Huvudtråd för årsmöte 2017

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SniffSwe
    • maj 2016
    • 513

Ove - Ta inte detta så illa för det är inte illa menat(du verkar ju tåla det mesta så jag antar att jag inte behöver vara oroligt). Du har säkert gjort massor för RC-flyget och gjort bra ifrån dig på flera sätt. Men när man som jag, kommer in som helt ny medlem så är även du en okänd person från mitt perspektiv. Och i mina ögon så är dina kommentarer ganska ofta märkliga och jag ser inte dig(ur mitt perspektiv som ny medlem) som en så himla bra representant faktiskt.

Om man tex. säger såhär:
    Ursprungligen postat av AM
    En debatt består ju av vad flera personer tycker.
    Alla har rätt till en åsikt.
    När man blir kritiserad för att som RCFFs ordförande uttrycka sig såhär:
    Bullshit!
    Det verkar ju vara hjärndött att bara tycka att ett annat namn skulle göra susen.
    Sen tycker jag att du ganska ofta gör konstiga liknelser av någon anledning som jag inte vet eftersom om man omsätter det på RCFF blir det fel.
    Går du in i snabbköpet och blundar - sträcker in handen och tar ett paket mjölk? Självklart inte. Du väljer paket efter vad du vill ha och att du vet vad du får.
    Så mjölken är alltså ordföranden och handen är förbundet(medlemmarna)? I så fall kan det väl hända att "handen" tar en mjölk utan etikett ifall man inte är nöjd med mjölken man har hemma(finns mycket som kan hända med mjölk).
    Min åsikt är att man inte lämnar över bilnycklarna till en okänd person du inte ens vet om han/hon har körkort.
    Så bilnyckeln är alltså ordförandeposten, personen är den som har ordförandeposten och körkortet är kompetens? I så fall är det väll bilägaren(medlemmarna?) som bestämmer vem som ska ha nyckeln och det är väll inte säkert att bilägaren kräver annat än körkort för att låna ut bilen. Om den som haft körkort längst alltid ska ha bilen så kommer ju ingen "nyutexaminerad" att få köra(dom som faktiskt blinkar rätt i korsningar och vid omkörningar och inte bara kör som man alltid gjort).

Men föryngring på ordförandeposten är ett litet konstigt argument. Är det för ordföranden är för gammal, eller är det för att den yngre kraften erbjuder nya positiva saker? Än så länge har det ju inte hörts ett enda pip från någon som vill ta ordförandeposten. Alltså måste synpunkten gälla personens ålder? Vad den yngre kraften erbjuder är ju okänt. Jag tycker också det är viktigt att vi bildar ett gäng "goa gubbar" i styrelsen och tar oss an uppgifterna tillsammans och inför öppen ridå. Vem som har vilken post i styrelsen är egentligen ganska oviktigt.
    Det finns ju faktiskt en viss möjlighet att en ny, ung och oerfaren person inte vågar frångå stadgarna och kanske inte vågar ge bidrag utan att ha mandat, välgrundat beslut och stadgar i ryggen.

Edit: Sen tycker jag att "hjärndött" är ganska förkastligt att använda på det sättet eftersom det kan finnas folk som har nära och kära som varit i sådant tillstånd. Jag spelar online-spel och där är det rätt ofta ungar som skriker "hope you get cancer!" när dom förlorar, sådana rapporterar jag. Jag förväntar mig lite mer av RCFFs ordförande faktiskt.

Kommentar

• Balcke
      • sep 2015
      • 239

Försäkringsfrågan måste förtydligas.
      Formuleringarna i försäkringsbreven från IF kan tolkas hur som helst. "Flygning i egen regi" är ett exempel.

Dessa formuleringar måste skrivas så de stämmer tydligt med formuleringar i RCFF, tex ang vald plats att flyga på.

RCFF:s försäkring måste också tydliggöras hur den står i förhållande till egna hemförsäkringar.

Frågan poppar upp med jämna mellanrum vilket visar att det idag finns en stor otydlighet i vad som gäller.

//Rickard

Kommentar

• Nyroth
        • maj 2006
        • 721

Ibland saknar man en ''GILLA'' knapp väldigt mycket!

Ursprungligen postat av SniffSwe
        Ove - Ta inte detta så illa för det är inte illa menat(du verkar ju tåla det mesta så jag antar att jag inte behöver vara oroligt). Du har säkert gjort massor för RC-flyget och gjort bra ifrån dig på flera sätt. Men när man som jag, kommer in som helt ny medlem så är även du en okänd person från mitt perspektiv. Och i mina ögon så är dina kommentarer ganska ofta märkliga och jag ser inte dig(ur mitt perspektiv som ny medlem) som en så himla bra representant faktiskt.

Om man tex. säger såhär:

När man blir kritiserad för att som RCFFs ordförande uttrycka sig såhär:

Sen tycker jag att du ganska ofta gör konstiga liknelser av någon anledning som jag inte vet eftersom om man omsätter det på RCFF blir det fel.
        Så mjölken är alltså ordföranden och handen är förbundet(medlemmarna)? I så fall kan det väl hända att "handen" tar en mjölk utan etikett ifall man inte är nöjd med mjölken man har hemma(finns mycket som kan hända med mjölk).
        Så bilnyckeln är alltså ordförandeposten, personen är den som har ordförandeposten och körkortet är kompetens? I så fall är det väll bilägaren(medlemmarna?) som bestämmer vem som ska ha nyckeln och det är väll inte säkert att bilägaren kräver annat än körkort för att låna ut bilen. Om den som haft körkort längst alltid ska ha bilen så kommer ju ingen "nyutexaminerad" att få köra(dom som faktiskt blinkar rätt i korsningar och vid omkörningar och inte bara kör som man alltid gjort).

Det finns ju faktiskt en viss möjlighet att en ny, ung och oerfaren person inte vågar frångå stadgarna och kanske inte vågar ge bidrag utan att ha mandat, välgrundat beslut och stadgar i ryggen.

Edit: Sen tycker jag att "hjärndött" är ganska förkastligt att använda på det sättet eftersom det kan finnas folk som har nära och kära som varit i sådant tillstånd. Jag spelar online-spel och där är det rätt ofta ungar som skriker "hope you get cancer!" när dom förlorar, sådana rapporterar jag. Jag förväntar mig lite mer av RCFFs ordförande faktiskt.

Kommentar

• McRegor
          • maj 2006
          • 7943

Japp Nyroth - då trycker även jag "+1" till SniffSwe's inlägg...
          Och det skadar nog inte att vara lite ödmjuk när man sitter på en ordförandepost i nåt man kallar "förbund".
          Roger

Kommentar

• AM
            Debattglad entusiast
            • maj 2006
            • 3464

Det tråkiga är att man missförstår och märker ord mer än att titta på det hela i helikopterperspektiv.
            Det är medlemmarna som väljer styrelse. Jag kan bara skriva mina synpunkter.

Varför haka upp sig på mina liknelser? Spelar du på hästar tar man väl reda på oddsen och historia kring de hästar man satsar på. Inte konstigare att man tar reda på lite kring de styrelsemedlemmsr man eventuellt satsar på....
            Nu lägger jag ner den diskussionen.

Det vore bättre att bolla ideer och tankar kring hur RCFF ska verka i framtiden.
            Ove (AM) Nielsen

Kommentar

• pgrts
              • jun 2006
              • 2015

Borde nog inte lägga mig i men.....
              Det är en riktigt bra lista med namn i första inlägget och det kan kanske bli fler om andra ställer upp.
              Jag vill gärna att var och en i listan kan skriva lite om vad de är för någon och vilka ambitioner de har med att vara med och styra. Jag kan bara vara imponerad av danska nuvarande "formanden" när han presenterade sina visioner.

Men även jag kan bli lite besviken när jag läser floskler och liknelser - och "goa gubbar" är ju tyvärr inget som jag direkt förknippar med "effektivitet och öppenhet". Tycker mig ha sett den typen av kommentar vid någon "groupie" på start av styrelsemöte på FB.....

Kommentar

• Balcke
                • sep 2015
                • 239

Känner också som Patrik att man borde kanske inte lägga sig i då jag inte varit med så länge.

Men, jag uppfattar (rätt eller fel) att förbundet bör som det nu drivs heta ”Ove:s Privata RC Förbund”

Har aldrig varit med om att ordförande både agerar och utrycker sig i mina ögon mycket märkligt. Det kanske är så här alla eller majoriteten vill ha det, men min erfarenhet från både näringsliv och flera idrottsliga föreningar inkl distriktsförbund är att den som håller i taktpinnen måste agera utifrån ett betydligt mer ”lämpligt” ledarskap.

Bara situationen i sig som vi befinner oss i visar att ledarskapet brustit sedan flera år tillbaka. Ansvaret för att hålla årsmöten är ordföranden, ingen annan.

Men återigen, majoriteten vill kanske ha det så här och tycker kanske att det inte är så viktigt med struktur, ordning och reda.

Samtidigt är det enkelt att sitta och tycka, det krävs också någon som vill och orkar dra i förbundet och den personen kanske trots allt är just Ove, men då måste det till ett antal förändringar.

Tror det vore på plats att Ove förklarar vad han vill och vad han står för.

Ursprungligen postat av pgrts
                Jag kan bara vara imponerad av danska nuvarande "formanden" när han presenterade sina visioner.

Lars Kildholt som blev valgt som formand for Modelflyvning danmark gör det riktigt bra.

//Rickard

Kommentar

• R_Sjostedt
                  • mar 2014
                  • 89

Asså..."vuxna" människor??? Vet inte om man ska skratta eller gråta här.
                  På vissa låter det som dom önskar att historien ska upprepa sig, för dyrt hit eller pengar fel dit mm mm.
                  Finns garanterat någon som borde starta simulatorn o öva istället för att bara sitta och gagga!

Vill man flyga får man ta upp radion, inte lönt att stå o glo(titta) på den!
                  När slutar man vara "Rookie"?
                  SPEKTRUM-gillare med målet att flyga alla typer av plan!
                  YouTube / Instagram / EslövMFK

Kommentar

• AM
                    Debattglad entusiast
                    • maj 2006
                    • 3464

Det är ordföranden som ska ansvara för årsmötena. Men trots ett antal påstötningar på styrelsemedlemmarna händer inget.
                    Vad föreslår ni att man ska göra?

Vad gäller försäkringarna så är det bättre ju luddigare villkoren är skrivna. Går man in och detaljbeskriver när och hur försäkringarna gäller höjer man ju ribban och sätter upp villkor som försäkringsbolaget inte har. Ett bra exempel är det andra förbundets egenpåhittade tillägg om att all flygning måste ske på av förbundet godkänt fält. Det står det inget om i de grundläggande försäkringsvillkoren. Men självklart är försäkringsbolaget snabba att anamma kravet från försäkringstagaren. Då har man reducerat riskerna för bolaget.

RCFF är inte ett vanligt förbund. En av våra stora styrkor är att vi lever vårt eget liv. Vi hade inte åstadkommit det vi har idag om inte vi vågat gå i klinch och stått upp för våra visioner.
                    Ove (AM) Nielsen

Kommentar

• Balcke
                      • sep 2015
                      • 239

RCFF är inte ett vanligt förbund. En av våra stora styrkor är att vi lever vårt eget liv. Vi hade inte åstadkommit det vi har idag om inte vi vågat gå i klinch och stått upp för våra visioner.
                      1. Vad menas med att vi lever vårt eget liv?

2. Vad är det RCFF har åstadkommit?

3. Vad är visionen?

4. Vilka mål finns samt hur skall vi nå målen?

Det finns säkert många som jag som inte känner till historien utan endast ser det som händer och diskuteras just nu. Vore tacksamt med en förklaring och svar på frågorna. För mig känns allt sjukt rörigt, oklart och totalt ostrukturerat.

//Rickard

Kommentar

• AM
                        Debattglad entusiast
                        • maj 2006
                        • 3464

1. Vi lyder inte under någon yttre organisation. Vi är fria att själv utforma hur förbundet ska verka.

2. Två mycket bra försäkringar som inte fanns på marknaden tidigare. Sveriges största modellflygforum. Vi för alla modellflygares talan gentemot myndigheterna. Vi har hjälpt klubbar i landet att arrangera meetings. Vi erbjuder ett alternativ till alla söndagsflygare. Låga avgifter innebär att många klubbar har kunnat förbättra sin ekonomi.

3. Vårt mål är att främja modellflyghobbyn i landet.

4. Vi jobbar ständigt för att ge modellflygarna bästa tänkbara förutsättningar som möjligt. Bl.a. I arbete där vi ingår i en arbetsgrupp som tar fram nya regler hos Transportstyrelsen. I väntan på myndighetens remiss kan vi inte avslöja hur de diskussionerna gått. Men ett och annat ögonbryn lär höjas när sanningen kommer fram.
                        Ove (AM) Nielsen

Kommentar

• Rolle
                          • feb 2008
                          • 71

Ove
                          Det där var väl en vald sanning.
                          SMFF godkänner inga fält. Det gör dom SMFF anslutna klubbarna själva. Dom flesta vet att du gärna glider lite på sanningen för att framstå i bättre dager.
                          I vissa lägen kan jag imponeras av dig då du med ett leende kan sälja både sand till Sahara och isglass till eskimåer till rena överpriser. Och komma undan med det.
                          Ganska ofta när du får kritik så kommer det, ja men det andra förbundet...
                          Sälj Oves RC-klubb på dina egna meriter.
                          SMFF håller årsmöte varje år, vi har en valberedning som jobbar självständigt. Vi lägger ut våra styrelseprotokoll tämligen omgående utan inloggningskrav. Vi upprättar budget och har revision av både verksamhet och ekonomi varje år. Vi har stadgar som vi följer. Ganska många tycker det är ok. Andra gör det inte och väljer nått annat. Vi tycker att våra medlemmar har rätt att är värda ordning och reda. I vår värld är det öppenhet och demokrati.
                          Du är ju som du skriver inte förbund som andra. Nä, det är helt sant. Du har byggt en internet-förening och i namnet valt förbund.
                          Smart!
                          Med lånta fjädrar öppnar du dörrar som annars hade varit stängda. Du pratar om transparens. Jaa, många ser vad du gör, men möjligheten att påverka är begränsad. I synnerhet som sittande styrelse, Du Ove, ska ha inflytande över vilka som ska sitta i styrelsen.

Jag upprepar vad jag skrivit tidigare. Sälj din pryl på egna meriter. Att peka på andra när argumenten tryter är ju bara fånigt av en man i din ålder. Häll upp nått gott och läs igenom diverse trådar här på forumet. Det har kommit många kloka inspel från olika håll. Ett tips i all välmening.

Rolle, Ordförande i SMFF

Kommentar

• Balcke
                            • sep 2015
                            • 239

1. Vi lyder inte under någon yttre organisation. Vi är fria att själv utforma hur förbundet ska verka.

2. Två mycket bra försäkringar som inte fanns på marknaden tidigare. Sveriges största modellflygforum. Vi för alla modellflygares talan gentemot myndigheterna. Vi har hjälpt klubbar i landet att arrangera meetings. Vi erbjuder ett alternativ till alla söndagsflygare. Låga avgifter innebär att många klubbar har kunnat förbättra sin ekonomi.

3. Vårt mål är att främja modellflyghobbyn i landet.

4. Vi jobbar ständigt för att ge modellflygarna bästa tänkbara förutsättningar som möjligt. Bl.a. I arbete där vi ingår i en arbetsgrupp som tar fram nya regler hos Transportstyrelsen. I väntan på myndighetens remiss kan vi inte avslöja hur de diskussionerna gått. Men ett och annat ögonbryn lär höjas när sanningen kommer fram.

Bra, då finns det en struktur ändå.

Då kanske vi bör diskutera hur vi skall utveckla dessa 4 punkter i framtiden. Eller är vi nöjda med så som det är idag.

//Rickard

Kommentar

• Mjoelner
                              • okt 2006
                              • 253

Nedanstående är mina personliga åsikter ska ej ses som en motion till årsmötet:

Vad det gäller bidrag så håller jag mestadels inte med Roger.

Det finns ingen anledning att ändra på stadgarna, oavsett om det är 1% eller 50% av årsintäkterna som går ut som bidrag. Att plita ner sånt i stadgarna är bara "micromanagement" och sånt blir sällan bra. Vi har en förtroendevald styrelse och vi bör ge dom lite förtroende och svängrum att arbeta.

Stadgarna uttrycker rätt väl vad som är målet med RCFF och att bidrag kan användas för att främja modellhobbyn. Det är helt enkelt upp till styrelsen att tillse att RCFFs ekonomi är fortsatt god och att pengarna även räcker till annat som kanske är mer prioriterat än bidrag.

Att utarbeta en policy kring hur bidrag kan/bör användas och exempel på sånt som bidrag ges för är nog en bra idé, både som stöd för styrelsen själv och för de föreningar som vill söka bidrag. Detta känns typiskt som nåt som årsmötet kan ge tillträdande styrelse i uppdrag att utarbeta, eller som den tillträdande styrelsen på eget initiativ kan besluta sig för att göra.

Vad det gäller kostnadsersättningar för olika uppdrag så förutsätter jag att de flesta är ok med att sånt kan betalas ut där det kan anses rimligt och om beloppen är rimliga, precis som i alla andra föreningar. Om styrelsen så vill så kan den själv få utarbeta en policy och låta medlemmar och revisor ta del av den, men som jag ser det är det mest ett led i arbetet att vara transparent. Jag ser ingen anledning till att detta ska behövas regleras i stadgar eller på årsmöte så länge som det sköts. Jag förutsätter helt enkelt att revisorn kommer att anmärka på ersättningar som kan anses orimliga.

Vad det gäller antalet medlemmar i styrelsen så anser jag att man ska så många att arbetet funkar och att arbetsbelastningen är rimlig (låg), samt att man ska ha tillräckligt många ledamöter/suppleanter så att verksamheten kan fortgå även om några faller bort under mandatperioden.

En sak som skulle kunna bli en motion till årsmötet är en stadgeändring om just stadgeändringar. Jag noterade att stadgarna inte innehåller nåt som just stadgeändringar. Av det sluter jag mig till att vi i princip kan ändra stadgarna på ett årsmöte. Alla andra föreningar jag stött på har haft inskrivet i stadgarna att för stadgeändringar krävs att de nya stadgarna godkänns av två på varandra följande medlemsmöten (ibland också med lite extra kringvillkor). Det kanske vore en idé att införa en sån klausul i RCFFs stadgar, eller finns det någon bakgrund till varför just en sån reglering utelämnats ur RCFFs nuvarande stadgar?

Kommentar

• GliderKing
                                • jan 2007
                                • 177

Det är ordföranden som ska ansvara för årsmötena. Men trots ett antal påstötningar på styrelsemedlemmarna händer inget.
                                Vad föreslår ni att man ska göra?
                                Det finns väl suppleanter som kan träda in istället för dessa styrelsemedlemmar som negligerat sitt förbunds ansvar och känsla för förbundets medlemmar?

Förslag som du efterlyser: i egenskap av Ordförande åk personligen hem till vederbörande styrelsemedlem och sätt dig i knäet på hen och gemensamt skaka fram dom uppgifter som saknas. Dom har ju bara haft ca 4år på sig!

Kommentar

Arbetssätt...