Vilka Lipo´s är bra eller urusla? (2S2200)

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SA3BGM
    • sep 2013
    • 272

Vilka Lipo´s är bra eller urusla? (2S2200)

Hej!
    Efter att jag läst många trådar om lipo´s och säkert missat flera
    så undrar jag vilka tillverkare/namn finns det som man skall passa sig för.

I en tråd sades det att Turnigy nano-tech inte var så bra.
    Zippy sägs vara ett bra val men är det Compact eller Flightmax.

Dessa skall inte sitta i Heli eller Quad bara ett 500gr flyg som skall flyga "länge" utan att
    dra ur det med en massa avancerade konster. :-)

Gäller 2S2200 ackar. Tror att det fungerar bättre med 3S ackar och skall testa detta.

Kollade flera firmor i Sve och utomlands och hittade dessa:
    LPB Power 35C
    Gravity 30C/40C
    Wellpower 45C/80C
    Above All 40C/80C
    Hi-energy 30C/60C Denna lipo är väldigt lätt 70gr. Konstigt eftersom andra väger minst 50gr mer.
    Zippy Compact 35C/45C
    Dualsky 45C (Recharge 6C)
    Zippy Flightpack 20-45C
    Gens Ace 30C
    Pulse Lipo 30-35C
    Rhino
    DesirePower.
    G3 Ray

Andra?

Tipsa gärna om andra trådar på forumet ang detta ämne.

//Tony
    Senast redigerad av SA3BGM; 2013-10-15, 10:10.
    Våga vägra Facebook.
  • tomasstrom
    • jun 2009
    • 136

Tävlar du? I så fall ska du satsa på dyrare lipos. I annat fall har jag kört med en hel hög märken. Turnigy nano-tech, above all, rhino, zippy mfl. Har ärligt talat inte märkt någon som helst skillnad annat än mått och kontakter. Alla har fungerat bra. Men jag tävlar inte.
    - Zeitgeist -

Kommentar

• SA3BGM
      • sep 2013
      • 272

Hej tomasstrom!
      Tack för ditt svar.
      Nej inga tävlingar för mej.
      Är det Zippy Compact,Flightmax eller annan modell du kört med?
      Vart hittar man Rhino. I sve. eller utlandet?
      //Tony
      Våga vägra Facebook.

Kommentar

• McRegor
        • maj 2006
        • 7942

Om du syftar på att kärran flygklar skall väga 500 g så är en 3S2200 för stor ack för att det skall lyckas. Och lyckas du mot förmodan så är jag övertygad om att kärran flyger mycket bättre med en mindre och lättare ack - typ 3S1300 eller nåt sånt.
        Sen går det inte att generellt säga att ett visst märke är skit eller ett annat är toppen. Det kan skilja mellan olika storlekar t ex. Jag har haft Nanotech av den första generationen som jag fortfarande flyger med - det är 4:e säsongen detta år. Det är f ö just 3S2200. Fast idag litar jag nog mera på att GensAce håller en högre och jämnare kvalitet än just Nanotech.
        Fast allra bäst kvalitet har nog mina 7 år gamla ackar ifrån Kokam haft - dom fungerar fortfarande bra. Men jag tror inte att dom tillverkar för konsumentmarknaden längre - dom blev säkert för dyra.
        Roger

Kommentar

• SA3BGM
          • sep 2013
          • 272

Hej Roger!
          Tack för ditt svar.
          Inte 3S utan 2S. Min 3S1000 testade jag bara med (8X4 prop). Körtid för kort. :-)
          Enl eCal så skall denna motor gå bättre med stor propeller 10X6 eller 11X5 och 2S lipo.
          Satsar på 2S2200 då dom bara väger dubbelt upp mot den 2S1100 som jag också testat.(10X6)
          Ca 80gr mer gör nog inte så mycket för då väger kärran ca 546gr totalt. Bra att ha när det blåser. :-)
          Hittar man GensAce på mer än en firma?
          Är det bättre att köpa en 45C än en 30C om man "bara" skall lunka runt i luften
          eller köper man hellre 2-3st 25C?
          Eller om jag säger "behövs verkligen" 45C för att lunka runt med planet?
          //Tony
          Våga vägra Facebook.

Kommentar

• Daniel L
            • nov 2006
            • 1250

Det beror på hur många A du drar. Ju mindre c tal du kan komma undan med desto lättare blir ju planet= bättre effektivitet/flygegenskaper.

ett ack på 2200mah på 45c kan dra (2,2*45=99) 99A
            ett på 2200mah på 25c kan du bara dra (2,2*25=55) 55A

Men man måste komma ihåg att c talet kan vara lite överdrivet ibland och man ska inte ligga på gränsen. Dessutom så trycker inte ett batteri in ampere i motorn så man måste först mäta vad en setup drar eller hitta någon med en liknande.
            Dock kan strömmen gå upp lite om man byter till ett 45c ack då det kan hålla uppe volten bättre
            glöm inte bilder och filmer:thumbup:

MVH
            Daniel L

Kommentar

• henke2
              • mar 2011
              • 3188

Det är svårt med batterier. De flesta som är medvetna idag och som har högprestandamaskiner väljer Gens ace. Samtidigt så har den svenska återförsäljaren (eller en av dem om det finns flera) slutat sälja dem pga dem är den acken som i särklass puffar oftast. Sen vet jag inte om det beror på att man kör dessa ackar hårdare än snittet eller vad det beror på. Ut åkte dem iaf.

Ju lägre C-tal desto lättare ack, vilket man kan dra nytta av. Ofta behöver man inte det där sista lilla som de tunga värstingackarna ger utan man klarar sig bra ändå.

Jag tror att det enda alla egentligen kan vara överens om är att Nanotech lider av väldigt oljämn kvalitet. Jag tror också att alla som provat kan hålla med om att Kokam är/var i en väldigt hög klass och före sin tid. I övrigt är det väldigt svårt att placera tillverkarna och alla deras OEM ackar.
              Superhero

Kommentar

• henke2
                • mar 2011
                • 3188

Ett exempel:

2500mAh 147gram
                http://hobbyking.com/hobbyking/store...Lipo_Pack.html

1600mAh 143gram
                http://hobbyking.com/hobbyking/store...Lipo_Pack.html
                Superhero

Kommentar

• McRegor
                  • maj 2006
                  • 7942

Hej,
                  Om vi börjar från grunden...
                  * Exakt vilken motor talar vi om ?
                  * Vilket KV har den motorn ?
                  * Vilket flygplansmodell talar vi om ?
                  * Vilket reglage har du ?
                  Det Henke säger om att GensAce puffar var nytt för mig och inget jag lyckligtvis råkat ut får. Skall vi nämna ett annat fabrikat vid sidan om Turnigy som upplevs som de puffar lite oftare än vad som är nyttigt så skulle det nog vara DesirePower.
                  Roger

Kommentar

• tomasstrom
                    • jun 2009
                    • 136

Har kört med både compact och flightmax. Tycker båda funkat bra. Rhino har jag handlat i utlandet, då främst hobbyking. Det är de enda som nu är utslitna hemma. Men det var nog min fläktmodells strömuttag och inte ackarna i sig
                    - Zeitgeist -

Kommentar

• SA3BGM
                      • sep 2013
                      • 272

Hej Daniel L!
                      Tack för ditt svar.
                      Tack för uträkningen. Har förstått denna sedan tidigare men inte fått kläm på om
                      jag kommer att göra av med 45C eller kan nöja mej med ca25 -30C. :-)

Ja jag har läst om överdrivna C-värden i tidigare inlägg. Lite därför jag är nyfiken på hur andra har använt
                      och listat ut hur det är med detta.
                      Jag skall skaffa en tångamp.meter för likström i Julklapp.
                      Tack för info om detta när man byter till 45C.
                      //Tony
                      Våga vägra Facebook.

Kommentar

• SA3BGM
                        • sep 2013
                        • 272

Hej Henke2!
                        Ja jag har förstått det:-)
                        Väldigt vad alla puffar sina ackar. hihi
                        Mina blir bara slut och inget blir ens ljummet i setupen.

Skall jämföra lite till med vikter och C-värden

Detta om Nanotech och Kokam har jag läst på flera ställen. Tack. :-)

I länkarna du skickade var det en sändarack och den var 3S och dessutom så tålde den ju bara 12.5Amps (5C/10C) setup så den går ju inte i min 2S-setup.
                        Den andra var en 3S ack. :-)

//Tony
                        Senast redigerad av SA3BGM; 2013-10-12, 21:44.
                        Våga vägra Facebook.

Kommentar

• SA3BGM
                          • sep 2013
                          • 272

Hej Roger!
                          Plan:Sport trainer. ca 500gr flygfärdig. http://mikeysrc.com/Sport-Trainer.html
                          Motor:2212-13 1000KV 0,5amp/10v 13amp/60s 150W 0,090Ohm 53gram 3,2mmaxel 14magneter.
                          Propeller:GWS. 10X6
                          Reglage:HobbyKing 30A BlueSeries Brushless Speed Controller.
                          Ack:Power 5X-25C(50C) 2S1000
                          //Tony
                          Våga vägra Facebook.

Kommentar

• SA3BGM
                            • sep 2013
                            • 272

tomasstrom!
                            Tack. Oki.
                            Ja jag kommer inte att skaffa fläkt än på ett tag men jag har ju inte kunnat låta bli att
                            snegla på dom. :-)
                            Byggde ett "pappers plan" också och jag såg att någon satt fläkt på en sådan.
                            Den gick fort. hihi
                            Kolla gärna mitt inlägg "Första flygningen på länge" så ser du att det inte kommer att
                            bli bra med fläkt på dom.hihi
                            //Tony
                            Våga vägra Facebook.

Kommentar

• henke2
                              • mar 2011
                              • 3188

Ursprungligen postat av SA3BGM
                              I länkarna du skickade var det en sändarack och den var 3S och dessutom så tålde den ju bara 12.5Amps (5C/10C) setup så den går ju inte i min 2S-setup.
                              Den andra var en 3S ack. :-)

//Tony
                              Det var bara ett exempel som visar principen. Genom att forska lite kan man absolut få bättre prestanda än genom att köpa det senaste häfftigaste.

Min gamle Aggressor fyller snart 10år och det finns fortfarande ingenting som accelererar bättre än den gjorde, det med celler specade 8C. 3st 7 minutersflygningar per laddning

Superhero

Kommentar

Arbetssätt...