På en inomhusflygning idag, så kom det upp lite om avgifter rörande SMFF, TS etc. Och vi började kika lite på bl.a avgiften för drönarkort A1/A3. Vi var tre stycken, vars "licens" går ut snart, 31/1 2026, vilket innebär att vi haft det i fem år. Nå, avgiften numera är visst 550kr och hade det varit en engångsavgift för att förlänga gilitighetstiden ytterligare fem år, så hade det väl inte varit hela världen. Men icke. Provet skall göras om, och bommar du provet, så får du pynta upp ytterligare 550kr. Så vad vi förstått, så varje gång du gör omprov så blir du debiterad 550kr.
Nu börjar det surna till här kan jag lova.. 550kr en gång.. det kan jag köpa. Men ytterligare avgifter för omprov är ju skandal minst sagt. Vi spekulerade lite i att TS i detta fall straffar oss "laglydiga" som vill göra provet för att behålla licensen..men de straffar sig själva genom att skrämma bort nya.
Vad tänkter RCFF om detta, är det något som vi på gräsrotsnivå kan göra något åt?
själv.. går tankarna i att faktiskt strunta i det och flyga på ändå. på de åkrar o mark som finns i min närhet.
Det är ett litet dilemma det här..
Idéer tankar etc? vad tänker ni övriga medlemmar?
Nu börjar det surna till här kan jag lova.. 550kr en gång.. det kan jag köpa. Men ytterligare avgifter för omprov är ju skandal minst sagt. Vi spekulerade lite i att TS i detta fall straffar oss "laglydiga" som vill göra provet för att behålla licensen..men de straffar sig själva genom att skrämma bort nya.
Vad tänkter RCFF om detta, är det något som vi på gräsrotsnivå kan göra något åt?
själv.. går tankarna i att faktiskt strunta i det och flyga på ändå. på de åkrar o mark som finns i min närhet.
Det är ett litet dilemma det här..
Idéer tankar etc? vad tänker ni övriga medlemmar?

Kommentar