FRsky S6R
Kollaps
X
-
Har sökt här och hittat några mastodonttrådar på RCGroups och vill egentligen bara att någon av er som använt dessa S6/8R kan bekräfta att jag fattat rätt.
De fungerar bara ihop med Taranis X9D Plus eller "bättre". Alltså inte med första X9D. Rätt?Kommentar
-
Ok, tack! Får fundera om det här är anledning att uppgradera radion till något nyare. Inbyggd STAB hade ju varit trevligt...Kommentar
-
Flyger normalt med Horus men kan vid tillfälle testa att binda S6R mot min "gamla" Taranis. I Horus finns det ju en speciell meny för att justera stabilisatorns olika egenskaper - rätt smidigt får jag säga. Känns dock lite märkligt om inte Taranis (utan plus) skulle fungera - skillnaderna emellan dessa versioner är ju trots allt inte så stora.
RogerKommentar
-
Vore tacknämligt! Men det satte igång hjärncellerna och började kolla på ny radio iaf. Roger, som Horus-flygare, är du nöjd? Flyger du med tummarna eller grepp? Tycker du prisskillnaden är befogad eller vad man ska säga? Trots allt ett stort hopp...Kommentar
-
Jag har B batchen och den funkar att binda med om man tar ett lågt modellnummer. Prövade först första bästa som var modell nr 35. Det gick inte alls. Läste på nätet och prövade med nummer 2 och då funkar det. Däremot har jag dålig räckvidd med S6R-mottagaren, varför vet jag inte. OpenTX2.2 är installerat samt LUA-scriptKommentar
-
Jag är inte hemma så kan inte testa med min Taranis.
Horusen ? Tja - jag köpte den billigt av en klubbkompis som inte riktigt kom underfund med den. Var intresserad av att testa deras eget OS (FrOs) eftersom jag trots allt tyckte att OpenTX var lite småstruligt att jobba med - trots att jag knåpat ihop några basmallar som täckte det mesta av mina standardbehov. OpenTX är definitivt mera flexibelt och totalt sett mera kompetent medan FrOS mera påminner om andra konventionella sändar-OS. Sändaren i sig är tung, och känns kanske av den orsaken rätt gedigen i motsats till t ex Taranis som är en relativt lätt sändare. och eftersom jag gärna vill ha sändaren i sele på magen så skaffade jag ett sändarbord ifrån senderpulte.de. Mycket välgjort bord och definitivt inget jag ångrade. Därmed är det kanske också klart att jag kör med tumme/pekfinger-grepp. Skulle inte rekommendera den som handhållen sändare. "Vreden" på sidan/upptill sitter lite tveksamt till - f ö inga större bekymmer runt dispositionen. Det sitter en NiMh-ack i sändaren som man inte kan ta ur utan att öppna sändaren - relativt enkelt men det är ändå många skruvar.
Jag flyger mest motormodeller och det jag främst saknar, och som förvånar mig liue, är att jag inte hittat nåt färdigt flaps-program där man också kan styra höjdroder och flaps-hastighet. Höjdrodermixningen(dykroder vid flaps utfällda) har jag istället fått göra via 2 av de 5 tillgängliga dualrate-lägena som då aktiveras via flaps-knappen. Det går alltså att ställa bl a roderoffset den vägen. Finns heller inga regelrätta Flightsmodes tillgängliga i motormodell-programmet med väl i segelflyg-programmet. Detta har dock inte varit till nåt bekymmer för mig personligen för de varianter jag behövt kan ofta lösas på andra sätt.
Om man vill använda stabiliserings-mottagarna så kan man som jag redan nämnt ställa om värdena för de olika variablerna direkt ifrån en sida i Horus och det är rätt smidigt. En del funktioner/funktionsnamn påminner om de i OpenTX så lite påverkan har det nog haft trots allt. Jag kör International-versionen av programvaran i alla mina FrSky-utrustningar.
Det finns säkert mycket annat du är intresserad av men i så fall får du fråga så får vi se om jag kan svara...
Vill minnas att även uffe_46 har en Horus och i så fall kan han säkert komplettera. Dock säger minnet att han kör OpenTX i sin.
RogerKommentar
-
Tack för det utförliga svaret!. Jag kör OpenTX och kan inte tänka mig något annat. Allt går att göra =) det var mer om den är värd 5 papp i förhållande till Taranis Plus knappa 2. Nu såg jag i annan tråd att det är en Horus 10X på utrullning för en lite lägre peng. Då väntar jag innan jag handlar... Den ser trevlig ut!Kommentar
-
Jodå Uffe_46 har en Horus, men för tillfället är det FrOs i den, detta på grund av pinsam slöhet från min sida, prova att göra konfig i FrOs till en trex 250 och den funka. Sen la jag in Opentx i den. För ett tag sen blev jag sugen på att testa Trex igen, men motagaren satt taskigt till i den för binda om, så jag la tillbaka FrOs i Horusen. Men nu är Trexen ombyggd till FBL med en annan motagare och fungerande konfig i min Taranis, så nu blir det OpenTX igen i Horusen och modellerna kommer att flyttas över en efter en till denna, det som är lite irriterande är att man måste binda om när man importerat modellerna i Horusen, det skulle va bra om bindnings koden följde med vid import.
I Taranis med OpenTX 2.2 kan man ställa in stabiliserings via lua scriptet, jag har ett antal S6R mottagare men inte upplevt några räckvids problemKommentar
-
Uffe - använder f n även den externa antennen efter att initialt haft upplevda räckviddsbekymmer med en mottagare - nåt som senare visade sig vara strömförsörjningsproblem på just den kärran. Så egentligen skulle jag nog kunna nöja mig med den inbyggda men eftersom den externa fungerar bra tillsammans med att sändaren sitter i mitt sändarbord så har den fått sitta kvar. Den sitter liksom inte i vägen.
RogerKommentar

Kommentar