RCFF måste hålla årsmöte! SNARAST!

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SniffSwe
    • maj 2016
    • 513

Ursprungligen postat av AM
    I min värld är det viktigare med en jordnära och praktisk styrelse framför en samling styrelsemedlemmar med svarta näsor efter allt stadgeläsande.
    Och det här är ju ständigt återkommande men i sammanhanget så blir det nästan fånigt. Det borde ju vara i medlemmarnas intresse att stadgarna följs. Om "jordnära och praktisk" är att sköta föreningen som den gjorts de senaste åren så vill i alla fall jag inte vara medlem längre(dock måste jag för att kunna nyttja lokala klubbfältet).
    Sen om man får svart näsa av att läsa 7 sidor så bör man kanske skaffa glasögon eller så kan man läsa på datorn, någon i styrelsen borde ju klara av det så man vet vad som gäller. Sen kan man knappt ens behöva läsa det för att räkna ut att man inte ska ta ut pengar ur kassan om man saknar både mandat och giltigt beslut

Kommentar

• Mjoelner
      • okt 2006
      • 253

Ursprungligen postat av AM
      I min värld är det viktigare med en jordnära och praktisk styrelse framför en samling styrelsemedlemmar med svarta näsor efter allt stadgeläsande.
      Ove, du har gjort, åstadkommit och sagt mycket bra saker genom åren, men ovanstående är inte fan ta mig respektlöst. Att ta till såna gliringar och förringa medlemmar som i princip vill att du uppfyller de stadgar som du som ordförande ska följa och respektera är under all kritik.

Du, och övriga i styrelsen, har skitit i det blå skåpet. Hur vore det om du istället var lite ödmjuk och helt enkelt bara fixade årsmötet utan att slänga gliringar omkring dig.

Kommentar

• AM
        Debattglad entusiast

• maj 2006
        • 3464

Vill man missförstå så gör man det.
        Självklart ska stadgarnas följas. Men det är också viktigt att man inte glömmer bort vad som är kärnan i förbundet. Att arbeta för modellflyget i Sverige. Det ska vara enkelt och effektivt.

Utan "allmosor" blir RCFF ett försäkringsbolag. Vem är hjälpt av det? Vår policy är fortfarande hälften tillbaka för att stötta och främja vår hobby. Vilket ger modellflyget mest? SISU-kurser i ledarskap, eller direkt stöd ut i verksamheten för att arrangera meetings, eller bidrag till en kvalitetshöjning av den lokala klubben?
        Ove (AM) Nielsen

Kommentar

• bem

• apr 2009
          • 1643

Hej,
          Den där policyn "hälften tillbaka" och villkoren för när så skall ske (och inte ske) borde den inte finnas med i stadgarna eller nåt dokument som stadgarna hänvisar till? För egen del tänker jag att det räckte med att man hänvisar till stadgarnas paragraf 1 Ändamål, att utbetalningarna måste främja något eller några av ändamålen som anges där.
          Det borde nog helst vara med en punkt i stadgarna under paragraf 1 Ändamål (om det nu är RCFF medlemmarnas önskemål):
          - Varje år ge möjlighet åt medlemmar att söka ekonomiskt bidrag från RCFF som faller inom de RCFF's ändamål i paragraf 1 och där RCFF's målsättningen är att varje år om den ekonomiska situationen tillåter att som bidrag ge hälften tillbaka av föreningens medel.

Detta tillsammans med styrelsemötesprotokoll där det framgår vilka som får medel ur RCFF's kassa och på vilka grunder samt den sökandes önskemål varför man behöver bidraget bör räcka.

På så sätt har man styrt upp lite grann i alla fall.
          Antingen kan styrelsen själv ge förslag till årsmötet liknande ovan eller så kanske nån medlem kan knåpa ihop ett förslag liknande det jag försökte med ovan som kanske kan få en bättre formulering än den jag nu fick till i farten.
          Personligen har jag inget emot att RCFF ger bidrag i den omfattning som skett bara man styr upp det lite mer formellt så styrelsen inte kan använda pengar hur som helst. Jag har fullt förtroende för att pengar tidigare betalats ut på grunder som är vettiga och kommer så ske även i framtiden men även styrelsen behöver ha nåt skriftligt att luta sig emot tycker jag och inte bara sunt förnuft som inte säger så mycket.

/Bo

§ 8 Stadgeändring
          Förslag till ändring av stadgarna eller om förbundets upplösning får skriftligen avges jämlikt § 15.

§ 15 Förslag till ärenden att behandlas vid årsmötet eller extra årsmöte
          Förslag till ärende att behandlas vid årsmöte eller extra årsmöte avges skriftligen till styrelsen senast fyra veckor före årsmötet. Rätt att inge förslag tillkommer styrelsen, samt enskild medlem. Förslag föreläggs årsmötet med styrelsens utlåtande.

§ 1 Ändamål
          Svenska RC-Flygförbundet, nedan kallat RCFF, är en ideell förening som har till syfte att främja utbredningen av modellhobby som rekreation, träning, tävling och uppvisning i Sverige.

Detta skall ske genom att: 
          - Ge ungdomar en utvecklande och intressant hobby 
          - Arbeta för hög säkerhet vid utövande av modellflyg 
          - Sprida kunskap om modellflyg i alla dess former 
          - Skydda och bevaka modellflygarnas intressen nu och i framtiden 
          - Ha korta beslutsvägar genom en okomplicerad struktur och genomskinlighet 
          - Genom modern teknik sträva efter att hålla förbundets kostnader så låga som möjligt. 
          - Förbundet skall vara demokratiskt med full insyn för medlemmarna 
          - Varje medlem har en röst 
          - Bistå medlemmar och klubbar med information och stöd 
          - Sträva efter att göra modellflyget synligt i press, media och samhälle
          Senast redigerad av bem; 2017-04-16, 13:09.

Kommentar

• AM
            Debattglad entusiast

• maj 2006
            • 3464

Alla beslut om utbetalningar dokumenteras och läggs ut i form av ett protokoll.
            Då efterfrågan varit liten har vi hellre friat än fällt.
            Vi i styrelsen är medvetna om att ju fler ansökningar som kommer in - ju vassare kniv får användas för att fördela bidragen. Det i sin förlängning gör att kriterierna för bidrag kommer att mejslas ut mer i detalj.

Jag hoppas Hanke hjälper oss med att lägga ut alla dokument före den 20 april - en månad före årsmötet.
            Ove (AM) Nielsen

Kommentar

• Dykarn

• aug 2009
              • 161

Trist att styrelsen inte tar detta på allvar. Det är väl självklart att stadgarna ska följas. Jag och vi som klubb räknar med att förbundet vi är anslutna i sköts på ett bra och förtroende ingivande sätt!

Kommer styrelsen att bytas ut nu?
              Piper Cub va?

Kommentar

• AM
                Debattglad entusiast

• maj 2006
                • 3464

Det avgörs ju på årsmötet.
                Hur vet du något om på vilket stort allvar vi tagit årsmötena?
                Omständigheterna har medfört att vi försummat årsmötena. MEN alla dokument har skötts exemplariskt och har funnits klara för ett årsmöte.
                Jag antar att det är mer än en person som ska dra lasset. Men som tidigare sagt - hälsan har tigit still...
                Ove (AM) Nielsen

Kommentar

• Dykarn

• aug 2009
                  • 161

Piper Cub va?

Kommentar

• McRegor
                    • maj 2006
                    • 7942

Hälsa och hälsa.... Utan årsmöten inkl revisionsrapporter så vet ju faktiskt inte vi medlemmar om "hälsan verkligen tigit still".
                    Sen återstår min kritik emot allmosorna och hur lättvindigt dessa delats ut hittills - och till det fåtal klubbar som tydligen tycker att andra skall finansiera deras verksamhet. Ser ingen anledning till att vi medlemmar t ex skall vara med och finansiera andra klubbars markköp. Eller att så mycket pengar genom åren lagts på s k Shootout-evenemang hos ett fåtal klubbar och som i de flesta fallen varit tämligen lokala arrangemang. Nä - jag vill nog anse att styrelsen i många fall handskats tämligen vårdslöst med medlemmarnas pengar men ett enkelt sätt att sätta stopp för detta är ju att sluta med dessa allmosor - som dessutom inte har stöd i stadgarna. Och kollar man igenom styrelseprotokollen så framgår att det främst är 2 klubbar som tagit emot en mycket stor del av allmosorna - och det är inte Ripa jag främst syftar på och som Mats nämnt i ett inlägg ovan även om dom också fått en hel del.
                    Bara för att en klubb kallar ett meeting "RCFF Shootout" så innebär ju inte detta att RCFF till stor del skall stå för fiolerna och det är inga små "fioler" heller...
                    Ni får som jag tidigare nämnt gärna använda "överskottet" till att t ex hjälpa till ekonomiskt för de som representerar RCFF i myndighetskontakter för sådant hjälper alla medlemmar och inte bara några få klubbar.
                    Roger

Kommentar

• Ålänning
                      • maj 2007
                      • 6807

Jösses va ni hakar upp er på åren som varit. Gjort är gjort, om det nu är så hemskt. Hjälp till och gör det rätt nu då om det varit så fel hittills. Behövs det ny styrelse så blir det väl en sån vid årsmötet. Ni med kunskap ska väl agera professionellt och hjälpa till. Skulle ni flyga lika mycket som ni härjar här...
                      www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• uffe_46

• jul 2015
                        • 734

Ursprungligen postat av Ålänning
                        Jösses va ni hakar upp er på åren som varit. Gjort är gjort, om det nu är så hemskt. Hjälp till och gör det rätt nu då om det varit så fel hittills. Behövs det ny styrelse så blir det väl en sån vid årsmötet. Ni med kunskap ska väl agera professionellt och hjälpa till. Skulle ni flyga lika mycket som ni härjar här...

Klicka på bilden för större version

Namn: thumb-up.png
Visningar: 2
Storlek: 16,2 KB
ID: 508748

Kommentar

• McRegor
                          • maj 2006
                          • 7942

Ursprungligen postat av Ålänning
                          Märkligt inlägg må jag säga. Även i en ideell organisation så skall styrelsen följa stadgarna och vad avser t ex min egen aktivitet på fältet så är den mycket hög - liksom min aktivitet inom klubben.
                          Roger

Kommentar

• SniffSwe
                            • maj 2016
                            • 513

Bara för att det finns få bidragsansökningar något år betyder det väll inte att man ska "hellre fria än fälla"? Förslagen ska väll behandlas likadant ändå. Och om man har tid att behandla bidragsansökningar så borde man rimligen haft tid även att ha årsmöten och följa stadgarna(eftersom det borde vara överordnat bidrags-hanteringen så det i så fall blir det man inte hinner).

Om vi inte tittar på det som har varit och gör något åt det så blir det ju ingen skillnad framöver. Sen blir väll det hela lite värre när Ove(som väll representerar styrelsen?) inte medger att man gjort något fel när man betalat ut bidrag som man gjort, utan snarare som jag tolkar det, menar att "allmosor" är så viktiga att dom i princip måste ut varje år(min tolkning). Om det har varit och fortfarande är styrelsens ståndpunkt att detta gått rätt till även utan att man följer stadgarna så förstår jag att medlemmar blir upprörda.

Jag var med i en förening som ett år hade mycket pengar och få förslag. Vi antog inte förslaget om att fritidshusägare skulle få gratis snöröjning eftersom det inte "gynnade bygden på ett bra sätt" som var ett krav för att bevilja bidraget. Det var få ansökningar och mycket pengar kassan. Men det gjorde ju inte att vi släppte iväg pengar på lösare boliner utan pengarna stannade i kassan. Året därpå beviljades istället bidrag till öppnandet av ett café i byn som blev en succés som alla fick glädje av och som dessutom blev centralpunkt för flera andra aktiviteter.

Kommentar

• Ålänning
                              • maj 2007
                              • 6807

Ursprungligen postat av McRegor
                              Märkligt inlägg må jag säga. Även i en ideell organisation så skall styrelsen följa stadgarna och vad avser t ex min egen aktivitet på fältet så är den mycket hög - liksom min aktivitet inom klubben.
                              Roger
                              Se till att styrelsen följer stadgarna efter årsmötet då. =) Resten är historia och gynnar ingen i dagsläget. De flesta är intresserade av att det blir bra, inte hur det varit och få säga vad man tycker om det.

Om du kände dig träffad när jag tyckte att ni skulle flyga mer fast du hör till dem som faktiskt flyger mycket, så kände du dig träffad i onödan. ;-)

Ut och påskflyg nu!! Efter årsmötet har allt blivit perfekt.
                              www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• AM
                                Debattglad entusiast

• maj 2006
                                • 3464

Man står som en åsna mellan hötapparna. Ska man följa våra stadgar och försöka uppnå hälften tillbaka eller vika oss för att du Roger tycker det är onödiga allmosor?
                                Jag kan ibland känna mig lite stolt över att vi i ett litet förbund med endast en hundring i medlemsavgift lyckats ge mer direkt stöd till våra medlemmar än vad det andra förbundet gjort med sina miljonomsättningar. Vem har rätt och vem har fel? RCFF växer, det gör inte det andra förbundet...
                                Ove (AM) Nielsen

Kommentar

Arbetssätt...