Hej är ny och vill ha hjälp!!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ben
    • jun 2009
    • 81

aja de är ganska svårt och hitta :(

Kommentar

• sundqvistjohan
      • jul 2006
      • 1289

Flight Simulator X är inte alls samma som RC-flyg. Skaffa dig en RC-flygsimulator! Billigaste alternativet är FMS och en sändardummy http://www.clasohlson.se/Product/Pro...px?id=98225646

Om du är beredd att satsa mera pengar är det bara att skaffa en mer realistisk simulator, de bästa är Real Flight G4, Aerofly Professional Deluxe, Phoenix eller Reflex XTR. I dessa simulatorer får man den rätta känslan för RC-flyg och de hjälper dig att öva in reflexerna så det blir lättare när du sedan ska flyga i verkligheten.

Strunt i hur det första planet ser ut, intresset svalnar ganska snabbt om man köper en fin och dyr skalamodell som man kraschar vid första flygningen. Folk rekommenderar klubb för att du ska få hjälp i början - en erfaren flygare kan trimma in din modell och hjälpa dig att flyga med dubbelkommando de första gångerna.

Lycka till och välkommen till världens bästa hobby :-D

Kommentar

• Ben
        • jun 2009
        • 81

när jag spelar flight simulator kör jag i ett sätt att jag är utanför flygplanet det är ju som rc? elr O:

Kommentar

• Ben
          • jun 2009
          • 81

Jag kan väl börja med sådana som finns i teknikmagasinet? men Jag vill veta vart de säljer sådanna flygplan som är stora För jag kommer ju lära mig ganska snabbt?

Kommentar

• McRegor
            • maj 2006
            • 7943

Hej Ben,
            Ta nu en sak i sänder och låt saker och ting ta den tid dom måste få ta.
            Vill du lära dig flyga RC-kärror så börja med en RC-simulator - och det är inte samma sak som MS Flightsimulator.
            Sen blir det dags för en egen, lämplig nybörjarkärra. För många blir det flera sådana innan alla reflexer sitter som dom skall.
            Sen kan du börja med lite mera avancerade kärror men steget till den du länkade till i ditt första inlägg är enormt - och det är inga kärror som man går in i en hobbyshop och handlar. Dom bygger man till stor del själv och som någon påpekade så kostar den säkert minst 250.000 kr - troligen avsevärt mera. Har du så mycket pengar som du vill skicka ut upp i luften med stor risk att dom bokstavligt talat går upp i rök - ja, då kan du göra det sen du tagit dig igenom några års flygande och byggande.
            De flesta av oss har dock inte sådana enorma ambitioner utan vi flyger nåt billigare och enklare - och det är minst lika roligt.
            Hälsningar
            Roger
            Senast redigerad av McRegor; 2009-06-22, 08:05.

Kommentar

• Ben
              • jun 2009
              • 81

jah ska installera rc :P men du typ när jag blir bätree vad tycker du är bäst? jag gillar de stora :P jag vill ej bara köra och paja jag tänker ju såklart köra små och lära mig men jag undrar Om det finns en stor som kostar typ 5000-10.000?

Kommentar

• Mr X
                • apr 2007
                • 1055

Även om man flyger bra eller perfekt i en RC-simulator är det såååå mycket mera när det gäller att flyga på riktigt. En massa saker att lära sig. Flyget ska vara rätt balanserat (CG), rodren ska ha rätta utslag, piloten ska inte vara nervös m.m så åk ut och titta på när folk flyger bara det ger mycket. Tyvärr vill man så mycket i början men alla får nog vackert gå steg för steg innan man är Bill Hempel.
                RC Åland
                RC Åland på facebook
                På tok för många flygande saker.

Kommentar

• Ben
                  • jun 2009
                  • 81

tack för hjälpen du verkar vara super duper på detta men min kompis ska skaffa en mini från nätet tänker testa hans nån gång o.o

Kommentar

• Ålänning
                    • maj 2007
                    • 6809

Ursprungligen postat av Ben
                    Jag kan väl börja med sådana som finns i teknikmagasinet? men Jag vill veta vart de säljer sådanna flygplan som är stora För jag kommer ju lära mig ganska snabbt?
                    Här var det en ivrig blivande flygare.

Att lära sig flyga ett vanlig nybörjar-RC-flyg tar inte länge för dom flesta. Det klarar du
                    säkert galant efter nån timme i en RC-simulator (då pratar vi om sändare med två spakar,
                    inte en joystick till FS2004). Att börja flyga RC-flyg direkt utan att ha kört lite i RC-
                    simulator anser jag som ... dumt.

Vill du börja flyga RC, ta kontakt med någon/en klubb som pysslar med sånt.

Men att lära sig bygga sådana där flyg snabbt kan du nog glömma. Det kräver erfarenhet
                    i mängder, massor med tid... och pengar pengar pengar. Tror de flesta är byggda från
                    ritningar, finns nog ingen byggsats till så där stora modeller så vitt jag vet, men jag kan
                    ha fel.

Ett passagerarflyg (handbyggt) med 2...4 fläktar med bortslösa motorer skulle ju vara
                    rätt fränt och kanske skulle gå under 10.000 SEK om du gör allt själv. Finns ju såna
                    fläktar. Men att flyga den kräver nog att du vet vad du gör. En lång bit kvar på det du. ;-)
                    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• speedo_4
                      • okt 2007
                      • 153

kan ju säga att jag förstår lite hur du känner. Been there. done that. Gör inte samma misstag som mig. jag gick direkt på en superfin stuka bomber (svag för warbirds) och fick faktiskt ihop den å tyngdpunkt osv. När det var dax för flygning tog det inte många sek innan grejjena pajja. ta dig till din lokala flygklubb och låt dom guida dig rätt. jag började för 1,5 år sen och man lär sig snabbt men det är väldigt lång väg att gå innan man ger sig in på svåra kärror. Just nu kör jag en kyosho edge maskin som e skapligt snäll. har dock badat den så lagar den just nu. Så börja i rätt ände. gå till en lokal klubb. pröva på att flyga med dubbelkommando på deras skolkärra å känn efter. passar det dig så guidar dom dig vidare därifrån.

MVH Anton

Kommentar

• Ben
                        • jun 2009
                        • 81

Okok jag vet jag är ju så stressad haha! jag tycker de stora är nice !
                        Jag är ju ba 12 år:P

Kommentar

• Mats J
                          • maj 2006
                          • 598

http://www.windrider.com.hk/product.asp?id=164 Där finns en boeing. Följ tipsen du fått i tråden och börja inte med en airbus eller boeing.

Mvh Mats J

Kommentar

• Ben
                            • jun 2009
                            • 81

Såklart inte jag ska börja med sånna i teknik magasinet :P men jag ska sammla pemgarna på en sån ! de tar tid och samla :p

Kommentar

• Ben
                              • jun 2009
                              • 81

Jag kollade i teknikmagasinet och där säljer de helekopter med 2 kanaler man kan ju ba ta fram och bak står det . de kostar 250 ! använde ni sånna när ni var nybörjare ?

Kommentar

• Daniel L
                                • nov 2006
                                • 1250

nja den typen av helikoptrar funkar väll sådär man tröttnar ganska snabbt på dom däremot då kan du få en flygklar helikopter som har 4kanaler för ca 1000kr.
                                En sådan heli är lite roligare i längden för den kan du flyga omkring med precis som med en vanlig lite större heli.

Här är ett helt gäng med den typen jag pratade om. Om du frågar dina föräldrar riktigt snällt kan de nog hjälpa dig med betalningen.
                                glöm inte bilder och filmer:thumbup:

MVH
                                Daniel L

Kommentar

Arbetssätt...