Så kallade köpare

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • simonarvestrand
    • jan 2012
    • 3850

Så kallade köpare

Jag har börjat tröttna lite på folk som hänger på forum runt om och bland annat här.
    inte allmänt utan just så kallade köpare, jag har råkat ut för lurendrejare som försöker fördröja betalningar för att man skall skicka och dom skall slippa att betala ( jag skickade aldrig något men flera blev blåsta. )

Och nu senast en person som säger att han skall köpa en helikopter av mig och skall föra över pengar om nån dag , när den dagen gått så skulle han föra över pengar "ikväll" 4 dagar senare skickar jag pm och undrar hur det gått då jag inte ser några pengar på kontot, inget svar, nytt pm nån eller ett par dagar efter inget svar, ( ser att han varit inne här massor gånger och även sett att han kikat i sin pm box)

Är det så att man har ekonomiska bekymmer så är det ju bara att man säger något eller ?

Jag har hållit på min helikopter en vecka nu och sagt nej till en annan köpare som förmodligen köper något annat under tiden , blir så trött .

Är det fler som råkat ut för detta ?

va bara tvungen att skriva av mig lite , så trött på allt snack utan verksta'.
  • numnutchris

• dec 2008
    • 989

Ja du, suck - two sides of the coin - man möter alla sorter i forum; fördelen med ett relativt litet forum är ju att man lättare kan kolla runt o få ett hum om vad man ev har att göra med som du gjort.

Sälj till första som betalar när det krånglar som du beskriver...
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

Kommentar

• pernstig
      • nov 2006
      • 1184

Hmm, jag håller just på att sälja några flygetyg för att få plats i hangaren för nya projekt och undrar också om detta. Ska jag kräva att betalningen finns på mitt konto innan jag skickar varan? Köparen kan ju inte veta att jag är seriös och varken äger eller skickar varan! Hittills har jag utgått från att den som funnits på forumet under en längre tid är seriös.
      /Leif

Kommentar

• simonarvestrand
        • jan 2012
        • 3850

Skickar endast innan betalning till sådana som jag har haft mycket kontakter med och helst gjort flera affärer med innan.
        Rekomenderar ingen att skicka innan.

Annars får man köra med köra med paypal eller andra lösningar.

Kommentar

• henke2
          • mar 2011
          • 3188

Just helikopter har jag och flera råkat ut för på ett annat forum. simonarvestrand vet om detta via PM på det forumet men jag kan ju bara nämna det här också och falla in i TS kör att aldrig aldrig skicka innan pengar är inne på kontot. Inga pengar inga varor.

Det är flera som blivit uppvaktade av signaturen "kenta" på ett svenskt helikopterforum, Han bjuder ett rimligt pris och säger han skall betala, för att sedan gå under jorden. Efter en del jagande får man tag i honom som åter igen lovar att betala och jagar på skickandet. Pengar kommer inte och jag följer min grundregel att inte skicka utan att fått pengar. Efter ytterligare fråga om vart betalningen blev av får man skäll och en snyfthistoria kombinerat med ett riktigt skambud.

Så skicka aldrig utan pengar i handen! Ännu viktigare om man behöver pengar fort, för blir man blåst har man ju varesig pengar eller varan.

Skicka aldrig utan att ha fått pengar! Hellre en utebliven affär än en blåsning.

Kommentar

• simonarvestrand
            • jan 2012
            • 3850

Jupp jag minns det, samma person som person nummer 1 i mitt första inlägg då .
            just den va grymt duktig på att skriva historier dock , författare va nog hans grej.

Kommentar

• jocke1963
              • dec 2007
              • 2709

Kolla upp hans ip-adress...?

Kommentar

• ewalds
                • jul 2009
                • 532

Ursprungligen postat av henke2
                Just helikopter har jag och flera råkat ut för på ett annat forum. simonarvestrand vet om detta via PM på det forumet men jag kan ju bara nämna det här också och falla in i TS kör att aldrig aldrig skicka innan pengar är inne på kontot. Inga pengar inga varor.

Det är flera som blivit uppvaktade av signaturen "kenta" på ett svenskt helikopterforum, Han bjuder ett rimligt pris och säger han skall betala, för att sedan gå under jorden. Efter en del jagande får man tag i honom som åter igen lovar att betala och jagar på skickandet. Pengar kommer inte och jag följer min grundregel att inte skicka utan att fått pengar. Efter ytterligare fråga om vart betalningen blev av får man skäll och en snyfthistoria kombinerat med ett riktigt skambud.

Så skicka aldrig utan pengar i handen! Ännu viktigare om man behöver pengar fort, för blir man blåst har man ju varesig pengar eller varan.

Skicka aldrig utan att ha fått pengar! Hellre en utebliven affär än en blåsning.
                Bra att signaturen nämns även om rötägget ifråga förmodligen byter..

/Micke

Kommentar

• Keny
                  • sep 2007
                  • 95

Annars så finns det några sätt att gardera sig för såväl köpare som säljare om man inte känner varandra.
                  Det finns dels Payson och det som Blocket har - Internetgirot. Köparen betalar in pengar dit där dom tillsvidare är låsta och säljaren får besked om detta och skickar varan. Köparen får varan och antingen godkänner denna och då betalas pengarna ut till säljaren, - eller är inte nöjd med varan. Den skickas då tillbaka till säljaren och när säljaren fått tillbaka sin vara så betalas pengarna tillbaka till köparen. Rättvist för bägge parter.
                  Enda nackdelen är att dom tar ut en avgift på 5% av köpeskillingen, men det kan det vara värt för säljaren.
                  *RC-flyers do it in the air*

/ Keny

Kommentar

• Flygsmurfen

• sep 2006
                    • 1339

Ett annat syndrom är säljare som lägger massor av tid på att tala för varan men var i landet den finns....
                    Det får man forska i.
                    Varför inte bara skriva ut att pryl si och så finns där och där??
                    Man förstår inte allt här i världen.
                    Annars håller jag med ovanstående..först pröjs, sedan skicka.
                    Föedrar att träffas och skaka hand, annars är jag nog ganska ovillig att handla på annonser generellt.
                    // Mats W
                    Flygsmurfen

Kommentar

• pioon
                      • aug 2012
                      • 12

Kan inte annat än att hålla med och jag tycker det är bra om folk som blir blåsta nämner det i forumet, gärna med personens användarnamn. Annars kan jag bara rekommendera payson/paypal mm. Tryggt och säkert, blocket kör ju med "Blocketpaket" i samarbete med Schenker. Kanske vore något att kolla upp för rcflyg.se. Skickar man med blocketpaketet är det dessutom försäkrat. Jag sålde en Dx8 för ett tag sen via blocket, schenker lyckades dribbla bort radion... Jag fick efter några veckor den summan som jag och köparen hade kommit överens om utbetalat av Schenker/blocket. Köparen fick tyvärr ingen radio, men han hade ju heller inte betalat något innan den blev skickat. Alla nöjda tillslut, trots en hel del strul.

Kommentar

• hakank
                        • maj 2006
                        • 1775

Generlellt sätt bör man nog inte skicka innan köparen satt in pengar. En del forum har betygssystem på säljare/köpare. Kan kanske vara nått..
                        "Allting beror på allting"

Kommentar

• Carl
                          • okt 2006
                          • 104

Ursprungligen postat av hakank
                          Generlellt sätt bör man nog inte skicka innan köparen satt in pengar. En del forum har betygssystem på säljare/köpare. Kan kanske vara nått..
                          Tradera är ett forum med betygsystem. Jag råkade betala min månadsavgift två gånger till dom och fick ett mindre helvete innan dom fick fingrarna ur och betalade till baka mina penger.
                          Nästa gång fick jag krav på en förseningsavgift som jag betalade omgående, samma dag fick jag mail om att den avgiften skulle inte betalas, det var så dax då, och någon återbetalning gjordes inte då summan var för liten enl. deras regler om återbetalning. Man undrar ju hur många gånger det förekommer?

PS. Jag hade aldrig några negativa omdömen på Tradera!

Roger.
                          Medlemskap: RCflyg
                          Flyg: Rcfactory EPP. Sbach 55 cc, Pitts Pyton 50 cc, CAP 232 30 cc bensinmodeller, HK 450, HK 500 helikoptrar. Har även en gammal Bäver!
                          Radio: Futaba FF9 Super, Futaba T 12 Z.

Kommentar

• hakank
                            • maj 2006
                            • 1775

Förstår att du är upprörd men jag menar betygssystem på säljare köpare här i forumet och inte betyg på hur Tradera beter sig :-) (Fick också en saftig förseningsavgift av dom en gång..)
                            "Allting beror på allting"

Kommentar

• simonarvestrand
                              • jan 2012
                              • 3850

undra om det va så att personen som nu skulle köpa min helikopter helt enkelt misslyckades med sin blåsning ?
                              han glömde skicka sin adress .

Jag tycker inte att ett forum ska ha en massa system för handel det är ju inte huvudgrejen här bara en bonus funktion
                              som man får vara försiktig med.

Jag har iallafall en Logo600 komplett över ifall någon vill ha

Kommentar

Arbetssätt...