Vad köper ni för Pixhawk's?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ålänning
    • maj 2007
    • 6807

Tror det finns för få i Sverige som är väl insatta. Det finns för många varianter. Vissa har bättre statistik än andra. Man får leta upp nåt man gillar + som uppfyller sina krav och sen kolla runt på forum och se om det är en vanlig variant samt hur den varit pålitlig i jämförelse med hur ny produkten är och hur vanlig den är samt gallra bort reviews av folk som gjort fel eller inte kan.

Jag har använt 1 st 3DR APM 2.5, åtminstone 5 st 3DR APM 2.6 samt 2 st 3DR Pixhawk (1) och är nöjd. Hårdvaran har funkat bättre än mjukvaran för nyare firmware-versioner har tagit bort problem och buggar.

Har även använt 2 MiniAPM 3.1 och de har också funkat som de ska. Samma med en APM 2.8 (okänd tillverkare).

Har beställt en sån där större Pixhawk-lookalike 2.4.8 (även den PX4-baserad) från RCTech.

Ska även småningom labba med en Pixhawk 2.1 Pro (utan edison chip).

Jag har gjort så att jag testat alla controllers i en billig quad/billigt flyg först för att se hur pålitlig den är.

Det är förstås viktigt att man byggt resten rätt och inte har vibrationer, glapp, brownouts, mm.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• Johan_H
      • maj 2013
      • 52

Vilken av alla dessa modeller tycker du har fungerat bäst?
      Vilken skulle du rekommendera till en foto-quad eller foto-Y6a?

Kommentar

• Ålänning
        • maj 2007
        • 6807

Idag gäller det att ha hårdvara som klara dagens mjukvara.
        Därför är idag allt som är äldre än Pixhawk-teknik = gammalt.

Tex APM klarar väl max APM-copter firmware-version 3.2.1 eller nåt sånt. Är länge sedan den versionen kom ut på marknaden. Detta pga minnesbrist om jag minns rätt. Och nu börjar det sägas att vanliga Pixhawk (1) inte har tillräckligt heller, men det har jag inte kollat upp desto mer. Av de jag haft att göra med så har genuina 3DR Pixhawk varit bäst. Men Pixhawk 2.1 kan ju va bra den med... är en nyare produkt. Kopior brukar jag inte rekommendera åt någon. Men obs, det finns många som är likvärdiga 3DR och andra tillverkare och gör bra grejer (dvs är inte kopior), jag har bara inte testat så många.

Men om det kostar 20€ istället för 200€ så får man nog vad man betalar för. Det är såna där jobbiga detaljer man snålar in på. Som tex vissa PM's saknar en kondensator som är bra för att hålla spänningen till Pixhawken stabil och slippa spikar/dippar (brownouts med resets som följd) mm. Men om man snålat på controllern så har man säkert snålat på resten också och då handlar det inte om så mycket pengar att bry sig om. Har man tid i överflöd, så köper man billiga grejer, speciellt om man fixar seriöst.

Kommentar

• Corpze
          • feb 2014
          • 47

Är det någon som kör med Pixhawk 2 med den nya kuben?
          vad är skillnaden mot den första utgåvan?

/Daniel

Kommentar

• Ålänning
            • maj 2007
            • 6807

Pixhawk 2.1 kom september 2016 om jag minns rätt. Första batchen gick slut rätt fort. Andra kommer in i slutet på januari/början på februari men backorders har varit möjliga nån vecka. Vet inte om nån i Sverige har testat den. Du får kika lite på ArduPilot-forumet och DIYDrones. www.RCTech.se lär ska vara en av återförsäljarna i Europa och enda i Sverige, i alla fall enligt ProfiCNC.

Skillnad mot 2an eller mot 1an? Kanske står nåt här www.proficnc.com
            Mellan 2.1 och 1 så har 2.1 (och 2) den där cuben och carrier board istället för allt i ett. Pixhawk 2 (Cuben) finns i tex 3DR Solo. 2.x har också upphängd IMU för att klara vibrationer bättre. Trippla sensorer (antar att det gäller gyroskop och accelerometrar), dvs bättre redundans. Du kan ansluta centimeter-GPS till den, kostar 10 ggr mer, men behövs mer och mer i professionellt bruk. Klarar flera GPS. Elektroniken i Cuben hanterar också temperaturer på ett helt annat sätt.

Kommentar

• Johan_H
              • maj 2013
              • 52

Har jag fattat rätt att senaste mjukvaran funkar med alla Pixhawk (1, 2, 2.1)?
              Anledningen till att välja en senare HW-version är främst kvalitet (driftsäkerhet, livslängd, sensor-redundans)?

Kommentar

• Ålänning
                • maj 2007
                • 6807

Som jag förstått så ska väl nog senaste programvara funka i samtliga, men att "ettan" kanske inte räcker till snart. Har ej kollat noggrannare om detta. Nytt behöver inte vara bättre kvalitet och det kommer alltid nya funktioner, som kan krångla. Men 2.1 ser ju väldigt gedigen ut. =)

Kommentar

• Corpze
                  • feb 2014
                  • 47

Vad är skillnaden mellan APM och Pixhawk?
                  och vad jag förstått är Pixhawk 2 nyare (precis släppt?) än 2.1?
                  För en som precis börjat med multirotor är det milt sagt en djungel :/

Kommentar

• Ålänning
                    • maj 2007
                    • 6807

- APM är gamla grejjan (duger till det mesta som alla behöver idag, men med äldre firmware)
                    - Pixhawk är efterföljaren
                    - Och sen kom Pixhawk 2 (som finns i Solo som funnits ett tag har jag för mig)
                    - Nu även Pixhawk 2.1. (släpptes i september 2016)

Var har du sett att 2 är nyare än 2.1?

För de som undrar vad PX4 är så är det i stort sett det som Pixhawk bygger på. Dvs en Pixhawk är ett kort med PX4 samt lite andra komponenter för att skapa en komplett produkt.

Kommentar

• Corpze
                      • feb 2014
                      • 47

Hmm, jag kanske blandar ihop APM verisionerna, gick in på pixhawks hemsida och såg att de släppt 2.1, är det den som skeppas ut just nu?

Kommentar

• Ålänning
                        • maj 2007
                        • 6807

Japp, batch 2 är på gång. Vet ej exakt när den är tillgänglig, om alla inte redan beställt varenda en. Men i februari va det snack om att den skulle dyka upp igen. Eventuellt i mars vad gäller Sverige (RCTech).

Förr fanns APM 2... sen APM 2.5an fanns väl 2013. 2014 va det APM 2.6. Pixhawk 1 2015, ... Pixhawk 2 är jag osäker på när kom. Pixhawk 2.1 september 2016.

Pixhawks hemsida? Det är många tillverkare som gör Pixhawk.

Kommentar

• SniffSwe
                          • maj 2016
                          • 513

Inte för att det kanske är så intressant men Deventions(Walkeras) FlightController DEVO-M är en kopia av APM.

Kommentar

• Ålänning
                            • maj 2007
                            • 6807

Är väl rätt många som använder samma grejer, men i egna utföranden eller kopior. Kopior rekommenderar jag inte. Devo-M liknar int ett dugg, men kan ju ändå vara samma komponenter och använda samma firmware (moddad för Walkeras behov). Stora chipet är kanske på undersidan?!

Devo-M https://walkera-fans.de/wp-content/u...-m_0033645.jpg
                            3DR APM 2.5: http://ardupilot.org/copter/_images/apm25.3.jpg
                            APM 2.8 (efterföljande kopia till 2.6): https://www.valuehobby.com/media/wys...Hrt_EV49T0.jpg

Kommentar

• SniffSwe
                              • maj 2016
                              • 513

Ja, den är inte kopierad utseendemässigt. Men elektroniken och mjukvaran är densamma. Jag har haft både DEVO-M och APM och användarmässigt var det identiskt. Båda har Atmega2560.

Pixhawk är väll 32-bit och mer minne medan "de flesta andra" är 8-bit? Jag har för mig att det var det som var säljargumenten när den kom.

Kommentar

• Ålänning
                                • maj 2007
                                • 6807

Japp, 32-bit i Pixhawk's. Mer fart och mer minne samt mycket mer kompetent. APM är 8-bit. Finns ingen orsak att köpa APM idag, såvida man inte klarar sig med det. Folk klarar sig med 35MHz idag också, men man köper nog 2.4GHz.

Kommentar

Arbetssätt...