Tullavgifter....

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jaka
    • maj 2007
    • 1490

Hej!
    Avgift eller moms kvittar lika!
    När jag kontaktade postverket varför jag skulle betala avgift/moms på de grejer jag köpt via eBay från USA och Canada (Coxflygplan i plast från -60 talet) så sa de, citat: Eftersom vi lagt märke till att du tagit emot flera paket från utlandet så registrar våra tulltjänstemän det och lägger på 25% avgift på köpebeloppet oavsett om beloppt är under 500:-.

Hälsningar!
    Jan K

Kommentar

• Lasse
      • maj 2006
      • 111

Ursprungligen postat av jaka
      Hej!
      Avgift eller moms kvittar lika!
      När jag kontaktade postverket varför jag skulle betala avgift/moms på de grejer jag köpt via eBay från USA och Canada (Coxflygplan i plast från -60 talet) så sa de, citat: Eftersom vi lagt märke till att du tagit emot flera paket från utlandet så registrar våra tulltjänstemän det och lägger på 25% avgift på köpebeloppet oavsett om beloppt är under 500:-.

Hälsningar!
      Jan K
      Men det är väl trots allt saker du Köpt från E-bay.

Om Wesse köper och skickar ett paket stearinljus till Bokis i ett paket från USA så är det väl en gåva, men om Bokis köper ett paket stearinljus så ska momsen betalas, det är väl rätt enkelt? Eller jag kanske fått det hela om stabben. Förutsatt att värdet på gåvan understiger 500:-

(Wesse och Bokis heter egentligen något annat)

Kommentar

• jaka
        • maj 2007
        • 1490

Hej!
        Allt handlar om värdet på varan. Kan man få leveratören att uppge ett lågt värde (eller inget värde alls) så klarar man sig från tull eller behöver bara betala en låg summa.

Kommentar

• damaen
          • jul 2007
          • 50

Skämmes på ge'! :shock:

Tänk på att nästa gång ni smiter från tull och moms så kan det innebära att de måste stänga en skola eller ett äldreboende pga det inte finns några pengar i statskassan...
          ja kanske tillochmed stänga en pylonbana :oops:

Kommentar

• sundqvistjohan
            • jul 2006
            • 1289

Tack för det inlägget damaen, nu vågar jag också moralisera litet :lol:

Jag kom att tänka på att de flesta stora RC-forum modererar bort inlägg om hur man kringgår kopieringsskydd på simulatorer, men tips om utländska firmor som skriver ner värdet, eller skickar varorna som "gåva" funkar hur bra som helst. Men det är kanske fult att lura software-företag och fint att lura staten – vad vet jag?

Kommentar

• harmon
              • jun 2007
              • 247

Tjenare Jaka...
              Jag skapade denna tråd just därför...

Jag köpte en modell.. värdet var skrivit till $150
              jag fick betala 885:- då jag löste ut Paketet å jag trodde först att tullen hadde kollat i paketet å värderat om det men då borde dom ju ha medelat eller iaf tejpat igen med nån form av tull tejp...

Så va ja kan förstå så har dom värdet om paketet efter hur stor/lite kartongen var..??? å det e förbannat om det e så.

Jag skall ta å ringa dom om just det men jag har jaft att stå i under veckan så ja skall försöka ta det i morgon ...

Kommentar

• harmon
                • jun 2007
                • 247

Robinhood metoden..

Ta från dom rika ge till dom fattiga... så gör alla i denna värld..

Se hur Politikterna Fuskar å klipper hit o dit med kvitton o kreditkort..

det e fan i mig förjävligt det därimot.

Kommentar

• Nyroth
                  • maj 2006
                  • 721

Ursprungligen postat av harmon
                  Robinhood metoden..

Ta från dom rika ge till dom fattiga... så gör alla i denna värld..

Se hur Politikterna Fuskar å klipper hit o dit med kvitton o kreditkort..

det e fan i mig förjävligt det därimot.
                  Åke, ge dig nu....
                  Ser ärligt talat ingen moralisk skillnad på en Marjasin klippt representation eller en Åke Olofsson/Peak models fejkad fraktsedel......gör du verkligen det själv?

Fiffla hur mycket du vill, det gör halva Sverige, men spill sedan inte galla på forumen om hur synd det är om dig för att du fick betala moms på ditt inköp, Tillika ej tillräckligt med moms.

Läs gärna vad du skrev ovan en gång till om Robinhood metoden, får inte till hur du menar........är det bra eller dåligt med Robinhood?

Jaka,
                  Att se dig som är en företagare vara så totalt oförstående till skillnaden på avgifter, tull och Moms gör mig minst sagt riktigt orolig. Hur kan du klara en normal affärs verksamhet när du inte förstår det mest basiska gällande handel :?

Skärpning gnäll spikar, Sverige är ett fantastiskt beskattat land, men tro inte att det är så mycket bättre någon annanstans. Och tar ni inte mitt ord för det så flytta gärna någon annanstans för att själva se.

Ne hepp, både Åke o Jaka, vi vill se mer bilder på era Peak Yakar.

// Nyroth

Kommentar

• harmon
                    • jun 2007
                    • 247

Tjena...

ja visst ja kan betala e ju inte himmla farligt 800 hit el. dit bara man få ha skoj...

Men just detta av min av 150 dollar vart det 855 kronor i moms.. hur kommer det sig då dom inte har sett vad som e i paketet...

om jag fick betala tull/moms på 150dollar sa ja inget men nu då dom har *hittat* på vad det kan vara där i..

Kommentar

• jaka
                      • maj 2007
                      • 1490

Hej!
                      Nyroth!!
                      Det jag köpt via eBay har varit till mig personligen (Cox motorer och COX flygplan ,samalr på sådana), från privatpersoner i USA och Canada. Inte varor som jag köpt till min frima.
                      Man blir då lite överraskad när tullen /postverket debiterar en "avgifter" för en vara som är skickad som "gåva" eller "varoprov" och dessutom betingar ett pris på under 500:-

Kommentar

• Nyroth
                        • maj 2006
                        • 721

Ursprungligen postat av jaka
                        Hej!
                        Nyroth!!
                        Det jag köpt via eBay har varit till mig personligen (Cox motorer och COX flygplan ,samalr på sådana), från privatpersoner i USA och Canada. Inte varor som jag köpt till min frima.
                        Man blir då lite överraskad när tullen /postverket debiterar en "avgifter" för en vara som är skickad som "gåva" eller "varoprov" och dessutom betingar ett pris på under 500:-
                        Jaka,
                        Jag har inte kommenterat huruvida dina inköp vart för personligt bruk eller vidare försäljning, det är självklart inte min ensak.
                        Men att hävda att avgifter, tull och moms är sak samma eller att kalla skillnaden oviktig var det som fick mig att reagera.

Men om du nu tycker att du blivit felbehandlad av tullen så kanske det hjälper att ta en diskussion med dem?

// Nyroth

Kommentar

• Tobbe O
                          • maj 2006
                          • 1431

Det måste ju finnas roligare saker att diskutera på ett RC Forum och om ni nu tycker att det är så hemskt att ni inte lyckats lura tullen,
                          så handla i Sverige så slipper ni sådana "överraskningar" PDT_Armataz_02_43

Kommentar

• Snickarjävel´n
                            • aug 2006
                            • 1927

Ja fick min nya kamera idag

Kommentar

• harmon
                              • jun 2007
                              • 247

Jag beställde min Servon igår... får se om det blir nån Skattesmäll vid överfarten... PDT_Armataz_02_23

Kommentar

• pilotkalle

Ursprungligen postat av harmon
                                Ja vem trodde inte det eller iaf Småland.... fast detta med skåne det finns ju dialekter runt om i vårat långa fina land.. fast skånska det e ingen dialek det är ett läte.. :supz:
                                Jaja, gnäll ni på Skåne, vi har iaf ett ordentligt modellflygfält http://www.ahusmfk.net/galleri/index.php.

Kommentar

Arbetssätt...