RCFF måste hålla årsmöte! SNARAST!

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Michael
    • maj 2006
    • 1742

Ursprungligen postat av FelixContentus
    Vad exakt tillför och har RCFF tillfört Modellflyghobbyn för söndagsflygare som inte SMFF gör?
    Även för dig som INTE är medlem tillhandahåller RCFF detta eminenta diskussionsforum med högt i tak och möjlighet att snabbt få goda råd och hjälp med olika modellflygrelaterade frågeställningar. Många nybörjare har genom forumet snabbt kunnat få kontakt med erfarna modellflygare och fått god hjälp att ta sina första steg i modellflyghobbyn.

För mig som tämligen aktiv "söndagsflygare" erbjuder RCFF den stora fördelen att jag får del i en ansvarsförsäkring som innebär att jag utifrån RCFFs säkerhetsregler, Transportstyrelsens bestämmelser, lokala ordningsstadgor (i den mån de förekommer) och givetvis med markägarens tillstånd SJÄLV kan välja plats att flyga från. SMFF erbjuder mig inte den möjligheten då de kräver att flygning ska ske från ett klubbflygfält eller en plats som sanktionerats av en klubbstyrelse. För de av oss som bor på större avstånd från en modellflygklubb är det uppenbart en stor fördel. Jag är övertygad om att RCFF även framgent kommer att verka för att denna möjlighet ska finnas kvar genom att föra en dialog med Transportstyrelsen. Ingenting som jag känner till talar för att SMFF vill verka för denna möjlighet.
    Senast redigerad av Michael; 2016-12-13, 20:31.

Kommentar

• senmathal
      • sep 2008
      • 1811

Anledningen till mitt medlemskap är engentligen enbart för att jag vill stötta detta forum. I övrigt har jag inte så mycket nytta av RCFF men det är nog.

Sedan får jag väl erkänna att jag är lite av det några skulle kalla för paragrafryttare. Själv kallar jag det för god föreningssed. Jag är inte bekväm med att det inte hållits årsmöten på tre år. Förbundet tar in över 100 000 kr per år bara i medlemsavgifter och då är det inte ok att se så lättvindigt på stadgarna. Det sägs att medlemmarna är det viktigaste för RCFF. För mig blir det en liten konflikt då årsmötet är medlemmarnas främsta möjlighet både till insyn i styrelsens förvaltning och möjlighet till demokratisk påverkan. Årsmötet är så att säga inte i första hand till för styrelsens skull utan för medlemmarnas. Det känns då inte optimalt att ordförande säger "ingen skada skedd" om att inga årsmöten har hållits. Det är nog medlemmarnas sak att avgöra men det är svårt då vi inte har fått se vare sig ekonomisk redovisninge eller någon verksamhetsberättelse på tre år. Det finns också möjliga scenario där det kan bli skapligt besvärligt.

Visst är det bra att styrelsen jobbat vidare man dom har faktiskt gjort det utan mandat. Sedan bör väl förbundet vara ett gott föredöme för medlemmarna och deras klubbverksamhet. Att inte fastna i byråkrati är bra men alternativet får aldrig vara att strunta i de stadgar medlemmarna antagit. Sedan borde det väl kännas skönt för styrelsen att bli beviljade asnvarsfrihet.

/Mats

Kommentar

• McRegor
        • maj 2006
        • 7943

Mycket bra inlägg, Mats ! Instämmer till fullo.
        Roger

Kommentar

• kjni
          Administrator
          RCFF - Moderator
          RCFF - Administratör
          • nov 2009
          • 2032

Mycket bra Mats!

/Kjell

Kommentar

• 490

Hej!
            Måste också erkänna att jag är lite av paragrafryttare. Hela den uppkomna situationen känns inte alls bra. Att bevilja den föregående styrelsen ansvarsfrihet låter sig säkert göras om det finns bra förklaring till varför det ser ut som det gör. På en punkt är jag tveksam och det är hurvida man kan låta de gamla revisorerna avge klartecken för ansvarsfrihet. För RCFF´s anseende och förbundets bästa anser jag att det är nödvändigt att låta också en utomstående revisor titta över räkenskaperna innan ansvarsfrihet beviljas.

/Ville
            /Ville
            - Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

Kommentar

• AM
              Debattglad entusiast
              • maj 2006
              • 3464

Jag är den förste att beklaga de uteblivna årsmötet. Man kan väl säga att hälsan tigit still. Jag tar också på mig större delen av ansvaret för de uteblivna årsmötena.
              När jag skrev att ingen skada skedd menar jag att det inte förekommit några större förändringar och beslut som påverkat förbundet negativt.
              RCFF har en mycket bra ekonomi. Vårt problem är att vi inte lyckats leva upp till vår policy om "Hälften tillbaka". Det har helt enkelt inte inkommit så många ansökningar om bidrag. Varje bidrag har beslutats på ett styrelsemöte, vars protokoll omedelbart lagts ut på forumet.

Revisorerna får ett lätt arbete - medlemsavgifter in - försäkringspremier och några bidrag ut.

Vi arbetar just nu på att hitta ett årsmötesdatum i februari. Årsredovisningarna är färdiga och årsberättelsen är i princip klar också. Vi lägger ut dem så fort vi hinner. Det är också dags att starta en tråd om vad 2017 ska innehålla. Förslag emotses tacksamt.
              Ove (AM) Nielsen

Kommentar

• McRegor
                • maj 2006
                • 7943

Mitt förslag är att skippa dessa bidrag och istället anpassa intäkterna till de faktiska kostnaderna - alltså i praktiken att ni sänker medlemsavgiften. Dessa riktade bidrag till vissa klubbar kan som sagt bara gynna just dessa - skulle många få för sig att söka bidrag så är kassan snabbt tömd. Redan som läget är idag är det väl inte så många klubbar som sökt och fått bidrag medan flera av dessa fått flera gånger - t ex Östersunds MFK, Hultsfreds MFK och Ripa MFK som fått bidrag minst 3 ggr vardera. Så istället för att dela ut bidrag på tämligen lösa grunder (= de som klubben anger vid ansökan) så föreslår jag istället en sänkning av medlemsavgiften för att motsvara kostnaderna med lite utrymme för oförutsedda utgifter. Dessa bidrag känns som en motsvarighet till forna tiders socialbidrag - vissa tvekar inte att söka medan de flesta klubbar känner en stolthet i att klara sig själva. Det är trots allt de samlade medlemmarnas pengar som styrelsen hanterar - och dessutom har vi nu under flera år inte haft nån vald styrelse...
                Roger

Kommentar

• AM
                  Debattglad entusiast
                  • maj 2006
                  • 3464

Jag håller inte med dig Roger.
                  Om vi sänker medlemsavgiften till - låt oss säga 20 kr/år - övergår RCFF till att bli ett försäkringsbolag. Tanken med RCFF är att erbjuda mer än så för en hundring om året.
                  - Möjlighet för klubbarna att få mycket mer pengar över till sig själv tack vare låg förbundsavgift.
                  - Bra försäkringar
                  - Möjlighet att hjälpa till på gräsrotsnivå
                  - Möjlighet att ställa upp med juridisk hjälp och råd till medlemmar och deras klubbar vid problem.
                  - Möjlighet att stödja modellflyghobbyn. Exempelvis via Shootouts och Fly-In's.
                  - Erbjuda ett bra - och fritt - forum. RCFLYG.SE är idag sveriges största modellflygforum.

Varför klaga på RCFF's hundralapp utan med ett ord nämna SMFF's avgifter där klubbarna får ännu mindre tillbaks?
                  SMFF använder över nittio procent av medlemsavgifterna till administration - RCFF använder kanske tio procent i administration för försäkring, avgifter för hemsida och bankavgifter. Inga arvoden betalas till styrelsemedlemmarna. Allt är ideellt arbete.

Och vad som gäller bidragen, så är alla välkomna att söka bidrag. Vi sammanträder i styrelsen och diskuterar om vi ska ge stöd eller ej. Än så länge lever vi inte upp till 50% tillbaka, men när det kommer in fler ansökningar än vi har pengar till - får vi sovra hårdare bland ansökningarna.
                  Jag tror också att ett flertal av de klubbar som fått stöd från oss tycker det är bra.

Blickar man framåt i tiden så kommer det att bli allt svårare att få ett klubbfält. Kommunerna drar in på bidragen och arrendekostnader ökar. Det blir allt viktigare att klubbarna äger sina egna fält. Då hade det varit bra med ett förbund som kan gå in med stöd att förverkliga ett köp av mark. Vi har just ett sådant exempel inom RCFF. En klubb ställdes inför valet att lämna sitt fält eller köpa loss det. Klubben valde det senare alternativet. När klubben skrapat ihop allt de kunde i form av medlemslån och vad medlemmarna kunde skänka - fattades pengar till att lösa ut lagfarten. De pengarna ställde RCFF upp med. Det hela slutade lyckligt och klubben säkrade sitt modellflygfält in i framtiden.
                  Nästa gång är det kanske din klubb Roger som hamnar i trångmål och då kan det vara bra med ett förbund som erbjuder mer än SISU-kurser.
                  Senast redigerad av AM; 2016-12-14, 10:17.
                  Ove (AM) Nielsen

Kommentar

• Dykarn
                    • aug 2009
                    • 164

Är det inte sånt här som ska kunna diskuteras på årsmöten?
                    Piper Cub va?

Kommentar

• McRegor
                      • maj 2006
                      • 7943

Ove,
                      För att vara kortfattad... Forum, försäkring, juridisk hjälp samt nåt du missade som jag gärna betalar för nämligen aktiv kontakt med berörda myndigheter för att kunna behålla vår relativa frihet. Men "klubb-bidragen" är alltför löst uppstyrda - alla som sökt har väl fått hittills utom en nystartad förening med interimistisk styrelse och 10 medlemmar som sökt bidrag för 2 uppsättningar skolflygplan och en heli...
                      Jag klagar absolut inte på 100-lappen som sådan utan på dessa "social-bidrag" som klubbar får utan speciella motkrav - oavsett om de gäller inköp av en släpkärra eller bidrag till arrangemang. Dessa kommer ni tvingas att sluta med om det blir flera klubbar som söker så varför inte ändra inriktningen redan nu ? Det är som sagt några få klubbar som upptäckt möjligheten men om flera gör detta så tar snabbt kassan slut...
                      Roger

Kommentar

• AM
                        Debattglad entusiast
                        • maj 2006
                        • 3464

Om RCFF kan ge direkt stöd på 50.000 - 60.000 kr per år till modellflyg på gräsrotsnivå så är RCFF's insatser för modellflyget betydligt större än SMFF's 44.000 kr till BREDD, och som dessutom oftast är öronmärkta till ledarskapskurser och dylikt.

Jag ser gärna ett scenario där det i lokala klubbar arrangeras exempelvis tre RCFF Shootout årligen. Norr, mellansverige och Söder. Vi kan bidra med kostnader för hyra av Bajamajor, hyra av elverk, vatten, annonsering, låna ut säkerhetsnär, etc. De pengarna kommer alla modellflygare till godo och gynnar modellflyget i stort.

Allt kan naturligtvis diskuteras på årsmötet. Vi kommer att lägga ut dokumenten inför årsmötet efter vårt nästa styrelsemöte och även öppna upp för motioner. Allt kommer att finnas tillgängligt på forumet.
                        Ove (AM) Nielsen

Kommentar

• FelixContentus
                          • sep 2014
                          • 49

Nu blev det lite sent svarat i tråden, Sorry!

Jag svävar iväg med svar till andra också Michael.

Visst jag är inte medlem i RCFF! Men jag försöker få klarhet i om det verkligen stämmer med min ideologi att vara det!

Vissa delar av forumet håller jag med om är bra, det är också därför jag är registrerad. Däremot finns det goda råd även på andra sidor och i många fall bättre och med en annan infallsvinkel också.
                          Detta är inget som är speciellt för RCFF, det är väl ganska vanligt att det är några få som alltid tar på sig rollen att veta och ge goda råd på ett forum. Detta brukar göra att det ofta blir en vridning åt ett visst håll som inte passar alla. Jag gör mig ex sällan besvär att ge råd då jag inte har samma syn på hobbyn som flertalet har på detta forum. Det är också så det ska vara och jag har inga synpunkter på det. Man behöver inte tycka samma för att vara vänner.

Jag har läst villkoren i försäkringen och de är samma som SMFF. Det står solklart att försäkringen inte gäller i privat regi. Läs själva avtalet. Jag tvivlar starkt på att försäkringsbolaget godtar RCFFs "Sker flygning på annan plats jämställs den med ett godkänt modellflygfält om RCFF:s säkerhetsregler efterlevs." Om det händer en olycka.

Det här är bara en av detaljerna som gör att jag är ytterst tveksam till RCFF som förbund eller vad det är.

Jag har varit aktiv i föreningslivet inom flera olika intressen. För tillfället är jag bara med i 1 styrelse då barnen tar lite mycket tid. Alla föreningar jag varit med i har tillhört ett förbund. Dessa förbund har varit demokratiskt bildade av klubbar och föreningar.
                          Är RCFF Demokratiskt bildat av klubbar? Jag ser inget som tyder på att det skulle vara så. Vad händer om kassören och ordförande tar pengarna och drar. Vet medlemmarna var pengarna tar vägen mm?

Det där med bidrag ställer jag mig högst tveksam till. Hur ser värdegrunden ut för detta? Jag såg att McRegor inser och beskriver problemet ganska exakt som jag ser det.

Hur jag än försöker så kan jag inte få till RCFF som ett Förbund. Det finns redan ett förbund som faktiskt täcker funktionerna för både nöjesflygare och tävlingsflygare. Jag själv som nöjesflygare har ytterst lite behov av direkt stöd från varken RCFF eller SMFF. Tvärt emot Mats så inser jag dock att utan Förbund och klubbar så hade jag troligen inte haft någon möjlighet att flyga alls (det där med skidspår).

Hade det varit en Klubb för söndagsflygare så hade jag varit med på noterna direkt. Kolla exempelvis SMOS. Jag tycker det skulle vara jätte bra med en liknande för Söndagsflygare. Men det här med ett annat förbund känns avigt.

Det som jag skriver är hur jag har uppfattat RCFF från första stund. Typ, aha missnöjesparti utan egentlig mening därför att någon/några kommit på kant med den stora draken. Jag tror inte på den typen av lösningar!

Jag känner som och med Mats och er andra också. Skillnaden är att jag inte är medlem och anledning är enbart min misstänksamhet till hela upplägget. Hoppas ni löser det och sorry för att jag la mig i!

Ursprungligen postat av Michael
                          Även för dig som INTE är medlem tillhandahåller RCFF detta eminenta diskussionsforum med högt i tak och möjlighet att snabbt få goda råd och hjälp med olika modellflygrelaterade frågeställningar. Många nybörjare har genom forumet snabbt kunnat få kontakt med erfarna modellflygare och fått god hjälp att ta sina första steg i modellflyghobbyn.

För mig som tämligen aktiv "söndagsflygare" erbjuder RCFF den stora fördelen att jag får del i en ansvarsförsäkring som innebär att jag utifrån RCFFs säkerhetsregler, Transportstyrelsens bestämmelser, lokala ordningsstadgor (i den mån de förekommer) och givetvis med markägarens tillstånd SJÄLV kan välja plats att flyga från. SMFF erbjuder mig inte den möjligheten då de kräver att flygning ska ske från ett klubbflygfält eller en plats som sanktionerats av en klubbstyrelse. För de av oss som bor på större avstånd från en modellflygklubb är det uppenbart en stor fördel. Jag är övertygad om att RCFF även framgent kommer att verka för att denna möjlighet ska finnas kvar genom att föra en dialog med Transportstyrelsen. Ingenting som jag känner till talar för att SMFF vill verka för denna möjlighet.

Kommentar

• Optimate
                            • nov 2006
                            • 101

FelixContentus, du är tveksam till om RCFF är ett förbund. Enligt Wikipedia:

"Förbund kan ha flera betydelser men den gemensamma nämnaren är att i ett förbund är oftast inte enskilda individer medlemmar, till skillnad från föreningar som bara kan ha enskilda individer som medlemmar. Men det är inte ovanligt att det förekommer förbund som består av både enskilda individer och exempelvis föreningar. Ett förbund är således mellan individer, organisationer (oavsett om det är nationella eller lokala föreningar) eller nationer."

Exempel på förbund som kan ha både föreningar och individer som medlemmar är fackförbund.

I juridisk (associationsrättslig) mening är det ingen skillnad på förbund och föreningar, även förbund är föreningar.

Kommentar

• bem
                              • apr 2009
                              • 1643

FelixContentus,
                              Intressanta fundering du har, har själv inte tänkt så mycket i dessa banor.
                              Men man får väl se till helheten (med för- och nackdelar) och för mig tycker jag 100-lappen det kostar som medlem i RCFF inte är så mycket att orda om. RCFF värnar tycker jag på ett bra sätt om "söndagsflygaren" och speciellt i dessa tider med stramare regelverk på gång för RC-flygande så kan nog RCFFs bidrag med argument till myndigheternas beslutsunderlag vara mycket värdefullt (på samma sätt som SMFF's argument kan vara). På det stora hela överväger fördelarna vida de ev. nackdelar det finns med RCFF tycker jag.
                              Jag tävlar själv (i konstflyg, F3A) så jag måste av den anledningen vara med i SMFF för att få tävlingslicens och FAI licens (för internationell tävling). Men jag är medlem även i RCFF främst för att stödja forumets fortsatta levnad men även för att jag tycker RCFF jobbar bra för vår sak - RC (flyg). När jag inte tävlar längre, den dagen kommer, då är det inte självklart att jag är medlem i SMFF, kanske jag då väljer att bara vara medlem i RCFF.
                              Många klubbar låter en själv välja om man som klubbmedlem skall vara medlem i SMFF eller RCFF.
                              /Bo
                              Senast redigerad av bem; 2016-12-16, 15:42.

Kommentar

• No4
                                • okt 2007
                                • 165

Instämmer helt i vad du skriver BEM. Är i samma situation som du är och jag tror det finns fler. Jag kommer också att vara med i båda förbunden from 2017. Är också osäker på var jag kommer att finnas när jag slutar tävla. Min hemma klubb valde dock att helt lämna SMFF då dom gjorde det valet på årsmötet i år, enhälligt. Kanske hade dom varit kvar om det inte varit för den sk Paragraf 37 som gör att alla måste vara med i SMFF. Det var dock inte heller bara pengarna det handlade om. Jag upplever att det finns personer i båda förbunden som gör en hel del bra saker för modellflyget, men samtidigt vågar jag påstå att SMFF brottas med en del dåliga attityder och en del avsaknad av respekt för medlemmar, åsikter mm. RCFF har en helt annan prislapp, modernare profil och lyckats hålla en fin attityd en så länge, vilket kan vara ganska svårt då vi bara jobbar ideelt och alla är entusiaster . Det här forumet är ju ett tydligt bevis. Ytterligare en sak som talar sitt tydliga språk är ju RCFFs försäkring där man själv får avgöra var någonstans man flyger och ta det ansvaret själv. Det finns dessutom jätte välskrivna säkerhets regler här som är lättåtkomliga för alla.
                                Ska bli spännande att se hur frågan om RCFF och SMFF slutar. Det är dock glasklart att modellflyget i klubbarna i Sverige kommer att leva länge till även om en del försöker måla upp enorma hot. Kanske är det ett av de sista försöken för centralorganisationerna att vinna förtroende och befästa sin betydelse och maktbehov?
                                Jag vet att alla drömmer om en P-51 Mustang.

Kommentar

Arbetssätt...