Varför kan man inte använda bilen som strömkälla till sin laddare?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • freddan_6
    • aug 2006
    • 2655

Ursprungligen postat av senmathal
    En stor kondesator kan tillfälligt hålla strömmen vid en dipp men kan den verkligen begränsa strömtoppar?
    /Mats
    Hålla strömmen vid dipp, begränsa strömtoppar, vad är det?
    Tänk spänning i stället. En stor kondensator som är parallellkopplad liksom en stor spole som är seriekopplad tar bort höga frekvenser (= ändringar ) ur inspänningen. Sen när lasten kommer på så påverkar detta strömmen. Är lasten resistiv så blir det exakt samma förändring av strömmen. Är lasten kapacitiv eller induktiv blir det fördröjning (integration) eller uppsnabbning (derivering), men det behöver vi inte bry oss om här. Kondensatorn tar bort spänningstoppen, och därmed begränsas strömmen, om vi antar resistiv last, det är en ganska bra approximering.

Men som jag ritade ovan, så blir det häftiga spolar för att jämna ut spänningen.
    m.v.h. //Fredrik
    http://www.teknik.uu.se/fte/courses/elektronikI/slides/2010/F01.pdf
    http://www.teknik.uu.se/fte/courses/elektronikI/slides/2010/F02.pdf
    http://www.teknik.uu.se/fte/courses/elektronikI/slides/2010/F03.pdf
    http://www.teknik.uu.se/fte/courses/...s/2010/F04.pdf
    fredrik

Kommentar

• henke2
      • mar 2011
      • 3188

Ursprungligen postat av JR
      Ja, men det var väl inte i en BMW du laddade batterierna? Det var väl i en gammal V70 som iofs inte har så mycket elektronik i sig så den ligger nog i det nedre intervallet av 30-45 amp.
      I sammanhanget är väl din filosofi viktigare än just exakt vilken bil det gäller? Det är ju omöjligt att bilen skulle dra mera kräm än vad generatorn ger oavsett driftsfall.
      Superhero

Kommentar

• freddan_6
        • aug 2006
        • 2655

Ursprungligen postat av henke2
        I sammanhanget är väl din filosofi viktigare än just exakt vilken bil det gäller? Det är ju omöjligt att bilen skulle dra mera kräm än vad generatorn ger oavsett driftsfall.
        Jag hade en Amazon med fel på generatorn....
        Den fick jag ladda batteriet på en gång i veckan, och det var dödssynd att köra i mörker (ja ni vet lyktorna) .....
        Men med normala bilar och framför allt med växelströmsgeneratorer så händer inte detta.
        fredrik

Kommentar

• andv
          • sep 2010
          • 89

Jag har fundat lite på hur man ska ladda ett portabelt 12v batteri (typ UPS) i bilen. Antar att det inte är så lämpligt att bara koppla in på cig uttaget, utan att det behövs något som begränsar strömmen och ger lämplig laddspänning?

Någon som kan tipsa om lämplig billig regulator eller färdig laddare etc?

Kommentar

• Faner
            • aug 2011
            • 15

Man kan göra det lätt för sig om man inte vill pilla ihop egen elektronik:
            Mängder av annorlunda och roliga prylar och presenter som du inte visste fanns! Spana in de senaste och coolaste grejerna! Snabb leverans och billig frakt.

Funkar skitbra till det mesta.

Kommentar

• Mr X
              • apr 2007
              • 1055

Så bäst är då att skaffa en helt vanlig 12/220 Volts konverter så är problemet löst.
              Finns många olika modeller och prisklasser.
              RC Åland
              RC Åland på facebook
              På tok för många flygande saker.

Kommentar

• Bonanza
                • sep 2010
                • 191

Problemet med en Inverter är väl dels att de blir rätt dyra om man vill ha hög effekt.
                Sen kommer man ju att tömma bilens batteri ännu snabbare då invertern förbrukar ström.
                /Micke

Videos: http://www.vimeo.com/user2891907
                Bilder: http://picasaweb.google.com/Micke19sjuttiotre

Kommentar

• McRegor
                  • maj 2006
                  • 7942

Hej,
                  Känns lite "överrarbetat" att först konvertera 12 V till 230 V, sen ansluta ett powersupply som sänker spänningen till 12 V igen för att kunna ansluta sin 12V-laddare....
                  Problemet med att använda bilens batteri lär väl i huvudsak vara relaterat till att använda det när bilen är igång och i samband med hög laddeffekt så min personliga åsikt är att detta problem inte drabbar alltför många flygare idag.
                  Jag har själv laddat mina mindre ackar (typ 3S2200) medan jag kört utan problem med min iCharger 106B+.
                  Därmed inte sagt att det fungerar för alla. Och normalt sett så laddar jag hemma så slipper jag bil-laddningen.
                  Hälsningar
                  Roger

Kommentar

• freddan_6
                    • aug 2006
                    • 2655

Billaddningen är ju extra spännande, hemma har jag klinkerplattor runt laddare och batteri men i bilen har jag inget brandskydd.
                    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?s=&threadid=139208

fredrik

Kommentar

• Jode
                      • sep 2008
                      • 290

Vad är det som skall börja brinna?
                      En lipo påse kostar 50kr.
                      Har inte era laddare 12v ingång?
                      En 4 knapps laddare kostar ju ingenting idag.

Kommentar

• McRegor
                        • maj 2006
                        • 7942

Ursprungligen postat av freddan_6
                        Billaddningen är ju extra spännande, hemma har jag klinkerplattor runt laddare och batteri men i bilen har jag inget brandskydd.
                        http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?s=&threadid=139208

Hej,
                        Säkerheten är absolut mycket viktig. Dock är tråden du länkar till i huvudsak 8 år gammal och det har nog hänt en hel del sen dess - bl a att ackarna nu har balanseringskontakter och att laddarna är balanseringsladdare vilket jag anser minskar riskerna avsevärt. Dessutom har hela LiPo-teknologin utvecklats. Men visst kan vi alla begå misstag och det kan uppstå tekniska fel men får jag välja så får hellre bilen brinna upp än huset....om man nu står inför det märkliga valet.
                        Fel kan alltid inträffa och vi skall vara observanta och försöka förebygga dessa men att laddning i en bil skulle vara avsevärt mera riskfyllt än att ladda hemma har jag lite svårt att förstå - i alla fall om bilens motor inte är igång. Och "ladd-påsar" kan man ju använda både hemma och i bilen.
                        Hälsningar
                        Roger

Kommentar

• henke2
                          • mar 2011
                          • 3188

Kul med flera idéer. Dock fortfarande inga övertygande argument som påvisar att bilen sedd som strömkälla skulle vara dåligt val.

För min del har jag bilen igång eftersom bilbatteriet innehåller mindre energi än jag behöver i min drivacke. I det fallet är lipo-påse helt förkastligt. vi kan jämföra en lipo-påse med att smälla en smällare i en konservburk, inga problem, men byt ut smällaren mot en handgranat så hjälper inte plåtlådan heller. I mitt fall där eld uppstod så var det dessutom laddaren som brann och den tror jag ingen hitintills haft i en lipo-påse
                          Superhero

Kommentar

• McRegor
                            • maj 2006
                            • 7942

Hej Henke,
                            Ja - LiPo-påsar lär bara fungera för mindre ackar (om ens då) så jag håller helt med dig. Har också svårt att se problemen med att ladda från bilen men jag kör ju å andra sidan bara "små-el" så för mig fungerar det mesta...
                            Hälsningar
                            Roger

Kommentar

• dumbo
                              • jan 2011
                              • 128

Kul med flera idéer. Dock fortfarande inga övertygande argument som påvisar att bilen sedd som strömkälla skulle vara dåligt val.

Är det något du inte förstår i detta inlägg? Jag kan försöka förklara bättre. Det är inte alls något konstigt att en normalt konstruerad nätdel får problem om inspänningen varierar.

Kommentar

• Bonanza
                                • sep 2010
                                • 191

För min del har jag bilen igång eftersom bilbatteriet innehåller mindre energi än jag behöver i min drivacke. I det fallet är lipo-påse helt förkastligt. vi kan jämföra en lipo-påse med att smälla en smällare i en konservburk, inga problem, men byt ut smällaren mot en handgranat så hjälper inte plåtlådan heller. I mitt fall där eld uppstod så var det dessutom laddaren som brann och den tror jag ingen hitintills haft i en lipo-påse

Ja då lär du väl aldrig bli övertygad...
                                Är väl bara att fortsätta att ladda med bilen igång.
                                Om nåt mer börjar brinna så glöm inte att posta bilder bara :sarcastic:
                                /Micke

Videos: http://www.vimeo.com/user2891907
                                Bilder: http://picasaweb.google.com/Micke19sjuttiotre

Kommentar

Arbetssätt...