Borstlös persontransport

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Joacim
    • nov 2007
    • 335

Jo inköp är ju LiFe dyrare än bly, men efter 1-2år har det betalat sig och sedan vinst, 3-4e året då blypackarna normal är slut så är LiFe still going strong. Köper man sedan cellerna direkt från källan och bygger paketet själv så blir det givetvis billigare. I båten kör vi LiPo paket som jag byggt, då de är mindre så laddar och sköter dem som vanliga flyg rc batterier, i en bil tex så behövs BMS (batteri övervakare/ balans mm) som byggs in i batteriet som blir dyrare och mer komplext.

Leafen och Golfen va nya moderna saker med Lithium packar på 360v+. Golfen lanseras väll i Sverige 2014 tror jag och kommer då i ett första utförande med 15mils räckvidd 30min snabbladdning. Leafen finns i versioner nu med 20mils räckvidd, sen finns ju alltid Tesla model S med ca 45mils räckvidd och 0-100 på ca 4sek beroende på utförande (man kan ju drömma)

Ovan länk till en bra tillverkare av blyersättnings paket, versioner med BMS som håller koll på allt, även laddas med vanlig blyladdare.

Vill man starta bilen så finns dessa, dyra men de är mest inriktade på racing.

Var på G att konvertera en av mina bilar till el, men drog mig ur med tanke på säkerheten och 300Volt+, sen finns det så bra elbilar idag att en konvertering blir omotiverat.
    www.wattsup.se 100%EL

Kommentar

• McRegor
      • maj 2006
      • 7942

Jocke - använder du de celler du länkade till ? Håller med att det inte var så brutala priser på dessa...
      Har du sett motsvarande med lite lägre kapacitet eller är man hänvisad till runda celler då ?
      Roger

Kommentar

• henke2
        • mar 2011
        • 3188

Gör lite noteringar mest för eget bruk

Max ström 132A
        Max Effekt 2550Watt
        Kapacitet 12.7Ah
        Energimängd 247Wh (20.6Wh/km)
        Min spänning 18V
        Sträcka 12km
        Snittfart 22km/h
        Toppfart 36km/h

Återladdar min åktur på 35min med hjälp av 3st billiga 200watts laddare.

Nu klurar jag på en bekvämare lösning. Gillar det lilla formatet, men 2.5kW på en sparkcykel är inte behagligt. Kanske blir min 28" cykel nästa variant, då med friktionsdrift och förhoppningsvis lägre energimängd per km
        Superhero

Kommentar

• McRegor
          • maj 2006
          • 7942

Regelverk för 20 km/t cykel - alltså "Cykel klass 3" - hittas bl a här - http://www.segwaystore.se/regelverk.aspx
          Vi hade en liten diskussion på jobbet i e m om att bygga in eldrift i en smidig cykelkärra och ha den som "påskjuts-motor". Det finns tydligen sådana att köpa men det lär väl knappast vara en godkänd lösning i Sverige. Annars vore det ju käckt att snabbt förvandla vilken cykel som helst hemmavid till en elcykel...
          Det finns ju enhjuliga kärror - t ex denna - http://www.bicycletouringpro.com/pho...-trailer-1.jpg
          Men du Jocke kanske redan testat...
          Roger
          PS - denna hittade jag på nätet - http://www.youtube.com/watch?feature...=eo3O-GMoMvo#!

Kommentar

• bokis
            • maj 2006
            • 5041

Parentes: jag åkte Nissan Leaf i några dagar som lånebil från en Nissanåterförsäljare för ett par veckor sen,var en trevlig bil. Men jag kan tycka att laddningstiderna utan värsting grejor blir i längsta laget och den kostar en slant..Men Gullan blev förtjust i den (jag med) så får se vad hon hittar på,suget finns..
            // Bokis

***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
            (nu även med biskvier!)

Kommentar

• McRegor
              • maj 2006
              • 7942

Gullans ord är din lag, Bokis !
              Snart står det en Leaf på din gård...
              Roger

Kommentar

• Joacim
                • nov 2007
                • 335

Leafen va trevlig, men lite väl spejsad, som att sätta sig i en rymdkapsel och irra runt bland futuristiska halvt ologiska instrument och mätare. Golfen däremot va som en golf, fast helt tyst, inga växlar och ett €$+*%~} vridmoment, 11kw ombordladdare också.

Vad man behöver vänja sig litevid är motorbromsen, behöver knappt röra bromsen alls.

McRegor, det finns små platta LiFe också, Vapex som exempel, 800-1600mAh osv.... Upp till 25-30C.
                www.wattsup.se 100%EL

Kommentar

• McRegor
                  • maj 2006
                  • 7942

Hej Jocke,
                  OK - riktigt små platta finns alltså men heter dom Vapex så är väl priset därefter. Tänkte typ de platta du länkade till men kapacitet runt 4--10 Ah.
                  Hälsningar
                  Roger

Kommentar

• lassebetong
                    • mar 2007
                    • 1255

Införskaffade mig själv en borstlös persontransport av det mindre slaget.
                    Created by Riders for Riders. Shop Award Winning Electric Skateboards Online. Evolve boards are high-performance machines that combine strength, sophistication, and the highest quality materials with cutting-edge technology. Enjoy Fast Shipping & 12 Month Warranty. Get Yours Today!

Har bara haft den en dryg vecka men redan hunnit åka en 12-15 mil.
                    Tar mig ca 20km innan det är dax att ladda, 36V 7A Lipo.
                    Mycket uppskattad leksak.
                    //Lasse

Kommentar

• SteffeB
                      • jun 2011
                      • 888

Den där brädan var häftig! Vilket habegär jag fick!!

Kommentar

• henke2
                        • mar 2011
                        • 3188

Det snidas på nya prylar för att montera motorn på stora cykeln. Kanske får jag delar från fräsen i eftermiddag och då blir det lite pusslande i helgen.

Ett 6S A123 pack på 20Ah är också lockande. Jag tror de cellerna kan passa multikoptrar också. Fint format och god energimängd per viktenhet.
                        Superhero

Kommentar

• henke2
                          • mar 2011
                          • 3188

Full fart idag! Powersvarvade en adapter och distanser på fikarasten då original inte kunde stötta axeln i andra änden. Av någon outgrundlig anledning blev det riktigt bra! Utgick från en M12 8.8. Ett 608 lager stöttar andra änden och ett 51mm skateboardhjul är mitt drivhjul.

Jag ritade ihop mitt koncept i går kväll innan läggdax och mailade filerna till en firma i stan med CNC fräs. Efter jobbet idag var delarna färdiga. Stabilt i 3mm G10 glasfiber. Perfekt passform och självlåsande konstruktion gör att CA-lim räcker att hålla ihop det hela.

Denna bygel kommer monteras istället för bakbromsen på min cykel. Om det passar och om det fungerar blir ett senare äventyr

Superhero

Kommentar

• McRegor
                            • maj 2006
                            • 7942

Du är händig, Henke... Men det var ju förstås ingen nyhet.
                            Kul att få följa dina projekt inom elektrisk persontransport. Dom inspirerar !
                            Roger

Kommentar

• henke2
                              • mar 2011
                              • 3188

Ursprungligen postat av McRegor
                              Du är händig, Henke... Men det var ju förstås ingen nyhet.
                              Kul att få följa dina projekt inom elektrisk persontransport. Dom inspirerar !
                              Roger
                              Händig är rätt bra att vara, har jobbat upp en viss grundkunskap på div maskiner varav svarven och TIG svetsen är väldigt bra att kunna hyffsat. En vettig svarv hade varit bra att ha även hemma i verkstaden.

Nåväl, monterade prylarna på plats och det passade helt okej. Jag provkörde och den nya setupen drog betydligt mera ström, men det gick fortare också. Hobbykings motorer fungerer så att man kör dem 5min sen lossnar magneterna, så att man kan limma om dem med lim och inte torkat manetslem.

Toppeffekten är fortfarande den samma 2500watt, men snittet är högre, mest pga den högre farten. Skall testa mera i lite mera rimligt tempo i morgon...

Så efter min provtur blir det motorrenovering och ev lägga på en kedja på cykeln ;-) Mötte för övrigt polisen, så jag trampade på lite på pedalerna, såg lite tagen ut och vinkade glatt, utan nämnvärd reaktion...

Superhero

Kommentar

• neu
                                • aug 2012
                                • 1047

Vill ha! Du råkar inte ha lite tid över för att bygga en till? :P Har ju tyvärr inte tillgång till en svarv och cnc maskin.

Kommentar

Arbetssätt...