3d-skrivare

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • darkling76

• dec 2011
    • 236

Ursprungligen postat av Boopidoo
    Man kan definivt bygga saker för RC, vad är det för strunt att det inte skulle gå? Det beror ju helt på vad man bygger, vad det ska användas för och om designen är anpassad för 3d-utskrift.

Jag har exempelvis designat lite grejer för plastgjutning (injection mold) och om jag skriver ut dem med 0,2mm upplösning så är kvaliteten lite lägre men de går definitivt att använda. Ett problem är att de spricker lättare men än en gång beror det ju på om man beräknar med detta. Det går ju relativt enkelt att lägga dit mer material och kompensera för detta.

En sak jag tänkte modellera nu är en droppformad kamerabehållare för Sony 600TVL WDR som ska medge pan (ej tilt) och sitta ovanpå en elseglare. Alla dessa delar ska skrivas ut i 0,2mm och jag ser inte varför det inte skulle gå. Jag har precis skrivit ut ett skal med inbyggd vibrationsdämpning för KK2.0, även den i 0,2mm.

Än en gång beror det ju på användningsområde. Tror man att man ska få exakt samma kvalitet som gjutna föremål kanske man blir besviken men 3d-printning möjliggör ju också en helt annan nivå av design av mycket starka och lätta delar som är omöjliga att gjuta, exempelvis sandwichelement. Min KK2.0-behållare är grymt stadig men har ihåliga väggar och är superlätt. Mycket lättare än om den var gjuten. Sen slippers man ju besväret med släppvinklar och split-linjer.

För starkare och stadiga konstruktionsdelar så får jag väl förlita mig på frästa delar i aluminium och kolfiber från kajakens fräs.
    Absolut kan du printa div grejer för rc såklart men det jag tänker på tex är mer avancerade detaljer som ska kanske ha en rörlig funktion mm.

Kan tänka mig att många tror att man tex kan göra sina egna reservdelar typ en swashplatta kullinkar mm och sådana delar med denna teknik men det är bara glömma.
    Det var lite mer sådana detaljer jag tänkte på.
    Däremot finns det printrar som klarar det på marknaden men som sagt inget för hemmabruk.

Mvh:Pierre

Kommentar

• Boopidoo

• dec 2008
      • 1937

Nja då är nog en 3D-fräs det man ska ha istället. Skulle inte lita på en swashplatta i plast ändå. Som en vän sa för något år sedan, metall är metall och plast är skit.

Nä skämt åsido så måste man givetvis veta vad det är man har att göra med. Jag ser massor med användningsområden inom RC och särskilt inom FPV där man ofta behöver göra egna grejer. Med en 3d-printer så slipper man pyssla med plywood och kydex för något som i slutänden ändå ser kasst ut. Möjligheten till att göra mer ändamålsenliga designer som ser bättre ut och som fungerar bättre ökar extremt mycket med en 3d-printer tycker jag.

Det krävs ju dock att man måste rita upp i CAD men det gör jag oavsett om jag ska bocka en plåt eller skära ut en plywoodbit så för mig innebär det inget extra arbete.

Kommentar

• henke2
        • mar 2011
        • 3188

Man kan ju även använda delarna som form till skarpa detaljer. Din gondol som exempel är ju på tok för stadig i FDM och hade förmodligen räckt att ha vaccumformad i någon tunn plast. Då kan man printa formen för vaccumformningen
        Superhero

Kommentar

• Boopidoo

• dec 2008
          • 1937

Vilken gondol?

EDIT: Menar du kamerabehållaren jag nämnde ovan? Den kommer nog inte att väga så mycket att jag orkar med att vacuumdra den. Sedan vill jag ju även ha fästen invändigt för diverse saker samt kunna skruva fast den i modellen så jag vill nog inte ha vacuumformad plast.

Men jag förstår argumentet, det går ju fort att formge saker.

Kommentar

• Boopidoo

• dec 2008
            • 1937

Intressanta erfarenheter av en som äger både Solidoodle 2, Replicator och Replicator 2: https://www.google.se/url?sa=t&rct=j...43287494,d.bGE

Kommentar

• Impulze
              • sep 2006
              • 1347

Ja , då känns det ju ännu bättre att ha beställt en SD3 Men man får nog räkna med lite justeringar även om SD säger att dom är kontrollerade då dom levereras. Har beställt en Reprap panelolu så man kan köra den utan dator om man vill, så nu är det bara beställa ABS.

Simon, när beställer du?

//Matte

Kommentar

• Boopidoo

• dec 2008
                • 1937

Hur lång leveranstid är det? Hemsidan ger lite dubbla budskap, dels så står det "in-stock" men sen står det att de accepterar "pre-order".

Kommentar

• Impulze
                  • sep 2006
                  • 1347

6-8 veckor, men det verkar som att dom håller på att få upp farten, ser ut som vissa skickats efter 3 veckor. Kör simuleringar för fullt bara för att sätta sig in lite i det.

Läste nånstans på deras forum att dom tillverkar 150-200 printrar i veckan, i den takten så borde det vara snabbare än 6-8 veckor.

//Matte
                  Senast redigerad av Impulze; 2013-03-11, 18:50.

Kommentar

• Boopidoo

• dec 2008
                    • 1937

Hoppas att det är närmare 3v än 8v då. Själv är jag grymt sugen att trycka på knappen...

Kommentar

• Impulze
                      • sep 2006
                      • 1347

Du får ju vänta ännu längre då du tvekar

//Matte

Kommentar

• UndCon
                        • apr 2009
                        • 2886

Jag skickade iväg en enkel fråga till S3-gänget

vilken typ av mått de använder sig av - metriskt eller imperial...

svaret:
                        Any kind of replacement parts that you may need, we are able to provide you with should anything break.
                        Specific information about our parts are proprietary information.

Dåligt svar tycker jag - är det tum-skit är det svårare att fixa å dona själv då utbudet av tum-skit inte är så stort på vår sida vattnet.

Det slutar väl med att bygga själv....
                        UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

Kommentar

• SteffeB
                          • jun 2011
                          • 888

Hittade en lite annorlunda 3d-printer!

Kommentar

• kajakmannen
                            • jun 2006
                            • 1471

Företaget som ajg var delägare av tidigare i Älvkarleö har en liknande som man kan 3D printa gjutformar i. Riktigt häftigt och man kan göra gjutformar som inte har traditionella delningsplan etc.

MVH / Kajaken
                            __________________________________________________ ___________________
                            FPV och multirotor
                            RVJET - Bonzai - BigAssQuad - QAV400G - QAV250 - Hammerquad 250 - LKTR250 - RcExplorer delux tricopter - Futaba FF9 med Thomas Scherrer LRS UHF - FC (OP Revo - OP CC3D - Naze32 - DJI Wokong M - ZeroUAV x4-ys - KK2 - Multiwii Flip)

Segelflyg
                            Altivolus DLG - A2 xs 2013 edition - A2 xs 2014 edition - Maxa F5J/F3J - eAVA - Ett gäng DSFer - Minivec - Futaba TFG8Super

Kommentar

• SteffeB
                              • jun 2011
                              • 888

Häftigt! Man har ju lite våta drömmar om att kunna gjuta i metall. Finns många duktiga hempulare på youtube, bl.a. "myfordboy" som bygger fungerande motorer.

Kommentar

• SteffeB
                                • jun 2011
                                • 888

Hur fungerar skrivaren förresten? Vad är det för typ av resin? Hur härdar det?

Vad skulle det kosta att köpa gjutformar till ex. en bilmotor ifrån egna cad-filer? (bara nyfiken)

Kommentar

Arbetssätt...