Det låter som din källa inte är super bra eller så tolkar vi lite olika. Kollar man på dom matematiska formlerna så ser man lite hur det funkar.
Inställningar av quad
Kollaps
X
-
-
Wikipedia och alla pid guider jag läst igenom åren.
http://dspace.mah.se/bitstream/handl...2007_02_19.pdfDär står ju som jag sa att d dämpar så att p inte skjuter över och under.Idén med att använda derivatan av reglerfelet är att regulatorn då får en
prediktiv förmåga att uppskatta vart reglerfelet är på väg.
Det eller så har jag ingen aning överhuvudtaget vad jag pratar om. Men men justrerar man sina inställningar efter vad jag så på en multi så blir det bra oavsätt hur det fungerar.Senast redigerad av eAk; 2014-12-20, 14:59.Kommentar
-
Jag hinner inte flyga och testa så mycket inställningar som jag vill men 2200 ackarna har jag skippat nu, den flyger verkligen inte bra med dessa.
Jag har provat lite inställningar men är tillbaka på det jag startade med, miniH i wizarden tror jag det är.
Ska det funka bra att busflyga i attitude, runt träd och liknande eller behöver man köra rate för att få den att svänga runt lättare? Läste att Cruise-Control kan få den att drifta ut i kurvorna i attitude men samtidigt hjälper till med höjdhållningen i svängar. Ska jag köra utan Cruise-Control i attitude men kan använda det om jag kör rate?
Det är lite svårt det här när jag inte hinner flyga så mycket som jag vill
Kommentar
-
Jo jag kan tänka mig att c control gör så, lutar du den mycket drar den ner motorvarv över ett visst gradtal. De flesta kör med manual på throttle o heading lock på yaw. Märks mest i fpv flyg men den håller satta kursen utan att hoppa till om svängen inte är perfekt koordinerad. Flyger du i attitude håller du ner nosen genom svängen, rolla mycket o yawa. Flyger du fort måste du även dra upp nosen mot dig i slutet av svängen annars blir det inte så snävt.Kommentar
-
Jag ska testa utan Cruise och kolla om jag upplever någon skillnad.
Igår körde jag fpv i ratemode, funkade riktigt bra att flyga mellan lite träd och buskar. Rates är helt klart lättare med fpv än utan fpv (som väntat).
Blev tvungen att sluta flyga när quaden två gånger rullade över på rygg och gick ner i backen, hittade en motor som går lite trögt och låter illa så den ska bytas och får hoppas det bara var den som orsakade problemet.Kommentar
-
Dom kan skitza om tex pids är dåligt inställda o det kommer en plötslig vindby o en annan anledning är propp slipp, det hade jag lite problem med innan jag slutade lata mig o drog åt dom med vektyg. Du skriver inte vilka esc o motorer du har men vissa har sync problem, då brukar det låta skummt precis innan den faller.Kommentar
-
Det var helt säkert motorn som gjorde det. En liten bit av en magnet hade lossnat och kilat fast sig.
Jag lade en beställning på två nya rcx-motorer från autopartner där jag köpt quaden, tänkte att en extra kunde vara bra att ha.
Fick ett mail från dem att de var slutsålda och ett erbjudande om rabatt på ipower 1806 istället men svarade att det funkar ju inte att byta en motor till något annat än de tre andra, dessutom var axlarna på två motorer krökta så propparna wobblade, det slutade med att de skickade två motorer gratis och två för samma pris som de billigare rcx-motorer jag redan betalat för!!!
Fantastiskt bra gjort utan att jag ens funderat på om det skulle vara ett garantiärende.
Det är nästan så jag skäms lite över hur bra behandlad jag blivit av dem men de har definitivt vunnit en kund som i första hand handlar hos dem i fortsättningen.
Vad gäller flygningen så är nog inställningarna ganska bra ändå, jag halverade expon och jäklar vilken skillnad det blev ihop med att jag flög lite aggressivare! Klart mycket bättre än tidigare, framförallt känns det som om yawen tjänade på mindre expo.
Nu kunde jag flyga med fart mellan träden och vända och komma tillbaka, dyka ner mellan några buskar och vidare till nästa träddunge och mellan de träden. Runt en lada och in i dungen igen, riktigt kul!
Tyvärr blev jag lite övermodig och körde av antennen, och lite mer, från sändaren men har lyckats löda ihop det och har bild från kameran igen.
Det som alldeles nyligen kändes ganska hopplöst känns nu som att det ligger ganska nära att uppnå, kul!Kommentar
-
kanon. alltid bra att visa på olika sätt, en del lever i bilder en del lever i matte
det bästa är ändå att testa i verkligheten och se vad som händer
Det som kan tilläggas är att man ska undvika D om man har mycket vibbar den kommer bara ställa till bekymmerKommentar
-
Grymt bra, jag föröker alltid se till att jag beställer mer motorer än jag behöver - kör på emax 1806 motorer nu o de verkar vara riktigt bra - visst inga tigers i prestanda men de kostar inte så mycket o det finns reservdelar att få tag på. Det finns ju inget värre än vänta på delar när man vill ut o flyga.
Jag flyger i 360 grader per sekund i rate mode med 35 i expo - min cc3d lade nyligen av efter en krash, så nu går den bara att flyga i rate för går man in i attitude mode så början den rolla åt höger, först sakta sen snabbare o snabbare o det går inte att stoppa efter ca 5 sekunder.
Det var helt säkert motorn som gjorde det. En liten bit av en magnet hade lossnat och kilat fast sig.
Jag lade en beställning på två nya rcx-motorer från autopartner där jag köpt quaden, tänkte att en extra kunde vara bra att ha.
Fick ett mail från dem att de var slutsålda och ett erbjudande om rabatt på ipower 1806 istället men svarade att det funkar ju inte att byta en motor till något annat än de tre andra, dessutom var axlarna på två motorer krökta så propparna wobblade, det slutade med att de skickade två motorer gratis och två för samma pris som de billigare rcx-motorer jag redan betalat för!!!
Fantastiskt bra gjort utan att jag ens funderat på om det skulle vara ett garantiärende.
Det är nästan så jag skäms lite över hur bra behandlad jag blivit av dem men de har definitivt vunnit en kund som i första hand handlar hos dem i fortsättningen.
Vad gäller flygningen så är nog inställningarna ganska bra ändå, jag halverade expon och jäklar vilken skillnad det blev ihop med att jag flög lite aggressivare! Klart mycket bättre än tidigare, framförallt känns det som om yawen tjänade på mindre expo.
Nu kunde jag flyga med fart mellan träden och vända och komma tillbaka, dyka ner mellan några buskar och vidare till nästa träddunge och mellan de träden. Runt en lada och in i dungen igen, riktigt kul!
Tyvärr blev jag lite övermodig och körde av antennen, och lite mer, från sändaren men har lyckats löda ihop det och har bild från kameran igen.
Det som alldeles nyligen kändes ganska hopplöst känns nu som att det ligger ganska nära att uppnå, kul!Kommentar
-
Min flyger som en gris nu, rollar höger i attitude. Kör jag rate, som jag nästan alltid gör nu, så flyger den hyfsat men gasar jag mer än ca 80% så börjar den rolla, både höger och vänster. Kör jag fullgas och drar minsta lilla bakåt på pitch så slår den bakut, helt okörbar på fullgas. Mycket jello på flygkameran också.
Jag flyger i 360 grader per sekund i rate mode med 35 i expo - min cc3d lade nyligen av efter en krash, så nu går den bara att flyga i rate för går man in i attitude mode så början den rolla åt höger, först sakta sen snabbare o snabbare o det går inte att stoppa efter ca 5 sekunder.
Idag rensade jag inställningarna och konfade styrkortet från början, lade in qav250-pidsen från wizarden, de skall funka enligt killarna på open pilot, men den flög precis lika illa som innan.
Jag har provat lite olika pids, både höga och låga, men det verkar inte göra någon skillnad, vet inte alls vad jag ska göra för att få ordning på den.
Kan böjda armar göra allt det här?
Mäter jag höjden från bordet vid roten av armarna så är den precis lika på alla fyra men mäter jag ute vid motorerna så är en arm cirka 1,5 mm högre än de andra.Kommentar
Kommentar