https://www.rcflyg.se
Får inte motorn att snurra - Svenska RC-flygförbundet

Får inte motorn att snurra

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Faner
    • aug 2011
    • 15

Bem: Gjorde som du sa och voila, motorn går upp i varv för att sedan endast sjunka en liten aning innan den stabiliserar. Två av motorerna är något mer motvilliga än de andra två. Mätte igen och upptäckte att spänningen sjunker till 5.4V över accen när en motor går (jag måste mätt galet tidigare). Det känns inte alls bra, ska det verkligen vara ett så stort fall? 5.4V under last är ju för bövelen 2,7V per cell, vilket enligt tidigare inlägg inte är ett dugg bra.

Är båda accar jag köpt kass eller är min laddare värdelös? Eller har jag bara valt grejer som inte duger (trots att jag tyckte deras specar verkar mer än väl)?
    Jag köpte dessa:
    Acc: http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=1493
    Laddare: http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=1549
    Senast redigerad av Faner; 2011-08-05, 18:23.

Kommentar

• bem

• apr 2009
      • 1643

Prova att ladda ur och ladda upp LiPo accen några gånger, kanske den "kommer igång" då. Dra inte ur en LiPo acc mer än ca 20% av kapaciteten finns kvar (absolut minimum ca 10% kvar). Ladda sen upp, med balansering. Kolla noga att du ställer in laddaren rätt vid laddning, 1,8 amp, 2C, LiPo, m m.

/Bo

Kommentar

• Faner
        • aug 2011
        • 15

Ok, ska prova det.

Kommentar

• dumbo
          • jan 2011
          • 128

Acken ska ju klara leverera 36A, så det borde inte vara problemet om den inte är felaktig.
          Hur har du kopplat ihop acke och ESC? Mäter du spänningen innan eller efter kopplingen? Bara så att du inte får spänningsfall i själva kopplingen. Nu är det ju inte några astronomiska strömmar om du bara kör en motor, men kopplingar som du har till motorn, med krokodilklämmor, är ju inte optimalt, tex. Det ligger ju en krokodilklämma som syns i bild på ett av klippen, är det till acken?

Kommentar

• Faner
            • aug 2011
            • 15

Jepp, kör klämmor både ack <-> ESC och ESC <-> motor. Jag är helt grön, som troligen är uppenbart, och det innefattar elektronik också. Antog helt kallt att de borde klara det medans jag leker och lär. Kommer definitivt inte köra det när jag väl har nåt flygbart dock

Det har gått lite bättre på andra laddningen men är inte nöjd än. Dessutom skar en av motorerna efter 10 min körning (en spoltråd hade hamnat mellan spole och magnet på nåt jäkla vis, fabrikationsfel antar jag) så det känns inte som att det går så bra det här.

Jag mäter spänningen mellan ack och ESC.
            Senast redigerad av Faner; 2011-08-05, 20:47.

Kommentar

• freddan_6
              • aug 2006
              • 2655

Byt krokodilerna till riktiga kontakter så ska du se att det går betydligt bättre.
              3,5mm guld mellan motor och fartreglage, och XT60 mellan ack och fartreglage använder jag.
              fredrik

Kommentar

Arbetssätt...