Aspen miljöbensin vs. 'vanlig' 98oktan

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pernstig
    • nov 2006
    • 1184

Ursprungligen postat av LIP
    Ja, och det är precis det som har hänt mig när jag har kört på miljöolja i bränslet, oavsett om det har varit vanlig 98 eller aspen. Just därför blandar jag mitt bränsle själv med en hög kvalitè syntetisk racingolja för luftkylda motorer.
    Miljöoljan blir som ett klister i motorn och lägger sig bl.a. på tändstiftet med förmodligen dålig gnista. I förgasaren så klistrar gummimembranet fast.
    Och vad jag förstått så är det miljöolja både i OKQ8 miljöbensin och Aspen 2 takt.
    Lasse
    Tar upp den här gamla tråden igen för jag vill gärna köra på Aspen trots att flera av mina klubbkompisar avråder efter problem med trädgårdredskap m.m.
    Var hittar jag "högkvalitets syntetisk olja för luftkylda racingmotorer"? Varumärke och typ?
    Efterlyser era erfarenheter efter de år som gått sedan tråden startades!
    /Leif

Kommentar

• Snickarjävel´n
      • aug 2006
      • 1927

Du kan köra med Aspen 4T bränsle och blanda med Castrol TTS olja så funkar allt bra. Har själv kört både Aspen4T samt även Aspen 102oktan i mina bensin motorer blandat med Castrols TTS olja och allt har funkat klanderfritt precis som sig bör.
      brekdahlssnickeriab.se
      https://www.facebook.com/pages/Br-Ek...6875076?ref=hl

Kommentar

• Dick

• jan 2009
        • 323

Jag kör på vanlig Aspen o har gjort det länge utan några problem.
        Autopartner.se
        Tre aviatörer kivik
        Ripa
        Tunby Airport

Kommentar

• Rille Stark
          • jun 2011
          • 410

Om jag fattat rätt så är det övergången mellan vanlig bensin & aspen som kan bli problematisk som det blev för mig. Gräsklipparn gick riktigt dåligt när jag bytte, men det visade sig att membranet i förgasaren hade tagit skada av bytet. Nu med ett nytt membran så kör jag bara Aspen & gräsklipparn går bra & luktar trevligare!

Har dock ingen bensinmotor till modellflyget än...

Kommentar

• HansE
            • aug 2009
            • 18

Håller med föregående talare,

Alkylatbensin av GOD kvalitet (läs Aspen) torde ge få avlagringar över vintersäsongen rent kemiskt. Därför borde motorn vara lättstartad när saven rinner till framåt vårkanten. Blandar man alkylat med vanliga dinosaurierester (98) vete tusan vad som händer med membranet...Men ett nytt membran kostar ju inte skjortan. BYT membran vid bränslebyte!

/Hans, fysikalkemist

He he, älskar Master Yodas (Bokis) tryckfelsnisse om akrylat. Speciellt eftersom karln bevisligen kan allt om flygbränsle.

Kommentar

• hovhas
              • jun 2006
              • 88

Jag har kärt mina DLE 55 respektive 111 på uteslutande färdigblandad Aspen (röda dunken) och har inga problem whatsoever. Har på tre år kört mellan 75 -90 liter genom motorerna och inte gjort annat än ett tändstiftbyte (bara för att jag hade nya stift, de gamla var helt okej). Inget kladd i blandning och ingen lukt inomhus...helt suveränt relativt nitromotorer :-)
              Ju mer man flyg!

Kommentar

• meka
                • nov 2009
                • 4

Hej
                Jag har kört Aspen i många år till 3-W motorer 2-takt och det har aldrig varit några problem om man kör Aspen som säljs på lantmännen eller Shell, En Stor varning för OKQ8 miljöbensin då får man det som ett tidigare inlägg beskrev igen kladdade förgasare o.dy..
                Mvh meka

Kommentar

• Pumpe
                  • okt 2011
                  • 341

Om somrarna har jag jobbat mycket med trädgårdsredskap som gräsklippare, röjsågar, motorsågar. Även en del små utombordsmotorer.
                  Köper jag ett bensinplan nån gång så kommer det uteslutande gå på färdigblandad Aspen efter inkörning, absolut inget annat.

Kommentar

Arbetssätt...