Settings för nybörjare dx6i/blade mqx quadcopter efterfrågas!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr J
    • maj 2006
    • 4130

En sak jag kom att tänka på är att den måste ställas plant inom fem sekunder efter att strömmen kopplats in, bommar man det så att den initierar fel så kan den bete sig hur konstigt som helst, tex att ett par motorer inte funkar när man gasar eftersom kontrollern tror att quaden ligger snett och därför försöker kompensera genom att dra ner motorvarvet på ena sidan.

Första gången jag råkade ut för det var jag övertygad om att garantin hade gått ut...
    Men det var bara att starta om den och vara lite snabbare med att sätta den plant.

Kommentar

• darkling76

• dec 2011
      • 236

Ursprungligen postat av Mr J
      En sak jag kom att tänka på är att den måste ställas plant inom fem sekunder efter att strömmen kopplats in, bommar man det så att den initierar fel så kan den bete sig hur konstigt som helst, tex att ett par motorer inte funkar när man gasar eftersom kontrollern tror att quaden ligger snett och därför försöker kompensera genom att dra ner motorvarvet på ena sidan.

Första gången jag råkade ut för det var jag övertygad om att garantin hade gått ut...
      Men det var bara att starta om den och vara lite snabbare med att sätta den plant.
      Aha!!!
      Där kan nog felet vara!
      Jag har låtit den ligga upp och ner på canopyn när jag bundit den tills leden lyser blått hmm.
      Tänkte inte på att den måste stå plant i fem sekunder.
      Ska klart koppla in batteriet och vända den rätt....
      Tack!

Kommentar

• Sjuntorparn
        • aug 2008
        • 131

Ursprungligen postat av darkling76
        Aha!!!
        Där kan nog felet vara!
        Jag har låtit den ligga upp och ner på canopyn när jag bundit den tills leden lyser blått hmm.
        Tänkte inte på att den måste stå plant i fem sekunder.
        Ska klart koppla in batteriet och vända den rätt....
        Tack!
        Njae....nu vill jag lägga mig i!
        Inte behöver väl mQx:en stå på rätt köl vid initiering, den behöver väl endast lite "lugn och ro", det vill säga, se till att den är stilla under initieringsfasen. Jag har för vana att alltid ha mQx:en liggandes "på rygg" vid anslutning av accen (är bekväm av mig - har lättare att se ljuset från dioden när den ligger på rygg).

För övrigt är det en rasande trevlig maskin - jag köpte den relativt snart efter det att den släpptes här i Sverige, passade givetvis på att beställa med extra proppar, vis av erfarenhet från andra multirotorer, proppar går ju åt så att säga. Nu sitter jag här ett gäng år senare, men en massa proppar i reserv och har, trots mångfalt hårda landningar (läs, totalt okontrollerade högfartskrascher) inte behövt byta en enda del på mQx:en!

Djupt vördnadsfullt..... Grefen!

Kommentar

• Mr J
          • maj 2006
          • 4130

Ursprungligen postat av Sjuntorparn
          Njae....nu vill jag lägga mig i!
          Inte behöver väl mQx:en stå på rätt köl vid initiering, den behöver väl endast lite "lugn och ro", det vill säga, se till att den är stilla under initieringsfasen. Jag har för vana att alltid ha mQx:en liggandes "på rygg" vid anslutning av accen (är bekväm av mig - har lättare att se ljuset från dioden när den ligger på rygg).

För övrigt är det en rasande trevlig maskin - jag köpte den relativt snart efter det att den släpptes här i Sverige, passade givetvis på att beställa med extra proppar, vis av erfarenhet från andra multirotorer, proppar går ju åt så att säga. Nu sitter jag här ett gäng år senare, men en massa proppar i reserv och har, trots mångfalt hårda landningar (läs, totalt okontrollerade högfartskrascher) inte behövt byta en enda del på mQx:en!

Djupt vördnadsfullt..... Grefen!
          Visst är det så, men det är mycket lättare att hålla den stilla när den står på landningsställen än när den ligger uppochner på det konvexa skalet...

Kommentar

• Sjuntorparn
            • aug 2008
            • 131

Ja, okej då, den står nog stabilare på stället än liggandes på rygg på karossen - jag har för vana att lägga den "i knät" å' där ligger den still om än lite på sniskan. Har funkat fint för mig....

Ha det gött, flyg lågt, brutalt och inverterat.....men kanske inte med en mQx dårå!

Vördnadsfullt, Grefen!

Kommentar

Arbetssätt...