Inställningar av quad

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • streber76
    • aug 2014
    • 234

Kolla så armarna inte har delaminerat, alla ska vara lika styva. Sånt kan hända efter hårda krasher, har inte gjort det borde dom var ok. Min andra gissning e vibrationer, sänk d mycket o ändra accelerometrar till 0.10 om den är på 0.05. Flyger den bättre är vibrationer problemet, det bygger du bort bäst för gimpa datorn är inte helt lyckat. O kom ihåg att låta den vila minst 10 sek efter du armat den så den hinner kalibrera.

Kommentar

• Ted_B
      • dec 2013
      • 335

Nu finns det pids för ZMR250 inlagd i openpilot wizarden.
      Jag kör på dem och jäklar vilken skillnad det blev, eller kanske inte så stor skillnad egentligen men nu känns den bara rätt
      Det är fortfarande problem vid fullgas men nu är den åtminstone stabil i rollaxeln och pitchen blev lite mindre känslig.
      Det stora problemet nu är yaw.
      Yawar jag i hög fart så börjar den pendla och kan tappa kontrollen helt. Kanske hjälper om jag lägger in yaw också på TPS, nu är det bara roll och pitch som påverkas.
      Jag ska prova att köra rate istället för axislock på yaw, kanske funkar det bättre?

Kommentar

• streber76
        • aug 2014
        • 234

Nu misstänker jag din tyngdpunkt ligger fel eller att dina pids är tokiga.Tps ska du normal inte behöva använda såvida du inte har pid så högt att den börjar skaka vid tex vertikal acceleration.

Kommentar

• Ted_B
          • dec 2013
          • 335

Nu har jag justerat pidsen lite, provflugit, hem och ändrat lite, provflugit igen, hem och ändrat lite mer, provflugit osv.
          Jag har försökt koncentrera mig på en axel i taget och känna efter vad som händer, jag tror jag börjar få "lite" ordning på det nu faktiskt.
          Tyvärr är det ganska blåsigt ute så den känns kanske annorlunda när vinden lägger sig, men huvudsaken är väl att jag faktiskt märker skillnad när jag ändrar på inställningarna.
          Jag provade också pids som var låga jämfört med vad jag använt tidigare, men det kändes inte alls som om det passade min quad.
          Jag tror nog jag ligger hyfsat rätt nu, iallafall vad gäller roll och pitch.
          Jag får se till att få tummen ur och beställa en ny radio så jag kan ändra pids genom en vridpot på radion istället för att behöva koppla upp mig mot datorn hemma, det blir nog lite enklare då
          Tack för att du engagerar dig i mina frågor

Kommentar

• Ted_B
            • dec 2013
            • 335

Igår var jag ut och flög "på riktigt" i en gles skogsdunge med ca 30-50 träd istället för bara runt några enstaka träd.
            Det funkar ju faktiskt!
            Jag trodde inte jag skulle klara det riktigt så pass bra som jag gjorde.
            Några proppar gick det åt, det var inte så lätt att se björkarnas spretiga grenar förrän det var försent men det blir nog bättre i sommar när det blir lite löv och mer färger.

Jag har fortsatta yaw-problem, har kollat lite mer vad som händer i högre fart.
            När jag flyger framåt och yawar så rollar qaden utåt.
            Är det normalt eller ska den klara av att hålla den stabil i rollplanet?
            Vad ändrar jag för värden för att få den mer stabil i det läget?
            Är det rollaxelns eller yawaxelns värden som inte är bra?

Kommentar

• streber76
              • aug 2014
              • 234

Låter som i ska höjas på roll. Men det är svårt utan att se den. Vad har du för värden?

Kommentar

• streber76
                • aug 2014
                • 234

Oh btw det är normalt att dom gör det lite. Precis som en bil lutar ut från innerspåret när man svänger tvärt, men det är bara lite o kompenseras med roll, gärna mycket så det ser snyggt ut

Kommentar

• Ted_B
                  • dec 2013
                  • 335

Jag har inte hunnit fixa någon bild på inställningarna men har ändrat lite mer på dem.
                  Nu flyger den riktigt bra men hann bara med en kort vända innan jobbet efter senaste ändringarna. Kändes som yaw-problemet minskat rejält, rollarna kändes bättre också, ofta bara tvärstopp när rollen var klar men ibland blev det lite skakningar men inget som kändes som ett problem.
                  Jag får se om jag hinner flyga lite mer imorgon.

Kommentar

• Ted_B
                    • dec 2013
                    • 335

Så här flyger min ZMR250 nu, helt okej tycker jag förutom de där kasten när jag gasar på ordentligt.
                    Ca 3.30 in i filmen syns det tydligt, vad är det som händer egentligen och vad gör jag åt det?
                    Ibland känns det som om det är i yaw-planet den spinner runt, liksom sladdar till, ibland känns det mer som roll-planet, att den viker sig.

Kommentar

• streber76
                      • aug 2014
                      • 234

Jag tycker det ser rätt bra ut - utan att vara någon auktoritet så ser det ut som den flyger rätt bra, kanske lite lös i yaw. Kan det vara så enkelt att den inte klarar av att hålla den upprätt när du gasar o svänger mycket? Testa att strypa maxgasen med 5-10% o ser om den fortsätter göra så. Flyger du 5030 proppar testa att gå upp til 5040 o ser om samma sak händer.

Kommentar

• Ted_B
                        • dec 2013
                        • 335

Jag har provat att sänka maxgasen fem procent tidigare, det gjorde ingen skillnad, kanske ska prova att sänka tio procent och se om den orkar hålla kvar den i läge då.
                        Den videon är med GF 5x3, med HQ 5x4 går den bättre, förutom att jag får mer oscillationer, eller så kanske de proparna bara är obalanserade.
                        Jag borde i alla fall montera dit mobiusen med lite dämpning, nu sitter den stumt på batteriet fäst med ett kardborreband så alla vibrationer går rätt in i den.

Kommentar

• Ted_B
                          • dec 2013
                          • 335

Här flyger jag med HQ 5x4 men hela flygningen är lite lugnare här så det blir inga sådana där kast, mer jello dock.

Kommentar

• streber76
                            • aug 2014
                            • 234

Jag upplever att 5030 proppar inte orkar hålla min quad i kurs när jag gasar på o den e lite tråkig o långsam o flyga. Så montera mobiusen mjukt o flyg den som om den inte vore din o kolla vad som händer. På din 5040 film såg det ut som höll kursen bättre. Jag flyger både 5040 o 6030 utan att balasera o har ingen jello - har min mobius på en platform med sådana gummikulor.

Kommentar

• Ted_B
                              • dec 2013
                              • 335

Ok, jag ska prova det någon gång efter helgen när jag har tid att flyga.

Kommentar

Arbetssätt...