Bus-quad?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ålänning
    • maj 2007
    • 6809

Ah! Så dom har inga leveransproblem längre som någon nämnde ovan? =) Måst ju fråga...
    http://team-blacksheep.com/products/product:98 75USD +

- 750kV Motor & ESC Package (+ US$ 169.95)
    Upgrade to 900kV motors (+ US$ 90.00)
    Add Graupner 9x5 Props (2x CW, 2x CCW) (+ US$ 30.00)

- DJI Naza Flight Control (+ US$ 229.95)
    Include GPS Add-on (+ US$ 189.95)

- Scorpion battery velcro straps (+ US$ 7.95)

- TBS 69 FPV Camera (+ US$ 179.95)
    Splash-water proof (+ US$ 20.00)
    EzOSD connector (+ US$ 6.95)
    - TBS 59 FPV Camera (+ US$ 109.95)
    Splash-water proof protection (+ US$ 20.00)

- 8x Servo Extensions for Receiver Mount (+ US$ 9.95)

- 4x DJI Flamewheel Arms (+ US$ 24.95)

- TBS CORE installed (+ US$ 79.95)
    Do not install (+ US$ -10.00)
    Add RF Tin Shield (+ US$ 14.95)

- TBS Loveseat (antivibration pad) (+ US$ 8.95)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• PÖ
      • maj 2007
      • 499

Om man läser deras tråd på fpvlab, så verkar det ha ordnat upp sig någorlunda med deras order cap iaf

Kommentar

• Stiffe
        • jan 2012
        • 991

Är det bara TBS Discovery samt QAV400 som är byggda så man slipper se grejer i vägen när man flyger/filmar?
        Det beror på var man placerar kameran och vidvinkeln på objektiv , jag har min gopro på min FW 330 utan att det syns något

Kommentar

• Sickan
          • jul 2012
          • 1080

Ja, man kanske skulle ge sig in i kopterbranschen

Om man vi ha en all-round FPV-maskin för att kunna busa med, samtidigt som man ibland bara vill glida och foto/filma, utan proppar i vägen, i ett kompakt format osv

Då tror jag mycket på det som kommer starkt nu, lagom stora quads med brushless gimbal, typ QAV540 men det finns enklare varianter och möjligheter också.

http://www.getfpv.com/multi-rotor-fr...-airframe.html

Vibrationer är alltid ett bekymmer och på Discon handlade det hela tiden om hur jag monterade kameran, med MoonGel blev det tillslut riktigt bra. På QAVarna så är de bobbins som används mellan den smutsiga delen med motorerna och och den rena delen där kameran med mera monteras, så bra att man kan montera kameran direkt mot ramen.

I min värld tycker jag väldigt mycket om Discon, den flyger extremt fint! Den är stryktålig, lätt att laga och få tag på delar till, smart integration av power distribution board och TBS Core för det nödvändiga när det gäller OSD och strömförsörjning 5/12 volt till kamera och videosändare.

Bästa ramen i mitt stall är nu QAV400 och sedan kommer QAV500 som jag ska uppgradera med nosgimbal. Nackdelarna är att de är ömtåligare och både dyrare och jobbigare att laga.

Vill du handla kit så kan jag rekommendera http://onedrone.com/store/top-brands...heep/discovery

--
          S

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Kommentar

• Ålänning
            • maj 2007
            • 6809

Core... är det mer än ett flerskiktat kretskort som del av ramen? Eller är det bara dit man löder allt? Core låter så... elektroniskt. =) Måst ju ta mig tid att läsa på lite, men ni förklarar saker o ting så bra. :-)

Kommentar

• Ålänning
              • maj 2007
              • 6809

Finns det nån orsak att välja tex DJI FlameWheel F450 istället för eller före man skaffar en TBS Discovery?
              Tänkte på det med kameran angående det som Stiffe säger, att placeringen gör att man slipper se propparna.
              Finns det nån orsak att tex skaffa en HK-kopia med KK2 som tex Q450? Eller är det bara billigt och dåligt?

Kommentar

• simonarvestrand
                • jan 2012
                • 3850

Finns det nån orsak att tex skaffa en HK-kopia med KK2 som tex Q450? Eller är det bara billigt och dåligt?
                det är int bara billigt och dåligt, jag kör faktiskt med hkarmar av två anledningar, sjukt billigt, dom går sönder vilket oftast gör att andra saker klarar sig. ( dom håller för mycket men inte lika som dji)

kk2 är billigt och flyger förvånansvärt bra.

kort sagt, nej det är inte bara billigt och dåligt

Kommentar

• Sickan
                  • jul 2012
                  • 1080

TBS Core är ett extra kort som man kan (alltså inte nödvändigt) löda fast direkt på Discons bottenplatta. Den ger några extra saker, separat voltregulering för kamera och videosändaren, 5v eller 12v. Om du har den på Discon så finns kontakter på bottenplattan för att ansluta kamera och sändare. Du få också en enkel OSD med det viktigaste, volt, förbrukning mAh och RSSI.

Jag använder TBS Core separat nu på min QAV400, så det går också bra att att använda den på/till t ex en F450-ram.

http://www.team-blacksheep.com/tbs-core-manual.pdf

--
                  S

Ursprungligen postat av Ålänning
                  Core... är det mer än ett flerskiktat kretskort som del av ramen? Eller är det bara dit man löder allt? Core låter så... elektroniskt. =) Måst ju ta mig tid att läsa på lite, men ni förklarar saker o ting så bra. :-)

Kommentar

• Sickan
                    • jul 2012
                    • 1080

Billiga armar är jag också väldigt mycket för men man kan inte jämföra DJI F450 (och andra Kinakloner på den ramen) med TBS Discovery eller liknade. Det är helt olika flygupplevelser. I mitt tycke är F450 en bra ram för nybörjare, men det är fokus på att hovra och flyga "platt". Oftast bygger man på höjden för att få bort propparna från videon, men andra ord man hänger en gimbal med kamera undertill. Min erfarenhet är att formen och höjden inte ger den där flygplanskänslan när man flyger FPV, med betong på flyger. Är det glida runt lugnt och fint för att filma/fota är typen kanon.

Jag flyger fortfarande, fast inte så ofta, med min Naza-bestyckade F450 ram, den är inte rolig, men stabil!

Men som sagt, din rubrik är bus-quad Och då ska du enligt mig ha en flygmaskin! Du kan alltid hitta billigare varianter på TBS Discovery (vissa var faktiskt före) om du vill ha något att kraschträna med.

--
                    S

Ursprungligen postat av Ålänning
                    Finns det nån orsak att välja tex DJI FlameWheel F450 istället för eller före man skaffar en TBS Discovery?
                    Tänkte på det med kameran angående det som Stiffe säger, att placeringen gör att man slipper se propparna.

Kommentar

• Ålänning
                      • maj 2007
                      • 6809

Jo inte är jag ju ute efter nån grej som ska sitta fast i luften... =) Bara kollar läget lite så man inte köper nåt allt för vansinnigt för en nybörjare, men när jag googlat lite på youtube så finns det ju flera Disco-filmer som är rätt så mjuka o snälla, så uppenbarligen går det ju att flyga snällt med en sån med. Tänkte bara om det var ett naturligt klokt steg att först skaffa en seg stabil quad före man börjar flyga. Men att flyga stabilt med något som är stabilt är ju inte så svårt. Flugit helikoptrar några år nu. Men med Discon får man ju allt i ett, typ... Intressant läsa vad ni skriver i alla fall. Krascha? Det gör jag sääällan med helis, men lite oftare med flyg... =)

Kommentar

• Sickan
                        • jul 2012
                        • 1080

Visst går det, jag gjorde några mer eller mindre lyckade försök

--
                        S

Skickat från min C6603 via Tapatalk 2
                        Senast redigerad av administrator; 2013-06-22, 19:49.

Kommentar

• simonarvestrand
                          • jan 2012
                          • 3850

här är min lekquad.
                          hk f450 ram , motorer på ungefär 800kv/320watt kör den på 4cell 2200.
                          fin felspakning i slutet

Kommentar

• ajee
                            • jul 2013
                            • 14

Det här blir mitt första inlägg på forumet. Jag ville undvika att starta fler trådar än nödvändigt.

Jag är själv sugen på en entrylevel Quad och har väll insett att F450 Flamewheel från DJI verkar vettigt. Dock är man som vanligt på tight budget och funderar på huruvida Onedrone's F450 kit skulle passa med ett billigare kort från Hobbyking. Typ deras egna HobbyKing Multi-Rotor Control Board V3.0 (Atmega328 PA).

Eller ska man gå direkt på kittet med Naza'n?

Min ambition är först och främst att ha kul med "manuell" körning. Men kanske filma lite med min GoPro.

Sedan vad det gäller affär finns ju Multikopter.nu och vilket är lite av en svensk version Onedrone. Fast dyrare då. Är Onedrone säker att beställa ifrån?

Kommentar

• simonarvestrand
                              • jan 2012
                              • 3850

FLamhjulet är mycket bra att börja med har gjort rätt många brutala krasher utan problem enda gången en arm gått av
                              va när det va minusgrader ute .

om det är kul manuellkörning du vill komma åt så funkar hk's kort, men om du vill att flygupplevelsen skall bli lite "mer" så tycker jag att du skall satsa på cc3d , har inte hittat nått bättre "standard" kort än flyger så otroligt bra och stabilt , lyder minsta lilla vink.

kostar lite mer än det dubbla mot kk2 men flyger 10 ggr bättre
                              The best quality First Person View equipment. Free or discounted shipping on all orders.Drone Racing, RC Airplanes, FPV Cameras, FPV Goggles, Video Transmitters, RC Quads, Drone Antennas, Lipo Batteries, and Ground Station Equipment.All available for amateurs, schools, hobbyists, government, and wholesale buyers.

Kommentar

• ajee
                                • jul 2013
                                • 14

Det låter bra det Då får det bli en sådan.

Man stöter ju på många kommentarer som antyder att CC3D kortet är bra. Vilket absolut gör den till ett alternativ. Just ju står det mellan ett billigt KK2 eller just CC3D. Det som dock talar för KK2 är priset och det tillsynes lättanvända LCD systemet.

Men oavsett vad går båda att använda med DJI Flamewheel kittet visst!? Dvs. dji motor, dji esc osv.

Och om jag får för mig att gå på KK2 men senare vill prova CC3D är det väll bara att byta. Eller vad ska man tänka på där?

Ja just ja... Det här med flasha kort och grejer .. Är det något man måste göra efter/vid bygge, eller är det något man gör med tiden för att justera/uppdatera? Vill helst ha så mycket plug n play som möjligt och låta det där tekniska komma med tiden

Kommentar

Arbetssätt...