ASP FS 70 vs OS FL 70

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Krille
    • maj 2006
    • 1184

Ursprungligen postat av kenneth67
    det finns ju faktiskt ett alternativ till os mfl dyrare och som håller sig väl i pris klass för att inte tala om kvalitet ! .. nämligen enya ! små tekniska under som tillåmed har dubbla kammar en avgas å en insug .. av ngn anledning så ser man sällan dessa motorer ute på fälten ...
    Dom har väl 2 ventiler som alla modell 4'taktare jag sett?

Problemet att enya inte ses så mycket är att de har bara 3st 4-taktare. 41, 53, 155 å alla är i ganska knepiga storlekar tycker jag.
    70, 91, 120 är nog de vanligaste 4-taktarna på fältet vad jag vet.

//Kristoffer gustafsson

Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

Kommentar

• kenneth67
      • jun 2007
      • 2545

jodå krille nog har dom 2 ventiler som alla fyrtaktare ... men alla fyrtaktare har inte 2 KAMMAR som enya har och 53an passar utmärkt i 46-60 storlek de e grymt drag i den lilla motorn ! ...
      Senast redigerad av kenneth67; 2009-05-19, 21:04.
      FM extra 300s 60size
      black horse extra 300s 46 size asp46
      giles 202 3d CRRC40i bensin ..
      p51 pylon (modeltech) TT36pro
      V-MAR cap 231 ex asp120
      jamara corsair os90fs
      ultimate elite series .40 ST51rc
      Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

Kommentar

• Krille
        • maj 2006
        • 1184

Ah oki.
        Kan du fixa en bild på hur det ser ut? Jag är lite nyfiken på de nämnligen
        //Kristoffer gustafsson

Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
        Helikopter: T-rex 700 DFC,
        Sändare: Futaba T18SZ,

Kommentar

• sundqvistjohan
          • jul 2006
          • 1289

Ursprungsfrågan gällde väl en OS FL 70 versus ASP FS 70. Aspen kan jag inte uttala mig om men jag har läst en del kritik mot OS FL 70 (en budgetmotor utan kolvring med konisk cylinder som blir "rak" när den blir varm). Själv har jag en O.S. FL 70 i min lilla 46-size Cub (172cm spännvidd). Tänkte köra in FL 70 motorn i planet, men efter att ha startat motorn på fältet och kört på full spätta med rik inställning i ett par minuter märkte jag att allt funkade (tomgång, svar på gasspaken från tomgång till full gas) beslöt jag mig för att premiära kärran genast. Mina erfarenheter av O.S. FL 70 är alltså enbart positiva. Istället för att köra in motorn fick jag flyga direkt och snåla in så småningom.

Min O.S. 120 Surpass III med pump har aldrig gett mig "dead stick", går bra på tomgång och full gas hur man än ställer in nålarna. 135 flygningar och motorn har aldrig svikit. Tyvärr var jag tvungen att byta lager efter enbart 15 timmars gångtid, alldeles sönderrostade lager trots förvaring i rumstemperatur. Men inga problem i övrigt.

Saito fyrtaktarna tycker jag är bra vad gäller kraft/vikt. Min Frenzy är alldeles för färsk för att jag ska kunna ge ett omdöme om 125:an. Men det jag hört om att motorn vibrerar har jag inte själv märkt. Pålitlig gång (ingen deadstick ännu, säker vibrationsfri tomgång) och lätt vikt gör den till en lämplig motor i 100-klass 3D-flyg. 125:an är väl dessutom aningen lättare än 100-motorn.

YS har jag inte kommit till ännu (jag tycker det låter krångligt att tejpa tanken för att den ska tåla trycket osv. men säkert når jag den nivån så småningom om jag tänker mig en 2x2 m F3A-modell så småningom).

ASP (Super Custom, Magnum eller vilka namn den nu har) funkar säkert bra, men då jag numera har börjat prioritera vikten på motorn blir valet antagligen Saito i nästkommande modeller. När jag blivit tillräckligt varm i kläderna ska jag pröva YS :-)
          Medlem i Suomen ilmailuliitto (SIL) = Finlands flygförbund (FFF) = Finnish Aeronautical Association (FAA)
          Min hemsida http://johansundqvist4.googlepages.com/home

Kommentar

• Palleman
            • nov 2007
            • 353

Enyas 4-taktare kan rekommenderas att prova, har en 41'a och en 53'a. Kan ju börja med att intyga att den lilla 41'an piskar skiten ur en ASP 61 4-takt med hästlängder. Varvar betydligt mer med 12x6 än vad ASP'n gör.. båda på ren 80/20-soppa.
            Mvh Palleman

Kommentar

• Diesel
              • maj 2007
              • 352

MOTORER, MOTORER, MOTORER...... Dessa vackra ting som skapar så mycket diskutioner....... Fy vad jad jag ÄLSKAR dom. !:thumbup:
              Motorer , motorer , motorer, Det är vad som gör livet värt att levas. !

Kommentar

• Mikson
                • maj 2008
                • 206

Ursprungligen postat av gimbo
                Så här är min uppfattning
                OS - En motor som garanterat ger pulver.
                ASP - Kalas för vardagsflyget till en bra peng.
                Saito - Har jag inget grepp om. Trevlig? Men var skulle den passa? Vardagsflyget? 3D flyget?
                YS - Wesses egna pulverklass
                Har en Saito 82 som ska sitta på en Bad Boy V2, dock ostartad än så länge.
                Ska du köpa en Saito så satsa på en 82:a istället för en 72:a, den är lika stor men lättare och mer pulver!
                Här är en video som visar vad en Saito 82 har att erbjuda, tyvärr har youtube tagit bort ljudet... [ame="http://www.youtube.com/watch?v=gSjfqAcf2yE&feature=related"]YouTube - EF yak 55 Chinn Profile[/ame]

Och här kommer en med YS 63:

[ame="http://www.youtube.com/watch?v=d6bSn7GpFMw&feature=related"]YouTube - Extreme Flight Profile Yak 55[/ame]

/Micke

Kommentar

• gimbo
                  • jul 2007
                  • 710

Nu har jag gått vidare... Köpte Wesses Saito 91 GK som jag fick på posten idag (riktigt fin, tack Wesse!). Och då har jag några frågor till

Vilket glödstift skulle ni rekomendera? Kvalité tycker jag är bra där.

Vilken soppablandning? Har 4L färdigblandat med 18% olja (EDL något??) och 10% nitro, går den bra?
                  www.mfkmalmen.se

Kommentar

• Mikson
                    • maj 2008
                    • 206

Stift: http://www.fullkontroll.se/glodstift-os-f-p-1915.html

Soppa:http://www.fullkontroll.se/cool-powe...on-p-4376.html

Annars funkar nog den soppa du har också...

/Micke

Kommentar

• gimbo
                      • jul 2007
                      • 710

Tack för stiftlänken
                      Men undrar om den soppan jag redan har funkar bra till Saito?
                      www.mfkmalmen.se

Kommentar

• AmRi
                        • jan 2009
                        • 223

Tack för stiftlänken
                        Den soppan du har blir alldeles utmärkt till den fina motorn du har köpt.

Kommentar

• Mikson
                          • maj 2008
                          • 206

Tack för stiftlänken
                          Här finns samma stift till lägre pris, OS - F : http://www.aircpro.com/

Kommentar

• gimbo
                            • jul 2007
                            • 710

Tackar...
                            www.mfkmalmen.se

Kommentar

• gimbo
                              • jul 2007
                              • 710

Ytterligare en sak som jag såg nu när jag pysslade. Ni får ursäkta men jag är helt ny på 4-takt

På baklocket sitter det en nippel till en slang. Vad i tusan är denna till???
                              www.mfkmalmen.se

Kommentar

• KenPro
                                • feb 2007
                                • 399

Vevhusventilation, kommer överskottstryck i den o därmed olja. Tråkig konstruktion enligt mig men du kan löda dit en nippel på insugsröret o leda tillbaka oljan där. Fungerar ypperligt men egentligen ska man inte tillföra bränslet efter förgasaren, men som sagt det fungerar prima. Har gjort så själv och märker ingen som helst skillnad på gången men slipper kladdet. Nu kladdar ju dessa motorer i vilket fall så det är inget måste, och man kan även snickra ihop en behållare som man tömmer då o då.

Kommentar

Arbetssätt...