SMFF utövar påtryckningar på landets klubbstyrelser

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • McRegor
    • maj 2006
    • 7943

Hej igen,
    Vi kan skälla hur mycket som helst på bl a Paragraf 37 i SMFFs Stadgar men den ändras inte utan att man själv - via sin Klubb - engagerar sig i att få till stånd en förändring. Såvitt jag vet så var det bara vi i vår Klubb som motionerade om detta - och det var undertecknad som försökte motivera förändringen på Årsstämman 2007. Tyvärr höll inte övriga Stämmodeltagare med så i sann (?) demokratisk anda röstades förändringen ner. Att därmed säga att denna Paragraf skrevs under den "monopolistiska" tiden tycker jag är felaktigt eftersom frågan som sagt var uppe på Stämman och en förändring hade kunnat komma till stånd om flera Klubbar ställt sig bakom vårt förslag.
    Jag får tyvärr bli lite "grinig gammal gubbe" men att sitta här och kritisera i en tråd på RCFFs Forum för tyvärr inte denna fråga vidare. Det krävs nog ett större engagemang för det. Visst kan jag också kritisera SMFF's Styrelse på många punkter - inte minst runt "söndagsflygarfrågan" - men det finns bara ETT Forum där men verkligen kan påverka - om man samlar tillräckligt många - och det är på Årsstämman. Och att jämföra med Hitler och Stalin tycker jag tyvärr är lite för lågt...men det är väl för att jag är en "grinig gammal gubbe" antar jag..
    Sen tycker jag att det är rätt av Klubbarna att kräva ett Försäkringsskydd för varje medlem oberoende av ev hemförsäkring - och ett skydd där man känner till villkoren. Men där bör både SMFFs och RCFFs försäkringar vara helt OK. Sen förstår jag inte Kenneths påstående "dels har du klubbar som vägrar flygare som inte är medlemmar.." - visst får du flyga enstaka gånger på t ex vårt Klubbfält utan att vara ansluten till vår klubb men börjar du flyga regelbundet så är det väl ett rimligt krav att du endera är fullvärdig medlem eller - om du är fullvärdig medlem i annan Klubb - att du är Gästmedlem hos oss. Trots allt så kräver det både arbete och kapital att driva ett flygfält så varför skall vissa få snylta ? Men du kanske avsåg något annat - i så fall kan du bortse från min kommentar..
    Hälsningar
    Roger
    PS: Fick just besked av vår Ordförande att vi inte hittills utsatts för någon "kontroll" från SMFFs sida.

Kommentar

• kenneth67
      • jun 2007
      • 2545

vad jag menade med det var att på många fält/klubbar sitter skyltar mm om att icke medlemmar inte är välkommna att flyga ... och som rädd nybörjare när man möts av det kan ju göra att man vänder å åker hem igen ..givetvis är det så att om man regelbundet flyger på ett fält/klubb skall vara medlem samt ev vara medlem i någåt av förbunden kanske .. .. hur som så förstår jag inte varför förbunden "krigar" sinsemellan då det klart framgår att man inte riktar sig till samma typer av flygare... kan det vara så att smff är så himla rädda att förlora medlemmar ?? för att rcff riktar sig till sånna som mig dvs rena söndags flygare som flyger hemma på gårdsplanen eller en lokala fotbollsplanen?? och vad jag förstått så är ju det helt emot smff å vad dom står för ..allt ska vara organiserat å kontrollerat till det yttersta... det skall vara kul att flyga det skall vara kul att vara på fälten/klubbarna oavsett rcff eller smff om det u skall vara ett krav att man är medlem i ett förbund så låt förguds skull varje enskilld välja detta efter vad dom tycker passar dom bäst å inte vad en skara besserwissrar tycker bara för att så har det varit i30 år... det går aldrig att tvinga på ngn e åsikt eller tvinga ngn att välja däremot kanske det går att övertala ngn om att det här är bättre men defenetivt inte genom hot om åtgärder av olika slag . å fins det minsta gnutta av självbevarelse drift inom smff så se för fasiken till å avskaffa paragraf 37.... fedoral tiden är över titta er omkring å anpassa er till den verklighet som är idag å inte den som har varit tiderna förändras å folket med den

Kommentar

• Nexus
        • maj 2006
        • 744

Hej Hej Ove !!

självklart att det stämmer att dom SMFF inte äger alla klubben för att ska inte kräver att vara anslutningen till SMFF utan skilland är RCFF är nöjeflyg ska inte behöver vara med i Tävlingar så det är bara till SMFF har ett tvälningar vara medlem i SMFF och SMFF tror bara att dom ska äger alla klubbar ???
        det har dom gjorde fel så klart !!
        du har rätt om detta,OVE jag förstår allr fakta så två skilland med RCFF och SMFF och jag tycker att dom är dum för att kontroller alla klubbar vaddå dom tror att äger alla klubbar då är dom dum i Stadgar har jag sett värsta
        SMFF ska inte tror att dom är som typen i USA som övertag alla plats ??

folk får bestämma att väljer att ta RCFF eller SMFF så om vill inte vara i tävlningar med SMFF då blir i RCFF självklart !!!
        Tydlingen att dom vill bara tving över folk att vara SMFF syns på dom !!

MVH Steve

Excell 60 2 St
        Heim 10 CC skala Hughes 500 E
        Concept SR
        Modeltech Cap 21 2 st
        Wonder 2 St
        skaffa:Ace Ultimate, Edge 540
        Ägare nuvarande Nya:Ultimate !!
        Min modellflyg:Cap 21 (modeltech)

Kommentar

• colsson
          • maj 2006
          • 1165

Ja precis

Kommentar

• _Nik_
            • maj 2006
            • 186

Jag får tyvärr bli lite "grinig gammal gubbe" men att sitta här och kritisera i en tråd på RCFFs Forum för tyvärr inte denna fråga vidare. Det krävs nog ett större engagemang för det. Visst kan jag också kritisera SMFF's Styrelse på många punkter - inte minst runt "söndagsflygarfrågan" - men det finns bara ETT Forum där men verkligen kan påverka - om man samlar tillräckligt många - och det är på Årsstämman. Och att jämföra med Hitler och Stalin tycker jag tyvärr är lite för lågt...men det är väl för att jag är en "grinig gammal gubbe" antar jag..
            Detta är ju något som påpekats från smff folk genom åren i ottaliga diskutioner.. "kom på årsmötet och gör er hörda då..." Det är ju ett rent hån mot oss söndagsflygare att komma med något sådant. Den normala söndagsflygaren (som är i stooor majoritet) skiter fullständigt i förbundet, dess arbete och skulle inte ens med våld kunna tänka sig offra en helgs kul flygning hemma för att fara på ett årsmöte. Smff får allt anstränga sig och på olika sätt försöka lyssna sig till vad majoriteten vill och anpassa sig därifrån annars kommer de tappa medlemmar i stort antal framöver nu då det finns alternativ. smff får själva göra sig attraktiva så att alla flygare skulle vilja vara anslutna, dom skall inte förvänta sig att de som bara flyger för nöjes skull kommer försöka göra sig hörda och förändra, de struntar blankt i smff och ansluter sig inte och flyger bara för kul och har lika roligt ändå.

/Nik - som verkar ha blivit gnällig på gamla dar

Kommentar

• McRegor
              • maj 2006
              • 7943

Hej _Nik_och alla andra,
              Glöm inte att SMFF inte är något normalt Företag - SMFF är faktiskt en ideell organisation och det som vi medlemmar gör det till. Visserligen via den valda Styrelsen som är "utförare" men jag tycker nog att dom får ta onödigt mycket skit. De som jobbar i Styrelsen har knappt nån ersättning alls så vi kan ju inte riktigt ställa samma krav som på ett Företag som ofta har välbetalda Företagsledare som inget annat gör under dagarna än jobbar med sitt Företag. Detta är människor som - tro det eller ej - jobbar med detta på sin fritid utan att få ersättning för detta. Och eftersom det trots allt är frivillgt ur Klubbens synvinkel att vara med eller inte så tycker jag att ni som inte tycker att Förbundet utför något - ja, då är det väl bara att se till att Klubben inte är med i SMFF så löser det sig. Är nån av er som klagar här medlemmar i SMFF ?
              Nu fick jag plötsligt inta en försvarsattityd gentemot Förbundet men det är så himla lätt att kritisera och ställa krav - men att i sin tur ställa upp för att förbättra något man kritiserar det går plötsligt inte. NÅGON måste göra detta, NÅGON måste "offra" sig och resa på Förbundets Årsstämma och göra sig hörd ! Vill ingen av er detta - och är ni dessutom inte heller medlemmar i SMFF - så tycker jag faktiskt att ni kan lägga ner kritiken. Det finns faktiska orsaker att kritisera mycket men min hederlighet säger mig att jag måste vara beredd att göra vissa saker för att få en förändring till stånd. Och inte bara lita till att "nån annan" skall göra allt så man själv får det serverat på ett silverfat. Ove vet jag jobbar hårt på sin kant med RCFF så över honom må ingen kritik falla.
              Nä, nu blev det mycket pekpinnar men min personliga åsikt är som ni nog förstått att för att kunna ställa krav måste man också ta sitt eget ansvar så långt man kan. Och inskränker sig detta till att närvara på KLubbmöten och ev vid något enstaka tillfälle representera Klubben på Förbundets Årsstämma så är insatsen av klart överkomlig art.
              Hälningar
              Roger - grinig gammal gubbe som vet att inget fixar sig av sig själv

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
                • 7680

SMFF är BRA..... för dom som tävlar!!!!!
                För oss andra söndagsflygare (majoriteten) är det bara en konservativ organisation man betalar avgift till, en avgift som bl.a. sägs gå till kontakter med myndigheter mm, plus att man får en tidning. Dessutom har SMFF en stor administrativ utgiftspost som sticker folk i ögonen.
                I övrigt känner inte jag (söndagsflygare!) att jag har någon nytta eller glädje av SMFF. Alltså vill jag tillhöra det förbund JAG önskar, d.v.s. det förbund som ger MIG mest tillbaka. Det är väl det som kallas FÖRENINGSFRIHET???

Min åsikt....
                Retroholic!

Kommentar

• OlleP
                  • aug 2006
                  • 161

En anledning för vår klubb att vara med i smf är SISU.
                  Verksamheten bedrivs i någon sorts studiecirkelform och vi får en hel del pengar därifrån.

Vet någon lite mer om det, och ev.alternativ.
                  Jag är ju egentligen antidetmesta, men skulle aldrig drömma om att ställa till konflikt i min klubb.
                  Därför frågar jag här i stället för att ta upp det på diverse möten.

Kommentar

• Niclas_W
                    • maj 2006
                    • 25

Jag tolkar paragraf 3 i SMFF stadgar som att det är klubben som är medlem i SMFF inte personen i sig (även om nu avgiften för klubben beräknas på antal aktiva modellflygare).

Därför borde det vara en fråga för varje klubb att avgöra om man vill vara med eller inte. Är stor majoriteten av klubbens medlemmar söndagsflygare borde det vara ett lätt val eftersom avgiften till SMFF är en betydande del i många klubbars ekonomi.

/Niclas

Kommentar

• McRegor
                      • maj 2006
                      • 7943

Hej Niclas,
                      Avseende Paragraf 37 så är det (tyvärr) den officiella tolkningen jag redovisat. Eftersom frågan sysselsatt mig ordentligt bl a i samband med vår Motion och i samband med Årsstämman så är jag helt säker på att tolkningen är den som jag fört fram här.
                      Sen kan vi nog tolka hur vi vill, tyvärr...men det hjälper inte oss eller vår Klubb. Sen om SMFFs Styrelse väljer att blunda för skrivningen - ja, det torde framtiden utvisa. Man är i vart fall mycket medveten om att det finns ett antal Klubbar som tillämpar en egen tolkning.
                      Hälsningar
                      Roger

Kommentar

• sundqvistjohan
                        • jul 2006
                        • 1289

Ursprungligen postat av kenneth67
                        i princip så skulle man ju inte behöva vara medlem i nått av förbunden åtminstånde inte ur försäkrings synpunkt då ju faktiskt hemförsäkringen täcker det mesta om man skulle orsaka nån skada
                        Det har jag också trott ända tills jag började lusläsa "Försäkringsvillkor för hem och familj" som gäller från 1.1.2007. Jag bor i Finland och är försäkrad i If. Skriften är på 86 sidor! och jag har inte plöjt igenom hela.

Ett par plock:
                        Ur "Personförsäkringsvillkor"
                        1.3.1. Idrottsbegränsning
                        Försäkringen omfattar inte olycksfall i samband med...
                        punkt 7 - flygrelaterade sportgrenar

Idrottsbegränsningen gäller inte barn under 18 år. Idrottsbegränsningen är i kraft från utgången av den försäkringsperiod under vilken den försäkrade fyller 18 år.

Ur "Ansvarsförsäkringsvillkor för privatperson"
                        3 Begränsningar i försäkringsskydden
                        Försäkringsskyddet ersätter inte skada,
                        ...5 som beror på användning av
                        - segelbåt, registreringspliktig båt eller registreringspliktigt fartyg
                        - vattenskoter
                        - luftfartyg
                        - motorfordon eller motordriven anordning i sådan trafik som avses i trafikförsäkringslagen eller motsvarande utländsk lag.

Jag har inte ringt och talat med någon på If vad som händer om jag
                        - störtar i någon annans bil så den blir förstörd
                        - störtar i min egen bil så den blir förstörd
                        - skadar någon person med mitt flygplan

Täcker verkligen hemförsäkringen skador som vi kan orsaka med våra flygplan och helikoptrar (egendoms- eller personskada)?

Kommentar

• Ripa
                          • maj 2006
                          • 698

Ursprungligen postat av McRegor
                          Hej _Nik_och alla andra,
                          Glöm inte att SMFF inte är något normalt Företag - SMFF är faktiskt en ideell organisation och det som vi medlemmar gör det till.
                          Visserligen via den valda Styrelsen som är "utförare" men jag tycker nog att dom får ta onödigt mycket skit.
                          Är nån av er som klagar här medlemmar i SMFF?
                          Hälningar
                          Roger - grinig gammal gubbe som vet att inget fixar sig av sig själv

Hej Roger!

Utan att veta vilken funktion du har i er klubb och hur många timmar du lägger på ideellt arbete måste jag bemöta ditt inlägg.

Jag ser ingen större skillnad i styrelsens ideella arbete i vår lokala klubb och SMFF´s förbundsstyrelse, personligen lägger jag ner motsvarande 9 oavlönade arbetsveckor per år i vår klubb (minst 365 timmar om året).

Vad utför en klubbstyrelse ?
                          Vad utför förbundsstyrelsen?
                          Jag betvivlar inte det minsta att förbundsstyrelsen är sysselsatt, men de missar totalt att redovisa vad som händer och sker i förbundet, enligt mitt synsätt är det styrelsens ansvar att redovisa hur verksamheten fortlöper, medlemsutveckling, arrangemang, kontakter med myndigheter, ekonomisk rapport m.m.

Du skriver att vi skall åka på förbundsmöte för att påverka, det känns inte speciellt motiverande då SMFF´s styrelse föreslår avslag på alla motioner redan innan årsmötet.

Som jag skrev i mitt tidigare inlägg är det uppskattningsvis endast 10 % av klubbens medlemmar som följer utvecklingen av vår hobby via forumen på Internet, att tro att de andra 90 % skulle bry sig är i min värld ganska främmande.
                          Samma medlemmar bryr sig i samma omfattning om vad som sker på SMFF´s förbundsmöte och klubbens årsmöte, så i det fallet har du rätt Roger, man litar på att NÅGON annan skall göra det.

Varför vill vi griniga gamla gubbar uppnå förändring?
                          Förmodligen för att vi vill lite mer, förmodligen för att vi bryr oss lite mer, förmodligen för att det är roligt att utveckla vår hobby, förmodligen för att vi vill utveckla våra lokala klubbar,
                          förmodligen för att vi tycker att det är underbart att utöva vår hobby tillsammans med likasinnade på meeting och tävlingar.

Jag skriver inte för att klaga eller gnälla, min bedömning är att vi har det ganska så bra i vår klubb,
                          men inget är så bra att det inte kan bli bättre.

Mvh
                          Mats Erlandsson
                          Ordf. Ripa Modellflygklubb
                          Ripa Mfk Välkommen till Ripa MFK, din modellflygklubb på nätet. Läs våra inspirerande artiklar, se våra senaste flygningar och upplev gemenskapen. Vi ses på fältet flera gånger om året! Säsongen […]
                          Tro inte på allt du hör,
                          det finns alltid tre sidor på varje historia,
                          din, deras, och den sanna

Kommentar

• pgrts

• jun 2006
                            • 2015

Ursprungligen postat av OlleP
                            En anledning för vår klubb att vara med i smf är SISU.
                            Verksamheten bedrivs i någon sorts studiecirkelform och vi får en hel del pengar därifrån.
                            Hur blir man informerad om det?
                            Jag har inte hört något på varken medlemsmöten eller årsmöten i vår klubb om att man kan få bidrag från SISU.

OOPS - nu lästa jag smf - är det forumet svensk modellflyg eller bara ett missat f i slutet?

/Patrik

Kommentar

• Niclas_W
                              • maj 2006
                              • 25

Ursprungligen postat av McRegor
                              Hej Niclas,
                              Avseende Paragraf 37 så är det (tyvärr) den officiella tolkningen jag redovisat....
                              Måste ge dig credit Roger för dina svar och ditt engagemang i frågan. Du missförstod mig dock. Jag menar paragraf tre, den som definierar (min tolkning) medlemskapet i SMFF.

Det är upp till varje klubb att avgöra om de vill vara medlemmar i SMFF eller inte. Frågan hur klubbarnas medlemsavgift i SMFF skall räknas fram kan som du redan påpekat ändras av de klubbar som närvarar på SMFF's årsmöte. Vill vi inte närvara där får vi nöja oss med läget eller avstå medlemskap. Min poäng är alltså att jag tycker denna debatt är helt onödigt.

Vad jag är mycket nyfiken på är hur det går för klubbar som valt att inte ansluta sig till SMFF. Har de mött några oväntade problem typ tillgång till bidrag, hyra av inomhushallar etc. Denna typ av frågor tycker jag är viktigare.

Själv är jag medlem i en liten klubb. Med en medlemsavgift i klubben på 500:- så är SMFF's del av kakan (330:- tror jag) betydande eftersom medlemsavgiften är klubbens huvudinkomst.

/Niclas

Kommentar

• Nexus
                                • maj 2006
                                • 744

Hej Hej Niclas_W !!

du har helt fel och jag har upplevt för att t.ex en av dom klubben sade att jag måste ha SMFF medem så ser ut dom dom tving folk att måste SMFF så dom ska inte tvingen utan folk får välja på RCFF eller SMFF så jag går inte på dom skit av SMFF för som gjorde fel att säger till del av klubbar för att måste ha SMFF glömt det så dom får välja om dom vill inte vara i tävlingar då får välja på RCFF fär nöjeflyg
                                tyvärr det var sant ,Niclas_W och du har helt fel för att dom försöker tving folk får medlen för SMFF det stod inte alls där för att ska aldrig tving Folk jag accptera inte alls av SMFF eller klubben som försöker tving folk får medlem för SMFF utan dom vill ha medlem för RCFF då får ändra på SMFF på detta Stadgar eftersom SMFF är inte fan Företag heller utan organisation bara detta !!
                                SMFF får inte fan tving folk att får medlem för SMFF utan folk får bestämma själv om dom går till RCFF blir medlem för nöjeflygare då är dom välkommen till oss i RCFF

MVH Steve

:? :? :?
                                Excell 60 2 St
                                Heim 10 CC skala Hughes 500 E
                                Concept SR
                                Modeltech Cap 21 2 st
                                Wonder 2 St
                                skaffa:Ace Ultimate, Edge 540
                                Ägare nuvarande Nya:Ultimate !!
                                Min modellflyg:Cap 21 (modeltech)

Kommentar

Arbetssätt...