Gasolgrill eller kolgrill?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kenna
    • maj 2006
    • 233

Skall man grilla så är det självklart kol som gäller, annars är ju mycket av grejen borta. Gasol nä då kan jag lika gärna ta till stekpannan.

Skulle vara intressant att se om det finns ett samband mellan el kontra bränslefantaster samt gasol kontra kol.

Själv har jag nyss upptäckt hur bra det kan vara med elkraft när jag skall flyga (en Biltema miniskruvdragare) som jag skruvar i och ur vingskruvarna med som är rätt långa

Kommentar

• Sigun
      • aug 2007
      • 3942

Kolla man omröstningen så verkar "kolgrillarna" fortfarande vara i en majoritet. Men om det har något med bränsle vs El vet jag inte. Personligen gillar jag båda varianterna.

/Martin

Kommentar

• hakank
        • maj 2006
        • 1775

Nu är jag säkert jädrigt tråkig men. Det är som när man skaffat automatlåda till bilen. Har man gjort det en gång så kan man aldrig mer tänka sig att köpa bil med nått skit man sitter å rycker i stup i kvarten. Samma med gasolgrillen och fjärrisen till TV:n. Har nog dock med åldern att göra Har dock börjat med metanolkärror, förutom elen, på äldre (well, i modellflygkretsar snudd på junior 48+) dar.

/Håkan
        "Allting beror på allting"

Kommentar

• lassebetong
          • mar 2007
          • 1255

Ett annat skönt inslag i grillandet är ju elgrillen och har man riktigt ont om tid så kan man ju alltid trycka ner korven i brödrosten.
          Det funkar ju med fiskpinnar.:lollypop:
          Själv så gillar jag att grilla på en kolgrill, men framförallt så gillar jag att äta grillad mat.

/lasse
          //Lasse

Kommentar

• gimbo
            • jul 2007
            • 710

Kör med kolgrill... Det är inte bara matlagningen som blir bättre utan hela mysfaktorn med att grilla kol är fenomenal

Kommentar

• hovhas
              • jun 2006
              • 88

Nja, har tagit del av alla inlägg och jag håller fast vid kolgrillningen främst av två skäl, det första skälet är ju att detta svåra arbete som nån nämner, kräver sin man och det utesluter grönsaksskärning och tallriksdukning. Det andra skälet är kultur, det gäller för oss grillare att förvalta ett arv som gått från generation till generation av grillare ända sedan stenåldern.
              Ju mer man flyg!

Kommentar

• Thomas
                • jun 2006
                • 7682

Finns en snik-variant på el-grill:

Skala ytterhöljet på en tvåledars elkabel (1,5kvmm blir bra!) sätt varsin "ledare" i varsin gaffel, kör in gafflarna i varsin ände av en korv. Stoppa sen de andra tåtarna i vägguttaget!
                Vänta ca 5 sek, eller tills korven antar svart färg och avger nån konstig doft.
                Blir garanterat en (smak-)upplevelse!
                Funkar bra på "Bullens Pilsnerkorv!"

Och som Amerikanen (och Bokis i "Ö vääg") säger:
                DON'T TRY THIS AT HOME!!!

Förresten så är KOL-grillat godast!
                Retroholic!

Kommentar

• Irokee
                  • maj 2006
                  • 138

Vi grillar Weber kolgrill året runt, helg som vardag. Eltändare, inge slabb med tändvätska.
                  Att behärska en kolgrill kräver sin man, helt klart, och resultatet blir möe bättre.

Jag skulle vilja spä på "debatten" med att säga att det åxå är en generationsfråga.... ju äldre och bekvämare man blir, ja då kommer gasolgrillen närmare :-} !

Att stå och grilla vid en stor blank gasolgrill är INTE manligt ;-}

Kommentar

• gimbo
                    • jul 2007
                    • 710

......... tändvätska och tändstickor är manligt

Kommentar

• OlleP
                      • aug 2006
                      • 161

Varför gasolgrill när du kan använda stekpannan lika gärna.'
                      Rökessens nämndes tidigare, brrrr.
                      Kassler är rökessens, möjligen kan den som aldrig smakat riktigt rökt fårfiol kan möjligen använda rökessens men det smakar ju inget rökt av det.

Grillning ska ta tid annars kan det lika gärna vara.

Kommentar

• TheGreatBoo
                        • mar 2009
                        • 40

Kolgrill! Självklart! Stå och bärsa lite med polarna :icon_pidu: medans damerna är inne och gör potatissallad. Måste ju "se till grillen"... Nä ingen gasol grill här inte. Då kan man ju lika gärna micra köttabiten och sen hälla på smak och rök på burk! Jag använder t.ex. endast äkta rom när jag blandar rom och cola, hur gör ni gasolare? - Brännvinspecial med rom-essens och kolsyrat vatten med cola essens för att det är praktiskt

Kommentar

• sundqvistjohan
                          • jul 2006
                          • 1289

Nej du, BreatBoo - en gasolgrillare blandar inte rom och cola. Först rostar man ett gott vitt bröd, sedan ett tunt lager smör, crème fraîche, finhackad purjolök och sist rommen (siklöjrom). Så gör jag med rommen, gasolare som jag är.

Kommentar

• TheGreatBoo
                            • mar 2009
                            • 40

Det lät ju inte så tokigt. Själv brukar jag avnjuta löjrom på rostat bröd, men på en bädd av hackat ägg och lite finhackad rödlök blandat med majonäs och citron. Med lite dill till. Får ta och testa crème fraîche och purjo nästa gång. Fast gasol grillen håller jag mig borta från :sarcastic:och nån rom och cola lär säkert slinka ner även i framtiden

Tycker även det börjar bli dax för en uppdatering i din Frenzy tråd, kanske lite sommar film och intryck nu när du fått flyga in dig på den. Ja ja, ursäkta om jag glidit lite OT, tillbaka till grillar nu

Kommentar

• JAJ
                              • jan 2009
                              • 19

Gasol.
                              Lätt att reglera värmen snabb start.

Efter ett år med en gasolgrill så är valet enkelt. GASOL!
                              Numera slipper ja de KREMERAD sakerna från grillen som smakar massor av kol och sot!
                              Välj en gasolgrill med "stekbord" och galler och utveckla matlagningen!

Enda nackdelen är att det inte tar en timma att starta grillen vilket kan vara en fin väntan och social samvaro och en stor konst i sig själv.

Gasolgrillen kan även fixa en kremerad korv till kolgrilfantasten, skulle HAN sakna träkolen så fins det pulver i krydhyllan som med fördel kan bränas in i korven till de gamla som fortfarande föredrar kremerad korv som smakar kol!

Lycka till

JAJ

Kommentar

• Krille
                                • maj 2006
                                • 1184

Är det igentligen någon som har testat att grilla halva köttbiten på kolgrillen och halva på gasolgrillen och gjort ett blintdest och "vet" skillnaden?

Jag personligen kan inte känna någon kolsmak på kolgrillad mat så jag tycker smaken är exakt desamma.

Jag tror att anledningen till att vissa känner kolsmaken är att dom vet den är kolgrillad.
                                T.ex. blev jag en gång lurad att äta en vegitarisk hamburgare fast jag trodde det var kycklingburgare. Visst smakade den kyckling ända tills jag efter halva burgaren upptäckte att den var vegitarisk. Helt plödsligt blev den inte alls lika god. Vårat huvud har mer inverkan på vad vi känner för smak än vi tror....
                                //Kristoffer gustafsson

Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
                                Helikopter: T-rex 700 DFC,
                                Sändare: Futaba T18SZ,

Kommentar

Arbetssätt...