% olja

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JanLid43
    • apr 2007
    • 18

Varförsnåla på oljan ?

När jag började använda sytetisk olja (glykol) i mina motorer både 2 och 4-taktare körde jag med Mobils Glygoyle 11. Denna olja är avsedd för höghastighetsväxellådor i industrin.
    Kontaktade Mobil Sverige och deras kemist som var modellflygare. Han hade gjort tester med G11-oljan ner till 2% och försökt döda en Cox baby Bee men nix! ...
    Hans sa att kör inte med mindre än 8% olja! Men å andra sidan spelar det ingen roll om det är 10%, 15% eller 20% olja i bränslet, för en stor del av oljan brinner upp inne i förbränningsrummet och ger därför drivenergi. Har en del gammal G11-olja kvar och gjorde därför en jämförelse mot aerosynt och andra syntetiska s.k RC- oljor. Det är ingen större teknisk skillnad mellan olika fabrikat. Det som syns utåt är färgen på oljan, som är ett antioxidationsmedel. Ni som är lite äldre minns kanske alla skriverier i Allt om hobby om olika syntetiska oljor och hur många %-olja man skall blanda i bränslet.
    Jag säger som så bry er inte om % si eller så kör med det som motortillverkaren föreslå och det är oftast mellan 15-20%, mer olja om det är recin än om det är syntetisk olja. Ett litet tipps kan vara Saitos hemsida där de föreslår bränsleblandning på mellan 10-30% syntetisk olja och 10 % nitro.
    Varför detta snack om hur många % olja eller Nitro man skall använda? Vill man maxa motorn och döda den på en gång... Kör med lite olja(7-8%) och mycket nitro(30%). Då håller motorn ca: 4 timmar, och man har garanterat ett dyrt bränslet! Blanda dessutom in lite recinolja i bränslet så skär motorn garanterat på kortare tid!

Vill du uppnå det optimala flygandet? Köp en mindre motor och flyg stora plan! Det är mycket roligare och väcker mer beundran från dina flygkamrater att man kan flyga med så små motorer. Det roliga varar längre för bränsleförbrukningen minskar och bränslet är billigare. Det blir bara mer roligt!
    Glöm inte att det för ca 15 år sedan var begränsningar på modellen till om jag minns rätt:
    Vikt max 5.5 kg, spv max 2000mm och motor 2-takt max 10 cc. Dom flög och bra dessutom!!!!
    JIL från Bromölla
    Himlen är blå ovan molnen och solen skiner, flyg mer !

Kommentar

• Palleman
      • nov 2007
      • 353

Helt rätt JanLid43, små motorer i stora kärror är mer sport. Och varför inte ha 20% olja när motortillverkarna rekommenderar det

Jag provade köra en 4-takt på 10% olja och geggan som kom ur ljuddämparen var svart... och efter ett tag övergick geggan till att bli som silvermetalliclack... inte bra... nog för att det var på en toktrimmad maskin med en massa nitro i

Har kommit fram till att man MÅSTE ha 20% olja.. gärna en blandning av syntet och ricin.. när man skrämmer upp en motor mer än vad den är orginal... annars steker man glidlagren...

Köpte en ny kinestopp av AM till en av mina 61'or och till min stora förvåning så var denna kinestopp felfri och helt tät

Som många vet så har jag alltid haft ett ont öga åt kinesmotorer..

De flesta ASP jag tittat på läcker i sätesgjutningen men inte denna... måste vara tisdagsexemplaret...

Provkörde med 20% Ricinolja och 5% Nitro... nästan inget söl alls och bra malle... på orginalmotor.. Helt klart gillar kineser Ricinolja
      Senast redigerad av Palleman; 2008-07-05, 16:13.
      Mvh Palleman

Kommentar

• LAB
        • dec 2007
        • 634

Hej jag håller med Palleman jag kör med Klotz olja där det är 80%synt o 20% recin,i den färdiga blandningen har jag 18% olja som OS REKOMENDERAR o 10% nitro.Men vi är inte många i klubben som använder recin de flesta kör med 15% syntet.Vi får väl se hur det blir med recinen i framtiden om den kommer att dö ut till slut?

Mvh Lasse
        Sur gubbjävel!
        LasseB

Kommentar

• Palleman
          • nov 2007
          • 353

*haha* det tror jag inte, var o köpte 6 liter ren ricinolja för ett par veckor sedan.. kör in mina kineser på det
          Mvh Palleman

Kommentar

• KenPro
            • feb 2007
            • 399

I rc bilsvärlden, används recin i så gott som alla bra bränslen, i buggy som jag tävlat i körs det med soppa med 10-14 % olja varav 2-4% recin då det smörjer suveränt vid höga belastningar (35-45 tusen rpm som dessa tvåtaktare varvar. Motorerna körs oftast med 30% nitro, men de motorerna är riktiga race maskiner som utvecklar bortåt 0.8 hk per cc. Så en halvslö flygmotor tvåtakt borde väl gå prima med 5% o några mer % olja i en fyrtakt, ja ska prova under en längre tid, o mäta slitage med skjutmått o ingående beskådning så får vi se.

Kommentar

• DrHanke
              • maj 2006
              • 5249

Vi kör med 10% nitro, 10% Olja Klotz KL200 har funkat hittils utan probs å även med plågning av motorerna. Vi är dessutom elaka med nya motorer å ställer den direkt så de ger max.
              //DrHanke

*** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

Kommentar

• kenneth67
                • jun 2007
                • 2545

jaha detta dividerande med olja ... .. kan ju iaf säga att efter att blivit "påtvingad" av diesel bränsle med klotz olja i att nått annat än klotz blir det inte i mina motorer efter det ... borta är det svarta sotiga smetet som kom ur dämparen och följde med in i tanken .. blandningen då !? ja 15% olja och 5% nitro .. går kanon på mina motorer .. det enda som inte trivdes med det var min asp46... som svingade en 12x5 och för er som var på tingsryd ja ni hörde ju hur den varvade i dazzlern .. så nu är det maraccas i lagren ..men ska ta å mäta upp varven för er som tvekar .. men den varvade bra .... ca 3 tankar på full malle tålde den ..
                FM extra 300s 60size
                black horse extra 300s 46 size asp46
                giles 202 3d CRRC40i bensin ..
                p51 pylon (modeltech) TT36pro
                V-MAR cap 231 ex asp120
                jamara corsair os90fs
                ultimate elite series .40 ST51rc
                Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

Kommentar

Arbetssätt...