Massbygge 2024?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Aviatorn
    • jul 2017
    • 10

Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_6596.jpg
Visningar: 1
Storlek: 506,2 KB
ID: 515271
    Snart provflygning när vädret tillåter!
    Bifogade filer

Kommentar

• Lars 41an

• apr 2014
      • 714

Din E2k ser fin ut. Formen på vingarna blir jämn och slät med balsaplankade cellplastkärnor.:applouse:
      Det har varit blåsigt de senaste veckorna. Vänta tills vädret blir riktigt bra innan du provflyger!
      If it looks good it will fly good.
      Lars

Kommentar

• Ålänning
        • maj 2007
        • 6807

2025 då? :-)
        www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
          • 7673

Gärna något lite större, och gärna lite udda....
          Retroholic!

Kommentar

• Ålänning
            • maj 2007
            • 6807

+1 på den! :-)

Kanske en Short Skyvan eller liknande så vi kan släppa godis eller nåt? Lådmodell på flyg. Inte så vanlig, fulsnygg. Kan göras enkel som grundmodell. Kan göra större vinge.
            Uppgradering/Next level från SpeedBob skulle bli: Större, fasta landställ, twin. Men med "lådkonstruktionen" skulle det ändå lämna fantasin eller skalanörden till frihet.
            Går ju att bygga från scratch från ritningar på nätet om man så vill, finns gratis.
            Eller i depron.
            Eller om nån kan laserskära.
            Eller så kanske det redan finns kit/shortkit, ingen aning.

Kommentar

• Lars 41an

• apr 2014
              • 714

Först önskar jag God Fortsättning på det Nya Året 2025 till er alla!

Lockande att läsa om en möjlig fortsättning på Ålännings tråd Massbygge 2024.
              Kan vi nu hitta ett bra bygge så blir det ett Massbygge 2025. Flera önskemål finns som kan vara svåra att förena. Många önskar sportskala eller look-alikes av fullskala typer. Då blir det byggen i lösvirke från ritning och inte ARF. Jag har inte letat efter byggsatser med undantag för Short Skyvan. Hittade en 3-meters på https://shop.fun-modellbau.de/en/ Där har Ålänning att göra i 3 år i st.f 3 månader som ett massbygge får ta. Intressant modellbyggeshop i alla fall. Tack Google!

Men, låt mig först länka till Aviatorns E2K-modell som nu heter Sky Sprinter och finns som byggsats från https://rc-shoppen.se/byggsatser-fly...n/e2k-byggsats . Spännvidd 890 mm. I denna tråds inlägg #46 är Sky Sprinter mycket snyggare än på web-katalogens bild som visar den trärena ytan. Byggsatsen innehåller en balsaplankad cellplastvinge och alla delar utom elektronik, propeller och lim. Rekommenderas om man nöjer sig med enmotorig modell.

Modellen för massbygge 2025 skall var lätt att bygga. Plana ytor och raka vingar gör att bygget kan bli klart till våren. Storleken är förstås viktig. Små plan går snabbt att bygga och får plats i bagageluckan. Större plan flyger bättre men tar mer tid att bygga och kan ta mer tid att montera på fältet. Se tre förslag nedan, Short Skyvan, F7F Tigercat och Shrike Commander.

Short Skyvan ser ut att vara ett enkelt bygge med två motorer som bonus men den har två fenor som skall sitta fast i stabbens ändar. Planet är högvingat så en liten modell kan byggas utan landställ med liten risk att bryta propeller vid landningen. Landställ och landställsfäste kostar extra vikt och arbete... https://en.wikipedia.org/wiki/Short_SC.7_Skyvan Under ”See also” finns 8 liknande typer, alla högvingade. IAI Arava är för rund för att bli lättbyggd. Till denna grupp hör också
              Shrike Commander som flögs på uppvisningar av den legendariske Bob Hoover. Missa inte att läsa om honom på Wikipedia!
              Outerzone har ritning på en Skyvan som blir 1168 mm i spännvidd. https://outerzone.co.uk/plan_details.asp?ID=8374

Grumman F7F Tigercat är en lockande förebild men kanske inte bra som massbygge. Den är skuldervingad och vill ha stora propellrar så den behöver infällbart landställ också. Oval kropp och motorgondoler kan byggas enkelt men det blir nog för mycket jobb ändå. Vill man trots allt bygga en Tigercat så har Outerzone ritning på en liten förenklad version, design David Boddington. Spännvidd 864 mm är i minsta laget för en tvåmotorig modell men kul ändå.
              https://outerzone.co.uk/plan_details.asp?ID=14679 har 1000-tals ritningar varav 100-tals är på bra RC-modeller och kanske 10 är bra objekt för massbygge.

När jag var inne på Outerzone sökte jag(ett grått Search i det mörkgrå fältet överst) på Shrike. Fick 12 intressanta svar varav en grön/vit Shrike Commander med spännvidd 1270 mm(50 in). Den är enkel med rektangulära spant och avsedd att byggas med cellplastvinge. Listerna i kroppens hörn är 6x6 mm så kanterna kan rundas av och den färdiga modellen kan bli riktigt snygg. Lägg märke till att vingspetsarna är mycket bredare än förebildens vingspetsar. Liten risk för ”wing-tip stall”. Den kärran gillar jag...

Cellplastvingar är bra. De blir inte tyngre än balsaklädda sprygelvingar men är stabilare och snabbare att bygga. Byggmetoden är inte så spridd som den borde vara. Man behöver inte ha ett varierbart likspänningsaggregat till skärtråden. LiPo-batterier går också bra vilket demonstrerades här på RCFF för 10 år sen. Kanske något att lära sig om man inte har provat förr. Massbygge 2025 handlar ju om att bygga modellplan, inte att montera ARF...

Till sist har jag ett annorlunda förslag som är lätt att bygga och flyger bra.

Namn: bild.png
Visningar: 207
Storlek: 313,8 KB
ID: 606974

Delta Twin byggde jag för 15 år sen. Dags att elkonvertera den. Vingen är av cellplast, plankad med 0,9 mm abachi eller 2 mm balsa. Spännvidd 1200 mm, vikt c:a 2 kg. En plywoodlåda i mitten har plats för batteri och radio. En plywoodlåda bakom varje motor har plats för fartreglage.

Fler förslag emotses!
              Lars​

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
                • 7673

Jag röstar för en Tigerkisse!

Med lite lätta modifieringar från Outerzones ritning skulle man ju kunna få till en ganska skalalik kärra.

Spännvidd ca 1,2-1,5 meter. Viktmål någonstans runt 1,5-2 kg.
                Lådkropp med ett välvt 'turtle deck', riktig sprygelvinge med modern profil för viktens skull istället för Jedelsky-varianten,
                Frigolitvinge är ju iofs inga problem att skära till men den blir tyngre.
                Två elmotorer med ca. 0,8-1 kg dragkraft vardera.
                Inget landningsställ, det får bli handkastning.

Någon som är sugen på att rita en ny variant??
                Retroholic!

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
                  • 7673

Tyska CAUSEMANN https://shop-rc.causemann.de/Flugzeuge-Causemann har ju också en hel del kuliga kärror till vettiga priser.
                  De flesta är dock i depron eller EPP, men de verkar ju vara väldigt lättbyggda.

Själv har jag länge varit sugen på en F104 Starfighter XXL med 70mm fläkt, eller en "Le Fish" konverterad med en elmotor.

Ännu är vinterperioden/byggperioden lång, så man hinner nog med något sådant innan lärkorna drillar i skyn....
                  Retroholic!

Kommentar

• Lars 41an

• apr 2014
                    • 714

Det finns flera ritningar på Tigercat hos https://outerzone.co.uk/ med spännvidd 800....1100 mm. Man kan välja ritning på en konstruktion som ser bra ut och förstora den till vad Thomas och jag m.fl vill ha. Det blir många spant och spryglar att skära ut..... MEN, det finns ett sätt att få bygget klart till våren:
                    RBCkits Online Shop the shop for woodbuild edf jets and woodbuild Warbirds, Scale and funflyer kits

Namn: SH100824 (Small).jpg
Visningar: 171
Storlek: 87,4 KB
ID: 606980
                    På andra sidor har jag läst:
                    Easy to build and fly
                    Design Features: All Formers And Ribs CNC Cut Unique Tab Lock Design Two Piece Design Specifications: Wing Area: 36 dm2 Wing Span; 1330 mm Flight Weight: Starts at 1500 grams Wing Loading: 45gr dm2 to 65gr dm2 4 Channel , Ailerons ,Elevator,Rudder & Throttle Kit Includes: Photo Instructions on CD Full Size Rolled Cad Plans With All Parts Shown Vacuformed Canopy , Cowlings,nacelles All balsa to complete the model Control Horns , Steering Cables Required to Complete: Any inexpensive 3 or 4 Channel Radio Light weight Receiver: Light weight Servos: About 9 to 18grams 4pcs Motor: Hetrc 29/12/10 or equ RBC 40 amp Speed Controller 2x Props 10x6 and propdrivers Battery:3S3300 Thick and Thin CA glue Hand Launch req. The Tigercat can take retracts with some modifications​.

Thomas! Lägg märke till "Hand launch reqired"
                    Den här blir bra för Dig och Micke och mig men knappast något massbygge.
                    /Lars

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
                      • 7673

Ursprungligen postat av Lars 41an
                      Det finns flera ritningar på Tigercat hos https://outerzone.co.uk/ med spännvidd 800....1100 mm. Man kan välja ritning på en konstruktion som ser bra ut och förstora den till vad Thomas och jag m.fl vill ha. Det blir många spant och spryglar att skära ut..... MEN, det finns ett sätt att få bygget klart till våren:
                      RBCkits Online Shop the shop for woodbuild edf jets and woodbuild Warbirds, Scale and funflyer kits

Klicka på bilden för större version  Namn: SH100824 (Small).jpg Visningar: 0 Storlek: 87,4 KB ID: 606980
                      På andra sidor har jag läst:
                      Easy to build and fly
                      Design Features: All Formers And Ribs CNC Cut Unique Tab Lock Design Two Piece Design Specifications: Wing Area: 36 dm2 Wing Span; 1330 mm Flight Weight: Starts at 1500 grams Wing Loading: 45gr dm2 to 65gr dm2 4 Channel , Ailerons ,Elevator,Rudder & Throttle Kit Includes: Photo Instructions on CD Full Size Rolled Cad Plans With All Parts Shown Vacuformed Canopy , Cowlings,nacelles All balsa to complete the model Control Horns , Steering Cables Required to Complete: Any inexpensive 3 or 4 Channel Radio Light weight Receiver: Light weight Servos: About 9 to 18grams 4pcs Motor: Hetrc 29/12/10 or equ RBC 40 amp Speed Controller 2x Props 10x6 and propdrivers Battery:3S3300 Thick and Thin CA glue Hand Launch req. The Tigercat can take retracts with some modifications.

Thomas! Lägg märke till "Hand launch reqired"
                      Den här blir bra för Dig och Micke och mig men knappast något massbygge.
                      /Lars
                      Ja jää....

Jag har byggt en RBC-byggsats tidigare och den var riktigt lätt att sätta ihop!
                      En Corby Starlet.
                      Jag hittar ingen bild på bygget just nu, men detta är förlagan.

Namn: 29223_1397944570.jpg
Visningar: 164
Storlek: 344,7 KB
ID: 606982

En Tigercat i samma serie verkar ha hamnat på "to-do-listan"....
                      Retroholic!

Kommentar

• Ålänning
                        • maj 2007
                        • 6807

Hade varit hur kul som helst att designa något eget, men tiden tiden... Att skissa, bygga prototyp, flyga, förbättra, flyga, osv.. version 2.. osv osv.. sabla rhulit! Läste aerodynamik för några år sedan och flyg har man ju byggt ett tag nu så börjar fatta vinken (tror på mig själv, haha...). Men jag vet inte vad jag skulle konstruera... nåt med en motor i nosen i alla fall... kanske nåt STOL-flyg...

Mer info om Colby Starlet, den va ju charmig och inte en raket kanske? Eller SpeedBob-lookalike. Rätt storlek, material och el så borde väl flyga fint? Ser ut som denna:
                        - Corby Starlet - RBCkits Online Shop
                        - Corby Starlet Short Kit - RBCkits Online Shop

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
                          • 7673

Japp, byggsatsen var den gul-vita från RBC.
                          Lätt att sätta ihop då allt var frästa delar, men den flyger "sådär" bra, och definitivt ingen raket, mer som en light-aerobatic...
                          Retroholic!

Kommentar

• Ålänning
                            • maj 2007
                            • 6807

Frågan är vad som ska byggas... vem ska bygga?
                            - Är det flest byggare som ska bestämma.
                            - Eller är det mest lämpliga för nybörjare som ska bestämma?
                            - Eller är det mest användbara flyget som ska bestämma?

På ett sätt vill en del av mig att den som bygger kanske bygger sitt första flyg.
                            Men dom flygen vill ju inte andra bygga, så det kanske är uteslutet att vända sig till nybörjaren som vill bygga en 25-trainer.

Och ett 200€/2000SEK-kit kanske är lite väl för ett massbygge för bara kitet.

Men kanske vi borde sikta på ett enklare flyg som går att "snitsa" till för den som vill bygga mer skala, eller mer funktioner, osv. Men ändå kan byggas som första-kit.

Det får ju inte heller bli ett för krångligt bygge så att vi inte hinner bli klara före Massbygge 2026 :-D

Träbygge, en motor, skev + höjd + sido, hjul denna gång, lagom storlek (lite större än SpeedBob), enkelt bygge som passar de nya (måste ju tänka på hobbyn också) men där de vana byggarna kan förbättra hur de vill. Sen om det är färdigt kit att köpa eller om nån tar fram laserskurna delar är ju nästa steg...

Bara spånar, borde gå och lägga mig. :-D

Kommentar

• Lars 41an

• apr 2014
                              • 714

Har spånat här också. Resultatet:
                              A. Ritningsbygge av lösvirke, skära spant och många spryglar, limma, installera och klä.
                              B. Träbyggsats med färdigskurna spant och spryglar inkl övrigt material av balsa och plywood i byggsatsen.
                              C. En förenklad byggsats med färdigplankad cellplastvinge behöver inte bli dyrare än A eller B men ger ändå lite "bygga själv" glädje.
                              (D. En ARF där man bara behöver installera elektronik och landställ kvalificerar inte för massbygge.)

https://rc-shoppen.se/byggsatser-flyg-1/flygplan/ erbjuder Woodie 500 som är en träbyggstats (B) och Sky Sprinter som är mindre och har cellplastvinge. (C).
                              Dessa modeller är moderna och lätta så de flyger bra. REKOMMENDERAS
                              Woodie 500 uppfyller önskemålen om storlek (spv. 1320 mm) och landställ och är inte alls lik Speedbob. Woodie ger möjlighet till ett fint sprygelbygge. Pris 2290 SEK.
                              Sky Sprinter har spännvidd som Speedbob 1060 men har större vingyta och väger dubbelt så mycket, c:a 1 kg. Den är enkel att bygga, blir lätt klar till våren 2025. Pris 950 SEK.

Vi får inte glömma Bosse Gårdstads konstruktioner. Se https://mbs-rcmodels.se/byggsatser-bo-gardstad/
                              SK78 är en modell som är robust och lite större, spv 1490 mm. Den är i grunden en trainer men duger bra till enkel avancerad flygning. MBS erbjuder tre möjligheter:
                              1 - SK78 short kit är mer än vad jag förstår av begreppet "short kit". Denna byggsats innehåller allt utom klädsel och elektronik. Typ B enl.inledning. Pris 1495 SEK.
                              2 - Den modernare SK2000E som är avsedd för elmotor. "SK2000E 141cm, ritning, sprygel- och materialsats" innehåller laserskurna spryglar men byggs i övrigt av de flak och lister som ingår i materialsatsen. Pris 1195 SEK.
                              3 - Köp ritning och sprygelsats till SK78 för 195 kr + 295 kr = 490 SEK. Tillkommer flak, lister, stötstänger, landställ m.m. men du kanske har mkt mtrl liggande...typ A enl.inledning.

Det var allt för idag / Lars

Kommentar

• jaka
                                • maj 2007
                                • 1483

Rekommenderar en Q-500 kärra som "massbygge" då de är enkla att bygga och flyger fantastiskt bra. Har ni aldrig flugit en sån så pröva på . Jättebra kärra att ha som söndagskärra att sportflyga med. Klarar alla manövrer som en F3A kärra kan men mindre i storlek. Naturligtvis med 6,5-7,5cc glödstiftare.
                                Bifogade filer

Kommentar

Arbetssätt...