Ålänningens FPV-250-quad!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Killenheladagen
    • sep 2015
    • 1394

Ursprungligen postat av Ålänning
    Har nyss testflugit med GTune.
    Flög i Rate-läget.
    Drog upp den i luften, slog om till GTune, flög lite hit och dit, högt upp, sjönk, åttor, osv.
    Allt började bra och den verkade stabil, steg med fullgas och flög runt och allt var stabilt och fint.
    Efter två minuter så flög jag från vänster till höger och steg upp på ca 10 m höjd och drog av gasen så den gled i väg som en sten i parabelbana. Efter det så vobblar den. Frekvensen är under 10 hz. Och den vobblar några cm åt varje håll (roll/pitch typ).
    Hur gör man om GTune?
    Vobblar eller oscillerar? Jag kanske tog det tidigare men allt är hårdmonterat på farkosten? Och du gjorde Gtune med den konfiguration du flyger i ?(samma proppar, accstl, spänning, balans i proppar samt inspelande kamera)

Noterade du hur den ställde om PIDsen i luften? Jag tycker det är lite cool att den flhger bättre och bättre för varje sekund i gtune!
    Kopplade du upp cleanflight och såg vad PIDsen landade på?

Att göra om gtune är lika lätt som att göra den från början, om du inte är nöjd så försök flyg ännu "svårare" för FcN , hovra lågt i proppwashen,0, många punchouts och lite, våldsamma inbromsningar, dessutom om det blåser lite är det jättebra, jag hör mest när min tune blir bra, ett visst tjutande ljud i motorerna när man flyger mot vinden är en indikator för mig att nu vart Integral alldeles korrekt!

Annars så vobbel efter manöver kallas jänkarna "bounce-back" vilket förklarar bra(flipp, roll), det är ofta indikativt för ett lite lågt Derivative-värde.

Lycka till! Behäver du ytterligare hjälp så fortsätt men jag tror du kan ordna en bra tune nu, annars kan du revertera till nån gammal cleanflight och göra den tidigare "autotune" vilket alltid gav lite höga P-värden men annars bra, så man snittar av 5-10% av P så fick du en bra racing- och freestyletune

Nazen har spak-kombos för att välja pidprofil innan du lyfter, detta är ett bra sätt att testa olika konfigurationer under samma flygning om du ej gillar att manuellt ändra PIDs i luften användandes av aux-kanaler för det, provat och det går med ett värde i taget men är jobbigt att utföra rent praktiskt och kraschrisken är ....överhängande

Lycka till! Uppdatera -oss!!

Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

Kommentar

• Ålänning
      • maj 2007
      • 6809

Allt stumt monterat. Den flög fint första minutrarna. När jag gav fullgas så sköt den upp i skyn med ett jämnt motorljud (flugit multicoptrar i tre år så man har lärt sig hur de ska låta). Flög runt rätt aktivt och allt var som det skulle. Det var efter motoravdraget under GTune den började vobbla/oscillera, kalla det vad du vill, det är samma sak. Men antar att du syftar på att orsaken är olika. Dvs är det så att den har för hårt inställda PIDs (endera av dem runt en eller flera axlar) så att den hamnar i en "oscillation" på eget bevåg. Eller är det så att den försöker reda ut en störning, som tex att något värde är för lågt och den reagerar för långsamt och sen blir det en ond cirkel och den står där och "vobblar" för att parera detta och fastnar där. Eller att den gör detta en kort stund vid förändring. Den flög bra från början, märkte inte så stor skillnad första minutrarna, så det såg ljust ut. Men sen blev det värre. Hade varit nöjd som det var, fattar inte varför det vart så mycket sämre för. Det vobbel den hade för sig var mycket värre än före GTune. Vid hovring stod den och "vobblade" i alla leder och nyckfullt reagerade den olika hela tiden för det blåste 4-6 m/s. Väldigt svårt avläsa vad som var fel. Kunde ha vart P-delen, I-delen, D-delen i roll, pitch, yaw eller flera av dem. GTune redde inte ut det. Men det var aldrig nära krasch. Vid gaspådrag så blev det bara mer vobbel samt/och oscillationer, men olika beroende åt vilket håll jag flög och hur mycket jag gasade eller svängde. Den gick jämnast när den stod på marken. ;-)

Ingen kamera monterad, allt i jämvikt. Allt fast.

Om jag byter ack och startar samt sedan slår igång GTune igen, då börjar den väl om?
      Och när jag är nöjd, så landar jag, slår av GTune, och slår på GTune av och an snabbt för att spara, har jag förstått. Eller?
      Har inte hittat nån snabbguide, bara manualer som tar upp allt på en gång. Och filmer som är olika beroende på syfte och versioner. Rätt tröttsamt. APM känns så mycket smidigare fast det är mer avancerat. =)

Antar att du vet hur P, I och D-delen fungerar i en PID-regulator och hur de ska ställas in samt justeras. Det vet jag. MEN, jag tycker det är väldigt svårt läsa ut VAD det är man ska justera när en 250 är så liten och det är så svårt avläsa vilken del som ska ändras. Om alla värden är perfekta och man ändrar tex roll-P så ser man rätt bra att det påverkar roll när man flyger eller står stilla. Men när man har en 250 som hovrar framför en och står och skakar/oscillerar/vobblar/vibrerar
      www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• Ålänning
        • maj 2007
        • 6809

Ska kolla PID-värdena och de andra senare.
        När den vobblade så handlade det om att armarna flappade upp och ner i oordning ca 3-4 cm. Den flög som den skulle, men skakade på som bara den. Otroligt mycket sämre än när jag tog upp problemet från första början före GTune. =)
        Jag tror jag testar att återställa allt till de värden det var före GTune och flyger så ett tag och ta reda på vad jag vill ändra för att nå min flygstil. Kan nog hända jag frågar här då om ändringarna är ologiska. Tycker att ändringar jag gjort med tex KK, ZeroTech, APM, Pixhawk och andra FCs varit logiska. Med Naze så känns det som att det inte riktigt följer samma regler. Kan nog ha att göra med att det handlar om en så liten quad och att detta påverkar. Vad vet jag. Det ändrade knappt när jag ändrade rejält då när jag försökte ändra manuellt.

Kommentar

• Killenheladagen
          • sep 2015
          • 1394

Ska kolla PID-värdena och de andra senare.
          När den vobblade så handlade det om att armarna flappade upp och ner i oordning ca 3-4 cm. Den flög som den skulle, men skakade på som bara den. Otroligt mycket sämre än när jag tog upp problemet från första början före GTune. =)
          Jag tror jag testar att återställa allt till de värden det var före GTune och flyger så ett tag och ta reda på vad jag vill ändra för att nå min flygstil. Kan nog hända jag frågar här då om ändringarna är ologiska. Tycker att ändringar jag gjort med tex KK, ZeroTech, APM, Pixhawk och andra FCs varit logiska. Med Naze så känns det som att det inte riktigt följer samma regler. Kan nog ha att göra med att det handlar om en så liten quad och att detta påverkar. Vad vet jag. Det ändrade knappt när jag ändrade rejält då när jag försökte ändra manuellt.
          Jag ska skriva ett utförligare svar och jag vet hur det känns, körde cc3d m openpilot förut och blev bra på att läsa PID-tuning men Cleanflight använde helt andra skalor och system och då blir ens kunskap halverad helt plötsligt!

Ja, din gtune skall sparas som du skrev, jobbigt med info som går i konflikt, hademockså trubbel att spara gtunen först.
          Märkligt att den betedde sig så, den skall flyga bättre och bättre under gtuneprocessen, du är säker på att det inte var autotune el easytune eller vad det hette innan gtune? Bara frågar,,
          Jag återkommer med längre svar men under tiden vad händer om du flashar om kortet och kör default PID? Har du accen ovan eller under propparna och hur långt i höjdplanet är det mellan proppar och accens centrum? Är proppar och motorer balanserade? Esc kalibrerade? Jag vet att du kan allt detta men även den bäste kan skjuta stolpemvh Gustaf

Kommentar

• Ålänning
            • maj 2007
            • 6809

Allt ska nog vara balanserat. Är Tiger Motors Navigator-series och inte billiga onedollar-HK-motorer som måste balanseras.
            DAL-propparna känns bättre än de andra jag har, balanserade så gott jag kunnat. Men såna vibrationer har jag inte alls.

När jag flög första minutrarna med nyflashade firmwaren så flög den riktigt bra.
            Ljudet var jämnt och fint och när jag drog på fullgas så sköt den iväg mjukt och fint, både med ljud och jämnhet.

Vad som hände sen... ingen aning!
            Ska prova göra om, men inte flyga fullt så vilt.

Jag kör CleanFlight Configurator 1.2.2 och firmwaren är Naze 1.13.0 2016-6-6 (stable).
            Jag aktiverade dess GTune på en switch. Inget Autotune eller Easytune.
            Utöver det har jag Arm på en switch och tre Flight Modes på en annan.
            Jag körde Rate när jag flög GTune.

Har ej kollat PIDsen, än. Dom är nog helt åt helsike nu.

ESCarna är kalibrerade.

Accen ligger platt på mitten på min ZMR250, så de är över propparna, men det är nog rätt samma vikt under som ovan propparna när allt är på. CG i mitten (svårt balansera en sån liten knodd).

Ska återställa PIDs och flyga utan GTune nån ack. Sen testa GTune igen och flyga runt lite lugnare. Sen ser vi...

Som sagt, allt funka bra första minutrarna, kan ju inte vara annat än PIDs och dylikt som blev fel.

Och du har rätt... man kan ha missat något. :-D Speciellt eftersom jag håller på med så många andra RC-projekt parallellt.

Kommentar

• Killenheladagen
              • sep 2015
              • 1394

Allt ska nog vara balanserat. Är Tiger Motors Navigator-series och inte billiga onedollar-HK-motorer som måste balanseras.
              DAL-propparna känns bättre än de andra jag har, balanserade så gott jag kunnat. Men såna vibrationer har jag inte alls.

När jag flög första minutrarna med nyflashade firmwaren så flög den riktigt bra.
              Ljudet var jämnt och fint och när jag drog på fullgas så sköt den iväg mjukt och fint, både med ljud och jämnhet.

Vad som hände sen... ingen aning!
              Ska prova göra om, men inte flyga fullt så vilt.

Jag kör CleanFlight Configurator 1.2.2 och firmwaren är Naze 1.13.0 2016-6-6 (stable).
              Jag aktiverade dess GTune på en switch. Inget Autotune eller Easytune.
              Utöver det har jag Arm på en switch och tre Flight Modes på en annan.
              Jag körde Rate när jag flög GTune.

Har ej kollat PIDsen, än. Dom är nog helt åt helsike nu.

ESCarna är kalibrerade.

Accen ligger platt på mitten på min ZMR250, så de är över propparna, men det är nog rätt samma vikt under som ovan propparna när allt är på. CG i mitten (svårt balansera en sån liten knodd).

Ska återställa PIDs och flyga utan GTune nån ack. Sen testa GTune igen och flyga runt lite lugnare. Sen ser vi...

Som sagt, allt funka bra första minutrarna, kan ju inte vara annat än PIDs och dylikt som blev fel.

Och du har rätt... man kan ha missat något. :-D Speciellt eftersom jag håller på med så många andra RC-projekt parallellt.
              OK då tror jag inte du missat nånting, bara försöka och försöka igen, om gtunen inte fungerar får du väl ställa om kanalerna tillfälligt och göra inflight-tuning med PID-faktorerna på vred eller sliders så slipper du åtminstone det gamla springa in och ut för att ändra EN siffra..tog timmar....

Dessa proppar från dal (treblads spec) har jag väldigt svårt att hitta fel på balansen, har 6 proppar på hexakoptern som är helt utan minsta tejpbit, de är balanserade, rakt ur påsen, speciellt från DAL faktiskt är detta fenomen vanligt och då har jag byggt om min balanseringsmanick så den har närapå 0 friktion och är väldigt känslig, dubbelkollade med laser och det är allt bra!

OK då kör du senaste stabila FW så allt '"bör" fungera bra tycker man ju,,, jag hoppas det går bra, är i samma sits, har precis kopplat ihop en blackout spiderhex och nu har jag färdigställt allt utom tuning, ska ut lite senare om jag hinner och prova en Gtune på profile1 LOS , först kanske jag prövar fpvlänken och hur hexen beter sig med nuv. Profil, enda ångesten i det är kameratilten(32-40° tippar jag), nära 10°-15° mer än jag är bekväm att flyga en ny kopter med men det ger sig nog, dock blir det lite annorlunda att rolla, dyka och flippa med mer tilt...

Återkommer med resultat från gtune!

Lycka till till båda oss!
              Mvh Gustaf

Kommentar

• Ålänning
                • maj 2007
                • 6809

Kopplade upp och kollade värdena... har bara Gyro och Accel.

MultiWii (Rewrite)

Roll: 4,0 ... 0,030 ... 23
                Pitch: 4,0 ... 0,030 ... 23
                Yaw: 8,5 ... 0,045 ... 0

Level 2,0 ... 0,010 ... 100

Roll rate 0,00
                Pitch rate 0,00

Yaw rate 0,00
                TPA 0,00
                TPA Breakpoint 1500

Allt ovan är ju original, så jag vet inte vart GTune-värdena tog vägen.
                Nåja, får ladda en binge ackar och larva mig ut med laptoppen och testa lite mer.

Kommentar

• Ålänning
                  • maj 2007
                  • 6809

Laddade in allt på nytt, provflög. Helt OK stabil tyckte jag. Men i det stora hela var den lite seg och ibland lite "oredig", tex roll kunde skaka till lite, även tilt.. och så kunde den få lite vobbel i "rotationsled", alltså inte yaw, utan som att den var ledad mitt under och lutade åt alla håll, men i roterande rörelse.
                  Här var värdena:
                  MultiWii (Rewrite)
                  Roll: 40 ... 30 ... 23
                  Pitch: 40 ... 30 ... 23
                  Yaw: 85 ... 45 ... 0
                  Level 20 ... 10 ... 100

Så... jag provade på GTune igen. Börjar stabilt och fint (läste hur man skulle göra) och det såg bra ut, efter en liten stund börjar den vobbla hela tiden i alla leder och även svagt rotera i yaw. Slutade aldrig. Slog av GTune och landade. Kollade i datorn. P-delen för Roll och Tilt hade höjts från 40 till 100. Helt värdelöst. Sänkte tillbaks till 40 och den flög okej igen. Men fortfarande inte bra.

Så jag antar att GTune är crap och att det är bättre resetta och sen läsa av vad som är fel och bota det. Jösses vilket problem det är med dessa Naze32. APM är så enkelt. Ladda in, flyg. Men APM stöder inte 250's så himla bra har jag förstått.

Antar att det är old school som gäller... nolla I- och D-delen. Justera upp P tills den börjar vibrera, minska tills den är lagom styv i korken. Höj I-delen tills det börjar vobbla, minska tills det blir bra. D-delen, samma där, men där ska man väl försöka hitta att slutresultaten är tillbaks på "noll" och inte fastnar lite före/efter. Enkelt med roll och tilt. Sen Yaw är lite testa och se... och sen de tre level-värdena (som inte gäller för Rate-mode) så ställer man tills de blir bra, ej fördjupat mig.

När jag ger fullgas så sticker den iväg mjukt rakt upp.

När jag sjunker för fort så beter den sig som den ska, propwash-vobbel.

Om jag ger full sula åt något håll så sticker den iväg rent och fint.

Men om jag står och hovrar framför mig och ger full roll höger och släpper så far den inte tillbaks jämnt ett dugg.

I det stora hela är den väldigt seg, vad göra man åt det? Alltså att jag ger fullt höger och då lutar den i sakta mak åt höger, långsam.

Ingen som har bra värden redan för en ZMR250 med Naze32 och CleanFlight? =)

Kommentar

• Killenheladagen
                    • sep 2015
                    • 1394

Min zmr som flög bort körde jag gtune på faktiskt, tyvärr ej kvar siffrorna men jag fflög som en vilde under gtunen , hörde hur den ändrade P upp och ned igen, utsatte den för BRUTAL LOS med jojo i proppwash o allt jag kunde hitta på, även flips o rolls, detta blev en riktigt bra tune tyckte jah då, flasha betaflight3'?

Skickat från min ST26i via Tapatalk

Kommentar

• Ålänning
                      • maj 2007
                      • 6809

Jag har gjort ca 12 flygningar med GTune och ingen har varit bra på något sätt. Jag har hittat några olika "howto gtune" och det har inte varit nån skillnad. Den som funkade längst (inte bäst) så var den som sa: Arm, GTune On, stig upp, rör ej spakarna, låt den stabilisera sig, gör några jumps, flyg sen runt lite, GTune off, landa, spara eller koppla till dator. Men... varenda gång har quaden börjar vobbla (P 100 på roll och pitch). Jag kunde inte flyga brutalt, den vobblar mer o mer då. Och det står ju att man ska använda GTune på egen risk. ;-)

Det är ju lite lättare ställa in PIDs på en 450 än en virrig liten 250.

Kommentar

• Killenheladagen
                        • sep 2015
                        • 1394

Jag har gjort ca 12 flygningar med GTune och ingen har varit bra på något sätt. Jag har hittat några olika "howto gtune" och det har inte varit nån skillnad. Den som funkade längst (inte bäst) så var den som sa: Arm, GTune On, stig upp, rör ej spakarna, låt den stabilisera sig, gör några jumps, flyg sen runt lite, GTune off, landa, spara eller koppla till dator. Men... varenda gång har quaden börjar vobbla (P 100 på roll och pitch). Jag kunde inte flyga brutalt, den vobblar mer o mer då. Och det står ju att man ska använda GTune på egen risk. ;-)

Det är ju lite lättare ställa in PIDs på en 450 än en virrig liten 250.
                        Aha, märkligt, gtune körde jag från cleanflight tror jag när det fanns där (el finns kvar?) , gtunar du LOS? Kommer ihåg att jag.degraderade FW för att komma åt gtune från början, tyvärr kommer jag ej ihåg FWversion!

Konstigt att man får så olik upplevelse, blåser det mkt under dina gtunes? Mina var vindstilla, jag började m punchouts och sedan började kasta runt den i roll och pitch, även några yawspinns,

Du vill ej köra betaflight3? Gissar att din zmr flyger tillräckigt bra med legacy stockpids controller på f1 och bfcontroller på f3 i pidtabben i bf3! Få en bra bas iaf om du ej redan har det? Mvh G

Skickat från min ST26i via Tapatalk

Kommentar

• Ålänning
                          • maj 2007
                          • 6809

LOS japp, går nog inte flyga FPV med dom där vobblingarna. ;-)

Jag använder den Cleanflight Configurator du nämnde (senaste) och körde in den firmware som du nämnde (senaste).

Det har blåst allt från 0 till 9 m/s vid de olika tillfällena när jag flugit med GTune.

Hur betedde sig din GTuning? Inget vobbel? Slutade det?

Jag har bara en tung ZMR250 som jag vill flyga "mjukare" proximity med.
                          Rollar och loopar med quads och FPV gillar jag inte ett dugg, så det är helt uteslutet.

Det finns så många olika programvaror och firmwares att välja mellan så jag har ingen koll.

Naze32 v5 är det och 3S-setup.

Kommentar

• Killenheladagen
                            • sep 2015
                            • 1394

Ah ok... smooth och härlig flygning har sin charm också : jag gillar (efter all tuning) att få ett slags flöde i min flygning när jag flyger avslappnat.

Måste dock ha en annan åsikt af tuning för en stor maskin med stora proppar och motorer som är mer lågvarviga, att få en 450best att köra hård acro kräver nog mer av tunaren än en zmr250!

Om d är sättet du flyger på oftast så bör väl rollP 45 pitchP 50-67 och yawP på 8 nånstans med roll D20 och pitchP 22-25 och Igain roll 30 pitch 35 yaw default, det bör ge en flygbar tung på en 3s zmr m 2204or och batteriet ovanpå ramen m 5"proppar obs testa dessa siffror på egen risk; hittade en skärmdump från min zmr250 : körde dock den på 4s så siffrorna som är är för 4s m dal5045or trebladare och om du kör 3s lär du få rätt mjuk skön bas:tune att utgå från! Prova detta; spela gärna in så kan jag komma m förslag! Lycka tilll

Skickat från min SM-G800F via Tapatalk

Kommentar

• Killenheladagen
                              • sep 2015
                              • 1394

Min syma phantomkopia som skall få 5s och f3chip och blheliS och 2206or på 6 el 7" proppar; ett litet projekt jag pysslar med som MR steeles phantom KISS fast m syman då; ska bli kul att få ordentligt m fart på den, funderar på gps och rth på den så den faktiskt kan agera hängande kamera också! Den har borstade motorer original . Kör ett 2s2000 och har 365g thrust "över" (fiskvåg uppochned)

Skickat från min SM-G800F via Tapatalk

Kommentar

• Ålänning
                                • maj 2007
                                • 6809

Tack för tipsen! Ska ställa in och testflyga (filma om jag får nån som kan filma åt mig).

Kommentar

Arbetssätt...