Quadcopter geometri

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • UndCon
    • apr 2009
    • 2886

H-quads blev ju bara populära för att det är en enklare ram att bygga själv (och reparera). se tex flitetest
    Det är även enklare att få rum med elektronik på dem då du får en större platta att montera saker på än en X eller +

En 450 har just 450mm mellan motorerna - hur ramen ser ut är upp till dig. Du kan bygga H eller X eller lite offset som "deadcat" men avståndet mellan motorerna är detsamma. populära armar är DJI eller kloner till dessa (kinesiska kopior på kinesiska saker )

Inte ens det avståndet är viktigt utan det är bara ett mått som är godtyckligt.

Min första Tricopter fick armar som var 50cm långa - av det enkla skälet att det då blev 2 armar på en alu-profil från Bauhaus.

Min nuvarande "250" quad som är närmare 270 har armar som är justerbara så att jag om jag vill kan få rum med både 5" och 6" proppar - ändrar jag dessa krymper måttet med ca 15mm.

Kommentar

• Boopidoo

• dec 2008
      • 1937

Ursprungligen postat av Boar
      Tack för ett insiktsfullt och inte alls passivt aggressivt svar
      Haha, ungefär som ditt då.

Det råder viss begreppsförvirring i tråden och det rår jag för lite grann själv. Till skillnad ftån vad jag skrivit tidigare så kan givetvis H-quad vara symmetriska (längd/bredd) och X-kan vara osymmetriska (längd/bredd). Som Undcon skriver så beskriver H och X quadens konstruktionen inte dess längd/bredd. Dvs egentligen är en QAV250 per definition en H men har samma längd/bredd mellan motorerna, dvs det man brukar ange som symmetrisk quad. Att H är mer populära är väl för att det är mer praktiskt vad gäller installation etc.

Så frågan är väl vad HK statistik egentligen visade, konstruktion eller symmetri?

Helt korrekt beskrivning av massa och moment, jag menade något åt det hållet men beskrev det kasst. Avstånden är ju i stort sett irrelevanta om man inte räknar med massan.
      Senast redigerad av Boopidoo; 2015-07-21, 12:44.

Kommentar

• Boar
        • jan 2015
        • 128

HK brukar benämna sina icke symmetriska som H.. men vem vet? Dom är ju kineser, så översättningen kan ju bli lite vad som helst i vårt google-translation-samhälle.. Men ja, förvirringen är total som vanligt. H var för något som inte var symmetriskt, numer verkar det mer vara något som har massan längs roll axeln Det finns ju ingen direkt deffinition på det..

H (hädanefter osymmetriska) tenderar att vara bredare än längre (störra avstånd på motorerna mätt från roll axeln) för att kompensera för den större massan längs roll axeln, det är en bra konstruktion för att nå så nära lika förhållanden på moment pga massförändringen längs den axeln.. X quads skall ju egentligen ha all sin massa centrerad i mitten, vilket är sjukt bra för tunga kamera quad/hexa/octa.. Mindre på för mini quads dock

Jag har vridit huvet runt det här ett bra tag för ett projekt, så simuleringarna verkar stämma (allt jag säger är en kvalificerad gissning remember?).. Det finns dessutom en rolig "golden point" när allt stämmer.. Vilket är kul att träffa..

Kommentar

• Doorcracker
          • nov 2013
          • 32

Den jag tänker bygga blir nog något längre än bred.

Kommentar

• Boar
            • jan 2015
            • 128

Vilken är det? Eller är det en egen design?

Kommentar

• Doorcracker
              • nov 2013
              • 32

Egen design... =P

Kommentar

• Boar
                • jan 2015
                • 128

Kör bara.. Det är sjukt kul

Kommentar

• Copterdude
                  • maj 2012
                  • 1269

I många styrkort t.ex. Naze32 m.fl. kan man skriva in en egen motormix där man beskriver motorernas avstånd från varandra så det blir lättare att tuna den. Inget man vanligtvis behöver göra men på vissa "udda" designer kan det hjälpa.

Kommentar

Arbetssätt...