Långsam dator

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • McRegor
    • maj 2006
    • 7943

Hej,
    För mera "normalt" slö-användande så tycker jag att Vista fått oförtjänt dåligt rykte. Jag har kört det under 2 år i en "vanlig" bärbar utan speciella bekymmer.
    Ibland känns det så att det bara är opportunt att vara negativt inställd till Vista - och frågan är om ens alla som uttrycker sig nedlåtande kört det under längre tid...
    Nåväl - visst kan det vara så att burken skulle varit en aning rappare med t ex gamla XP men frågan är om det är så stor skillnad att man som enkel användare märker något.
    Så att kalla Vista för virus är nog i mina ögon en aning överdrivet..
    Och alla vi som varit med sen DOS 1-tiden bör nog känna igen detta med att nya versioner av operativet nästan jämt fått kraftig kritik i början av sin livsbana... Detta gällde även Win XP - men då var det W2K som gällde som det stabila och rappare operativet. Så allt upprepar sig som sagt...
    Detta var dock en aning off-topic men jag hoppas att Ove kan förlåta mig för den utsvävningen...
    Sorry Sigun med jag kunde inte låta bli att kommentera din "Vista-virus"-kommentar...:icon_winkle:
    Hälsningar
    Roger

Kommentar

• Thomas
      • jun 2006
      • 7682

För mera "normalt" slö-användande så tycker jag att Vista fått oförtjänt dåligt rykte. Jag har kört det under 2 år i en "vanlig" bärbar utan speciella bekymmer.
      Håller inte med en sekund!!!

Jag fick Vista Home Edition installerat när jag köpte en laptop för ett par år sedan. Trööög var bara förnamnet!!
      Efter en del pillande med ominstallation till gamla hederliga XP så fick jag en helt ny dator!! Supersnabb kanske är att ta i, men helt funkis till mina behov. Ångrar inte ett ögonblick att jag slängde ut Vista....

F.ö. laddar jag ner Avast! just nu!
      Retroholic!

Kommentar

• gimbo
        • jul 2007
        • 710

Visst har Vista fått dåligt rykte. Det är precis som du säger. För fullt normalt användande av tex vanlig programvara är det helt okey. Har själv kört det på en maskin sedan senare betan kom ut. Nu är det lite mer kraft i den datorn mot normalt. I alla fall då Vista kom. Så det funkar även bra att köra krävande program och spel. Men, när hela sanningen ska fram så var det lite väl energikrävande. Det har vi nu sett när Windows 7 (betorna) släppts en efter en. Det känns som att nu får vi testa på vad Vista egentligen skulle ha varit.

Så för första gången på väldigt länge är det mera positivt än negativt man hör inför Windows 7 releasen. Kör tex Win7 (build 7201) på denna laptoppen. Och det funkar riktigt bra!

Vad jag skulle vilja kalla Vista för är inte virus, utan "vad Vista borde ha varit". Synd bara att de inte har fått ihop ett nytt filsystem än. Vilket de lovade till Vistareleasen. Det var det jag längtade mest efter.

En annan viktig del är faktiskt det ökande behovet av lull-lull och snygga utseenden med tuffa effekter. Vi får helt enkelt inse att det lockar konsumenter. Och det blir naturligtvis på bekostnad av resurser. Man vill ha det lika flashit på sitt desktop som man har det i sitt vardagsrum.

Jag som varit med rätt länge (24år) med datorer har faktiskt alternativ om jag vill ha ut något specifikt av ett operativsystem. Det som kan vara nackdelen är för alla sysadmins som dras med in i alla förenklade konfigurationsvägar. För de känns som omvägar snarare än genvägar för den kunnige.

Inget ont om utveckligen

Kommentar

• AM
          Debattglad entusiast
          • maj 2006
          • 3464

Tack för alla goda tips och tack Wesse för din kloka synpunkt.
          Fenomenet med att datorns väntsystem tar all kraft har jag även haft innan jag installerade AVG 8.5. Då körde jag Norton. Jag har noterat att trögheten uppstått då jag kört flygsimulatorprogram eller videoredigering, men även andra program. Så det är inte entydigt. Det märkliga är ju att helt plötsligt så går datorn bra igen. Just nu fungerar datorn hyfsat, så det är väl att köpa läget.

Mvh
          Ove
          Ove (AM) Nielsen

Kommentar

• QatHome
            • maj 2006
            • 701

Att systemets vänteprocess tar mycket CPU-tid är precis som det ska vara, när den processen tar typ 99% innebär det att processorn i datorn har väldigt lite att göra.
            Powered by Joy and a LiPo pack

Kommentar

• teamfj
              • jan 2009
              • 254

Kolla ditt antivirusprogram, själv har jag F-Secure och den äldre versionen
              gjorde datorn slö, uppgraderade och nu med bättre prestanda.

Kommentar

• PÖ
                • maj 2007
                • 499

Hur mycket ram-minne har du? Kör du t.ex Vista med 1gig så tar minnet slut direkt.

Kommentar

• McRegor
                  • maj 2006
                  • 7943

Hej igen,
                  Apropå Vistas vara eller inte vara så såg jag idag ett rätt utförligt gaming-test av XP, Vista och Win 7 (på www.idg.se). Kort sagt så var det inga avgörande skillnader men när dom ändå korade en segrare så blev det just nu Vista 64-bitars.
                  Alltså tror jag fortfarande på min teori att det nog kanske snackas lite onödigt mycket negativt om Vista. Sen är det säkert så att Vista som de flesta OS blir lite bättre efter att servicepackar kommit och hårdvaruleverantörerna uppdaterat sina drivers.
                  Nåja - detta var inte menat som nåt "krigs-inlägg" på nåt sätt utan snarare en förklaring att allteftersom operativet mognar så blir nog också prestandan lite bättre så har ni inte kört Vista sen det introducerades så kanske det skall få en chans igen..
                  Hälsningar
                  Roger

PS: Nåt jag ångrar så in i h-vete är att jag slängde mina 5 1/4" Windows 1.0 disketter för bara några få år sedan....det hade varit kul att ha dom kvar även om det inte var mycket för världen för övrigt. Men OS/2 1.2 tror jag ligger nånstans i hyllan..
                  Och återigen Ove - ursäkta för mina uppenbara off-topic inlägg i denna tråd - men gjort är gjort..

...och jag håller helt med PÖ - visst mår Vista bättre av lite mera minne så minst 2 Gb bör man nog ha...men vilket OS vill inte ha mera RAM...
                  Senast redigerad av McRegor; 2009-06-05, 15:16.

Kommentar

• hovhas
                    • jun 2006
                    • 88

Kör vista 64 på en rätt kraftig burk med mycket minne (4 GB) och det är det stabilaste och tillförlitligaste operativet som jag kört (har tidigare kört både XP och Linux på denna dator). Prestandamässigt och tillsammans med "gamebooster" (ett program för att stoppa/återstarta onödiga tjänster) så rullar grafik och film jättebra vid tex. simulatorkörning och spel. Tidigare var det en del kompatibilitetsproblem med 64-bitarsversionen, men nu förefaller allt funka(typ explorer, flash mm). Låsningarna och segheten som brukade bli efter ett tag har inte blivit. Upplevelsen av datorn är lika snabbt som när jag installerade det. Vista 64 kräver dock en typ dual core och massa minne för att funka. Håller med om att Vista har fått lite dålig start, men det är ett bra operativsystem i 64-bitarsversionen.
                    Senast redigerad av hovhas; 2009-06-05, 15:38.
                    Ju mer man flyg!

Kommentar

• gimbo
                      • jul 2007
                      • 710

Läste det testet också tidigare idag. Visst är det så att operativsystem mognar efterhand som patchar, servicepackar och drivrutiner utvecklas. Idag är Vista ett bra operativsystem i tiden. Men, kvarhåller dock att Windows 7 är vad Vista borde ha varit. Det känns som att man nu har fått med det man inte hann med riktigt (förutom nytt filsystem hmmm) . Kom ihåg att Windows 7 fortfarande är på betastadiet.

PS. Tittade precis upp från skrivbordet och på hyllan står ett gamalt OS/2 för Win 3.1

Kommentar

• jocke1963
                        • dec 2007
                        • 2709

Ursprungligen postat av Sigun
                        .......... Windows 7 som kommer i oktober.
                        Finns redan att testa.... http://www.microsoft.com/windows/windows-7/

Kommentar

• McRegor
                          • maj 2006
                          • 7943

Hej Gimbo,
                          OS/2 för Win 3.1 - njaaa....vad f-n är det ?
                          OS/2 1.0, 1.1, 1.2, 1.3, 2.0, 2.1 (inkl SE och EE-versioner) och "Warp" känner jag till...och har jobbat en hel del med i fornstora dagar. Men "OS/2 for Win 3.1" är för mig okänt - nu blir man nyfiken igen...
                          Som sagt - off topic igen men vi gamla stötar går väl igång när det börjar talas operativsystem-problem på detta forum..
                          Och hoppas din PC fortsätter gå bra, Ove (för att vara en aning "on topic" och lugna samvetet)...:icon_winkle:
                          Hälsningar
                          Roger

Kommentar

• gimbo
                            • jul 2007
                            • 710

Ursprungligen postat av McRegor
                            Hej Gimbo,
                            OS/2 för Win 3.1 - njaaa....vad f-n är det ?
                            OS/2 1.0, 1.1, 1.2, 1.3, 2.0, 2.1 (inkl SE och EE-versioner) och "Warp" känner jag till...och har jobbat en hel del med i fornstora dagar. Men "OS/2 for Win 3.1" är för mig okänt - nu blir man nyfiken igen...
                            Som sagt - off topic igen men vi gamla stötar går väl igång när det börjar talas operativsystem-problem på detta forum..
                            Och hoppas din PC fortsätter gå bra, Ove (för att vara en aning "on topic" och lugna samvetet)...:icon_winkle:
                            Hälsningar
                            Roger
                            Hehe... Nu fick du höra något nytt om det gamla
                            Jag kollade inte så noga på det. Mer än att jag antar att det är ett OS/2-"lager" till Win3.1 som du lägger ovanpå. Nu har jag kommit hem från jobbet. Men, kan ta och kolla upp det på måndag åt dig.

Har själv aldrig kört något direkt med OS/2 mer än när det var nytt så provkörde jag det lite på några maskiner. Kommer ihåg hur de glänste med att man "kunde" se film i 30fps Vilket då var enormt på konsumentdatorer hehe. Antar de menade i 320x200

@Ove - Ledsen för att vi gör så här med din tråd. Antar vi inte kan låta bli

Kommentar

Arbetssätt...