https://www.rcflyg.se
Namnlapp, att märka sina modeller - Svenska RC-flygförbundet

Namnlapp, att märka sina modeller

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rolle
    • feb 2008
    • 71

Av samma anledning som klassiskt modellflyg åkte med i samma regelverk som ”drönare”, UAS
    Varken EASA eller Amerikas motsvarighet har ju lyckats skilja klassiskt modellflyg från kommersiellt eller drönare i text med föreskrifter och regler. Alltså åker vi med oavsett vad vi tycker.
    Det är ju inte vi organiserade modellflygare som ställt till det, men det är vi som upplever att vi drabbas mest.
    Det som är mer fundersamt är hur ett krav på ägarmärkning av en eller flera modeller kan generera 2 sidor diskussioner.

Rolle

Kommentar

• McRegor
      • maj 2006
      • 7942

Att diskutera även små frågor är ju faktiskt en frihet vi har i vårt land och många små frågor kan så småningom bli en avsevärt större fråga - vilket ju det organiserade modellflyget tyvärr fått känna på.
      Roger

Kommentar

• bem

• apr 2009
        • 1643

Just den här märkningsregeln vore nog en regel som passar utmärkt att man skulle kunna få undantag för och istället få flyga enligt klubbens stadgar/regler, om man som klubb/förening/enskild fått tillstånd senare av TS enligt den nu pågående tillståndsprocessen. Flyger man på fält som har tillstånd av TS tycker jag nog det kunde räcka och ingen märkning då skulle behövas. Alla sådana här, som jag ser det, irritationsmoment, som rimligen kommer att ha föga effekt på det myndigheten tror sig vilja uppnå tycker jag man kunde lobba för att få en ändring på så vi slapp i fallet om man har tillstånd av TS (i vårt fall) för fältet och verksamheten. Resten kan gott få ha krav att de skall märka sina modeller om nu myndigheterna anser det behövs. Om effekten av en regel förväntas bli liten och dess betydelse i det stora hela ganska blygsam kan man nog ifrågasätta om regeln behövs över huvud taget eller att man åtminstone skall kunna få undantag för den i lämpliga fall, t ex i fall som beskrivs ovan om man får tillstånd av TS.
        Vi skall inte svälja med hull och hår allt som myndigheter bestämmer om vi mer utbrett anser det ha föga betydelse det myndigheten föreslår eller bestämt, anser jag personligen. Det finns annat som är mycket viktigare för att förebygga olyckor och incidenter.
        Så länge vi har märkningsregeln följer jag den förstås, men det hindrar ju inte att man kan ifrågasätta dess existens.

/Bo

Kommentar

• McRegor
          • maj 2006
          • 7942

+1 på inlägg #33 ifrån Bo !
          Sen har jag också viss förståelse för att våra organisationer kanske inte tar strid för mindre frågor utan koncentrerar sig på de större.
          Roger

Kommentar

• IngemarTh
            • okt 2010
            • 415

+2 på inlägg #33 och jag kan tillägga att märkningen var en ersättning för att inte införa ett register för drönare enligt TS konsekvensutredning. EASA föreslår krav på att införa ett register för drönare i alla sina länder Och engelsmännen tycker i alla fall att det är värt att protestera mot ytterligare registrering https://www.suasnews.com/2017/07/bmf...ion-proposals/

/ Ingemar

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
              • 7677

Ursprungligen postat av bem
              Vi skall inte svälja med hull och hår allt som myndigheter bestämmer om vi mer utbrett anser det ha föga betydelse det myndigheten föreslår eller bestämt, anser jag personligen.

/Bo
              Helt rätt Bo!
              Sverige ska ju vara lite "Bror Duktig" i de flesta avseenden, och svenskarna är ju av naturen väldigt 'mjäkiga' till myndighetspålagor.
              Varför ska vi bara ACCEPTERA allt som myndighetspersoner (ja, tro det eller ej, det är faktiskt personer av kött och blod som sitter i en myndighet!) tycker att vi ska finna oss i???
              Är det NÅGON som överhuvudtaget protesterat mot alla dom nya reglerna?
              Jag har då inte hört ett ljud från någon, alla går tydligen bara och knyter näven i fickan.
              Och då kommer vi inte långt.....
              Retroholic!

Kommentar

• Danne1700

• okt 2017
                • 501

Så länge vi inte flyger där man inte får flyga kan vi säkert flyga precis som förut, vem skulle upptäcka det?
                En passerande polispatrull har knappast sådan koll på bestämmelserna att de gör ett ingripande.
                Särskilt om vi håller oss under 120m så finns det helt enkelt ingen annan trafik att kollidera med. I praktiken.
                Jag tänker på flygning på tillfälliga platser som hang eller en sjö eller liknande.
                En storm i ett vattenglas.
                Men visst kan vi märka modellerna med namn och telefonnummer, det kostar inget och är lättkollat för den som vill jäklas.

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
                  • 7677

Vem vill EGENTLIGEN lämna ut sitt telefonnummer till allmän beskådan??
                  I alla fall JAG ger det bara till min närmaste bekantskapskrets.
                  Retroholic!

Kommentar

• IngemarTh
                    • okt 2010
                    • 415

Ursprungligen postat av Thomas
                    Helt rätt Bo!
                    Sverige ska ju vara lite "Bror Duktig" i de flesta avseenden, och svenskarna är ju av naturen väldigt 'mjäkiga' till myndighetspålagor.
                    Varför ska vi bara ACCEPTERA allt som myndighetspersoner (ja, tro det eller ej, det är faktiskt personer av kött och blod som sitter i en myndighet!) tycker att vi ska finna oss i???
                    Är det NÅGON som överhuvudtaget protesterat mot alla dom nya reglerna?
                    Jag har då inte hört ett ljud från någon, alla går tydligen bara och knyter näven i fickan.
                    Och då kommer vi inte långt.....

http://idrottonline.se/JonkopingsRFK-Flygsport/globalassets/jonkopings-rfk---flygsport/dokument/svar-ts-remiss-2017.pdf

Jag gjorde ett försök till Protest som svar på TS remiss. Exempelvis skrev jag "Vi antar att invändig märkning ska vara tillåten där det kankrävas demontering av skruv, snabbkopplingar eller liknande för attkomma åt märkningen, eftersom vi inte vill ha utvändig märkning av våraskalalikande modeller." Det behövs nog fler som protesterar, exempelvis att EMFU och FAI kommenterar det förslag på EUregler som kommer i sommar. Men vissa saker som flyghöjd måste nog bestämmas i varje land och beror då på hur samarbetsvilliga myndigheterna är enligt vad jag läst exempelvis här http://www.europe-air-sports.org/wp-...inter-2018.pdf

/ Ingemar

Kommentar

• Danne1700

• okt 2017
                      • 501

Du menar som i den gamla historien:

-Kan jag få frökens telefonnummer, tro?
                      -Det står i telefonkatalogen.
                      -Men vad heter ni då?
                      -Det står också i telefonkatalogen...

Kommentar

• McRegor
                        • maj 2006
                        • 7942

Vem vill EGENTLIGEN lämna ut sitt telefonnummer till allmän beskådan??
                        I alla fall JAG ger det bara till min närmaste bekantskapskrets.
                        QR-kod är lösningen... Då måste dom vara väldigt nära för att kunna scanna den.
                        Roger

Kommentar

• turbin

• jun 2016
                          • 378

Förr när man tävlade i populärskala skulle man ha SE-numret också på maskinen och då hade jag även namn och telefonnummer i kroppen på maskinen, för 27-bandet och senare 35-bandet var ju sisådär i säkerhet. I dagsläget är det nog bara pylonflygarna som har swe-numret på maskinen, brukar vara högra vingen. Hade vi alla ett SWE-nummer oavsett tillhörighet och kontrollmyndigheten eller liknande hade ett register så behövde vi inte skylta med namn, telefonnummer, adress. Detta var bara en tanke, eller ska maskinerna vara utrustad med en GPS-puck som visar det mesta i fart, höjd, position för kontrollmyndigheten så om vi inte sköter oss kan dom höra av sig på ett eller annat sätt! Så blir det nog i framtiden tror jag och har man då tex råkat överskrida maxhöjden så direkt går larmet och maskinen skjuts ner av nån Bautasändare som skickar ut störningsfrekvens och maskinen ramlar och brinner upp, eller så kommer nån antidrönare och tar sikte på maskinen och kör över den tills den är obrukbar.
                          /Matti

Kommentar

• Ålänning
                            • maj 2007
                            • 6807

Folk gillar ju att skapa olika e-postadresser till allt idag så en kryptisk icke avslöjande e-postadress skulle väl räcka, se till att kolla den mailen sen bara.

Sätt lappen/infot där den syns, man ska inte räkna med att den som hittar skrotet trynar överallt.

RC-flyg smiter sällan iväg, det har hänt två ggr bland flygarna här lokalt sedan 2007 när vi började. Ett depronflyg försvann över skogen (blåste för mycket) och hittades aldrig. En metanol-Bobcat stack iväg spikrakt när den tappade kontakten och kraschade över 1 km bort nånstans. Den hittades.

Men idag med alla GPS-styrda grejer med RTL-problem samt slarv från flygaren och failsafe-okunskap och allt... så är risken enormt mycket större.
                            www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• kay.krut

• jan 2007
                              • 929

Ytterligare en pålaga från någon som måste ha järnkoll på Kreti & Pleti!
                              Ytterligare ett "Storebror ser dig"-förslag.
                              Lite kommunism/diktatur, anser jag.......

Snart måste man väl ha certifikat för att visa att man kan spola på toaletten också.....
                              Men Thomas, du är ju med på Facebook. Där om något är man väl offentlig!! Kay krut

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
                                • 7677

Ja, det är väl snart dags att gå ur....
                                Retroholic!

Kommentar

Arbetssätt...