Idag flög jag...

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Killenheladagen
    • sep 2015
    • 1394

Ursprungligen postat av KristofferR
    Jag tycker det nästan är omöjligt att se på en film från planet hur du flyger det. Man får nog ha väldigt mycket FPV-erfarenhet för att få ut något av en sådan film. Kraschen ser ut som du flyger in för högt, iaf om du hade tänkt landa i den riktningen du har där man ser dig och sedan vänder för snävt och möjligen även med vinden men det är också svårt då man inte riktigt vet var du tänkt landa eller vilket håll det blåser åt. Tejpa fast kameran på en keps och filma från marken - funkar utmärkt efter lite justerande av vinkel.

Det finns väldigt bra filmer på fullskala bushpilots där de övar landningar och även planerar "point of no return" mm. Jag slarvar själv en hel del med allt från landningsvarv till landningsplats men en väl planerad inflygning är alltid bra, det är lätt att det bara blir vad det blir.

Här i videon tränar jag start och landning, med start mot vinden, vänster och högervarv och sen landning på rätt punkt mot vinden, jag har massor av video på varv men det blir rätt tråkigt att titta på i längden.

I nån gammal video håller Martin Müller (RC-äss från Tyskland) som konstruerat Magnum på med att landa på taket på en VW Caravelle inomhus... Det är ett plan som är snällt mot piloten.
    Tack föf tipsen vinden ändrade riktning pga ett dike t h om där jag landar , blåste upp höger vinge och försökte ge kraft och vända för att ej hjula men en stolpe var i vägen. ? Och marken .
    Mina landningar bruksr vara mycket bättre men här var det turbulent och jag hade satt land-mixen på för mig "fel" knapp, den är nu tillbaka på återfjädrande switch istället för tvåläges !
    Tack för tipset har fäst kardborre på en keps; vvideo kommer!

Kommentar

• Killenheladagen
      • sep 2015
      • 1394

Ursprungligen postat av Killenheladagen
      Tack föf tipsen vinden ändrade riktning pga ett dike t h om där jag landar , blåste upp höger vinge och försökte ge kraft och vända för att ej hjula men en stolpe var i vägen. ? Och marken .
      Mina landningar bruksr vara mycket bättre men här var det turbulent och jag hade satt land-mixen på för mig "fel" knapp, den är nu tillbaka på återfjädrande switch istället för tvåläges !
      Tack för tipset har fäst kardborre på en keps; vvideo kommer!
      Hej Hej hallå!!!

Nu har jag upptäckt och löst ett problem med min let13 och tänkte dela med mig av det!

Skeven rörde sig inte lika högt, skilde en 2cm nästan vid full aktivering och jag upptäckte att jag ej centrerat servona mekaniskt utan fuskat med det genom subtrim , fixade detta och fick ett mycket stabilare skepp, detta märktes mest när jag skickade upp mycket spoilerons då ville den ju givetvis banka.!!! Detta är.nu löst och den flyger som en dröm nu. .

(Let13 var min första kärra - visste nada om modellflyg när jag satte ihop den)
      Mvh Gustaf

Kommentar

• KristofferR

• okt 2010
        • 481

Magnum på snö! För sjöflyg fungerar lika bra för snöflyg. Vatten som vatten, liksom.

Klicka på bilden för större version

Namn: IMAG0058.jpg
Visningar: 1
Storlek: 145,7 KB
ID: 506703
        Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

Kommentar

• Ålänning
          • maj 2007
          • 6807

Idag flög jag DJI F550 med elektriskt uppfällbart, TBS Discovery med GoPro, TBS Caipirinha 3S med GoPro, Bormatec Ninox premiär och ZMR250 med Mobius men EasyStar II med nedåtriktad gimbalkamera blev grounded, den va för framtung. :-) Bra flygardag!

www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• Mr X
            • apr 2007
            • 1055

Låg fart med för stora utslag är nog orsaken till rodeon där i början.
            Nästa start tog jag ner utslagen och lyfte med högre fart vilket fungerade mycket bättre.
            Lite snopet blev det dock för mig när jag premiärade Skipper XL
            RC Åland
            RC Åland på facebook
            På tok för många flygande saker.

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
              • 7677

Den starten var giftig!
              Hade platsat på vilken "Let's Dance"-tillställning som helst.
              Men sen gick den ju perfekt.
              Retroholic!

Kommentar

• Andreash
                • feb 2015
                • 375

Hej tyckte du din var framtung ? Min var väldigt tung i nosen fast cg en låg där den skulle enligt instruktionerna.

Kommentar

• Mr X
                  • apr 2007
                  • 1055

Nej snarare var den kanske lite baktung med cg två cent längre bak.
                  RC Åland
                  RC Åland på facebook

Kommentar

• Killenheladagen
                    • sep 2015
                    • 1394

Ursprungligen postat av Mr X

Låg fart med för stora utslag är nog orsaken till rodeon där i början.
                    Nästa start tog jag ner utslagen och lyfte med högre fart vilket fungerade mycket bättre.
                    Lite snopet blev det dock för mig när jag premiärade Skipper XL
                    Har en vän med en rätt ny skipperxl, han hade på nån rejäl motor från turnigy och 70A esc tror jag, körde trebladspropp på 4s ocg den var ett riktigt fartmonster! Flög som en pil genom luften men han hade rätt taskiga lågfartstendenser ev för fpvgrejerna och hans fc väger ner skippern en del men jag tror ej det är hela problemet.

Vi startar från gräs och han var tvungen at komma upp REJÄLT i fart för att lyfta och då är det ingen återvändo, lyfte han inte vilket skedde ett par ggr åkte han in i buschen fort nog för att skada kärran.

När han köpte den var den med varje gång och han verkade vääldigt glad i 4s-setupen och flög hårt med den och efter ett tag började den bete sig märkligt i luften, rollade utan input och med stabilisering av/på, på marken kunde jag konstatera att hela pylonen med höjdroder och motor hade vridits offset eller vad jag skall skriva, kändes som foamet hade givit efter och warpat en del, han förstärkte detta men han tar aldrig med skippern längre, den blev inte som förr tror jag.

Jag var sugen på denna också men efter hans erfarenheter släppte det suget, om jag hade en idag skulle jag genast förstärka pylonen -rejält, kosta i vikt och cg vad det vill!

Mvh Gustaf

Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

Kommentar

• Mr X
                      • apr 2007
                      • 1055

I dag flög jag Edge profil 3D och i morgon flyger jag inte den.
                      RC Åland
                      RC Åland på facebook

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
                        • 7677

Den fixar du lätt tills i morron...!
                        Retroholic!

Kommentar

• Mr X
                          • apr 2007
                          • 1055

nej den får nog flyga till flyghimlen och vila på molnen.
                          RC Åland
                          RC Åland på facebook

Kommentar

• Mr X
                            • apr 2007
                            • 1055

SkyRay FPV flying wing
                            RC Åland
                            RC Åland på facebook

Kommentar

• Ålänning
                              • maj 2007
                              • 6807

Ursprungligen postat av Mr X
                              SkyRay FPV flying wing
                              Och jag som flyger efter med en TBS Caipirinha 3S. =)

Kommentar

• Ålänning
                                • maj 2007
                                • 6807

Idag flög jag min Great Planes P-38 Lightning Profile (som jag och JS byggde för flera år sedan). Då flögs den med metanol, nu är den elkonverterad och lättad. Flög riktigt fint!!! http://forum.motorportalen.net/viewt...135336#p135336

Och så flög jag min Thunder Tiger Raptor 50 Titan som håller på förbereds för skalakropp (Hughes MD-530 Defender). Flög finfint den med. Trevligt. http://forum.motorportalen.net/viewt...135189#p135189

Kommentar

Arbetssätt...