Radiostörningar på 35 MHz i Luleå?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AM
    Debattglad entusiast
    • maj 2006
    • 3464

Ibland kan man avsevärt förbättra räckvidden på 35 MHz genom att tvätta av sändarantennen. Olja och smuts lägger sig i antennen och isolerar teleskopstegen. T-sprit brukar fungera bra att rengöra med.
    Annars är ju 2,5 GHz ett mycket bra alternativ att fräscha upp sin gamla sändare.
    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

Kommentar

• senmathal
      • sep 2008
      • 1811

Ursprungligen postat av AM
      Ibland kan man avsevärt förbättra räckvidden på 35 MHz genom att tvätta av sändarantennen. Olja och smuts lägger sig i antennen och isolerar teleskopstegen. T-sprit brukar fungera bra att rengöra med.
      Annars är ju 2,5 GHz ett mycket bra alternativ att fräscha upp sin gamla sändare.
      Mvh
      Ove
      Ännu bättre än 2,4? Nej förlåt men kunde inte låta bli.

/Mats

Kommentar

• freddan_6
        • aug 2006
        • 2655

Ursprungligen postat av senmathal
        Ännu bättre än 2,4? Nej förlåt men kunde inte låta bli.

/Mats
        Mindre dämpning i atmosfären... Ja jag hade högre räckvidd med Hitec 35MHz/Multiplex Synth RX (1.8 km) än
        2.4GHz (900m med Spektrum 1,5km med Futaba)

Kommentar

• Michael
          • maj 2006
          • 1742

Ursprungligen postat av Johan Nilsson
          Men för att resonera lite radio, ja jag är radioamatör och hyffsat kunnig så dom bitarna är inget problem.
          Om så är fallet har du antagligen en mottagare så att du kan lyssna av den aktuella frekvensen för att definitvt kunna avgöra om det är störningar eller radiofel.

Har du bara 5 m räckvidd med inskjuten antenn befinner du dig endera i en extremt störd miljö eller så är det något fel i sändar/mottagarkedjan. Det är inte ovanligt att mottagarantennen går av, speciellt om den delvis hängt ut från flygplanskroppen och där vickasts fram och tillbaka av fartvinden. Har mottagaren tidigare varit med om en krasch så är det också tänkbart att kristallen tagit skada.

35 MHz är långt ifrån oanvändbart, jag använder det fortfarande på en del av mina flygplan, dels för att det för mig fungerat klockrent under alla år (JR PCM) och dels för att jag väldigt sällan numera har någon konkurrens om kanalerna.

På mina mindre elmodeller har jag använt Coronas 2.4 GHz system. Enkelt, billigt och väl fungerande. FrSky är antagligen ett ännu bättre, mer utvecklat system. Själv håller jag som bäst på att gå över till Graupner HoTT

Kommentar

• Johan Nilsson
            • okt 2010
            • 76

Nu var ju kravet ifrån barnens mor här hemma till flytten antingen en rigg eller R/C-flygplan.... :hmpf:

Kommentar

Arbetssätt...