Årets första krasch...

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr X
    • apr 2007
    • 1055

Ursprungligen postat av colsson
    Åh herregud.. jag satt med öl i munnen när jag kollade på filmen (Kamikazeflight) där ni drar "lite" höjdroder i halv storm med trainern.... ett under att jag inte har ölen över hela bordet!! :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Ni får delad förstaplats på videotoppen tillsammans med "Bokis i vedskjulet"! :lol:
    Nu lovar jag att du får öl över hela bordet med den nya filmen. :lol:
    En snutt ur filmen djakenskogen by Mr X
    RC Åland
    RC Åland på facebook
    På tok för många flygande saker.

Kommentar

• Wavis
      • nov 2006
      • 47

En pilotruta en Depå o lite regler skulle inte skadas på det fältet.

Visst ska man ha skoj,Men en trainer i nacken är nog inte så trevligt

Kommentar

• hunkyduude

Herrejisses...tur att jag inte hade nån öl i handen !! :lol:
        LasseCub....du som älskar försäkringar måste ta ett snack med dessa killar, bättre vilkor än dem kan man nog inte få!! PDT_Armataz_02_03

Men...alltså grabbar, ta det lite lungt & ha hjälm tvång på fältet åtminstonde

Kommentar

• bokis
          • maj 2006
          • 5041

Aj,där blev man svettig..
          Var försiktiga bara,det där var lite för nära för min smak.. :oops:
          Pilotruta o lite avstånd mellan den som flyger o publikum kanske?
          Snugg landning i skogen dock..
          // Bokis

***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
          (nu även med biskvier!)

Kommentar

• Kamikaze
            • jan 2007
            • 505

Jo d här med säkerheten på vårat fält är lite dåligt! Vi har ju ett så kallat amatörfält! Vi har inte hunnit bilda så att säga nån Riktig klubb ännu! Därför är det lite si och så med säkerheten! Den dagen en sån kråka träffar en person i luvan så är det nog slutskrattat! Så jag kan inte annat än hålla med er om den saken! Vi påtalar varje gång för alla som befinner sig i depån att vara vaksamma 8)

Kommentar

• Ålänning
              • maj 2007
              • 6809

Det var jag som "landade" i skogen pga avståndsbedömning som vart
              fel. Klart snopen.

Men angående säkerhet, så är jag väldigt nyfiken på vad ni andra gör
              när ett flyg inte svarar längre, för det var det jag förstod att hände
              med Bernts flyg (det som rammade in i bordet). Det lönar sig iaf inte
              att ta skydd under bordet, för det är inte första gången ett flyg rammat
              det bordet... min helikopter stod på det förut när den mest erfarne av
              oss fick trubbel med sin Trainer.
              www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• colsson
                • maj 2006
                • 1165

Ursprungligen postat av Ålänning

när ett flyg inte svarar längre
                Frekvenstavla(klämma), pilotruta, ev bilar/folk bakom ryggen där man inte flyger, räckviddstester, noggranna kontroller av linkage, servoinfästningar, roderhorn osv osv.. är en grund för säker flygning och en självklarhet tycker jag.

Man kan inte förutse ALLT som kan hända med en modell men man kan iallafall göra sitt bästa.

Om killen som kastar sig på marken vid mekbordet hade fått planet i huvudet. Hur hade ni tänkt förändra er säkerhet då? Eller ni skulle bara flugit på som vanligt efter att killen återhämtat sig? (om han nu hade gjort det)

Skrämmande är bara förnamnet, tycker jag..

Kommentar

• sundqvistjohan
                  • jul 2006
                  • 1289

Ursprungligen postat av Ålänning
                  när ett flyg inte svarar längre, för det var det jag förstod att hände
                  med Bernts flyg (det som rammade in i bordet).
                  Trainern stallade, när farten blir för låg går inte en trainer att styra.

Angående säkerhet: då ni börjar flyga kommer ni överens om ett flygområde (beroende på vindriktning). Nu verkar det som om ni flyger i cirklar kring er själva och piloten vrider sig runt på stället. Vänj er med att flyga på samma sida om er själva hela tiden (lämpligen över åkern som vetter mot skogen). Flyg aldrig över depå och bilar.
                  De flesta starter på videon börjar med vänstersväng, då hamnar ni ju direkt över depån. Börja med högersväng och håll er ovanför det stora fältet.

Kanske en bild av mitt fält är bättre än förklaringar. Det gråa är start/landningsbana och jag har märkt ut mitt "flygområde" med rött.
                  Jag står hela tiden och tittar mot öster när jag flyger och flygplanet är aldrig "till vänster" om landningsbanan. Då är publik, bilar och övriga piloter som står bredvid trygga.
                  Beroende på vindriktning och tidpunkt (var solen befinner sig) kan vi nog ha andra "flygområden" på fältet, men principen är alltid den samma. Den som är först på fältet väljer "pilotruta".

Kommentar

• pgrts
                    • jun 2006
                    • 2015

Det har kanske sagts tillräckligt om säkerhet - och det är viktigt.
                    MEN - man kan aldrig försäkra sig om att det inte går snett ens om man har dubbelkommando.
                    Här var det förstås en kombination av nybörjare och ett plan som ville annorlunda och det kanske man skulle kunna förutse var farligt.
                    För inte var det 3D-träning som var avsikten över depån.......
                    Det är erfarenheten som kanske saknas men de glada grabbarna får den snart nog och ibland får man ta någon risk för att lära sig något.
                    Det är nog undantagen av modellflygare som inte någon gång fått sig en riktig smäll så att blodet har flutit.

Sådant här kan tyvärr hända även dem som har mycket stor erfarenhet och har flugit massor med timmar.

Det är inte självklart att en liten nybildad klubb har möjlighet att sätta upp stängsel mellan depå och fält och i detta fallet hade nog planet passerat ett stängsel gissar jag.

Säkert mynnar detta ut i något bra för flygarna som kommer att fundera över regler eller kanske utan skrivna regler ändå hittar ett säkrare sätt att skydda sig och sina plan.

Med vänligaste hälsningar
                    Patrik

Kommentar

• colsson
                      • maj 2006
                      • 1165

Jag var under RCFF meetinget och tittade på Eslövsklubben fält och blev mycket förvånad över hur de flyger där..

Bilarna parkeras i en lång rad längs fältkanten "A"
                      Piloterna taxar ut på fältet "B", flyger över sina bilar och ut på flygområdet "C"
                      När jag frågade ett antal personer om varför man inte parkerar sin bil vid "D" och sen har fältet och hela flygområdet framför sig, fick jag till svar " - vet ej, så här har vi ju alltid gjort"

Jag tycker det är synd på ett sånt fint fält att man inte kan lösa det smidigare. Det handlar ju bara om att flytta bilarna..
                      När jag var där flög en 3m bensinkärra över publik/bilar och flera av åskådarna påtalade att de upplevde situationen som obehaglig.

Hade jag varit i aktiv i Eslövsklubben så hade jag köpt en burk med linjefärg för gräs och helt sonika målat en parkering vid bankanten "D" så är ju saken klar sen.

Nu får ni lov att svara, eslövsflygare!

Kommentar

• Glawe
                        • feb 2007
                        • 2126

Ursprungligen postat av colsson
                        Jag var under RCFF meetinget och tittade på Eslövsklubben fält och blev mycket förvånad över hur de flyger där..

Bilarna parkeras i en lång rad längs fältkanten "A"
                        Piloterna taxar ut på fältet "B", flyger över sina bilar och ut på flygområdet "C"
                        När jag frågade ett antal personer om varför man inte parkerar sin bil vid "D" och sen har fältet och hela flygområdet framför sig, fick jag till svar " - vet ej, så här har vi ju alltid gjort"

Jag tycker det är synd på ett sånt fint fält att man inte kan lösa det smidigare. Det handlar ju bara om att flytta bilarna..
                        När jag var där flög en 3m bensinkärra över publik/bilar och flera av åskådarna påtalade att de upplevde situationen som obehaglig.
                        Det tillhör faktiskt inte normaliteten. Visst, det var dumt av dom att flyga över bilarna, men det va ju faktiskt gäster som flög där med den kärran. Sen är det ju såklart dumt av folket från eslövsklubben att inte uppysa om reglerna bättre. Jag har själv råkat komma ut över bilarna på eslövsklubben och då fick jag mig en rejäl tillsägelse.

Kommentar

• Mr X
                          • apr 2007
                          • 1055

Vi har regler att inte flyga över depån men alla är nybörjare och flygen går lite vart dom vill.
                          Tycker att man inte ska förstöra en rolig hobby med en massa regler utan vi flyger och gör det bästa av saken.
                          Bilarna ska inte vara på fältet men vissa är lata och orkar inte gå så egen risk gäller där.

Om man inte ser en stor skog hur ska man då undvika en liten depå undrar jag?
                          Jag lovar att efter några trainers och två månader flyger vi och landar bara på fältet och inte i skogen.
                          Alla är vi nybörjare någon gång men det går ju åt rätt håll och jag lovar att vi har tusan så roligt på vårt fält.
                          Vi flyger på kvällen och bygger/rep flygen på natten.

Tänk när vi får lite fart på flygen och börjar med warbirds och combat.
                          Hälsa på någon gång till Åland och jag lovar att ni får flyga på det Åländska viset.

Just nu lättar vi varje gång men det blir hårda landning vill jag lova. :lol:
                          Hälsningar från ett gäng där ingen kan flyg.
                          RC Åland
                          RC Åland på facebook
                          På tok för många flygande saker.

Kommentar

• hakank
                            • maj 2006
                            • 1775

Ursprungligen postat av Zalman_Water
                            Nu har Bernt tagit livet av min Alpha trainer
                            http://www.motorportalen.net/filmer/2007/kortfilm.wmv :oops:
                            Å fy f*n..Jag ligger å asgarvar på golvet :-) :-) :-) :-)

"Tur att man är gammal målvakt"

:-) :-) :-)

/Håkan
                            "Allting beror på allting"

Kommentar

• Irokee
                              • maj 2006
                              • 138

Å ni ålänningar.....

Man blir ju mörk rädd när man ser filmen... 8) Samtidigt så känner jag igen mig !!!
                              Ni lär er alla att flyga den hårda vägen via mängder av balsa och araldit vilket är beundransvärt ! Bara ni inte ledsnar.....
                              Goda råd har ni säkert fått i massor, men jag skulle i alla fall rekommendera några turer med en simulator, FMS duger, kopplad till den egna radion...det gjorde jag och det hjälpte mycket. Sedan kunde jag flyga min SkyRaider utan besvär !!
                              Kört hårt ålänningar !

Kommentar

• Kamikaze
                                • jan 2007
                                • 505

Re: Å ni ålänningar.....

Ursprungligen postat av Irokee
                                Man blir ju mörk rädd när man ser filmen... 8) Samtidigt så känner jag igen mig !!!
                                Ni lär er alla att flyga den hårda vägen via mängder av balsa och araldit vilket är beundransvärt ! Bara ni inte ledsnar.....
                                Goda råd har ni säkert fått i massor, men jag skulle i alla fall rekommendera några turer med en simulator, FMS duger, kopplad till den egna radion...det gjorde jag och det hjälpte mycket. Sedan kunde jag flyga min SkyRaider utan besvär !!
                                Kört hårt ålänningar !
                                Vi kör så balsan ryker Vi tränar i simulator! Realflight 3.5! Men vissa av oss borde nog återvända till simmen igen ett tag innan dom flyger :badgrin: Själv har jag nu mina flyg hela när jag kommer hem från fältet! Så det känns himla skönt 8) I dag premiärade jag min nya trainer!

Kommentar

Arbetssätt...