Högspänning.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • UndCon
    • apr 2009
    • 2886

När jag gjorde lumpen var det några som satte upp en mobil radiostation på en kraftledningsgata och de kunde inte kommunicera med omvärlden - så att säga att det inte påverkas är lite missvisande tycker jag.
    Senast redigerad av UndCon; 2014-04-12, 22:32.

Kommentar

• frznlogic
      • aug 2012
      • 176

Ursprungligen postat av Michael
      Riktigt så är det inte! Den magnetiska fältstyrkan utanför en lång rak ledare (som en kraftledning) är omvänt proportionell mot avståndet till ledningen, dvs. den skalar som 1/r där r är avståndet till ledaren.
      Oops, tackar för rättelse.

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk

Kommentar

• freddan_6
        • aug 2006
        • 2655

Ursprungligen postat av UndCon
        När jag gjorde lumpen var det några som satte upp en mobil radiostation på en kraftledningsgata och de kunde inte kommunicera med omvärlden - så att säga att det inte påverkas är lite missvisande tycker jag.
        Men de använde nog inte 2,4GHz-frekvens snarare någon militär frekvens mellan fm-radio 100MHz och teve 400MHz (om det var "nyligen" ). När jag gjorde lumpen 1980 använde man lägre frekvens än 100MHz. Den militära radioutrustningen från den tiden var inte ESD-skyddad, så som all elektronik är idag.
        Hur långa var antennspröten på militärantennen?

Kommentar

• UndCon
          • apr 2009
          • 2886

vet ej - det var mörkt och jag jobbade inte med sådana saker....

Kommentar

• Nimbus-Bert
            • dec 2012
            • 305

Bara funderar vidare, fjärrstyrning, fjärravläsning sker via elnätet vilken frekvens sker det vid och är det överlagrat växelspänningen?

Jordkabeln kan ligga ca 1M (enl. utmätare) under marken så visst kan jag hamna närma den.

Kommentar

• freddan_6
              • aug 2006
              • 2655

Fjärravläsning sker hos mig idag via mobiltelefon, det sitter ett SIM i min elcentral. Men på förra stället jag bodde på låg det överlagrat på elnätet. Elleverantören sade att man kunde komma upp i 10/10 MBit/s som internetanslutning, men de kom aldrig över testfasen då det var för mycket problem med de nya säkringsskåpen med automatsäkringar och jordfelsbrytare. Så därför bör det vara 20MHz överlagrat.

Kommentar

• Nimbus-Bert
                • dec 2012
                • 305

Högspännings nät 444 MHz, från säker källa.

Kommentar

Arbetssätt...