Nya forumet

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pilotkalle

Var tog våra vackra vimplar vägen??

Kommentar

• Sigun
      • aug 2007
      • 3942

Ursprungligen postat av McRegor
      Hej,
      Tack för den förändringen - den var definitivt till det bättre !
      Sen tjatar jag åter om den stora loggan och reklamen som stjäl ca: 50 % av det vertikala utrymmet längst upp på sidan. Men ni skall ju ha lite förbättringspotential också..
      Hälsningar
      Roger
      Gillar loggan.. att den stjäl 50% är väl att överdriva ? de beror väl på upplösningen på din skärm roger ? kör själv med 1280x1024 vilket får väl anses som en ganska normal upplösning på dagens skärmar och då tar väl loggan ca 10-15% av skärmen.

Riktigt snyggt jobbat hanke och danne, snabbt börjar de bli med nu synd att chatten tog så mycket kraft gillade när den fanns på huvudsidan.
      /Martin

Kommentar

• McRegor
        • maj 2006
        • 7942

Ursprungligen postat av Sigun
        Gillar loggan.. att den stjäl 50% är väl att överdriva ? de beror väl på upplösningen på din skärm roger ? kör själv med 1280x1024 vilket får väl anses som en ganska normal upplösning på dagens skärmar och då tar väl loggan ca 10-15% av skärmen.
        /Martin
        Hej Martin,
        Jag kör bärbart och där är den vanliga upplösningen idag 1280*800.
        Jag kan hålla med om att 50 % för logga + reklam var lite väl tilltaget men ca: 35--40 % är det nog - och då jämför jag med den yta som finns till förfogande med min upplösning och i FF där jag givetvis har flera flikar öppna och ibland sökraden längst ner aktiverad. Utan tvekan äter FF i sig upp en hel del utrymme med det hindrar ju inte att man gör det bästa med applikationen - snarare tvärtom.
        Min åsikt är att denna form av "död" info - i vart fall RCFF-loggan - bör man vara sparsam med att offra utrymme på eftersom den säkert är kul att se första gången men att se den ta upp en stor del av tillgänglig yta varje gång man kollar forumet känns lite onödigt. Reklamen skulle jag också gärna förpassa till sidorna där det finns outnyttjat utrymme - i vart fall om man använder 1280-upplösning eller större horisontellt.
        Ett alternativ kan ju vara att skapa en "avskalad" förstasida på Forumet som vi som tycker att vi redan sett RCFF-logga och reklam kan använda - men då förslagsvis via ett aktivt val...
        Jag tycker att när man kommit in i Forumet så räcker själva "jordgloben" som logga - förslagsvis placerad i den tomma ytan längst upp till vänster. Sen står det ju RCFF på bakgrundsbilden så man kan knappast missa var man är.. Men detta är mina tankar och idéer och andra tycker säkert annorlunda.
        Visst är det "flashigt" som det är just nu men tyvärr kan sådant snarare övergå till att irritera efter en tids användning.
        Hälsningar
        Roger
        PS: När jag gjorde "Förhandsgranska" av detta inlägg så var det enda jag såg utan att scrolla min första rad - "Hej Martin"...det känns lite visset tycker jag.

Kommentar

• hakank
          • maj 2006
          • 1775

Har upptäckt en liten irriterande sak. Om man skapar en ny tråd så får man följande felmeddelande:

"The number of tags you tried to add to this thread exceeded the maximum number of tags by 2."

Man löser detta genom att ta bort per default skapade antal taggar i "tagrutan"

Går det att ändra default antal taggar som skapas i tagrutan?

/Håkan
          "Allting beror på allting"

Kommentar

• Ålänning
            • maj 2007
            • 6807

Näääij!

Jag vänjer mig inte...

1 - Det är otroligt segt, i alla fall i Internet Explorer 7 (gamla forumet var snabbare).

2 - Om tex 10 pers skriver en rad var i en tråd, då blir tråden enormt lång pga allt ploj som finns i vänstra fältet med namn, bild, medlemsnummer, osv osv. Allt för mycket. Det är inläggen jag är intresserad av, vill man veta mer om forumanvändaren, som tex vilken klubb personen är med i, jobb, ämnen, regdatum, osv, så går man till profilen för att läsa all självreklam.

3 - Det är allt för mycket ploj längst ner i varje tråd. Vem bryr sig tex om texten:

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 3 (3 medlemmar och 0 gäster)
            Ålänning, McRegor, paffe

Ämnesverktyg
            Visa utskriftsvänlig version
            E-posta den här sidan
            Prenumerera på det här ämnet

Visningsalternativ
            Linjär visning
            Växla till hybrid-visning
            Växla till trådad visning

Sök i det här ämnet

Avancerad sökning

Betygsätt det här ämnet
            Utmärkt
            Bra
            Medel
            Dålig
            Fruktansvärd

Regler för att posta
            Du kan skapa nya inlägg i det här forumet
            Du kan svara på inlägg i det här forumet
            Du kan bifoga filer i detta forum
            Du kan redigera dina inlägg i detta forum
            --------------------------------------------------------------------------------
            BB code is på
            Smilies är på
            [IMG]-kod är på
            HTML-kod är av

4 - Och alla dessa färger på ämnen som tex om dom är heta med eller utan inlägg? Och vad gör kolumen efter för nytta? Och vad innebär den blå fyrkanten med ^ som pekar neråt?

5 - För mycket krimskrams för min del. Forumet har blivit segt, oöverskådligt och jobbigt.
            Jag tycker nytänkande är bra, men då skall det ju bli bättre. Forum skall vara praktiska,
            smidiga och lättanvända, inte en färgglad cirkus som dessutom har blivit mycket segare.
            Jag hängde mycket på RSB förut men tröttnade totalt när dom "uppgraderade" till
            liknande.

=(
            www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• McRegor
              • maj 2006
              • 7942

Hej,
              Eftersom detta verkar vara "buggtråden" så har jag ett par observationer:
              * I loggan står det Svenska RC-Flygförbundet... Ni skall nog vara lite försiktiga med att blanda in versaler mitt i ett sammansatt ord.. som jag ser det så borde det stå Svenska RC-flygförbundet.
              * Det är säkert ingen bugg men varför ändrar ni bakgrund dynamiskt i "loggan-området" ? Helst vill jag som sagt kunna välja bort den men jag ser ingen direkt fördel i att ha flera olika varianter som ändrar sig dynamiskt. Rent estetiskt föredrar jag den som huvudsakligen har blå bakgrund - den blir inte lika dominerande som den svarta... Sen tycker jag personligen att ni gott kunde ta bort flosklerna "RCFF för motion, rekreation och hälsa" - i mina ögon blir det nästan lite parodiskt med dessa ord och så länge vi inte är med i RF eller Korpen ser jag ingen orsak att ha detta som nån sorts honnörsord.
              * Om man står på Forumets "förstasida" så har man bl a sammanfattningsdelen med mest visade tråd m m. Men - trycker man då på "Nya inlägg" så hamnar man i en annan vy och då försvinner "statistiken"... Inget stor bekymmer men skall det vara så ?
              * Sen håller jag med övriga som påpekar att Forumet blivit avsevärt slöare. Sätt er på t ex en maskin med mobilt internet och testa därifrån när ni gör ändringar - om ni inte har en väldigt bra förbindelse (eller operatör) så borde det vara en bra kontrollmetod.
              * Vad är egentligen fördelen med detta nya Forum för oss användare ? Visst är det lite flashigare och visst har det nån ytterligare funktion men kommer det t ex att vara bättre integrerat med Medlemsregistret och på det sättet underlätta för t ex Kassören ? Eller är det andra orsaker bakom bytet ? Skriv gärna och berätta för oss dödliga vad som föranlett bytet och vilka problem som det kommer att åtgärda - då kanske vi t o m kan stå ut med litet längre svarstider och en dominerande logga..
              Hälsningar och lycka till - jag tror säkert ni gör ert bästa så förhoppningsvis ser vi snart effekten av ert trimningsarbete !
              Hälsningar
              Roger

Kommentar

• DrHanke

• maj 2006
                • 5250

Ursprungligen postat av hakank
                Har upptäckt en liten irriterande sak. Om man skapar en ny tråd så får man följande felmeddelande:

"The number of tags you tried to add to this thread exceeded the maximum number of tags by 2."

Man löser detta genom att ta bort per default skapade antal taggar i "tagrutan"

Går det att ändra default antal taggar som skapas i tagrutan?

/Håkan
                Tror att denna bugg skall vara löst...
                //DrHanke

*** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

Kommentar

• JerryD
                  • jan 2007
                  • 302

Hej. Ser bra och fullkomligt ut men, har ni "släppt vädret"?

Kommentar

• DrHanke

• maj 2006
                    • 5250

Ursprungligen postat av Ålänning
                    Näääij!

Jag vänjer mig inte...

1 - Det är otroligt segt, i alla fall i Internet Explorer 7 (gamla forumet var snabbare).

2 - Om tex 10 pers skriver en rad var i en tråd, då blir tråden enormt lång pga allt ploj som finns i vänstra fältet med namn, bild, medlemsnummer, osv osv. Allt för mycket. Det är inläggen jag är intresserad av, vill man veta mer om forumanvändaren, som tex vilken klubb personen är med i, jobb, ämnen, regdatum, osv, så går man till profilen för att läsa all självreklam.

3 - Det är allt för mycket ploj längst ner i varje tråd. Vem bryr sig tex om texten:

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 3 (3 medlemmar och 0 gäster)
                    Ålänning, McRegor, paffe

Ämnesverktyg
                    Visa utskriftsvänlig version
                    E-posta den här sidan
                    Prenumerera på det här ämnet

Visningsalternativ
                    Linjär visning
                    Växla till hybrid-visning
                    Växla till trådad visning

Sök i det här ämnet

Avancerad sökning

Betygsätt det här ämnet
                    Utmärkt
                    Bra
                    Medel
                    Dålig
                    Fruktansvärd

Regler för att posta
                    Du kan skapa nya inlägg i det här forumet
                    Du kan svara på inlägg i det här forumet
                    Du kan bifoga filer i detta forum
                    Du kan redigera dina inlägg i detta forum
                    --------------------------------------------------------------------------------
                    BB code is på
                    Smilies är på
                    [IMG]-kod är på
                    HTML-kod är av

4 - Och alla dessa färger på ämnen som tex om dom är heta med eller utan inlägg? Och vad gör kolumen efter för nytta? Och vad innebär den blå fyrkanten med ^ som pekar neråt?

5 - För mycket krimskrams för min del. Forumet har blivit segt, oöverskådligt och jobbigt.
                    Jag tycker nytänkande är bra, men då skall det ju bli bättre. Forum skall vara praktiska,
                    smidiga och lättanvända, inte en färgglad cirkus som dessutom har blivit mycket segare.
                    Jag hängde mycket på RSB förut men tröttnade totalt när dom "uppgraderade" till
                    liknande.

=(
                    Svar:
                    1, Vi har labbat med chatten och det verkar som den segar ner rätt duktigt, vill man chatta så får man klicka på lönken i menyn, det verkar just nu vara den bästa lösningen.

2, Profilfältet ser ut som i gammla forumet, det som är tillagt är Jobb och Flygklubb, det är en önskan från styrelsen. Själv tycker ja det är smidigt att se vart folk flyger direkt än att behöva kolla "upp" användaren.

3, Taggar (borttaget), snabbsvar och vilka som kollar ämnet är nya. Snabbsvar tycker ja är smidigt och enkelt, går snabbare att svara på ämnen med den.

4, Är det det inte bra att se vad som har ändrats? Nytt, gammalt, "hett"... Den andra kolumen är till för om du vill tagga inlägget, ex kan man välja ? så vet man att det är en fråga eller undran över något. Hela tanken är att det skall vara enklare att sortera vad man vill läsa.

5, Ja segheten jobbar vi på och hoppas att det skall bli minst lika snabbt som gamla om inte snabbare.... Den färgglada cirkusen kan vi diskutera... Hela valet av färger bygger på en pantone färgkarta och är helt estetiskt korrekt. Vi har byggt nya sidan i web 2.0 tänk vad gäller design och funktion. Jag är helt övertygat om att 95% kommer efter ett tag tycka att sidan egentligen är bra, kanske är vi lite tidigt ute med designen? För det som följer färg och design så kommer mycket i brunt/beige/blå till sommaren...

Vad gäller krimskramset så både ja och nej, det är bra funktioner om man använder dem på rätt sätt och det är något vi kommer behöva vänja oss vid. Dvs en liten inlärningströskel samt förmågan att inte vara förändrings fientlig.
                    //DrHanke

Kommentar

• DrHanke

• maj 2006
                      • 5250

Ursprungligen postat av McRegor
                      Hej,
                      Eftersom detta verkar vara "buggtråden" så har jag ett par observationer:
                      * I loggan står det Svenska RC-Flygförbundet... Ni skall nog vara lite försiktiga med att blanda in versaler mitt i ett sammansatt ord.. som jag ser det så borde det stå Svenska RC-flygförbundet.
                      * Det är säkert ingen bugg men varför ändrar ni bakgrund dynamiskt i "loggan-området" ? Helst vill jag som sagt kunna välja bort den men jag ser ingen direkt fördel i att ha flera olika varianter som ändrar sig dynamiskt. Rent estetiskt föredrar jag den som huvudsakligen har blå bakgrund - den blir inte lika dominerande som den svarta... Sen tycker jag personligen att ni gott kunde ta bort flosklerna "RCFF för motion, rekreation och hälsa" - i mina ögon blir det nästan lite parodiskt med dessa ord och så länge vi inte är med i RF eller Korpen ser jag ingen orsak att ha detta som nån sorts honnörsord.
                      * Om man står på Forumets "förstasida" så har man bl a sammanfattningsdelen med mest visade tråd m m. Men - trycker man då på "Nya inlägg" så hamnar man i en annan vy och då försvinner "statistiken"... Inget stor bekymmer men skall det vara så ?
                      * Sen håller jag med övriga som påpekar att Forumet blivit avsevärt slöare. Sätt er på t ex en maskin med mobilt internet och testa därifrån när ni gör ändringar - om ni inte har en väldigt bra förbindelse (eller operatör) så borde det vara en bra kontrollmetod.
                      * Vad är egentligen fördelen med detta nya Forum för oss användare ? Visst är det lite flashigare och visst har det nån ytterligare funktion men kommer det t ex att vara bättre integrerat med Medlemsregistret och på det sättet underlätta för t ex Kassören ? Eller är det andra orsaker bakom bytet ? Skriv gärna och berätta för oss dödliga vad som föranlett bytet och vilka problem som det kommer att åtgärda - då kanske vi t o m kan stå ut med litet längre svarstider och en dominerande logga..
                      Hälsningar och lycka till - jag tror säkert ni gör ert bästa så förhoppningsvis ser vi snart effekten av ert trimningsarbete !
                      Hälsningar
                      Roger
                      Svar:

Frågan om små och stora bokstäver i loggan, citerar från wikipedia:
                      "En logotyp, ofta förkortat till logga, är ett tecken eller grafisk bild som symboliserar ett företag, en organisation eller ett varumärke. "Logga" är ett slanguttryck för samma sak. Logotypen anses numera vara en viktig ingrediens i ett företags grafiska profil. (brevpapper, visitkort, i annonser, etikett på företagets produkter och så vidare.) En logotyp består oftast av en symbol kombinerad med namnet i en specifik stil och färg."

En del av tanken med logotypen är att återspegla RCFF genom att göra dessa bokstäver i versaler.

Vi har tagit bort de svarta logosarna, håller med de svarta stämmer inte in i den övriga grafiska profilen.

Vad gäller slagorden i logon för du tala med styrelsen om, tyvärr inget ja kan påverka då detta är en del av ledorden i RCFF.

Segheten... Vi jobbar som attans på det skall du tro. Ingen mer än oss vill att det skall flyta på!

Oj varför bytte vi system?
                      *Administration av "bakgrunden" på ett betydligare enklare sätt där man inte behöver särskilda programerings kunskaper.
                      *Uppgradering till nya versioner utan att behöva göra om 90% av php koden pga special hack
                      *Enklare att administrera användare, medlemsregister mm
                      *+ en massa mer...
                      //DrHanke

Kommentar

• DrHanke

• maj 2006
                        • 5250

Ursprungligen postat av JerryD
                        Hej. Ser bra och fullkomligt ut men, har ni "släppt vädret"?
                        Jo och nu sitter ja ensam... Nej skämt och sido vi leter en bra modul som inte kräver special hack.
                        //DrHanke

Kommentar

• DrHanke

• maj 2006
                          • 5250

Puh... har alla fått svar eller har ja missat någon?
                          //DrHanke

Kommentar

• Mr J
                            • maj 2006
                            • 4130

Ursprungligen postat av Ålänning
                            Den blå neråtpilen är den bästa finessen i mitt tycke, den tar en till det nyaste olästa inlägget i tråden.

Kommentar

• Ålänning
                              • maj 2007
                              • 6807

Ursprungligen postat av Mr J
                              Den blå neråtpilen är den bästa finessen i mitt tycke, den tar en till det nyaste olästa inlägget i tråden.
                              Tårta på tårta. Det är grönt om det finns nytt inlägg (eller rött om det är "hett").
                              Dels finns den blå knappen med nedåtpilen, som dels säger att det finns nytt inlägg
                              samt att man då, som du säger, kan komma till nyaste inlägget direkt (håller med
                              att den funktionen är bra). Men den gröna, röda, orangea... nej den fattar jag inte
                              meningen med.
                              www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• DrHanke

• maj 2006
                                • 5250

Jo å citerar man en person så är den blå pilen en länk till original inlägget man citerar, en rikigt smart sak...
                                //DrHanke

Kommentar

Arbetssätt...