Det ryker in hjälp :)

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wulfman
    • jan 2007
    • 478

Det ryker in hjälp :)

Finns någon sotare eller annan i skorstensbranschen som kan ge mig lite tips.

Hyr ett radhus gamla byn i Avesta med öppen spis. Ryker in men inte förrän man eldat upp halva brasan då börjar man känna röklukten sen blir det värre och värre. Eftersom det är hyreslägenhet har jag påpekat detta för fastighetsbolaget, men dem hävdar att det ej är något fel och den skulle vara nyrenoverad i skorsten.

Vad ska man göra, kan man mäta draget i skorsten på något sätt, eller koldioxidhalten inne ?
  • T5
    • jul 2006
    • 1300

Man kan ta dit en sotare, de kan provtrycka skorstenen och se att den är A: säker att använda, B:funkis.

Med ett skriftligt omdöme från fackman som påvisar ett fel blir det enklare för dig att gå vidare till hyr.värd.

Kommentar

• Wulfman
      • jan 2007
      • 478

Ser ut som man blir tvungen till det, men det känns inte så roligt att slänga par tusenlappar på det när man sitter i en hyreslägenhet :(

Kommentar

• DrHanke

• maj 2006
        • 5250

Vi har ju experten sweeper här på forumet undrar om inte han håller på med detta?
        //DrHanke

*** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

Kommentar

• AM
          Debattglad entusiast
          • maj 2006
          • 3464

Eldstadens - hålet där du tittar på brasan - öppningsyta får inte överstiga 20 ggr skorstenens diameter. Det blir för dåligt drag då. Prova att minska eldstadens yta med ex. tegelstenar...

Lycka till!
          Mvh
          Ove
          Ove (AM) Nielsen

Kommentar

• T5
            • jul 2006
            • 1300

AM: Bra ide'.
            Men om draget är dåligt så borde det ju bli bättre och bättre ju längre brasan brunnit. Dvs, när rökröret blir varmt så blir draget bättre,,, inte som i det här fallet, sämre?

Du kanske har en död fågel i röret?

Kommentar

• Wulfman
              • jan 2007
              • 478

Kanske skulle bygga provbänk för os200:an i eldstaden och blåsa bort alla döda fåglar....:sarcastic:hehe

Kommentar

• Krille
                • maj 2006
                • 1184

Prova öppna ett fönster när det blir så. Jag har för mig det ska hjälpa till att få bättre drag iumed att det blir lättare för luft att komma in i stugan.
                //Kristoffer gustafsson

Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
                Helikopter: T-rex 700 DFC,
                Sändare: Futaba T18SZ,

Kommentar

• Wulfman
                  • jan 2007
                  • 478

Börjar misstänka att det har något med detta att göra Krille, har fönsterventiler öppna på båda fönstren i vardagsrummet.

Trodde de skulle räcka men, det kanske behövs mer inluft ?!

Kommentar

• Krille
                    • maj 2006
                    • 1184

eftersom det händer när det brunnit ett tag så tänkte jag det kanske har med att gör när luften blir varm i lägenheten så blir det drag åt fel håll eller nått sånt konstigt.
                    //Kristoffer gustafsson

Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
                    Helikopter: T-rex 700 DFC,
                    Sändare: Futaba T18SZ,

Kommentar

• Sigun
                      • aug 2007
                      • 3942

Pröva öppna spjället till spisen det kan hjälpa har jag hört, bäst att kolla med sotaren innan :sarcastic::sarcastic:

Kommentar

• Ekis
                        • nov 2006
                        • 223

Ursprungligen postat av Krille
                        eftersom det händer när det brunnit ett tag så tänkte jag det kanske har med att gör när luften blir varm i lägenheten så blir det drag åt fel håll eller nått sånt konstigt.
                        Det är inte så att din lägenhet är för tät, så att när brasan tagit sig och förbrukar luft(brasan är ju en stor luftpump) blir det undertryck i lägenheten? Det kan få rökgaser att gå baklänges. Öppna ett fönster och testa ifall du får tillbaks draget. Brasor värmer egentligen dåligt eftersom all varm luft öker ut genom skorstenen och ska ersättas av iskall uteluft som sugs in i fastigheten.

Kommentar

• wesse
                          • maj 2007
                          • 5864

Ursprungligen postat av Ekis
                          Det är inte så att din lägenhet är för tät, så att när brasan tagit sig och förbrukar luft(brasan är ju en stor luftpump) blir det undertryck i lägenheten? Det kan få rökgaser att gå baklänges. Öppna ett fönster och testa ifall du får tillbaks draget. Brasor värmer egentligen dåligt eftersom all varm luft öker ut genom skorstenen och ska ersättas av iskall uteluft som sugs in i fastigheten.

Ekis svarade rätt i denna fråga enligt mig yehhh...förra kåken jag bodde i va så tät att jag fick inte laga mat o ha köksfläkten på samtidigt för då rykte det in....eldade ofta o det fick jag lida för då syret nästan alltid va slut o hur man blir när man levt i en syrefattig miljö det har vi ju sett på you tube..moahahahah:lollypop:

Kommentar

• Wulfman
                            • jan 2007
                            • 478

Tack för alla goda råd, ska pröva öppna ett fönster någonstans nästa gång jag proveldar

Kommentar

• wesse
                              • maj 2007
                              • 5864

Ursprungligen postat av Wulfman
                              Tack för alla goda råd, ska pröva öppna ett fönster någonstans nästa gång jag proveldar

blir det film på preimärelden??

Kommentar

Arbetssätt...