Om man har talang för sånt här, tränat mycket i simulator och är van vid det tekniska så skulle du kunna börja med nästan vad som helst. Efter att ha tävlat i buggy i många år så köpte jag en F3A trainer med en OS 46 som första plan. Jag är nogrann av naturen så planet blev bra ihopsatt för att vara första gången, motorer o elektroniken kunde jag sen innan o det var inget som helst problem att flyga detta plan. Det hade iofs väldigt bra glidtal och man kunde göra fina landingar relativt lätt, det är viktigt att ett plan är lätt för att få det mer förlåtande vid landing o vissa manövrar. Planet levde dock inte mer än 5-7 liter sen körde jag på en limbolina o planet gick backen. Därefter har jag bara köpt acrobat o 3D plan då jag gillar denna typ av flygning. Har du inte känslan av att kunna bemästra alla plan i simulatorn o kunna sätta ner modellen där du vill gång efter gång så är nog en trainer en bra början. Nervositet, dåligt injusterad modell väder o vind kan göra det jobbigt de första turerna men sen släpper det där o man söker nya o svårarae utmaningar.
Hur svårt plan kan man börja med?
Kollaps
X
-
Kanske det här vore bättre att börja med? http://www.modellhobby.com/product_i...a04f1ce3f58f13
Om jag ska flyga endast i klubb med större plan blir det nog inte mycket flygning tyvärr. Så det ska vara en parkflyer...Kommentar
-
Vet inget om planet, men översättningen av produktbeskrivningen var obetalbar :icon_wink:Kommentar
-
Jag inledde min karriär i vintras med typ en sånhärna, en "GWS Formosa-kopia"
Det gick åt en del lim i början
, men efter ett antal timmar i simmen, ett borstlös motorpaket o lipo-ack blev den skoj.
Original-borstmotorn är trist och orkar inte dra dig ur kritiska situationer....
Billigt paket, men då behöver man ju å andra sidan inte vara så nervös när man flyger första gångerna.
Köp till en propräddare o ta bort landningsstället, så buklandar du den utan problem på gräs.”Vir prudens non contra ventum mingit”Kommentar
-
Detta är en mkt snäll kärra, ganska gedigen med balsakropp.Kanske det här vore bättre att börja med? http://www.modellhobby.com/product_i...a04f1ce3f58f13
Om jag ska flyga endast i klubb med större plan blir det nog inte mycket flygning tyvärr. Så det ska vara en parkflyer...
Landningsställen är dock ganska mjuka, men de går att böja tillbaka till rätt form vid hård landsättning
Att man behöver en högvingad kärra runt 2 meter håller jag inte med om.
Jag lärde mig flyga med en kyosho spree sport. En liten lågvingad elkärra som är väldigt snäll.
Balsakärror är ofta skörare men och det blir lite mer reparera mellan flygningarna i början.
Men jag håller med Johan, YAK 55 FlightFlex och U-Can-Do EP från Greatplanes är utmärkta startmodeller som även klarar 3D flygning.
jag har haft en Yak55, och visst så underbart vacker kanske den inte är
men den fyller sin funktion. Och är faktiskt riktigt rolig.
[ame="http://www.youtube.com/watch?v=fh2YOTZIKqk"]YouTube - ElectriFly Yak 55 3D EP ARF FlightFlex[/ame]
[ame="http://www.youtube.com/watch?v=DRO46yefrQU"]YouTube - ElectriFly U-Can-Do 3D EP ARF FlightFlex[/ame]/Daniel Gustafsson
Radio: JR DSX9
Flyger: Multiplex Acromaster, Sebart Katana(or) Hangar 9 Extra 260 27%
Heli: E-sky Belt CP
Bil: Traxxas Slash 4x4
Båt: Princess med Zenoah 26cc
01010010010000110100011001000110Kommentar
-
Glömde nästan, denna
Multiplex TwinStar II
Den är i samma material som Acromastern, riktigt tålig. Detta är även
en kanonfin vinterkärra då den saknar landställ, men är det vått gräs
snö eller is kan man starta på buken. Kanonsnäll, högvingad med borstade motorer. har sett en sådan här klippa en lyktstolpe med ena vinghalvan.
Blev en liten inbuktning på vingen och skruven som håller fast vingen gick av, bara ersätta den plastskruven och flyga igen./Daniel Gustafsson
Radio: JR DSX9
Flyger: Multiplex Acromaster, Sebart Katana(or) Hangar 9 Extra 260 27%
Heli: E-sky Belt CP
Bil: Traxxas Slash 4x4
Båt: Princess med Zenoah 26cc
01010010010000110100011001000110Kommentar
-
Är Plug-n-play version av ultra stick nåt att ha eller ska jag plocka ihop utrustningen till den själv? Vilka servon, motor, fartreglage och ack rekommanderar ni isf?
Kommentar
-
Hej,
Kan definitivt hålla med om att Mini Ultra Stick är en snäll kärra "buskärra" utan hyss MEN - den far dit man siktar in nosen så självstabilitet har den inte. I mina ögon en bra andrakärra som är betydligt tåligare än många 3D-kärror (vilket denna inte är) men jag ställer mig ändå lite tveksam till att rekommendera den som första RC-kärra. Min har jag flugit med oerhört mycket och det som gått sönder är landställsinfästningen - den bör man som vanligt förstärka men frånsett detta så är den förhållandevis stabilt byggd. Jag har skrivit några ord om min kärra här - http://www.mcregor.se/MiniUltraStick.htm
Kommer inte ihåg om vi redan rekommenderat t ex Multiplex Easy Star men varför inte börja med nåt liknande - jag tvivlar på att du blir less på den inom 2 veckor...
Många bygger så småningom om t ex om sina ES till fotokärror - andra använder dom som seglare (!) när förhållandena är bra. Och den är klart hållbarare än många andra kärror och det är ingen dålig egenskap för en nybörjarkärra.
Har många gånger sett liknande trådar som går ut på att man "skall lära sig springa innan man kan gå"...om ni förstår liknelsen..
Det är mycket roligare att komma hem med en hel kärra - om än inte så häftig - som man faktiskt flugit än med en "snygg" men trasig 3D-kärra som man inte riktigt klarade av. Och flygtid är vad man behöver i början - inte reparationstid även om det också är nyttigt.
Hälsningar
RogerKommentar
-
Hej Johan,
Det finns givetvis nybörjare som har enorm talang - för dom är inget omöjligt !
Men att flyga i Sim och i verkligheten är inte riktigt samma sak - det tror jag har avhandlats i denna tråd tidigare.
Huruvida just du klarar detta är helt omöjligt att säga något om.
Min point är att även en enkel kärra som Easy Star är trevlig att flyga - i vart fall med en bra borstlös setup - och på intet sätt en onödig investering som du snabbt blir less på. Dessutom har den två uppenbara fördelar framför häftigare 3D-kärror i balsa - den är oerhört mycket motståndskraftigare mot "misshandel" och den är inte minst betydligt enklare att flyga. Och har du inte tillgång till ett riktigt fält så kan du landa nästan varsomhelst utan risk för att landstället bryts loss från kroppen - det finns nämligen inget landställ..
Inga problem med starten heller även om fältet är dåligt -bara att kasta iväg den. Och propellern sitter skyddad så du lär inte smälla många proppar heller.
Men valet är slutligen ditt eget - ingen av oss här på Forumet kan med någon som helst säkerhet säga att du "klarar" att flyga t ex en Mini Ultra Stick.
Hälsningar
RogerKommentar
-
Jag tror nästan det får bli en Mini Ultra stick... Ska inte klaga på er om jag kraschar.
Var tror ni om detta setup?
Motor: E-flite park 450
Fartreglage: Kom gärna med förslag. Ska kunna köpas från www.modellhobby.com...
Servon: ??? Förslag?
Ackar: DesirePower 2200mAh 3S 22C/40C
Mottagare: AR6200
Sändare: Spektrum DX6i
Skidor till vintern: http://www.modellhobby.com/product_i...roducts_id=833
Laddare: iMax B5
Propeller: ???
Nu vet jag inte alls om jag har missat nåt för att bli flygklar... Lim?Kommentar
-
såg att man kunde köpa ett paket av ömh med den modellen så maila dem om priset då fick man ju servon motor fartreglaget osv.
tror du klarar av den modellen bara du ställer ner utslagen lite dock inte för mycket för då riskerar den attt bli för seg.
har du inte tillgång till ett fält eller en stor öppen och jämn yta så tycker jag att du ska strunta i ställen.glöm inte bilder och filmer:thumbup:
MVH
Daniel LKommentar
-

Kommentar