Avgift TS för kategori A1/A3..

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ken1

• maj 2008
    • 607

Avgift TS för kategori A1/A3..

På en inomhusflygning idag, så kom det upp lite om avgifter rörande SMFF, TS etc. Och vi började kika lite på bl.a avgiften för drönarkort A1/A3. Vi var tre stycken, vars "licens" går ut snart, 31/1 2026, vilket innebär att vi haft det i fem år. Nå, avgiften numera är visst 550kr och hade det varit en engångsavgift för att förlänga gilitighetstiden ytterligare fem år, så hade det väl inte varit hela världen. Men icke. Provet skall göras om, och bommar du provet, så får du pynta upp ytterligare 550kr. Så vad vi förstått, så varje gång du gör omprov så blir du debiterad 550kr.
    Nu börjar det surna till här kan jag lova.. 550kr en gång.. det kan jag köpa. Men ytterligare avgifter för omprov är ju skandal minst sagt. Vi spekulerade lite i att TS i detta fall straffar oss "laglydiga" som vill göra provet för att behålla licensen..men de straffar sig själva genom att skrämma bort nya.

Vad tänkter RCFF om detta, är det något som vi på gräsrotsnivå kan göra något åt?
    själv.. går tankarna i att faktiskt strunta i det och flyga på ändå. på de åkrar o mark som finns i min närhet.

Det är ett litet dilemma det här..
    Idéer tankar etc? vad tänker ni övriga medlemmar?
  • McRegor
    • maj 2006
    • 7942

Konstigt med förnyade prov när bilkörkortet räcker under 10 år och inte behöver förnyad uppkörning... Men det är säkert mycket farligare att flyga t ex en 350 g drönare än att köra bil... Detta kommer nog att innebära att rätt många fortsättningsvis struntar i denna "licens".
    Roger

Kommentar

• turbin

• jun 2016
      • 378

Ja har man monopol så kan man tydligen göra hiskeliga höjningar, ungefär som nätbolagen. Jag tror också att många låter certet gå ut och man håller bara till på godkända fält. Och att man är registrerad. En sak är säker, dom vill ha bort oss.

Kommentar

• Hägle
        RCFF - Moderator
        RCFF - Administratör
        • okt 2007
        • 153

Hej Kenneth,
        Tack för ditt inlägg. Det speglar den frustration vi alla kan känna när man blir petad på eller känner att det gått för långt.

Tänker börja med ditt sista stycke; Vad tänker ni övriga medlemmar? Jag tror att även vi i styrelsen kan ingå på samma premisser även om frågan också ställs som "Vad tycker RCFF?"

Vi är alla medlemmar på samma demokratiska premisser och styrelsen är inte mer än människor och frivilliga på våra poster. Styrelsen har givetvis åsikter men ibland kan det vara bra att reflektera länge, och lyssna mycket innan man svarar. Uppmaningen är korrekt och jag hoppas att vi kan få fram många kloka synpunkter som vi kan presentera för TS när vi träffar dom. Vi har samtal med TS löpande och planerar ett möte i vår. Det är RCFF som driver Fältregistret och modellflygets kontakter med TS.

Tillbaka till första punkten om avgifter. RCFF har sedan starten 2007 haft 100 kr som årsavgift, detta kommer vi att kämpa för att behålla så länge det bara är möjligt. Ha i minnet att TS även höjt förbundsavgiften för godkännande av våra fält från 2000 kr till 20.000 kr/år. Detta trots att det är vi inom RCFF som gör hela arbetet med fältregister, coordinater, översyn. Detta betyder att TS avgift tagit halva det utrymme vi har för att satsa på aktiviteter under året.

En reflektion om avgiften för drönarkort är att det finns totalt cirka 42.000 registrerade operatörer hos TS där alla inte har Drönarkort. Av dessa är cirka 4000 personer registrerade operatörer/modellflygare/drönarpiloter inom RCFF och SMFF. Många registrerade piloter torde hittas hos myndigheter som, polis, militär, länsstyrelser, kommuner, räddningstjänster, Lantmäteri, Riksantikvarier, osv samt tjänstutförare i privata företag.

Som försök att förstå mängden modellflyg / drönare i landet kan man kolla lite runt om kring. Det finns just nu 254 respektive 177 annonser på drönare på Blocket respektive Tradera (annan sökväg 265 DJI på Tradera). Samtidigt om man söker på radiostyrt flyg 363 på Blocket och 1029 på Tradera, detta visar på att det finns en enorm mängd flygande farkoster i landet. Vissa påstår att det kan finnas 500.000 modellflyg /drönare i landet.

Det är nog naivt att tro att en majoritet av alla som flyger för nöjes skull också är registrerade piloter och har Drönarkort. Det finns flera faror med situationen just nu. Myndigheterna skulle kunna få för sig att bevaka oss som sköter sig hårdare med hårdare regler, för att komma åt de mörkertal som troligen finns. Det finns då en risk att vi som är laglydiga tappar sugen och antingen slutar sköta oss eller helt upphör med vår hobby.

Som styrelse så arbetar vi med dessa frågor och de är uppe på varje styrelsemöte och vi har kontakter med TS och EMFU (Europeiska Modellflygorganisationen) Vi kämpar med att få behålla vårt undantag som avser våra modellflygfält och förbättra möjligheten att få flyga på flera platser exempelvis hang, ängar, åkrar och andra lämpliga platser. Exempelvis så gäller försäkringen inom RCFF för platser som anses lämpliga och där man följer uppsatta regler om lämplighet.

När det gäller vår möjlighet att påverka TS prissättning av sina tjänster tog RCFF initiativ till en överklagan till Förvaltningsrätten vid förra prishöjningen. Vi lärde oss då att TS kan sätta sina priser fritt och att deras beslut vad gäller priser är sk normbeslut. Den typen av beslutu kan inte överklagas. Bifogar både vår överklagan och förvaltningsrättens svar som bilaga.

Det förefaller alltså som bortkastat arbete/tid att försöka påverka TS prissättning.

Ibland läser man inlägg om vad gör RCFF; sover dom, blir vi uppätna som organisation, men vi är en liten grupp frivilliga som gör så gott vi kan. Säg gärna ifrån inför nästa årsmöte, för det finns flera uppdrag som kan fyllas av glada och entusiastiska modellflygare.

Just nu pågår ett större förändringsarbete inom RCFF, där alla snart kan se en ny hemsida, ett reviderat Forum och förslag till närmare samarbete med representanter från lokala klubbar.

För RCFFs styrelse
        Tomas
        Bifogade filer

Kommentar

• Danne1700

• okt 2017
          • 501

Fullskala hobbyflyget hade stora besvär med TS när de nya bestämmelserna om underhåll kom ut från EASA för ungefär tjugo år sedan.
          Bestämmelserna var desamma för småflyg som för stora kommersiella flygplan, tänk 747 m.fl.
          Säger sig självt att detta blev så dyrt och krångligt att verksamheten höll på att avstanna. Tro inte att TS gjorde saken bättre, tvärtom, verkligen tvärtom.
          Till slut efter påstötningar från hela Europas flygförbund fick EASA starta en arbetsgrupp för att återföra reglerna till verkligheten och det blev till slut rätt så bra.
          Just nu har ju EASA en enkät ute om våra regler och jag vill uppmana alla som kan att svara med sina egna klagomål.
          Något som borde ändras är att en hobbyflygare ska vara både Operatör och Pilot, vad är det för dumheter? En och samma person!
          Jag har lämnat in mina synpunkter, dock inte denna eftersom det inte gick att lämna fler än ett svar och mitt första handlade om BVLOS.

Kommentar

• Lajbanflygaren

• maj 2006
            • 34

Det kostar inte något för TS att någon göra om provet. Om något kommer det att få flygare att inte ta om det.
            Det är inte så viktigt för mig så jag kommer inte att förlänga det.

Kommentar

• Ken1

• maj 2008
              • 607

Tack för svar Tomas, ja jag själv vet hur myndigheter kan vara, då jag genom mitt fackliga engagemang har lite kontakt med dessa i olika sammanhang, lyckligtvis för det mesta bra skall tilläggas.
              Nåväl, då är det egentligen bara att svälja kostnaden om man skall vara laglydig om man vill flyga utanför modellflygfälten, alternativt prata med de markägare jag är bekant med och på så sätt fixa ett "Godkänt" modellflygfält. Nåväl, jag kan förstå att förbundet Rcff kämpar i motvind mot jättarna.. och ni gör ett bra jobb helt klart.

Jag kommer filura hur jag gör.. =)

Kommentar

• Hägle
                RCFF - Moderator
                RCFF - Administratör
                • okt 2007
                • 153

Hej Kenneth
                Som skrivet hoppas jag på konstruktiva förslag.
                Ditt förslag om att registrera ett modellflygfält är precis rätt. När den stora registreringen av de flesta av våra fält gjordes så uppmanade vi alla att registrera så många fält som möjligt. Detta gäller än mer idag. Ju fler fält vi registrerar desto bättre. Ta med sjöar och andra lämpliga allmänna ytor.
                vi betalar inte per fält utan en klumpsumma, så fyll på.

Tomas

redeigerade bort en emoji som blev konstiga tecken…

Kommentar

• Danne1700

• okt 2017
                  • 501

Det kan bli dyrt att bli fälld för att ha flugit drönare utan licens enligt TS.
                  "Straffet kan bli 30-150 dagsböter (beroende på brottets allvar) och i de allvarligaste fallen fängelse i upp till sex månader."

Kommentar

• McRegor
                    • maj 2006
                    • 7942

Vi modellflygare är snart att betrakta som gängkriminella som skall jagas och bestraffas hårt... Suck...
                    Roger

Kommentar

• Danne1700

• okt 2017
                      • 501

Man undrar ju hur de där miljöextrmisterna som flög drönare på en flygplats häromsistens skulle straffats enligt den nya lagen. Sitta på vägar och stoppa flygtrafik är en sak, men jävlar om de flyger drönare utan licens...

Kommentar

• Ken1

• maj 2008
                        • 607

Problemet är väl egentligen inte vi vanliga modellflygare inkl de drönarpiloter som flyger på fälten/dronerace . Utan som vi alla vet, farsan som köper en "leksak" med kamera och skall visa sin unge hur man gör, och flyger runt i byn för att det är häftigt. Liksom faktiskt gängkriminella som använder dem för övervakning av polis mm. Det är nästintill omöjligt att förhindra, och strängare straff är nog inte rätt väg att gå.. hur många kommer åka dit, hur många oskyldiga? Kommer grannen vid flygfältet ringa Harry Haffa när man är ute och flyger, bara för att hen hört att det är olagligt att flyga utan licens? , men som inte har koll på vad som gäller på våra modellflygfält.? Det här är ett stort problem, att tro att vi kan lösa det är bara naivt, men däremot vad man kan göra är informera, hobbyhandlare, leksaksaffärer mm som säljer rc prylar får börja informera vad som faktiskt gäller, sen efter det är det upp till var och en om man vill chansa eller inte.
                        Detta fick mig återigen tänka på mitt första inlägg, och jag kommer ta om provet.. just för att vara på säkra sidan, om i fall att. Så är min rygg fri.. Men kostnaden måste ner.

Kommentar

• kjni
                          Administrator
                          RCFF - Moderator
                          RCFF - Administratör
                          • nov 2009
                          • 1990

Hej, det här med vad som gäller verkar generellt ganska oklart för allmänheten, till och med bland modellfygare...Jag får en hel del samtal med olika frågor om regelverket. På https://www.faltregister.se finns det mesta att hitta och vi försöker att hålla informationen där uppdaterad. Det finns också ganska bra övergripande info på Transportstyrelsens sida om drönare. Kan vara bra att titta igenom även för som helst kallar oss modellflygare och inte drönarpiloter.

Vi ska inte heller missa att för väldigt många av oss modellflygare är det här med drönarkort en onödig kostnad. Så länge vi flyger på något av våra godkända modellflygfält behöver vi inte drönarkort utan det räcker med att vi är registrerade som operatörer och har vårt operatörs-ID märkt på våra modeller. Drönarkortet behövs bara om vi vill flyga utanför våra modellflygfält.
                          På TS sida finns uppdaterade siffror på antal operatörer/drönarkort. Antalet förbundsanslutna modellflygare är ca 4000 och dessa ingår i statistiken.

Det kan också vara bra att veta att det regelverk vi är missnöjda med inte skapats av TS utan kommer från EASA (European Union Aviation Safety Agency) som levererat till EU som fattat beslut som då är överställda våra nationella regler. TS har här fått uppdraget att införa reglerna . I dessa regler finns en undantag för just organiserat modellflyg som gör det möjligt att vi kan få flyga ganska fritt på våra godkända fält utan att omfattas av drönarreglerna. Enda obligatorisk kravet är att vi skall vara registrerade som operatörer och ha märkt våra modeller.

När det gäller TS prissättning är det ett krav från riiksdag/regering att myndigheten skall vara självfinansierad av sina avgifter som man alltså kan sätta helt utifrån det egna ekonomiska behovet och inte mycket vi kan gör åt.

På EU-nivå jobbar EMFU för att få EASA att bryta ut modellflyget ut drönarreglerna och skapa en egen kategori. Om det lyckas kommer det att ta flera års arbete att få det igenom hela EUs beslutsprocess - vi håller tummarna! Och under tiden, för min egen del, är jag beredd att betala nödvändiga avgifter för att ha möjlighet att fortsätta med modellflyg som en fantastisk hobby!

En enkel översikt över vad som gäller för modellflyg som är OK att ge till lokala hobby/drönarhandlare och den som behöver veta vad som gäller:

En mera täckande regelöversikt bifogas här:

Klicka på bilden för större version  Namn: Regelsammanställning.png Visningar: 0 Storlek: 582,0 KB ID: 608879

Med vänlig hälsning, Kjell Nilsson
                          Senast redigerad av kjni; 2025-12-06, 13:03.

Kommentar

• turbin

• jun 2016
                            • 378

Hej, har nu bestämt mig och avregistrerat mig som operatör och mina 3 cert A1,A2,A3. Kommer bara att flyga på godkända fält och skippar sånt som jag tog på mig förut. Tex, kollat hängrännor åt grannar och kompisar, hittat skadeskjuten älg åt en skyddsjägare, hittat sjunken utombordare på 5 m djup i klart vatten, hittat bortblåst taklucka till husbil i Stekenjokk, hittat stulen 4-hjulning, mm mm.
                            Säljer kanske multicoptern eller filmar lite till på dom meting jag deltar i.
                            Multicopter och flygplan är inte drönare.
                            Mvh
                            MattiKlicka på bilden för större version

Namn: IMG_0418.jpg
Visningar: 33
Storlek: 648,5 KB
ID: 608882

Kommentar

• kjni
                              Administrator
                              RCFF - Moderator
                              RCFF - Administratör
                              • nov 2009
                              • 1990

Låter som du kommer att få mycket tid till modellbygge framöver - men ska du inte behålla operatörsregistreringen? Den är det enda som behövs för att omfattas av Art16 som gäller för våra fält.

Kommentar

Arbetssätt...