Jo inköp är ju LiFe dyrare än bly, men efter 1-2år har det betalat sig och sedan vinst, 3-4e året då blypackarna normal är slut så är LiFe still going strong. Köper man sedan cellerna direkt från källan och bygger paketet själv så blir det givetvis billigare. I båten kör vi LiPo paket som jag byggt, då de är mindre så laddar och sköter dem som vanliga flyg rc batterier, i en bil tex så behövs BMS (batteri övervakare/ balans mm) som byggs in i batteriet som blir dyrare och mer komplext.
Leafen och Golfen va nya moderna saker med Lithium packar på 360v+. Golfen lanseras väll i Sverige 2014 tror jag och kommer då i ett första utförande med 15mils räckvidd 30min snabbladdning. Leafen finns i versioner nu med 20mils räckvidd, sen finns ju alltid Tesla model S med ca 45mils räckvidd och 0-100 på ca 4sek beroende på utförande
(man kan ju drömma)
Ovan länk till en bra tillverkare av blyersättnings paket, versioner med BMS som håller koll på allt, även laddas med vanlig blyladdare.
Vill man starta bilen så finns dessa, dyra men de är mest inriktade på racing.
Var på G att konvertera en av mina bilar till el, men drog mig ur med tanke på säkerheten och 300Volt+, sen finns det så bra elbilar idag att en konvertering blir omotiverat.
Leafen och Golfen va nya moderna saker med Lithium packar på 360v+. Golfen lanseras väll i Sverige 2014 tror jag och kommer då i ett första utförande med 15mils räckvidd 30min snabbladdning. Leafen finns i versioner nu med 20mils räckvidd, sen finns ju alltid Tesla model S med ca 45mils räckvidd och 0-100 på ca 4sek beroende på utförande
(man kan ju drömma)Ovan länk till en bra tillverkare av blyersättnings paket, versioner med BMS som håller koll på allt, även laddas med vanlig blyladdare.
Vill man starta bilen så finns dessa, dyra men de är mest inriktade på racing.
Var på G att konvertera en av mina bilar till el, men drog mig ur med tanke på säkerheten och 300Volt+, sen finns det så bra elbilar idag att en konvertering blir omotiverat.

Kommentar