Vi behöver er hjälp!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fredrik_W
    • apr 2012
    • 355

Du borde nog göra en ny omröstning, enbart för medlemmar, och maila ut till alla medlemmar och förklara att det är viktigt att de går in och klickar i sitt alternativ.

Och ett "blandar själv"-alternativ verkar vara viktigt också.

Håller med om att det är bra att myndigheterna vänder sig direkt till oss.

// Fredrik W
    "Ägandets glädje är icke att förringa."

Kommentar

• TomasE
      • maj 2006
      • 368

Ursprungligen postat av Thomas
      Jag blandar också hemma, (kan man ändra röstningen?), har max en liter ren nitro hemma åt gången och blandar i max 10%.
      Samma här förutom att jag bara blandar i 5%.
      //TomasE
      Do you remeber when sex was safe and flying was dangerous?

Kommentar

• EPG
        • jul 2006
        • 325

Ja antingen får man införa någon typ av licens för att få handla 100%-ig nitro eller så får man passa på och hamstra några fat medans man fortfarande kan.

Fast å andra sidan så om de resterande 77%:en som inte är nitro är ren metanol så klarar jag mig. Lite lustig idé bara eftersom att nitro blandad med metanol är brandfarligare än ren nitro.
        Senast redigerad av EPG; 2013-03-25, 21:33. Anledning: 77%

Kommentar

• Thomas
          • jun 2006
          • 7682

Får man tycka nåt om Myndighetens (eller EU:s) agerande, så är det väl lite "Storebror-ser-Dig"- mentalitet.

Bensin, diesel, metanol och andra (brand-)farliga ämnen kan också användas i fel syfte.

Jag anar en framtid där man snart måste ha certifikat för att starta kaffebryggaren...
          Retroholic!

Kommentar

• IngemarTh
            • okt 2010
            • 415

Jag har blandat själv i alla år då det inte finns färdigblandat attt köpa här i Jönköping-Nässjö trakten vad jag vet. Färdigblandat bränsle har begränsad hållbarhet och kan bli missfärgat på något år till skillnad från nitro, olja metanol för sig som håller länge rätt förvarat. Helikoptermotorer brukar behöva 15-30% nitro för att inte gå varma; de är konstruerade för höga nitro-nivåer liksom bilmotorer. Finns ju 30% bränsle på marknaden t.ex. Rhapicon 30% Heli som säljs här i Sverige. Fyrtaktare behöver som sagt nitro för bra tomgång och är som de flesta metanol modellmotorer konstruerade för nitro. Risken för haveri p.g.a. varmgång ökar utan Nitro.

/ Ingemar Thöörn

Kommentar

• TommyzT
              • jan 2009
              • 578

Kanske bättre att dom åker ut till klubbarna och frågar folk själva. Går inte fort men det tar tid.

Myndigheten för samhällsskydd och beredskap är en drake som ska bekämpas, den är tyngden som hindrar kreativiteten från att flyga.

Kommentar

• lassebetong
                • mar 2007
                • 1255

Var själv lite snabb där, använder 10% men blandar själv.
                Vi är väl 10-15 st som brukar beställa ihop och blanda upp en årsförbrukning var.
                //Lasse

Kommentar

• Lajbanflygaren
                  • maj 2006
                  • 34

Det är svårt att få tag i färdigblandat där jag bor så jag blandar själv.
                  Använder 5 % nitro.

Kommentar

• Halcon
                    • jun 2006
                    • 512

Det borde finnas en rimlig gräns för innehav av ren nitro för oss som vill blanda själv, tex max 1 liter innehav per person eller dylikt.

Kommentar

• henke2
                      • mar 2011
                      • 3188

Vilka olagliga syften är det som dem tänker på? Om det går åt 20liter eller mer för att göra något olagligt så kan man ju yrka på en gräns om strax under det, om det räcker med några droppar till det olagliga så är ju en liter för mycket.

Kommentar

• freddan_6
                        • aug 2006
                        • 2655

Ursprungligen postat av henke2
                        Vilka olagliga syften är det som dem tänker på? Om det går åt 20liter eller mer för att göra något olagligt så kan man ju yrka på en gräns om strax under det, om det räcker med några droppar till det olagliga så är ju en liter för mycket.
                        ETA och andra terrorgrupper har använt nitro tillsammans med salpetersyra eller ammoniumnitrat för att göra bomber.
                        http://ec.europa.eu/governance/impac...10_1040_en.pdf

Kommentar

• DrHanke

• maj 2006
                          • 5250

Jag frågade efter mer data kring detta samt vilken deadline som gäller. Vi behöver alltså svara på ett ungefär hur många utövare det finns. Det verkar som att det kommer bli tillståndsplikt oavsett MSB vill nu veta antalet drabbade.

Hej,
                          Här är länk till förordningstexten

Sverige kommer att införa ett system för tillståndsprövning enligt artikel 4.2 i förordningen. 30 vikt % som är gränsen för nitrometan motsvarar ca 23 vol %. Kartläggningen av vilka som kan komma att beröras är ett led i förberedelserna för detta. Ren nitro kommer helt säkert att bli tillståndspliktig för privatpersoner så de som blandar sitt eget bränsle kommer att beröras. Frågan är alltså hur många som kan tänkas ha behov av bränslen med mer än 23 % nitro. Det vi vill ha är en ungefärlig uppskattning av detta, är det något hundratal personer eller är det 5000? Det är väldigt ont om tid. Vi måste lämna ett svar senast den 11 april.
                          //DrHanke

*** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

Kommentar

• uffe olsson
                            • maj 2006
                            • 45

Eftersom jag både flyger och kör buggy och kör olika båtklasser så mer eller mindre måste jag ha Ren Nitro.
                            Blandar allt mellan 10% upp till 60%Nitro i 3.5cc-Hydron och brukar köpa 20liters dunkar med Nitro.
                            och en 20liters räcker väll max en sommar.
                            Uffe.

Kommentar

• AM
                              Debattglad entusiast
                              • maj 2006
                              • 3464

Jag tycker vi ska svara med att inom modellhobbyn har man i 90 år kört modellmotorer på bränsleblandningar bestående av Metanol, Nitrometan, Eter, Amylnitrat, Fotogen, Ricinolja och numera även syntetoljor. Det handlar totalt om små volymer i landet, kanske 10.000 liter färdigt bränsle per år. Nitrometanmängden utgör uppskattningsvis fem procent, vilket gör användandet av Nitrometan till ett försumbart miljöproblem. Dessutom hanteras modellbränslet med stor varsamhet av utövarna.
                              Ove (AM) Nielsen

Kommentar

• Thomas
                                • jun 2006
                                • 7682

Rätt Ove!

Man ska inte bara stillatigande acceptera alla nya påfund från myndigheter, oavsett avsikten med dem.
                                Detta blir ju i så fall ytterligare en inskränkning i den personliga friheten.
                                Den som nu vill använda diverse ingredienser i mer eller mindre olagliga häxbrygder kommer säkert över dom ändå. Men då är det DOM som myndigheterna ska jaga, inte fridfulla hobbyutövare.

Som jag sa tidigare, med den utvecklingen som är nu med certifikat på allting, så får man väl snart inte ens starta kaffebryggaren utan att ha gått en treveckors kurs och kan visa upp ett godkänt plastkort från nån tillsynsmyndighet!

Ironi??
                                Det får historien utvisa om X antal år...
                                Retroholic!

Kommentar

Arbetssätt...