Årets första krasch...

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • colsson
    • maj 2006
    • 1165

Årets första krasch...

Lördag, stålande sol och vindstilla.. Premiärflygning med Matrixen..
    Kommer ut på fältet, tankar upp, justerar alla roder osv.. och så taxar ut. Lite gas på snurran och så upp i det blå... Lite trim på skeven och höjden det är allt som behövs. Bra drag i motorn och modellen flyger väldigt rent och fint.. Flyger ett par vändor över fältet, landar och pustar ut! En kompis kommer ut på fältet och vill så klart se den i luften.. Upp igen, och fullt skaft upp på höjd. Vänder runt modellen, slår av gasen och dyker rakt ner..... Dra på gas igen och nu helt plötsligt början skevrodren fladdra helt okontrollerat! jag ligger fortfarande i dyk med nosen mot moder jord och jag slår av gasen helt för att få ner farten och kunna räta upp den.. inget händer! Jag ger försiktigt mer höjd för att räta upp den...inget händer... PANG! Det var det.....

Bara kaffeved av planet.... motorfästet i aluminium knäckt på två ställen, ett servo helt kass, Aluspinnern är total förstörd, Motorns gängade fäste för ljuddämparen är helt avknäckt ur toppen.

Det var kul så länge det varade..

Nu ska jag slå upp en grogg till... hejsan svejsan
  • Glawe
    • feb 2007
    • 2126

Nä fyfan, stackare!!

Hoppas du kommer över den snabbt.. det va en fin kärra!

Kommentar

• mac77
      • maj 2006
      • 513

Typiskt... :evil:

Fredag den 13:e är ingenting i jämförelse med Lördagen den 14:e!

Vill du ha en ny så vet jag en som vill sälja en...

Kommentar

• Kamikaze
        • jan 2007
        • 505

Jag har oxå störtat i dag :cry: Kommer bilder och filmsnutt på tragedin inom kort :cry:

Kommentar

• McRegor
          • maj 2006
          • 7943

Hej Christian,
          Mycket sorgligt - bara att beklaga.
          Jag premiärade min Mini Ultra Stick - http://www.mcregor.se/MiniUltraStick.htm - igår fredagen den 13:e - liiite småtuff måste man vara. Men det gick alldeles utmärkt och idag har jag flugit några repor till.
          Hoppas du hämtar dig raskt !!
          Hälsningar
          Roger

Kommentar

• ssn
            • maj 2006
            • 796

Lider med dej Colsson men vad gav haverirapporten för orsak?

Sosen

Kommentar

• colsson
              • maj 2006
              • 1165

Ja, vad gav haverirapporten.. Vid höga hastigheter så fladdrar skevrodren okontrollerat... :roll: Eller nåt..
              Nu ska jag beställa mig en ny kärra.. inte en likadan.. Det är fanimig bara början på säsongen så nu blickar vi framåt igen! 8)

Kommentar

• Kamikaze
                • jan 2007
                • 505

Skratta inte nu :oops: http://www.motorportalen.net/filmer/2007/CIMG0005.AVI :oops: :( Men en ny är redan beställd

Kommentar

• Mr J
                  • maj 2006
                  • 4130

Fy tusan vad trist! Den vackra moptorkåpan också... :(

Jag var ute och flög hela dan igår utan en tanke på datumet, himla tur att ingen berättade...

Kommentar

• bokis
                    • maj 2006
                    • 5041

Beklagar Cool... Bra Cool..På´t igen ,det är det bästa man kan göra..Sorgearbetet gör man medans man bygger nästa...
                    // Bokis

***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
                    (nu även med biskvier!)

Kommentar

• Frippe
                      • maj 2006
                      • 226

Ursprungligen postat av Zalman_Water
                      Skratta inte nu :oops: http://www.motorportalen.net/filmer/2007/CIMG0005.AVI :oops: :( Men en ny är redan beställd
                      Såg inte ut att bli så trasig.

Colsson: Surt, speciellt med tanke på att det var premiärtur.

Kommentar

• Mr X
                        • apr 2007
                        • 1055

Ursprungligen postat av Frippe
                        Såg inte ut att bli så trasig.

Colsson: Surt, speciellt med tanke på att det var premiärtur.
                        Han är tapper med tanke på att det är 2 flygningar och 2 gånger i backen.
                        Jag fick ju de nöjet att titta på båda flygningarna och han ska upp i luften.
                        RC Åland
                        RC Åland på facebook
                        På tok för många flygande saker.

Kommentar

• hakank
                          • maj 2006
                          • 1775

Nä fy fan..Undrar om groggarna hjälper?:-) Några ner snäpp i tråden ser man iaf ett enastående go o colsson!

Hade tvärt emot olsson en härlig maiden med min show flyer. Måste erkänna att det knappt gick att landa första vevan då högertummen skakade som på en bättre parkinsson patient. (puls >180)

Hann med den andra vändan vid femtiden.

Livet är underbart fast jag lider med colsson.

/Håkan
                          "Allting beror på allting"

Kommentar

• Kamikaze
                            • jan 2007
                            • 505

Skulle helt klart gå att fixa upp om jag gav mig fan på det 8) Men nytt är alltid nytt Måste minska höjdroderutslag-inställningen till nästa trainer! Det verkade int så populärt att ha fulla utslag på höjdrodret! Sen blåste det lite väl mycket motvind i dag på fältet! Tur att man har mjuka åkrar runtom så int snurran tog stryk 8)

Kommentar

• hakank
                              • maj 2006
                              • 1775

Skulle helt klart gå att fixa upp om jag gav mig fan på det 8) Men nytt är alltid nytt Måste minska höjdroderutslag-inställningen till nästa trainer! Det verkade int så populärt att ha fulla utslag på höjdrodret! Sen blåste det lite väl mycket motvind i dag på fältet! Tur att man har mjuka åkrar runtom så int snurran tog stryk 8)
                              Dyr hobby:-)

Verkade som att den var väl högertrimmad i skeven. Förutom då att den antingen var känslig på roder eller fick pilotchokning. De va nån PI-nånting förkorting det pratatdes mycket om då JAS:en gick i backen andra gången. Tror man kan använda den förkortningen här också:-)

En liten undran. (Innan det blir FÖR dyrt:-)) Trimmade du "av" innan take off. Dvs kollade att alla roder var neutrala i trimmningen?

Har du möjligen expotential på radion? I så fall ställ den på ca 80% för skev och 20-30% på höjd.

Slutligen, (Är ingen expert själv, bara glad söndagsflygare, men) När den har lyft, dra av på gasen till strax över tomme och ge små utslag så blir det inte lika dramatiskt.

hälsar,

/Håkan
                              "Allting beror på allting"

Kommentar

Arbetssätt...