Härligt att få svar på frågor som har malt i huvudet en stund! [emoji106]

Kommentar

• Turbotom
                    • jul 2014
                    • 125

Har försökt få kontakt mellan radion, Devo 7, mottagaren RX703A, och Cleanflight utan framgång. Har vid tidigare tester sett rörelser i Cleanflight, men nu händer det inget! Får testa en annan dag igen! [emoji107]

Kommentar

• Turbotom
                      • jul 2014
                      • 125

Forskade vidare här med ett barn hängandes i varje ben! [emoji23].
                      Har fått kontakt, men ej med rätt kabel till cc3dn, kan inte köra Oneshot med denna setup. De svaren man hittar ligger på Open pilots forum som tyvärr verkar nerlagt!

Lyckades få den att arma om jag drog på justeringsknapparna till både yaw och throttle, så nog behöver ändlägena justeras som du skrev Streber76. Nu ska jag bara komma på hur, eller om jag kan ändra nåt i radion.

Kommentar

• tragi702
                        • jul 2009
                        • 246

halloj igen..jodå ställa in radion behöver nog göras,och du kan ställa in allt det som behövs i devo 7an.

kolla sidan 41 o 42 i manualen så ser du hur du ställer in ändlägesinställning o subtrim. men du behöver ha kontakt med kortet i cleanflight o se hur värdena ändras i fliken "receiver" som det har skrivits tidigare..1000-2000 skal värdena vara o mittläget ska ligga på 1500.
                        lycka till o Hoppas du får ihop det..

//Patrik.

Kommentar

• Turbotom
                          • jul 2014
                          • 125

Yes, jag hittade inställningarna. Dock rör sig AUX2 precis som Throttle. Och jag har inte lyckats få kontakt med någon tre läges switch. Men jag lovar att ljuset i tunneln är skådat!

Kommentar

• Copterdude
                            • maj 2012
                            • 1269

Prova ändra ordningen på kanalerna i receiver tabben. Olika märken har olika ordningar.
                            Vet inte om Devo har nån speciell ordning på kanalerna för då kanske man måste ställa in manuell i CLI.

Kommentar

• Turbotom
                              • jul 2014
                              • 125

Provkörning i orkanvindar, check! [emoji106] Den går bra tycker jag, kopierade PID från en Qav210 jag hittade på Youtube! [emoji23] En fråga bara, tycker den rollar åt motsatt håll när jag drar på yaw spaken? Nåt man kan ändra på?

Kommentar

• streber76
                                • aug 2014
                                • 234

Invertera kanalen på radion

Kommentar

Arbetssätt...