Årets första krasch...

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tonic
    • maj 2006
    • 882

Mycket tråkigt CO. Jag som såg fram mot att se den flyga :(

Jaja.. på det igen! Jag hoppas vi kommer flyga tillsammans i sommar.

Ps. Hoppas du kan fixa skadan på motorn. Men det tror jag att du gör.

Ha det bra. Så ses vi.
    Mvh / Toni (tonic) Cederholm.

Kommentar

• colsson
      • maj 2006
      • 1165

Toni, en ny modell beställdes samma dag, nya servon med metalldrev är på väg och jag är på jakt efter en ny topp till motorn nu, så nog ska vi flyga i sommar! 8)

Kommentar

• bokis
        • maj 2006
        • 5041

Hej,eftersom jag har 99% 3003 servon(o det är några stycken) så är jag förvånad..
        Har lyckats att få drevsatssallad en gång med detta servot o det var när jag sparkade till skeven på en kärra med radion på..Gick inte..
        Men var det skevflutter så är väl det motsvarande min spark..
        Finns få saker som är så våldsamma..
        Beklagar Cool..Trist när det händer!
        // Bokis

***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
        (nu även med biskvier!)

Kommentar

• colsson
          • maj 2006
          • 1165

Frågan är bara vad det berodde på? VARFÖR började skevorna vibrera?? Det är det som stör mig mest.. :cry:
          Allt var monterat stumt med kullinkar i alla linkage och stiftade gångjärn.

Kommentar

• 9,3x62
            • maj 2006
            • 99

Ursprungligen postat av Zalman_Water
            Skratta inte nu :oops: http://www.motorportalen.net/filmer/2007/CIMG0005.AVI :oops: :( Men en ny är redan beställd
            hejsan!

Om jag inte ser helt galet så sitter vingen med för få gummisnoddar. Jag använder alltid 6 st gummisnoddar för vingfastsättning. I början på min modellflygarkarriär så körde jag med för lite gummisnoddar och då vart min trainer helt hystersik på höjdutslag. Anledningen är ju att vingen lyfter i framkanten och anfallsvinkeln blir helt på tok för stor.

Rätta mig gärna ni andra erfarna. kollla på filmen visst ser det ut att bara vara 2 gummisnoddar??? Bäst är det ju om Z_W själv vet hur vingen satt fast.

Kommentar

• Kamikaze
              • jan 2007
              • 505

Ursprungligen postat av 9,3x62
              Skratta inte nu :oops: http://www.motorportalen.net/filmer/2007/CIMG0005.AVI :oops: :( Men en ny är redan beställd
              hejsan!

Om jag inte ser helt galet så sitter vingen med för få gummisnoddar. Jag använder alltid 6 st gummisnoddar för vingfastsättning. I början på min modellflygarkarriär så körde jag med för lite gummisnoddar och då vart min trainer helt hystersik på höjdutslag. Anledningen är ju att vingen lyfter i framkanten och anfallsvinkeln blir helt på tok för stor.

Rätta mig gärna ni andra erfarna. kollla på filmen visst ser det ut att bara vara 2 gummisnoddar??? Bäst är det ju om Z_W själv vet hur vingen satt fast.
              Jo jag hade bara två ynkliga snoddar! Borde förstås som du säger ha varit fler snoddar :( Men nu vet jag bättre till nästa premiärtur! Då har haverikomissionen kommit fram till att 1.Pilotshock 2.För några snoddar 3. För mycket utslag på höjdrodret! 4. Lite för hård vind! 5 Drog ej av på gasen efter lyft! 5 bidragande orsaker till katastrofen alltså
              :oops: Nästa gång ska jag banne mig inte göra dom felen i alla fall Här är en lite bättre film av händelsen http://www.motorportalen.net/filmer/...azeflight2.mpg Filmen tar en liten stund att ladda hem 8)

Kommentar

• sundqvistjohan
                • jul 2006
                • 1289

Jo jag hade bara två ynkliga snoddar! Borde förstås som du säger ha varit fler snoddar :( Men nu vet jag bättre till nästa premiärtur! Då har haverikomissionen kommit fram till att 1.Pilotshock 2.För några snoddar 3. För mycket utslag på höjdrodret! 4. Lite för hård vind! 5 Drog ej av på gasen efter lyft! 5 bidragande orsaker till katastrofen alltså
                :oops: Nästa gång ska jag banne mig inte göra dom felen i alla fall Här är en lite bättre film av händelsen http://www.motorportalen.net/filmer/...azeflight2.mpg Filmen tar en liten stund att ladda hem 8)
                Jag har tittat på kamikazeflight2 filmen, fler gummisnoddar, små, små spakrörelser när du tar upp kärran och när du flyger och rätt utslag redan från början (utan felreverserade höjdroder etc) kan nog vara bra

Själv är jag hysteriskt rädd om mina fingrar (musiker) och jag reagerade litet på själva startandet av motorn. Ett par tips i all välmening (har en kompis som fick propellerbladet genom tumnageln när han lyfte av glödbatteriet framifrån).

1. Håll inte fast modellen i ljuddämparen när du startar motorn, jag tycker att handleden är farligt nära propellern om du skulle tappa greppet. Håll istället i modellen i kroppen strax framför vingen med vänster hand, när du sköter startern med höger.

2. Låt glödbatteriet sitta kvar, gå själv bakom den roterande propellern innan du tar loss glödbatteriet "bakifrån", tar man detta som rutin undviker man att föra handen genom propellern om man är oeftertänksam. Andra ödesdigra saker som kan hända om man står framför planet och tar bort glödbatteriet är att glödaren hamnar i propellern, slår av ett propellerblad som i värsta fall flyger i ögat.

Hoppas jag får komma till ert fält på Åland om jag har vägarna förbi.

Johan

Kommentar

• Kamikaze
                  • jan 2007
                  • 505

Ursprungligen postat av sundqvistjohan
                  har en kompis som fick propellerbladet genom tumnageln när han lyfte av

Hoppas jag får komma till ert fält på Åland om jag har vägarna förbi.
                  Jag kapade faktiskt halva ringfingret häromdagen! Genom halva nageln :oops: Man lär sig av sina misstag hoppas jag Klart du/ni ska komma över hit till Åland på flygsemester Bara att höra av er om ni tänker ta en tripp över pölen! Flygfältet ligger 10 kilometer från Hamnen i Eckerö! Nära och bra! Här kan ni boka både båtfärden och boende http://www.eckerolinjen.fi/sv/default.asp Men hör av er nån vecka på förhand så vi hinner kontakta fältansvarig om finbesöket Så ladda i hop ett gäng bara och ta flygsemester! http://www.motorportalen.net/ & Eckerö komun http://www.eckero.aland.fi/ind_sve.htm 8)

Kommentar

• Mr X
                    • apr 2007
                    • 1055

Nu var Zalman_Water upp i luften igen och flygningen gick över förväntningarna men landningen var inte så bra.
                    Zalman_Water är en tuff kille som inte ger sig. Alltid roligt att se han flyga.
                    http://www.motorportalen.net/filmer/...flygerigen.mpg
                    RC Åland
                    RC Åland på facebook
                    På tok för många flygande saker.

Kommentar

• sundqvistjohan
                      • jul 2006
                      • 1289

Härligt att se att Zahlman_Water fick litet tid i luften. Synd att brandväggen slets loss igen - landningen såg inte så hård ut.

Kommentar

• hakank
                        • maj 2006
                        • 1775

Håller med. Går framåt med stora steg. Synd att motorn la av annars hade kanske kärran hade varit hel. Men det var väl inte allt för mycket att limma?
                        /Håkan
                        "Allting beror på allting"

Kommentar

• Kamikaze
                          • jan 2007
                          • 505

Vad sägs om 6 starter och 6 landningar med helt flyg! Nu har jag fått grej på d här med att flyga tror jag

Kommentar

• Mr J
                            • maj 2006
                            • 4130

Stort grattis!

Det är kul att höra, skönt att du inte gav upp efter cirkusnumren i början... :-)

Kommentar

• bokis
                              • maj 2006
                              • 5041

Smma stuk som jag hade i början...
                              Går det inte första gången,försök igen! O det lossnade!
                              (efter ett antal smällar :oops: )
                              Efter att jag började få någorlunda kontroll på flygetygen så nötte jag landningar o gör det fortfarande..
                              Större grattis!
                              // Bokis

***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
                              (nu även med biskvier!)

Kommentar

• Kenna
                                • maj 2006
                                • 233

Ursprungligen postat av Mr X
                                Här är bilderna på den vådliga flygturen

Hela filmen http://www.motorportalen.net/filmer/...azeflight2.mpg obs 76.4 MB
                                Jag ber att få tacka för den filmen, beklagar krashen men filmen var bland de dråpligare jag sett, skrattade så tårarna rann, stundoms såg jag inget och fick spola tillbaka. Klart värd en Oskarsnominering i bästa flygfilm i komedigenren

Kommentar

Arbetssätt...