Varför kan man inte använda bilen som strömkälla till sin laddare?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • henke2
    • mar 2011
    • 3188

Ursprungligen postat av dumbo
    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...l=1#post252667

Är det något du inte förstår i detta inlägg? Jag kan försöka förklara bättre. Det är inte alls något konstigt att en normalt konstruerad nätdel får problem om inspänningen varierar.
    Jag förstår inte hur spänningen skall kunna variera speciellt mycket. Ett bilbatteri är en ganska kraftig buffert. Är en normal voltmeter snabb nog för att notera variationerna vi patar om?
    Superhero

Kommentar

• henke2
      • mar 2011
      • 3188

Ursprungligen postat av Bonanza
      Ja då lär du väl aldrig bli övertygad...
      Är väl bara att fortsätta att ladda med bilen igång.
      Om nåt mer börjar brinna så glöm inte att posta bilder bara :sarcastic:
      Du vevar ihop het hela. Två frågor vi måste hålla isär. no1 gäller varför laddaren brann upp no2 (här) gäller bilens beskaffenheter som nätdel. Jo jag vet det är klurigt att hålla isär, jag drar också iväg i fel spår då och då.
      Superhero

Kommentar

• freddan_6
        • aug 2006
        • 2655

Ursprungligen postat av henke2
        Jag förstår inte hur spänningen skall kunna variera speciellt mycket. Ett bilbatteri är en ganska kraftig buffert. Är en normal voltmeter snabb nog för att notera variationerna vi patar om?
        Sådär du kan nog se att det ripplar lite grann, men vi snackar om diracfunktion som till sin natur är svår att se.
        http://en.wikipedia.org/wiki/Dirac_delta_function
        Bäst är minnesoscilloscop. Det slår upp till 20V och ner till 10V på min bil. (Volvo V70 med drivE som stänger av motorn i friläge men sätter på den igen om det blir för varmt i cupén).
        fredrik

Kommentar

• benpalm
          • sep 2011
          • 1

Mycke "tro" här... men... sist jag gjorde programvara för att ladda Li så var det att hålla koll på spänning, ström, tid och temperatur. Alltså, passar en mikroprocessor som hand i handsken. Inga problem så långt men... om processorn i sig inte får jämn och fin spänning så ballar den ur! Om laddaren inte har bra filtrering för sin egen matningsspänning till processorn så blir det alltså kajjko. Om det här gäller din laddare vet jag inte?
          Jag har just lagt en 30 år gammal OS 60 i T-spritsbad och tänkte ta upp den här hobbyn igen. Hej vad det hänt mycket... å ändå inte. Fysikens lagar gäller än!
          /Beng-Ha

Kommentar

• fredrikb
            • jan 2008
            • 54

Koppla in ett extra batteri med en kraftig Diod mellan extrabatteriet och bilen typ sådana som sitter i generatorer finns som klarar 100A.
            14.2volt i bilen (när motor är igång) och 13.5 volt i extra batteriet.
            Skulle laddningen upphöra i bilen och då tömmer inte bilen extrabatteriet.
            Bifogade filer
            Klubb: MFK-hudik

Kommentar

Arbetssätt...