Behöver hjälp med inkoppling av relä!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kvaddcopter
    • jun 2013
    • 72

Behöver hjälp med inkoppling av relä!

Hejsan, har ett litet problem (eller mer av en fundering) angående inkoppling av en liten strobe anordning!

Har tänkt använda Flytrons Strobon SE, men den skickar enbart ut strömpulser på 5 volt, men min 10w led behöver mellan 10-12 volt forward voltage.

Funderade då på om man kunde använda 5 volts pulserna som styrsignal och sedan ta ström direkt från ett 3s LiPo till dioden.

Här är en bild på hur jag tänkt, men är ganska färsk inom elektronik så är inte helt hundra på om jag tänkt rätt!

Är det rätt tänkt?
    Vilken typ av relä ska jag satsa på?
    Finns det någon annan lösning som är bättre?

Tack på förhand, mvh Patrik
  • simonarvestrand
    • jan 2012
    • 3850

om det är ett relä som ska slå väldigt ofta bör du kika på solidstate relä, ett mekaniskt relä kommer inte hålla så länge

Kommentar

• Kvaddcopter
      • jun 2013
      • 72

Ursprungligen postat av simonarvestrand
      om det är ett relä som ska slå väldigt ofta bör du kika på solidstate relä, ett mekaniskt relä kommer inte hålla så länge
      låter som en bra ide, den kommer ju slå 2 ggr i sekunden, har nu testat med 2 relän men inget av dessa sluter vid 5 volt (kanske jag som missförstått men trodde de skulle funka med 5 volt om man kollar på dess data sheet)

Borde dessa funka vid 5v eller har jag läst fel? (fungerade när jag satt på 12v)

Kommentar

• simonarvestrand
        • jan 2012
        • 3850

tror inte ett vanligt mekaniskt relä hinner reagera på så korta pulser som den ger ut eller är rätt säker.
        möjligt att ett solidstate klarar det, när man kommer ner på 5volt och nedåt så är jag inte så kunnig så där får andra hjälpa dig jag håller på med 24v - 24kv

Kommentar

• FinnbyFraggel

• aug 2013
          • 857

Jag skulle nog säga att du kan utesluta tanken på relä, dom är för långssamma och kommer inte att hålla.
          Använd en transistor eller två beroende på hur mycket din LED drar.
          /Jonas

Kommentar

• Kvaddcopter
            • jun 2013
            • 72

Ursprungligen postat av simonarvestrand
            tror inte ett vanligt mekaniskt relä hinner reagera på så korta pulser som den ger ut eller är rätt säker.
            möjligt att ett solidstate klarar det, när man kommer ner på 5volt och nedåt så är jag inte så kunnig så där får andra hjälpa dig jag håller på med 24v - 24kv
            Okej tack ändå,, får hoppas att någon snubblar in i tråden som kanske har pillat med någon liknande, känns som att det borde finnas små relän som är gjorda för RC applikationer.

börja även läsa lite om transistorer som switch, men blev inte klok på om det gick att ha olika spänning genom collector/emitter och bas, (hatten av till alla som är kunniga inom elektronik
            EDIT:
            Ursprungligen postat av FinnbyFraggel
            Jag skulle nog säga att du kan utesluta tanken på relä, dom är för långssamma och kommer inte att hålla.Använd en transistor eller två beroende på hur mycket din LED drar.
            /Jonas

verkar inte bättre, tyckte mig dock läsa på de 2 relän som jag länkade att de hade en operation time på ca 15ms om jag inte minns fel, men funkar det så lär det väl ändå inte hålla alltså!

du du har inte lust att skissa up hur kretsen skulle se ut med en transistor istället? :p

Kommentar

• SA3BGM
              • sep 2013
              • 272

Hej Patrik!
              Något liknande denna borde fungera på Flytron också.
              Språket är jag sämre på. :-)

Det ser ut som om "manövern" till högra transistorn kommer från
              kretsen innan driv/utgångs transistorn på kretskortet.
              Detta troligen för att nya transistorn inte behöver något som driver den
              och att spänning/ström kan bli för hög på transistorns ingång.

//Tony
              Våga vägra Facebook.

Kommentar

• Nimbus-Bert
                • dec 2012
                • 305

Om det går.
                Kortslut motståndet i befintlig led och koppla som vanligt.

Kommentar

• Kvaddcopter
                  • jun 2013
                  • 72

Ursprungligen postat av SA3BGM
                  Hej Patrik!Något liknande denna borde fungera på Flytron också.Språket är jag sämre på. :-)Det ser ut som om "manövern" till högra transistorn kommer från kretsen innan driv/utgångs transistorn på kretskortet.Detta troligen för att nya transistorn inte behöver något som driver denoch att spänning/ström kan bli för hög på transistorns ingång.http://www.forum-ulm-ela-lsa.net/vie...p?f=88&p=22545http://www.club-ulmevasion.fr/strobe/schema.jpg//Tony
                  Blev inte riktigt klok på det där :p har lite dålig koll på de olika komponenterna på schemat och språket gör ju inte saken bättre

Kommentar

• FinnbyFraggel

• aug 2013
                    • 857

Hej

Här är enklast möjliga lösning med en transistor.
                    Klicka på bilden för större version

Namn: PNP_Switch.jpg
Visningar: 1
Storlek: 3,5 KB
ID: 499542
                    Använd en transistor som heter 2N3906 den tål ca 200mA vilket borde räcka.
                    Motståndet R1 kan du utesluta om din lysdiod drivs på 12V
                    Kretsen förutsätter att du har gemensam minus på kretsen som skapar pulserna och batteriet som ska mata lysdioden.

/Jonas

Kommentar

• Kvaddcopter
                      • jun 2013
                      • 72

Hej

Här är enklast möjliga lösning med en transistor.
                      [ATTACH=CONFIG]44033[/ATTACH]
                      Använd en transistor som heter 2N3906 den tål ca 200mA vilket borde räcka.
                      Motståndet R1 kan du utesluta om din lysdiod drivs på 12V
                      Kretsen förutsätter att du har gemensam minus på kretsen som skapar pulserna och batteriet som ska mata lysdioden.

/Jonas
                      Stort tack! dock så måste jag ju bara försöka omvandla ditt mkt proffesionella schema till en mer "retard" vänlig skiss ;P

Är jag helt ute o cyklar?
                      Behövs det en direkt jord till Flytron? De ligger ju på samma iom att det är samma ack de utgår från?(detta funkar på min Dragonlink TX)

Kommentar

• FinnbyFraggel

• aug 2013
                        • 857

Ja, det stämmer MEN du måste ha med motståndet på 4,7K mellan flytron och basen på transistorn annars går transistorn sönder....
                        Och OM nu din LED drar 10W (850mA vid 12V) så måste du ha en kraftigare transistor, typ BC640 eller BD238 som tål 1A respektive 2A.
                        Om vi utgår från att du bara har ett batteri ombord så har alla enheter gemensam minus så då behöver du inte fundera på det.

/Jonas

Kommentar

• Kvaddcopter
                          • jun 2013
                          • 72

Ja, det stämmer MEN du måste ha med motståndet på 4,7K mellan flytron och basen på transistorn annars går transistorn sönder....
                          Och OM nu din LED drar 10W (850mA vid 12V) så måste du ha en kraftigare transistor, typ BC640 eller BD238 som tål 1A respektive 2A.
                          Om vi utgår från att du bara har ett batteri ombord så har alla enheter gemensam minus så då behöver du inte fundera på det.

/Jonas
                          Återigen tack! Det var ju kul att man tänkte lite rätt iaf!

Är det här rätt motstånd?

Fanns ju 4.7k med flera olika effekt angivelser.

Och sedan en sådan:
                          http://www.electrokit.com/bc640.41959 ?

Kommentar

• FinnbyFraggel

• aug 2013
                            • 857

Det räcker med 0.25W 4k7.
                            Och kontrollmät gärna vad din LED drar när du matar den från ett 3s-lipo.
                            /Jonas

Kommentar

• SA3BGM
                              • sep 2013
                              • 272

Patrik!
                              Inget konstigt med komponenterna 7805 är nästan en Ubec. 12V in och 5V ut.
                              IRFZ48 är en snabb mosfet-transistor. Båda ser ut som på den ritade bilden men
                              en sökning på numret ger ju bild på transistorn.
                              Din bild ser ju nästan exakt ut som den som jag skickade men
                              där var alla delarna vända åt andra hållet och saknade resistorn.

Bor du i närheten av Gävle så kan du komma hit och gräva i flera tusen
                              transistorer,motstånd,Kondensatorer.IC mm.
                              Ta gärna med dej Flytron så kopplar vi ihop det. :-)

Lycka till.
                              Våga vägra Facebook.

Kommentar

Arbetssätt...