Gaui 500XT Quad bygge hjälp

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Foto
    • feb 2013
    • 15

Lödfest!

Bra med riktiga verktyg, en Weller lödstation med aktiva spetsar är inte fel. Allt bara funkar (nästan då, det är ju ändå lödning vi pratar om).

Skall dra på ytterligare lite krympplast på XT60iorna så det blir mer dragavlastning och en kant att få grepp om. Dom sitter ju så förbannat hårt ihop när man trycker dom i bott.
    XT60 mot accen och 3.5mm bananer mot ESCerna, sen lödde jag VU och matningen till FPV direkt på huvudströmmen så att säga.
    Om nån har några invändningar ang. detta så är det läge att säga till nu för jag trycker ihop allt ikväll och provar...
    Bifogade filer

Kommentar

• PinDuke
      • jun 2012
      • 494

Matning till FPV prylarna skulle jag ta från balanseringskontakten i stället för till ESC.
      Speciellt om du tänkt köra utan LC-filter.

Kommentar

• Foto
        • feb 2013
        • 15

Ok, dom skryter järnet om sina fantastiska störningsfilter i FPV sändaren annars och att man kan stoppa in vafan man vill i den typ. Det är BS?
        Ferritkärna kanske? Vikt iof men väldigt lite.

Kommentar

• PinDuke
          • jun 2012
          • 494

Ursprungligen postat av Foto
          ...man kan stoppa in vafan man vill i den...
          I så fall är det ju lugnt.

Kommentar

• Foto
            • feb 2013
            • 15

Strömsatt nu och det pep och blinkade som en clown-mobil.
            verkar iaf få ström på allt, tändes LEDar på alla enheter som hade LED så det är ju skönt. FPV enheten såg nöjd ut men det säger ju inget om signalkvaliteten när man flyger så vi får se.

Nån som har tips på placeringen av VUn så man kan se LEDen är man flyger? Hade satt den på "kommandobryggan" först men då lyser den ju uppåt in i kupolen när man flyger, spelar det nån roll? Är det viktigt att man kan se blinket?

Kommentar

• Sickan
              • jul 2012
              • 1080

Var det Naza med GPS? I så fall så är det bra att kunna se "antalet" satelliter. De olika flyglägena som man också ser tycker jag inte är viktigt, det vet jag genom min "vippa" på radion.

--
              S

Kommentar

• remsan
                • jul 2012
                • 595

Nån som har tips på placeringen av VUn så man kan se LEDen är man flyger? Hade satt den på "kommandobryggan" först men då lyser den ju uppåt in i kupolen när man flyger, spelar det nån roll? Är det viktigt att man kan se blinket?
                Jag har den på undersidan. Över den har jag en liten genomsynlig plast lock. Det är bra när man inte flyger FPV, då tittar jag på när det börjar larma för låg spänning och börja landa.

Kommentar

• Foto
                  • feb 2013
                  • 15

Jahapp, nu tror jag bestämt allt är konfat och klart...

Några frågor är oklara fortfarande dock.

1. ESC-kalibrering. Jag har kört alla motorerna enligt inlägg #31 här i tråden. batteri ur, throttle max, i med motor 1 rakt i kanal 3 på mottagaren, batteri i, pip-pip, throttle min, lite mer pipande på lite olika sätt som övergår till ett stadigt pip - pip - pip osv med några sek mellan varje pip, Batteri ur. Upprepa på varje motor.
                  Alltså, exakt vad är det som "kalibreras" när man gör så? Var sparas informationen? I ESCn? Mottagaren lär ju inte ha en susning om vilken motor jag har kopplat in och MCn har ju inget med processen att göra så hur vet man att det är klart?

2. Flight Mode: Manuell - Atti - GPS Atti.
                  Vad innebär dom olika lägena? Manuell t ex, innebär det att man inte får hjälp på nåt sätt av MCn förutom att mixa motorkanalerna? Den håller inte höjd osv? Står inte supertydligt i manualen tycker jag.

3. Kan man inte få en treläges att vara OFF - Course Lock - Fail Safe? Om man nu vill ha Fail Safe på en switch så kan man bara offra Atti eller GPS Atti som jag har fattat det?

4. Är det bara sju kanaler i Nazan? 4st på spakarna, U, X1 och X2? Hade ju varit smöget att ha en separat vippa för Fail Safe kanske?

5. Om jag kopplar in Gimbalen och har Nazan i "gimbal off" så vrider den båda servon max åt ena hållet, byter jag till "on" så går den max åt andra hållet...
                  Skall jag lossa armarna från servot och låta det "nolla sig" på "on" läget och sen sätta tillbaka grejerna på servona och låta det vara nolläget? Är det så man gör?

6. Jag har köpt ett LED-kit till koptern, var kopplar jag in det? Ser ut som en vanlig servo/ESC-kontakt men det är helt omöjligt att hitta instruktioner hur jag kopplar in det..?

7. GPSens monteringspinne, är det bara att bita ihop och limma allt eller? känns inte som om den inte skall kunna röra sig ett smack nånstans för då går det åt helvete med allt. Trist att inte kunna demontera bara.

Skall man våga montera propparna snart då kanske.
                  Körde en dubbelkoll förut med papper och tejpflaggor för att kolla att motorerna snurrade åt rätt håll, det gjorde dom ju inte såklart så det var ju bara att plocka ner och koppla om... Tur att man är nojjig i alla fall.

Kommentar

• Lundberg
                    • feb 2013
                    • 4

Spännande tråd!

Jag har byggt ihop samma kit fast med en WKM istället för Naza. Det mesta borde dock vara snarlikt. Har flugit den en del utan gimbal och den flyger fint! Nu har jag äntligen tagit mig tid att montera gimbalen och ska göra flygtester med denna så snart jag har möjlighet.
                    Svarar nedan på det jag kan av dina frågor.

1. ESC-kalibrering. Jag har kört alla motorerna enligt inlägg #31 här i tråden. batteri ur, throttle max, i med motor 1 rakt i kanal 3 på mottagaren, batteri i, pip-pip, throttle min, lite mer pipande på lite olika sätt som övergår till ett stadigt pip - pip - pip osv med några sek mellan varje pip, Batteri ur. Upprepa på varje motor.
                    Alltså, exakt vad är det som "kalibreras" när man gör så? Var sparas informationen? I ESCn? Mottagaren lär ju inte ha en susning om vilken motor jag har kopplat in och MCn har ju inget med processen att göra så hur vet man att det är klart?

Kalibreringen talar om för ESC vad som är radions högsta respektive lägsta värde, dvs vad motsvarar avstängd och vad motsvarar full gas. Kalibreringen sparas i varje ESC. Det finns även fler parametrar man kan ställa in i ESC't (se sidan 17 i Gauimanualen). T.ex bör du sätta batterityp till NiMH / NiCd trots att du kör Li-ion. Detta för att du inte vill att ESC'n stänger av sig för att skydda ditt batteri mot för låga nivåer. Valet mellan att i det fallet riskera att skada batteriet eller att sätta hela maskinen i backen pga att en motor stänger av sig borde vara ganska enkelt.

Vad innebär dom olika lägena? Manuell t ex, innebär det att man inte får hjälp på nåt sätt av MCn förutom att mixa motorkanalerna? Den håller inte höjd osv? Står inte supertydligt i manualen tycker jag.

Rätt uppfattat.

Manuellt - Ingen hjälp med auto level eller position hold.
                    Atti - Du får hjälp med auto level. Släpper du spakarna medans du flyger kommer den själv att räta upp sig och hovra. Den kan dock fortfarande driva i position beroende på vind osv.
                    GPS - Samma som Atti fast med GPS-låsning av positionen, dvs den arbetar aktivt för att hovra på samma position och korrigerar för vind.

Höjden däremot styrs alltid av din throttle.
                    Spaken i mittposition = håll nuvarande höjd.
                    Spaken över mittposition = stig i höjd
                    Spaken under mittposition = sjunk i höjd

3. Kan man inte få en treläges att vara OFF - Course Lock - Fail Safe? Om man nu vill ha Fail Safe på en switch så kan man bara offra Atti eller GPS Atti som jag har fattat det?

4. Är det bara sju kanaler i Nazan? 4st på spakarna, U, X1 och X2? Hade ju varit smöget att ha en separat vippa för Fail Safe kanske?

På WKM kan man använda X3 som Go-home switch. Har man gimbal vill man dock använda X3 för tilt av kameran, och då verkar det som om man blir tvungen att stryka Go-home switchen. Dock kan du ju fortfarande ha Go-home funktionen aktiverad så den flyger hem om du tappar radiokontakt.

5. Om jag kopplar in Gimbalen och har Nazan i "gimbal off" så vrider den båda servon max åt ena hållet, byter jag till "on" så går den max åt andra hållet...
                    Skall jag lossa armarna från servot och låta det "nolla sig" på "on" läget och sen sätta tillbaka grejerna på servona och låta det vara nolläget? Är det så man gör?

Har inte pillat alls med detta än då jag precis skruvat dit gimbalen. Det blir att utforska nästa gång jag sitter ned med prylarna!

6. Jag har köpt ett LED-kit till koptern, var kopplar jag in det? Ser ut som en vanlig servo/ESC-kontakt men det är helt omöjligt att hitta instruktioner hur jag kopplar in det..?

Jag har visserligen WKM och inte Naza men har min kopplad i X3, vilket funkar bra.

7. GPSens monteringspinne, är det bara att bita ihop och limma allt eller? känns inte som om den inte skall kunna röra sig ett smack nånstans för då går det åt helvete med allt. Trist att inte kunna demontera bara.

Den bör limmas fast i rätt position. Jag har ärligt talat själv valt att inte limma den än utan bara lagt på lite tejp för att skapa ett tillräckligt motstånd för att den inte ska vrida sig så lätt.

Visst är det ett spännande projekt!
                    Senast redigerad av Lundberg; 2013-02-18, 11:34.

Kommentar

• remsan
                      • jul 2012
                      • 595

1. Info sparas i Naza'n. Om du uppdaterar Naza's firmware måste du kalibrera om ESC-arna.
                      2. GPS mode enbart för GPS Naza's modul (kör den inte inomhus ). ATTI den behåller höjden enbart, av vad jag vet.
                      3. Jag har en 3-läge knapp för flygmode (Man/ATTI/GPS), en 3-läge knapp för FAIL-SAFE/ATTI/FAIL-SAFE och en 3-läge knapp för HOME-LOOK/COURSE-LOOK/OFF. Jag tror inte du kan blanda in de på samma knapp.
                      4. Ja, och X3 som är ämnat för VU.
                      5. Om du ska köra med den som OFF så måste du skruva ut den, precis som du misstänker.
                      7. Jag limmade fast den på pinnen iaf.

Jahapp, nu tror jag bestämt allt är konfat och klart...

Några frågor är oklara fortfarande dock.

Skall man våga montera propparna snart då kanske.
                      Körde en dubbelkoll förut med papper och tejpflaggor för att kolla att motorerna snurrade åt rätt håll, det gjorde dom ju inte såklart så det var ju bara att plocka ner och koppla om... Tur att man är nojjig i alla fall.

Kommentar

• Foto
                        • feb 2013
                        • 15

Tack gubbar, nu har det klarnat lite.

Skall nog köra LEDarna på ledig utgång på Rx och sätta på lämplig switch. Hoppas det funkar.
                        Hur vet man att batteriet börjar böi dåligt förresten? Är det blinket på VUn som ändras? Behöverman nånslags telemetri för att få upp det på displayen på Radion eller kanske i Fatsharken?
                        Provade förresten att koppla upp Fatsharken igår med en GoPro och allt funkade, förutom att höger "öga" inte visade nån bild... :( blir till att returnera/byta den.

remsan: Hur har du konfat upp det i mjukvaran, jag hittar bara det jag har knappat in enligt ovan, har inte hittat nån dedikerad kanal för Fail Safe..?

Lundberg: På Nazan har jag kanalerna F1 och F2 som är till gimballen.

Egentligen hade jag tänkt premiärflyga igår men det började snöa. :/

Kommentar

• Lundberg
                          • feb 2013
                          • 4

Lundberg: På Nazan har jag kanalerna F1 och F2 som är till gimballen.
                          Absolut, F1 och F2 är kopplade till gimbalen. Vad jag menar är att det som du styr som X3 på din sändare troligtvis kommer att vara gimbalens pitch, dvs för att själv kunna tilta kameran. Detta eftersom du inte har någon kontroll över F1 och F2 från din sändare, utan dessa två utgångar styrs helt och enbart av MCn själv. Se bifogad bild från Dji assistant så tror jag du förstår vad jag menar.

Klicka på bilden för större version

Namn: x3.png
Visningar: 1
Storlek: 39,8 KB
ID: 494813

Kommentar

• Lundberg
                            • feb 2013
                            • 4

Egentligen hade jag tänkt premiärflyga igår men det började snöa. :/
                            Dubbelkolla att allt snurrar åt rätt håll, har rätt propellrar samt ser ut att funka som det ska innan du lyfter.
                            Be någon med ett hårt grepp hålla den över sitt huvud (akta propellrarna!) och ge den lite gas, prova trycka lite framåt, bakåt och åt sidorna för att se att den drar åt det håll den ska.

När det väl är dags för första take-off, våga ge lite extra gas just vid starten. Den kan mycket väl dra lite grann åt något håll när den lyfter, vilket avhjälps genom att man snabbt tar upp den nån meter eller två i luften, där den ska vara helt stabil. Lycka till!

Edit:
                            Och håll dig till Atti-mode till att börja med!
                            Senast redigerad av Lundberg; 2013-02-18, 13:25.

Kommentar

• Sickan
                              • jul 2012
                              • 1080

Att ha GPSen monterad med dubbelhäftande kan vara bra. Ibland behöver man justera när den driver lite, när man t ex flyger rakt fram. Det kan man ordna med att vrida GPSen några grader åt motsatt håll.

--
                              S

Kommentar

• remsan
                                • jul 2012
                                • 595

Min fail safe aktiveras både från en knapp och när man stänger av radion.
                                Man får jobba med Gear inställningarna och hitta rätt värde för F/S.
                                Du kan kolla lite på

Jag kan titta lite mera detaljerat hur jag gjorde det när jag kommer hem ikväll.

Jag hade fel med ESC-arna, men jag har alltid trott att info't sparas i Naza
                                Senast redigerad av administrator; 2013-05-14, 20:42.

Kommentar

Arbetssätt...