Roto 25 bensin(montering)

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johnny
    • mar 2007
    • 377

Hei.
    Jeg kjørte min Roto 50 med de orginale avgassystemet.
    Motoren var sløv. Den drog nesten ikke min 2m extra.
    Etter att jeg monterte møffler ble det liv i motoren.
    Det gikk rakt til vers.

Monter en slik vist du har plass.
    Motoren våkner til liv.

Mvh. Johnny.
    Mvh. Johnny.

Kommentar

• T5
      • jul 2006
      • 1300

Johnny: Det finns inte plats för en sån pipa på min extra.
      Idag flög jag med en 16X8 och det gick perfekt... Bra drag och lagom med power för sport/aerobatic.
      Kanske en 35cc hade varit det ultimata, men det här känns jättebra nu... En 8" pitchad prop är rätta svaret på den här kombon.
      (Ska testa en Menz 17x8 också och jämföra den mot APC 16x8)

/Mkt nöjd och ser fram emot fler bensinkärror ...Liiite större

Kommentar

• T5
        • jul 2006
        • 1300

Har lagt vantarna på två stycken Menz 17X8 idag. Ska ut och testa imorgon.
        "The force seems to be strong in this one" som de skulle ha sagt i Star Wars

...Nåväl, om någon finner intresse i den här tråden fortfarande så finns en RPM rapport och att hämta imorgon kväll.

Kommentar

• Snickarjävel´n
          • aug 2006
          • 1927

Vi väntar med spänning . Min roto kommer inte föräns om 1 vecka ca :x

Kommentar

• T5
            • jul 2006
            • 1300

18X6 JE, trä @ 6700
            16X8 APC @ 8400
            17X8 Menz @ 8000

Rekommenderar Menz 17X8 som standardpropp för ROTO25 med standardsystem.
            Svarar bra på gasen och har bra fart/drag kompromiss.
            Jag kommer köra den som min allt i allo till den här motorn.

Kommentar

• T5
              • jul 2006
              • 1300

...Smackade min Graupner Extra idag, så motorn kommer att få ett nytt hem.

Kommentar

• sundqvistjohan
                • jul 2006
                • 1289

Usch då! Vad hände T5?

Kommentar

• T5
                  • jul 2006
                  • 1300

Motorn dog, dök för att få upp farten och sen planade jag ut för att landa... Planet slutade flyga och föll rätt ned.
                  Tyckte jag hade bra fart och det blåste hård motvind, men den här kärran vill inte flyga under 'tok-hög-hastighet' helt enkelt...
                  Bröt loss stället, knäckte kroppen.

Kommentar

• Snickarjävel´n
                    • aug 2006
                    • 1927

T5: Du råkar inte ha någon bild på slangarna som går in i tanken? Har en Roto25 på väg hem men håller i skrivande stund på att montera tanken i planet men vet inte hur man ska koppla :oops:

Kommentar

• sundqvistjohan
                      • jul 2006
                      • 1289

Råkade ut för samma sak med min Sukhoi senaste höst (flygning nr. 47 med planet). Motorstopp, och så damp den i backen. Brandvägg och landningsställ loss, men jag reparerade och har flugit 37 flygningar efter reparationerna.

Vi har ett mycket ojämnt fält med grästuvor och det frestar hårt på landningsstället. I söndags lossnade limningen så nu blir jag tvungen att reparera Sukhoien igen. Får nog byta hela infästningen och lägga dit en ny plywoodskiva.

Illa att kroppen på din Extra gick av, då kan det bli svårare att reparera.

Min Sukhoi är ju ingen 3D-modell, det enda 3D-plan jag har är min lilla 40-size Twist (räknar inte med mina små elplan). Har länge varit sugen på Funtana X100 själv, men nu har jag ju fått tips av Casimir i ett inlägg där han skriver om Seagulls Yak 54 (90 size).

Tror nästan jag ska satsa på en sådan och en Magnum 120 fyrtaktare. Det borde bli ett något större 3D-plan som passar min plånbok :-)

Här litet bilder på hur min Sukhoi såg ut efter dead stick "landningen" i höstas. Det var inte så svårt att reparera. Hade ingen kamera med så jag tog bilderna med min telefon.

Kommentar

• T5
                        • jul 2006
                        • 1300

-. klunk inne i tanken som går ut till T-koppling. Ena för att fylla/tömma bränsle och ena till motorn.
                        -. En luftslang så tanken kan dra in luft när motorn suger i sig bränslet.

Fyra saker som skiljer bensin från metanolkörning:
                        1. Slangar ska vara Tygon, de är gula till färgen.
                        2. Du måste ha en tankplugg som tål bensin, standardpluggen i tex Dubro's tank ska således bytas ut
                        3. Tygonslangarna är inte så elastisk så de ska fästas ordentligt, dvs. Ta en lödkolv och löd fast en liten pärla lödtenn på kopparröret (tänk dig en hulling på en fiskekrok). Trä över tygonslangen och säkra med kattstrypare. OBS, gör samma även på insidan av tanken för klunkslangen.
                        4. Se till att ha en klunk av större modell. Tygonslangen är lite hård och behöver mer tygd för att böja sig. (Alt. använd mjuk neopreneslang till klunken)

Kommentar

• Snickarjävel´n
                          • aug 2006
                          • 1927

Tackar ödmjukast . Börjar monteringen genast

Kommentar

• T5
                            • jul 2006
                            • 1300

SJ: Aj, Sukhoien såg riktigt tilltufsad ut. En brandvägg och ställplatta kan man ju ganska enkelt laga, men min Extra gick av under kabinen, typ 40-50cm från nosen.

Har monterat ut all elektronik och motorn och köper en Funtana 100X på Måndag.

Kommentar

• T5
                              • jul 2006
                              • 1300

JohnnyE: Hojta bara till om du behöver hjälp. Jag besöker forumet dagligen.
                              Jag är ny på bensinmotorer, men eftersom jag monterat och flugit en ROTO25'a kan jag kanske hjälpa dig om du är osäker på något.

Kommentar

• Snickarjävel´n
                                • aug 2006
                                • 1927

Kan du inte bara köpa längre pinnbultar?

Kommentar

Arbetssätt...