Hackande o fräsande motor

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • wesse
    • maj 2007
    • 5864

om ni spolar in i denna film så är det en filmsnutt på den hackande motorn:banghead:
    [ame="http://www.youtube.com/watch?v=hX65DPkVOzg"]YouTube - Elfel hos Tomten[/ame]

Kommentar

• Sigun
      • aug 2007
      • 3942

2:40 börjar de föklaringarna i filmen för er som inte orkar titta på resten

Kommentar

• MasterMag
        • maj 2007
        • 158

Jag röstar för att du ska sänka timingen på reglaget.

Kommentar

• pilotkalle

Mer nitro?

Kommentar

• freddan_6
            • aug 2006
            • 2655

Går den emot något? Jag drog en motor lite snett i ett hemmagjort plywoodmotorfäste så att axeln gick emot kanten till hålet för axeln lite, och jag fick ungefär samma problem, svårstartad som en gräsklippare om våren. Men med lite filande på motorfästet går den igång som ingenting.
            m.v.h. //Fredrik

Kommentar

• Per P
              • jun 2007
              • 1286

El-skit! :banghead:

Tror problemet är att det är en GRAUPNER.....
              Våga vägra Powerbox!

Futaba T26SZ

Kommentar

• Joacim
                • nov 2007
                • 335

Vi elflygare har ju varjefall lite pulver i nosen å inte bara en massa gräsklippar ljud

Är det en vanligt lindad 14polig outrunner så ställ in reglaget 8kHz 20grader timing, kolla även kablar/ kontakter mellan motor reglage.

Kommentar

• pgrts

• jun 2006
                  • 2015

Jag har råkat ut för något liknande ett par gånger och senast i går.
                  Denna gången kunde vi faktiskt lokalisera felet till en tråd i en lindning.
                  Jag förutsätter att lindningen i detta fallet består av flera parallella kardeler (för att få det mjukare att linda). En tråd brast och gjorde kortis ibland.
                  Symptom var ibland hackande, ibland dålig kraft, någon gång full effekt.....

Kommentar

• tomasstrom
                    • jun 2009
                    • 136

Sådär brukar en motor låta om man slår på "soft-start" på ett fartreglage. Inte en aning om du har det på men en borstlös outrunner låter exakt sådär med det påslaget (och vill inte riktigt starta). Ibland kan de hoppa igång om de får hårt gaspådrag även med soft-start men blir generellt opålitliga. Annars låter det som ett fel i inställning för timing. Allt detta är ju förutsatt att inget är defekt men det är sällsynt enligt min erfarenhet att en växelströmsmotor rör sig alls om du har brott i en kabel eller lindning.
                    Senast redigerad av tomasstrom; 2009-09-13, 11:56.

Kommentar

Arbetssätt...