Gammal motor

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • McRegor
    • maj 2006
    • 7942

Du har säkert rätt Jaka men om man värmer motorn och sen "sköljer igenom" den med metanol-soppa så känns det i alla fall som att en del av "klegget" försvunnit. Men värme och mekanisk bearbetning är säkert ännu bättre.
    Jag fick lära mig på 70-talet - när vi mest hade ringade motorer - att om ringen kärvat fast så var det bästa att lägga kolven i vanlig motorolja - det skulle tydligen lösa upp sot eller vad det nu var som fick ringen att kärva.
    Behövde aldrig testa tipset men förhoppningsvis var det verksamt eftersom det kom från vår motorguru Arvid Holmbom.
    Hälsningar
    Roger

Kommentar

• Oskar Andreasson
      • sep 2010
      • 142

Hej,

Mitt tips har redan getts ett par gånger om vad jag läst, men iaf. För 2-3 år sen hade jag hade två 18 år gammal motorer (OS Max 40'a och Irwin) som legat och klegat ihop, det gick över huvud taget inte få isär delarna. Jag tog isär den i så många delar jag kunde och lade den några dagar i metanol, gucka runt den i metanolen dagligen (antagligen bör man kanske ha några skyddskläder, speciellt om det är ricinolja i metanolen, gissar jag). Därefter lossade allt, kunde få bort det lilla som var kvar med handkraft, och allt var löst. Bytte packningar, skruvade ihop, etc, och de går som klockor idag.
      --
      Tärningen är kastad, ner kommer den alltid... i mer eller mindre en bit.
      http://fpv.nu

Kommentar

• Ålänning
        • maj 2007
        • 6807

Den OS-motorn jag fixade så var 23 år gammal och endast gått en gång för drygt 10 år sen, ihopkläggad och gick inte runt. Den blev riktigt fräsch av metanol ett dygn. Och antar nog att dom använt 80% metanol och 20% ricinolja i den då när den kördes. Motorn går bra, men än har den inte gått mer än max tre tankar, så det är lite tidigt att säga. =) Men värme, bra tips!
        www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• Nexus
          • maj 2006
          • 744

ni kan använder alltid med denna aceton har jag många gånger med dom smutig med motor delar allihop men undervika Gummi i kullager bara det delar av dom som är metall eller Alum

sen jag hade startade den motor direkt utan problem !!

det var Allt

Hälsningar Steve
          Excell 60 2 St
          Heim 10 CC skala Hughes 500 E
          Concept SR
          Modeltech Cap 21 2 st
          Wonder 2 St
          skaffa:Ace Ultimate, Edge 540
          Ägare nuvarande Nya:Ultimate !!
          Min modellflyg:Cap 21 (modeltech)

Kommentar

• HenrikRCHS
            • jan 2012
            • 3

Fick precis nyligen en piper cub som stått i 30 år, som jag ska försöka få igång motorn på.
            Man får inte vara rädd för lite klet.
            Fick en del tips här som jag ska testa. Tackar!

Hälsningar
            Henrik

Kommentar

• McRegor
              • maj 2006
              • 7942

Hej,
              Återigen - värme är nog enklast och skonsammast för att få den att snurra överhuvudtaget. Sen kan den ju rengöras enligt konstens alla regler som redovisats i denna tråd...
              //Roger

Kommentar

• freddan_6
                • aug 2006
                • 2655

När jag återupptog modellflyget började jag med att försöka få liv i min gamla OS Max III .15. Denna hade kläggat igen helt, och legat i 23 år. Jag började med bara metanol men det hjälpte föga. Det var bara värme som hjälpte. Och sen rengöring, byte av packning mellan förgasare och vevhus och sen gick den bra. Observera att denna motor inte är kullagrad, utan glidlagrad. Har du kulllagrad motor så låter de oftast förfärligt på grund av att lagren inte fungerar som de ska när de är fyllda av orange ihopkläggad ricinolja. Byt i så fall lagren omedelbart. Enklaste värmen är ugnen 100 grader 1/2-1 timme, sen går det att dra runt/ta isär.

tipsade Fredrik
                fredrik

Kommentar

Arbetssätt...